حجت الاسلام والمسلمین مهاجرنیا: ‏
گروه: سایر / گزارش
تاریخ : 1402/12/19 12:51
شناسه : 407530
شاخه سبز - رئیس اندیشکده مطالعات انقلاب اسلامی طلوع مهر در ‏ادامه بحث «حکمرانی اسلامی»  و در بحث اجماع ملی به بندهایی از ‏عهدنامه حضرت علی (ع) به مالک اشتر اشاره کرد و گفت: حضرت ‏برای مالک که به عنوان یک حکمران اسلامی به مصر رفته است، ‏دستورالعملی نوشته است که این دستور‌العمل در حقیقت قواعد و ‏ضوابط حکمرانی اسلامی است که ما هم باید در نظام اسلامی به آن ‏پای‌بند باشیم ولی متاسفانه نسبت به این دستور العمل شناختی نداریم.‏
به گزارش شاخه سبز ، حجت الاسلام والمسلمین محسن مهاجرنیا: در ‏نشست کرسی‌های آزاداندیشی با عنوان «الگوی حکمرانی اسلامی در ‏گام دوم انقلاب اسلامی» در دانشگاه طلوع مهرگفت: بهترین حکمرانی ‏آن است که اجماع ملی بر محور منافع ملی ایجاد کند و بتواند همه ‏مردم را همراه، همفکر و در کنار هم نگه دارد. حکمرانی‌ای که در ‏جامعه دچار تفرقه و مشکل شود، جامعه را طبقاتی کند و اجماع ‏ملی‌اش را از دست بدهد، نه از منظر دنیا و نه از منظر اسلامی، ‏حکمرانی مطلوبی نیست.‏
وی افزود: اگر یک حکمرانی بتواند مردم را در همه عرصه‌ها با هم ‏جمع کند، هم‌فکر کند، مردم منافع ملی را برای خودشان احساس کنند، ‏مردم اجماع همگانی‌ای داشته باشند که باید دست به دست هم بدهیم و ‏کشور را بسازیم؛ این در حکمرانی یک هنر است. ‏
استاد فلسفه سیاسی حوزه و دانشگاه گفت: درجامعه‌ای که علیرغم ‏سلیقه‌های مختلف، همه بر یک محور مشترک اجماع دارند، آن جامعه ‏هیچ‌وقت به فکر حذف همدیگر نیستند. فکر مشارکت هستند اگرما در ‏تجربه بیش از 40 سال می‌بینیم که برخی از جناح‌ها فکر حذف ‏رقیب‌شان هستند، معلوم می‌شود که ما یا از طرف حاکمیت یک ‏کاستی‌ای داریم یا خود جناح‌ها دچار آسیب و مشکل شده‌اند و این در ‏حقیقت حکمرانی اسلامی نیست.‏
وی افزود: وقتی که در جامعه‌ای اجماع باشد، به ارزش‌ها ، هنجارها و ‏قوانین آن جامعه درست‌تر عمل می‌شود. اینها ترویج پیدا می‌کند این ‏اجماع توصیه دین هم هست، وحدت و اخوت و برادری در واقع ابزار ‏اجماع ملی است.گاهی در جامعه‌مان مشکلاتی ایجاد می‌شود به جای ‏اینکه کمک کنیم رفع شود، انقدر تبلیغ منفی و برجسته‌سازی می‌کنیم، ‏که آن مشکل بزرگتر می‌شود و آن مشکل گاهی تبدیل به یک مصیبت ‏عمومی می‌شود. بنابراین یکی از کارکردهای اجماع ملی این است که ‏ارزش‌ها و هنجارها و قوانین جامعه را تقویت می‌کند.‏
استاد حوزه و دانشگاه سپس گفت: یکی دیگر از آثار اجماع ملی این ‏است که در جامعه تعاملات مثبت به وجود می‌آورد. نکته بسیار مهم ‏این است که اجماع‌سازی یک ذهنیت مشترک در جامعه به وجود ‏می‌آورد. اجماع ملی در همه عرصه‌ها تأثیر مثبت دارد و جامعه را فعال ‏می‌کند. جامعه به کمک دولت می‌آید، دولت به کمک ملت می‌آید. و ‏دوگانگی و گسستگی که گاهی بین دولت و ملت به وجود می‌آید ترمیم ‏می‌شود.‏
