در همایش زنان تاریخ ساز عنوان شد:
در همایش زنان تاریخ ساز روز 16اسفند ماه که با حضورمحمد منان رییسی نماینده منتخب مردم قم، علی اقبالی رئیس اندیشکده زوج و آرمینا ساکاهیچ و جمعی از مسئولان و جامعه بسیج زنان قم در سالن کرامت استانداری قم برگزار شد در این همایش عنوان شد چشم جهان اسلام به ایران دوخته شده است .
به گزارش شاخه سبز در این همایش زینب فرخ مسئول جامعه بسیج زنان در بیان فلسفه این روز گفت: در سال 1391 رهبر فرزانه انقلاب در پیامی به کنگره 7هزار شهید زن از واژگانی استفاده کردند که افق روشنی را برای ما می گشاید.
وی افزود: رهبری در آن پیام بیان کرد: «زن مسلمان ایرانی تاریخ جدیدی را پیش چشم زنان جهان گشود و ثابت کرد که می توان زن بود عفیف بود محجبه و شریف بود و در عین حال درمتن و مرکز بود. تفاوت بانوان ما با زنان با نگاه شرقی و غربی این است که علاوه بر محجبه بود شریف بودن و عفیف بودن در متن و مرکز هستند در ادامه می فرمایند می توان سنگر خانواده را پاکیزه نگه داشت و در عین حال سیاسی و اجتماعی نیز بود و فتوحات بزرگ به ارمغان آورد».
وی تصریح کرد: رهبری در بخشی از پیام خود می فرمایند:« الگویی سوم زن مسلمان نه شرقی و نه غربی است » کاملا این بیانات رسالت ما را نشان می دهد که باید در سه ساحت فردی ، خانوادگی حضور داشته باشیم به این صورت در عین اینکه برای تحکیم بنیان خانواده تلاش می کنیم باید در اجتماع حضور تاثیر گذاری داشته باشیم و این نشان می دهد به عنوان الگوی سوم زن رسالت سنگینی بر دوش ما است که در بسیج جامعه زنان باید بدنبال تحقق این الگو برای نسل امروز و آینده این کشور باشیم.
فرخ افزود: با تامل در پیام رهبری متوجه می شویم که رهبری برای زنان سه ساحت در نظر گرفته است ساحت فردی ، خانوادگی و اجتماعی و بسیج جامعه زنان با تشکیل قرارگاه تعالی زن و خانواده به دنبال تحقق الگوی سوم زن در تراز انقلاب اسلامی است که در منویات رهبری به آن پرداخته شده است.
در ادامه منان رئیسی گفت: زنان در پیروزی انقلاب اسلامی نقش پر رنگی داشتند در تمام قیام هایی که قبل از انقلاب انجام شد و تمام حرکت هایی که به پیروزی انقلاب اسلامی متنهی شد بانوان نقش بسیار ویژه ای داشتند اما درباره الگوی سوم حضرت امام هم حضرت آقا بارها روی این موضوع تاکید کردند آن چیزی که انقلاب اسلامی از زن می خواهد در واقع الگوی سومی هست که نه مبتنی بر الگوی تحجر هست و نه ناظر بر الگوی تجدد اینکه ما بتوانیم الگوی سوم درست معرفی کنیم و بستری فراهم کنیم که زن در عین ایفای نقش زنانه و مادرانه خودش بتواند کنشکگری اجتماعی داشته باشد بتواند در عرصه های مختلف جامعه متناسب با شان خودش فعالیت کند خیلی مهم است یک بخش آن به حوز ه تقنین و قانون گذاری باز می گردد و بخش دیگر آن به حوزه اجرا باز می گردد اینکه قانون هست اما در اجرا دچار ضعف شده باشد. که در آنجا هم نماینده مجلس می تواند در نقش ناظر ورود کرده و از مجریان بخواهند که قانون را اجرا کنند.
