طحان نظیف با اشاره به بررسی مصوبات بودجه؛
گروه: سیاسی / مجلس
تاریخ : 1402/11/23 12:32
شناسه : 405730

سخنگوی شورای نگهبان گفت: درباره حقوق و دستمزد هم باید گفت که تایید شد و مصوبه مجلس برای افزایش ۲۰ درصدی حقوق شاغلان و بازنشستگان برخلاف موازین شرع و قانون اساسی شناخته نشد.

هادی طحان نظیف سخنگوی شورای نگهبان صبح امروز (شنبه ۲۳ بهمن ماه) در جمع خبرنگاران با اشاره به نتایج بررسی لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ و نظر شورای نگهبان درباره این مصوبات، گفت: بر اساس اصلاحیه قانون آئین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی، از امسال تغییراتی در بررسی لایحه بودجه صورت گرفت و بررسی بودجه دو مرحله‌ای شد و ابتدا احکام بررسی شد و در ادامه جداول و ارقام بررسی خواهد شد.

وی با بیان اینکه امروز نظر شورای نگهبان درباره لایحه بودجه به مجلس اعلام خواهد شد، گفت: یکی از نکات ما درباره جداول کلی بودجه بود که باید این جداول ضمیمه متن می‌شد اما اینگونه نبود و جداول کلی ضمیمه متن نبود.

سخنگوی شورای نگهبان تصریح کرد: برای ما مهم است که میان منابع و مصارف بودجه تراز وجود داشته باشد و منابع باید روشن باشد. برای مثال درباره تأیید بدهی دولت به سازمان تأمین اجتماعی، افزایش برخی از مزایا و افزایش بودجه برخی دستگاه‌ها ابهاماتی وجود داشت و باید منابع روشن شود.

طحان نظیف تاکید کرد: در جای جای لایحه بودجه سال آینده به برنامه هفتم توسعه ارجاع شده بود در حالی که هنوز لایحه برنامه هفتم توسعه تبدیل به قانون نشده است.

وی ادامه داد: متناسب سازی حقوق بازنشستگان از محل افزایش یک درصدی مالیات بر ارزش افزوده در نظر گرفته شده بود که خلاف موازین شرع و قانون اساسی شناخته نشد.

سخنگوی شورای نگهبان اظهار کرد: واردات خودروهای برقی و هیبریدی هم از جمله مصوبات مجلس در لایحه بودجه سال آینده بود که تأیید شد.

وی تاکید کرد: درباره حقوق و دستمزد هم باید گفت که تأیید شد و مصوبه مجلس برای افزایش ۲۰ درصدی حقوق شاغلان و بازنشستگان برخلاف موازین شرع و قانون اساسی شناخته نشد.

طحان نظیف در واکنش به ادعای یکی از نمایندگان مجلس مبنی بر اینکه دلیل رد صلاحیتش اعلام نشده است، گفت: تمام نمایندگانی که در این دوره صلاحیت آنان احراز نشده است، موارد به آنان گفته و ضبط هم شده است.

وی در واکنش به ادعای جلال رشیدی کوچی مبنی بر اینکه علت رد صلاحیت بنده پافشاری درباره واردات خودرو بوده است، گفت: رد صلاحیت وی هیچ ارتباطی به واردات خودرو و طرح صیانت ندارد. وی هم در جلسه‌ای که به شورای نگهبان آمد، موارد و علت عدم احراز صلاحیتش به وی گفته شد و او هم پذیرفت.

طحان نظیف در پاسخ به پرسشی درباره ادعای هدایت‌الله خادمی، کاندیدای رد صلاحیت شده انتخابات مجلس شورای اسلامی مبنی بر اینکه دلال‌ها برای تایید صلاحیتم ۱۲۰ هزار دلار خواستند، گفت: ساحت شورای نگهبان و اعضای آن از این ادعاها مبرا است. تا الان حتی یک مورد از این ادعاها نسبت به اعضا و همچنین کارکنان شورای نگهبان ثابت نشده است.

وی تاکید کرد: اگر کسی مدعی چنین مواردی است به ما اطلاع دهد، البته خودمان مدعی و پیگیر چنین موضوعاتی هستیم و در گذشته هم عده‌ای چنین موضوعاتی را مطرح می‌کردند که به فضل خدا تا الان حتی یک مورد آن ثابت نشده و هیچ ارتباطی با شورای نگهبان نداشته است.

طحان نظیف ادامه داد: ما با خود ایشان تماس گرفتیم تا اسم این دلال‌ها را بپرسیم و پیگیری کنیم که تا الان موفق به ارتباط با ایشان نشدیم و حتماً پیگیر این موضوع هستیم.

طحان نظیف بیان کرد: کسانی که مشکلات متعدد و جدی دارند و بر اساس قانون ما مراعات در گفتن چنین مطالبی را داریم، نباید این‌گونه صحبت کنند. خود این افراد مسائلی دارند و خودشان هم مطلع هستند و در جلساتی هم که خدمتشان بودیم، موارد و علل رد صلاحیت به آن‌ها گفته شده است.

سخنگوی شورای نگهبان در ادامه با اشاره به بررسی لایحه بودجه ۱۴۰۳، گفت: افزایش وام ازدواج برای زوج‌ها و واگذاری زمین رایگان به خانواده‌های دارای چهار فرزند و بیشتر زیر ۲۰ سال، از سوی شورای نگهبان به تایید رسید.

پاسخی بگذارید