وی افزود: حالا سؤال این است که چه نهادی باید این را ترمیم کند؟ ‏مسئول این کار اول دولت یا حکمرانی است. حکمرانی باید این مشکل ‏را حل کند ولو اینکه در میان مردم هم این مشکل ایجاد شود، ولی ‏ابزار آن در اختیار دولت هست دولت باید این کار را از طریق بالا ‏بردن مشارکت مردم انجام دهد. مردم نباید احساس گوشه‌گیری و عزلت ‏و کنار رفتن بکنند. مردم باید خودشان را صاحب‌کار ببینند. به میدان ‏بیایند و این دولت است که باید زمینه‌اش را فراهم کند. ‏
استاد مهاجرنیا بیان داشت: در آمریکا دو حزب هست که وقتی پای ‏منافع ملی آنها وسط است هر دو با هم یکی می‌شوند، مثلا هر دو ‏اتفاق‌نظر دارند که علیه جمهوری اسلامی برنامه‌ریزی کنند یا از ‏اسرائیل حمایت کنند. اما ما گاهی حتی برای مبارزه با همین دشمن ‏خبیث هم اتفاق‌نظر نداریم و این خوب  نیست. اگر ما هم می‌خواهیم ‏حکمرانی اسلامی درست کنیم در همه جا نیاز به اجماع داریم ما الآن ‏در شرایط یک جنگ جهانی هستیم این شرایط برنامه‌ریزی، مقابله و ‏فکر می‌خواهد ما در شرایط جنگی، نیاز به اجماع ملی داریم. لذا همه ‏جریان‌های فکری، سیاسی، مذهبی، حوزه علمیه و دانشگاه باید کمک ‏کنند این اجماع شکل بگیرد. ‏
وی سپس افزود: فرار مغزها،  مشکلات شغلی،  مشکلات سیاسی ‏اجماع ما را نقض می‌کنند. وقتی می‌گوییم حکمرانی اسلامی؛ یعنی ‏دولت بتواند راحت حرفش را به مردم بزند و  مردم ‌بپذیرند تا این ‏مشکلات حل شود این یعنی زبان مشترک با دولت، این قاعده زندگی ‏اجتماعی است. همین مالیاتی که قانون است و پرداخت می‌کنیم، اگر به ‏نیت کمک به دولت اسلامی و انجام وظیفه شهروندی بپردازیم می‌شود ‏یک کار خیر،  اما بعضی از متدینین ما که در محل کسب خود نوشته ‏است هنگام نماز نیم ساعت تعطیل است و این ارزش دارد، ولی از آن ‏طرف برای ندادن مالیات در کارت‌خوان مغازه‌اش کارت نمی‌کشد. یعنی ‏در مسئله شخصی خود که نماز اول وقت است مراقبت می‌کند ولی در ‏مسئله ملی، عمومی و مسئله کشوری خود رعایت نمی‌کند. اصلاح این ‏نقیصه کار دولت و بعدش نخبگان سیاسی است. البته «کلکم راع و ‏کلکم مسئول» همه مسئول هستند و همه وظیفه دارند کمک کنند این ‏مشکل رفع شود.‏
استاد حوزه و دانشگاه افزود: چرا امر به معروف برای همه ضرورت ‏پیدا می‌کند؟ امر به معروف و نهی از منکر یک قاعده عقلی است. این ‏حکم شرع ارشاد به حکم عقل است. همه عقلای عالم می‌گویند که ‏جامعه باید اصلاح شود، همه باید که کار خوب بکنند. همه کمک کنند. ‏دست به دست هم بدهند. بی‌دین‌ترین جوامع هم این را می‌فهمند، این ‏کار را می‌کنند. اگر کار بدی شد، بگویید این کار را نکنید. اگر مثبت ‏حرف بزنیم تأثیر دارد. به هر صورت راه گفتگو، راه حرف زدن و راه ‏مذاکره برای اجماع ملی یکی از راه‌های آن هست.‏