وی گفت: الگوی سوم زن مطالبه ی اندیشمندان و حضرت آقا هست که در واقع الگوی جدیدی از زن در مکتب اسلام است و ما باید بتوانیم از زن ایرانی در مکتب اسلام الگویی را عرضه کنیم که نه متحجر باشد و نه متجدد باشد. فکر می کنم الگوی سوم زن، برای تمام بانوان جهان اسلام یک نویدی باشد.
نماینده منتخب مردم قم گفت: هم اکنون چشم جهان اسلام و چشم کشورهای جبهه مقاومت در تمام عرصه ها به ایران اسلامی دوخته شده است چون ایران ام القرای جهان اسلام است .
وی افزود:من افتخار دارم همسرم در حد بضاعتی که خود ما داشتیم که دارای دکترای جامعه شناسی است مدرس دانشگاه است و در زمینه پژوهشی فعال بوده است ومادر 4فرزند است و سعی کرده است الگوی سوم زن را دنبال کند. این ها را تعمدا می گویم که اگر رسانه ها منعکس می کنند در جریان باشند اینکه بعضی از خانم ها می گویند با درس و تحصیل کار نمی شود فرزند آوری کرد فرزند آوری، افزایش جمعیت و کنشگری اجتماعی مطالبه آقا هست حرف ولی را دنبال کنیم. دل رهبر شاد بشود ان شالله برکت زندگی هم بیشتر می شود.
مدل های مکثر الگوی سوم با هم تعارض ندارند.
علی اقبالی رئیس اندیشکده زوج گفت: شاید این سوال باشد این الگوی سوم زن چیست؟ مصداق این الگو بانویی است که هم همسر است هم مادر است و هم دراجتماع فعال است نه مثل زن شرقی است که بدنبال تقویت بعد معنوی فردی است و گمان می کند همین که خانواده خود را مدیریت کند کافی است ونقشش را انجام داده و رضایت پروردگار را کسب کرده و هیچ تکلیف دیگری ندارد.
وی در بیان الگوی غربی گفت: در الگوی زن غربی زن می گوید من در این عمر محدود خودم می خواهم به این خواسته ها برسم پس ازدواج نمی کنم فرزند نمی خواهم چون دوست برای خودم باشم و خودم به رشد برسم در این الگو خانواده وجود ندارد و رشد کاملا فردی است.
وی افزود: ما الگوی سوم را با ظهور و بروزهای مصداقی ارزیابی نمی کنیم ما الگوی سوم را با محوریت دادن به تکلیف شرعی ارزیابی می کنیم بانویی می خواهد مومنانه و مجاهدانه زندگی کند باید تشخیص دهد ماموریت و رسالتش چیست و به آن عمل کند. این الگوی سوم است.
اقبالی گفت: الگوی سوم از ماموریت شروع می کند در مورد آقا و خانم هم فرقی ندارد ما همانطوری که از الگوی سوم زن حرف می زنیم از الگوی سوم مرد حرف می زنیم. اصلا الگوی سوم حیات انقلاب اسلامی از الگوی سوم زیستن حرف می زند این الگوی سوم زیستن محوریتش عمل به تکلیف شرعی است پس من اگر من وقتی دارم به زندگیم نگاه می کنم در یک ارزیابی کلی به این نگاه به این می رسم که من پنجاه سال شصت سال هفتاد سال قرار است در این کره ی خاکی زندگی کنم خداوند نعمت هایی به من داده است استعدادهایی و ظرفیت هایی را به من داده انتظاراتی هم از من دارد در واقع استفاده از این استعداد ها تکلیف من است.
