در جریان دیدار با همتای تاجیکستانی؛
گروه: سیاسی / دولت
تاریخ : 1402/12/16 11:41
شناسه : 407493

وزرای امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و تاجیکستان در جده با یکدیگر دیدار و گفت‌وگو کردند.

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان در حاشیه اجلاس جده با سراج الدین مهرالدین، وزیر خارجه تاجیکستان دیدار و گفتگو کرد.

امیرعبداللهیان دو ملت ایران و تاجیکستان را خویشاوند دانست و با تاکید بر اهمیت توسعه روزافزون روابط با تاجیکستان به عنوان اولویت مهم سیاست خارجی و سیاست همسایگی جمهوری اسلامی ایران، بر آمادگی برای اجرای کامل همه اسناد امضا شده در دیدار متقابل رؤسای جمهور دو کشور در تهران و دوشنبه تاکید کرد.

وزیر امور خارجه کشورمان همکاری‌ها در زمینه خدمات فنی مهندسی، شرکت‌های دانش بنیان، ترانزیت، انرژی، علمی و آموزشی را از فرصت‌های خوب همکاری میان دو کشور برشمرد و گفت توافقات خوبی میان دو کشور در این زمینه‌ها وجود دارد که باید با تلاش مشترک آنها را اجرایی و محقق کنیم.

امیرعبداللهیان از تسهیل ارتباطات مردمی میان دو کشور استقبال و حمایت کرد. همچنین از تداوم مشورت‌های سیاسی میان دو کشور استقبال و برای انجام آن در تهران و دوشنبه اعلام آمادگی نمود.

وزیر امور خارجه کشورمان از مواضع دولت تاجیکستان در ارتباط با فلسطین تشکر کرد و مشارکت تاجیکستان در نشست جده و سخنرانی وزیر خارجه تاجیکستان را دارای پیامی مهم و امیدبخش برای ملت فلسطین ارزیابی کرد.

وزیر خارجه تاجیکستان نیز با ابراز خرسندی از این دیدار، از ابتکار ایران برای برگزاری اجلاس فوق العاده وزرای خارجه کشورهای اسلامی در خصوص فلسطین تشکر کرد و آن را نشانه اهتمام عالی و انسانی ایران نسبت به مسئله فلسطین دانست.

وی انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری در ایران را تبریک گفت و افزود تقویت روابط با ایران از اولویت‌های قطعی تاجیکستان است. وی بر اهمیت اجرای اسناد امضا شده در جریان دیدار رؤسای دو کشور در دوشنبه و تهران تاکید نمود.

همچنین بر ضرورت تسهیل سفرهای مردمی میان دو کشور تاکید کرد.

وزیر خارجه تاجیکستان از افزایش حجم همکاری‌های تجاری دو کشور اظهار خرسندی نمود و اظهار امیدواری کرد که در نتیجه اجرای توافقات حاصله در اجلاس قبلی کمیسیون‌مشترک دو کشور، شاهد توسعه هرچه بیشتر این روابط باشیم.

وزیر امور خارجه تاجیکستان اهمیت همکاری‌های مشترک دو کشور در حوزه منطقه‌ای و بین‌المللی و تلاش مشترک برای حل و فصل بحران‌های منطقه را مورد تاکید قرار داد. همچنین بر اهمیت مشورت‌های سیاسی میان دو کشور تاکید نمود.

دو طرف در خصوص مسائل افغانستان نیز گفتگو و تبادل نظر کردند.

دو وزیر سلام‌های متقابل رؤسای دو کشور را ابلاغ کردند.

پاسخی بگذارید