وی افزود: یکی دیگر از راه‌هایی که در قرآن هم روی آن تأکید شده ‏است بحث مشاوره و مشورت است. در جریان جنگ احد برخی گردنه ‏را رها کردند و باعث شکست مسلمین شد و طبق دستور نظامی همه ‏را باید مجازات می‌کردند ولی خداوند به پیامبر می‌فرماید که یا رسول ‏الله «واعف عنهم». از آنها بگذر.«واستغفرلهم». برای آنها هم دعا ‏کن که خدا از آنها بگذرد. «وشاورهم فی الامر». حالا خطایی کردند ‏چشم‌پوشی کن، اینها را مشارکت بده، با آنها مشورت کن. تحویلشان ‏بگیر و بگذار در جامعه باشند. ‏
استاد مهاجرنیا در ادامه گفت: چقدر اسلام با کرامت برخورد می‌کند ‏ولی ما اگر یک نفر پای خود را کج گذاشت، اسم او در لیست سیاه ‏می‌رود و تا عمر دارد از لیست سیاه بیرون نمی‌آید. هر وقت هم پای ‏خود را کج بگذارد یک نقطه سیاه دوباره کنار او می‌رود، یک وقت ‏بروی پرونده‌اش را نگاه کنی می‌بینی که هیچ‌کدام از این نقطه‌ها چیز ‏جدی‌ای نیست ولی مجموعه‌ای از نقطه سیاه‌ها برای او درست کردند ‏که هیچ تردیدی نیست که رد صلاحیت شود. بنابراین مشورت و ‏مشارکت دادن یکی از هنرهایی است که از طریق آن می‌شود بسیاری ‏از انسان‌ها را به راه آورد، این یعنی حکمرانی .‏
رئیس اندیشکده مطالعات انقلاب اسلامی طلوع مهر در ادامه و در بحث ‏اجماع ملی در «حکمرانی اسلامی» به بندهایی از عهدنامه حضرت ‏علی (ع) به مالک اشتر اشاره کرد و گفت: حضرت برای مالک که به ‏عنوان یک حکمران اسلامی به مصر رفته است، دستورالعملی نوشته ‏است که این دستور‌العمل در حقیقت قواعد و ضوابط حکمرانی اسلامی ‏است که ما هم  باید به آن در نظام اسلامی پای‌بند باشیم ولی متاسفانه ‏نسبت به این دستور العمل شناختی نداریم.‏
وی افزود:  امام علی در عهدنامه مالک اشتر می‌گوید مالک، این مردم ‏مصر که دارم تو را می‌فرستم که آنجا حاکم آنها شوی، فکر نکن همه ‏اینها مسلمان هستند. از اینها عده ای برادر دینی تو هستند و عدهای ‏برادر شهروندی تو ، لذا با آنها مهربانی کن تا بتوانی دل آنها را جذب ‏کنی و بتوانی در منافع ملی و قدرت ملی آنها را به کار گیری. این هنر ‏حکمرانی است.‏
وی گفت: در همین عهدنامه مالک اشتر هست، که می‌گوید  افق دید ‏حاکمان با افق دید مردم باید همسان شود، این دوگانگی در آمار و ‏ارقام، در گرانی در بیکاری باعث شکاف می‌شود. باعث این می‌شود ‏که ما نمی‌توانیم به اجماع ملی برسیم. یعنی یکی از ما دروغ می‌گوییم ‏بنابراین یکی از بحث‌هایی که خیلی مهم است، همدلی، هم‌افقی، ‏هماهنگی و هم‌نوایی میان دولت و ملت است.‏
استاد مهاجرنیا بیان داشت: از طرفی برخی از آدم‌ها هستند بالاخره ‏برای خودشان یک ظرفیتی دارند. می‌شود از ظرفیت آنها استفاده کرد. ‏ما این کار را نمی‌کنیم و به همین علت اجماع ملی و اتفاق نظر شکل ‏نمی‌گیرد. بعد ادعا هم می‌کنیم ما می‌خواهیم حکمرانی اسلامی درست ‏کنیم اگر می‌خواهیم حکمرانی اسلامی درست کنیم، یک راه آن این ‏است که مشارکت، اتفاق نظرو اجماع ملی را باید تثبیت کنیم و ‏حکمرانی اسلامی از این معبر می‌گذرد. ‏
وی افزود: حضرت امیر در همین عهدنامه مالک اشتر می‌فرماید مالک ‏دنبال «رضی‌العامه» باش.باید رضایت مردم را به دست بیاوری اگر ‏رضایت آنها را به دست آوردی کار تو پیش می‌رود. والّا با یک سری ‏خواص فتنه‌گر پولدار در حقیقت زالوصفت کار پیش نمی‌رود. آنها ‏جلوی تو سنگ می‌اندازند.همچنین می‌فرماید تهذیب نفس و  عمل صالح ‏و ارزش‌های دینی، معنوی و فضائل را فراموش نکن اگر ما می‌خواهیم ‏حکمرانی اسلامی داشته باشیم موظف به این وصیت هستیم که اخلاق، ‏معنویت و فضائل و ... را مدنظر قرار بدهیم.‏
وی افزود: در ادامه حضرت می‌فرمایند ای مالک با مردم خوش‌اخلاق ‏باش. با مردم لطف و کرامت داشته باش. حرمت مردم را نگه دار نگو ‏این مسلمان است، آن یهودی است، آن کافر است، آن مشرک است، آن ‏قبطی است.می‌گوید با قبطی‌ها هم رحمت و مهربانی و لطف و اینها را ‏رعایت کن. این یعنی حکمرانی اسلامی می‌گوید از خودپسندی، از ‏اینکه از خود راضی باشی اینکه تو رئیس هستی، تو کسی هستی که ‏مردم باید همه از تو اطاعت کنند،این جایگاه را برای خودت قائل نشو. ‏برای مردم خدایی نکن. برای مردم بندگی کن
وی افزود: و مورد بعدی آن می‌گوید جلب رضایت عامه اینطوری نباشد ‏که بچسبی به خواص و نخبگان و مثلاً علماء و نظامیان و افراد ‏برجسته‌ و توده مردم را رها کنی. مردم را بچسب. حتی نمی‌گوید که دو ‏تا را داشته باش.‏
استاد مهاجرنیا گفت: مورد دیگری که حضرت می‌فرماید «حفظ اسرار ‏مردم» است،  حضرت می‌فرماید: ای مالک تو مالک این مردم هستی. ‏اطلاعات مردم، مسائل شخصی آنها، مسائل خصوصی آنها، حساب ‏بانکی آنها، اینها نزد تو است. مراقب باش. یک وقت این اصرار و ‏رموز و زندگی شخصی و خانوادگی و پیشینه‌اش را بر ملا نکنی. الآن ‏طوری شده که افشاگران ما کسانی هستند که فکر می‌کنند تدیّن آنها از ‏بقیه مردم بیشتر است دنبال این هستند که مچ بگیرند.‏
‏ وی افزود:  حضرت سپس می‌فرماید «و الصق باهل الورع ‏والصدق»، دنبال اهل تقوا و اهل صداقت و راستگو برو. آدم‌های خوب ‏را پیدا کن و اینها را شاخصه‌های اجتماعی قرار بده. این‌ها را ترویج ‏کن.‏
وی افزود: ویژگی‌ای دیگری که در عهد‌نامه مالک اشتر آمده است ‏‏«التعرفة بالطبقات الاجتماعیه»است، حضرت می‌فرماید جامعه با هم ‏اصلاح می‌شود. «بعضها یصلح بعضها» اینها را با کمک همدیگر ‏می‌‌شود اصلاح کنی. بعضی را حذف نکن ، بعد حضرت طیف‌های ‏مختلف را می‌شمارد. می‌گوید طبقات مختلف اجتماعی از قبیل نظامی‌ها ‏و قضات، همه عمال و مسئولان تو هستند. کشاورزان، نویسندگان، ‏بازرگان، محرومان، مردم کوچه و بازار و... در جامعه هستند و تو به ‏عنوان حاکم اسلامی باید همه را مثل یک نخ تسبیح دور هم جمع کنی ‏اگر توانستی یک نخ تسبیح باشی می‌توانی آن اجماع ملی حکمرانی‌ای ‏که مدنظر هست، درست کنی. والّا اگر فقط برای یک عده خاص. جناح ‏خودت، باند خودت نخ تسبیح شدی و رفتی قدرت گرفتی فقط به دوستان ‏خودت مسئولیت دادی.. پیدا است که تو نمی‌توانی نخ تسبیح باشی.‏
وی افزود: یکی از مشکلاتی  که ما در جمهوری اسلامی داریم این ‏است که هر دولتی سر کار می‌آید، تلاش او این است که هم‌باندی‌های ‏خودش، هم‌فکری‌های خودش و طیف خودش را سر کار ببرد. این ‏خیلی بد است. این معلوم است که کارش پیش نمی‌رود این در واقع ‏زمینه‌ای است که ما را به حکمرانی نمی‌رساند از قضا دولتی در ‏جمهوری اسلامی می‌تواند موفق باشد که مثلاً اگر اصولگرا است ولی ‏بیاید اکثر مهره‌های خود را از جناح رقیب خود روی کار بگذارد. چقدر ‏زیبا است.اصلاً خود همین محبت کردن، لطف کردن، همین اعتماد. ‏اعتماد ملی را جذب کردن، این باعث می‌شود که مردم هم خوش‌بین ‏می‌شوند. می‌گویند بارک الله. با اینکه رقیب او هستند، با اینکه هم‌جناح ‏او نیستند ولی به همه اینها اعتماد کرده و مسئولیت به آنها داده است ‏آیا ما اصولگراها حاضر هستیم یک اصلاح‌طلب را جا بدهیم؟
وی ادامه داد: چرا رؤسای جمهوری ما همه حذف می‌شوند؟  در این ‏کشور هشت سال ظرفیت برای اینها ایجاد شده است. هشت سال تجربه ‏کرده است. حالا همفکر من نیست نباشد. ولی می‌تواند پشتوانه و بازو ‏و اتاق فکری درست کند این یک نقیصه بزرگی است که متأسفانه ما از ‏این ظرفیت‌ها استفاده نمی‌کنیم.‏
استاد مهاجرنیا در ادامه افزود: یکی از توصیه‌های حضرت به مالک ‏رفتار با دشمنان است می فرماید ای مالک با دشمنان انصاف به خرج ‏بده. به دشمنان هم ظلم نکن. چقدر زیبا است این مکتب حکمرانی ‏اسلامی است بعد ما الآن در جامعه آمده‌ایم می‌خواهیم به حکمرانی ‏توصیه شده بانک جهانی و سازمان ملل عمل کنیم
وی در پایان گفت: من متأسف هستم که عهدنامه مالک اشتر در دنیا ‏شناخته شده نیست و این یک نقیصه‌ای است که بزرگترین شاهکار ‏فکری ما که هزاران ارسطو و افلاطون را در جیب خود می‌گذارد، در ‏دنیا ناشناخته است و در کشور خود ما هم ناشناخته است و ما از این ‏دستورالعمل های ارزشمند استفاده نمی‌کنیم.‏

پاسخی بگذارید