وی بیان کرد: تشخیص تکلیف افراد قطعا در خانم ها و آقایان ناظر به وضعیت و ویژگی ها و مختصات زندگی آنهاست و تفاوت دارد پس اصل الگوی سوم تکلیف گرایی است. اما چگونه باید تکلیف را شناخت و به آن عمل کرد
رئیس اندیشکده زوج تصریح کرد: برای تشخیص تکلیف و ماموریت اجتماعی سه تا مسیر داریم سه تا اصل داریم اولی این است که ما باید بتوانیم خودمان را توضیح بدهیم توصیف بکنیم. که چه استعداد هایی دارم ، دغدغه های من چیست توانمندی های من چیست، گام دوم تشخیص ضرورت های اجتماعی است من درسال 1402 زندگی می کنم که یک انقلاب اسلامی در ایران به وقوع پیوسته و یک اقتضائاتی دارد یک نیازمندی هایی دارد کارهای روی زمین مانده ای دارد من الگوی سوم من بچه مذهبی که دغدغه شیوه زیست الگوی سومی دارم بدون توجه به ضرورت های انقلاب اسلامی نمی توانم انتخاب کنم ، ماموریت من باید در راستای انتظارات یا به نوعی کارهای زمین مانده انقلاب اسلامی و جامعه ی اسلامی باشد یعنی من اگر یک استعدادی دارم یک توانمندی دارم یک ظرفیتی دارم آن را باید برای انقلاب اسلامی و برای این ضرورت های دنیای امروز و جامعه ی امروز اختصاص دهم.
وی گفت: در گام دوم از الگوی سوم حیات من وابسته به ضرورت های انقلاب اسلام است پس باید ضرورت های انقلاب اسلامی را بشناسیم رجوع کنیم به ادبیات رهبران انقلاب بیانات امام و رهبری مراجعه کنیم می توان به ضرورت های انقلاب اسلامی دست یافت.
وی افزود: گام سوم که مهم تر است ضرب این دو در هماست یعنی حالا من با این پتانسیل با این استعدادها با این ظرفیت ها جامعه با این خلا ها با این نیازها و با این چالش ها حالا من کجای آن به درد می خورم من قراراست کدام کار روی زمین مانده انقلاب را به ثمر برسانم. در ادبیات رهبری دقت کنید ایشان در تمام حوزه ها ضرورت ها را بیان می کند. در حوزه ، شعر ، سینما ، ادبیات ، اقتصاد و همه زمینه ها ضرورت ها را بیان می کنند. حالا من باید به خودم نگاه کنم در کدام حوزه می توانم ورود کنم روی این حوزه سرمایه گذاری کنم الگوی سومی زیستن یعنی همین یعنی انتخاب های محدود برای زندگی که سازگاره و مبتنی بر نیازهای روز جامعه انقلاب اسلامی دارد پس اصلا الگوی سوم یک فرمول پیچیده ای نیست در این زمینه در همه بعد ها بحث های نظری جدی داریم، اما برای عملیاتی و کار بردی کردن سخت و پیچیده نیست الگوی سوم برای حیات دختران و بانوان جامعه این است که شما یک استعداد هایی دارید جامعه هم به استعداد شما نیاز دارد. وارد میدان شوید و از استعداد خود در جهت رشد جامعه اسلامی استفاده کنید چرا که این رشد دو سویه است در کنار جامعه شخصیت فرد هم رشد می کند.
وی در تبیین الگوی سوم گفت: الگوی سومی که خدا و انقلاب اسلامی از ما انتظار دارد در نگاه رهبری مسئله خانواده پررنگ است نقش زن و اولویت حضور زن در خانواده پررنگ است یعنی شما نمی توانید بگویید من می خواهم الگوی سومی زیست کنم اما به مصالح خانواده ام توجه نمی کنم.
اقبالی تصریح کرد: نسخه عملیاتی الگوی سوم این است که من باید به تکلیفم و به ماموریتم که برای آن به این دنیا آمده ام در این جهان که پاسخی به یک سوال باشم که نقش و وظیفه من در این جهان هستی چه هست کدام بار این جامعه را باید بدوش بکشم. به تشخیص افراد بستگی دارد بانویی ممکن است فرزند آوری را مهم تر بداند که خوب تربیت کند و بخواهد در کنارش کار علمی انجام دهد فردی دیگر بخواهد در میادین ورزش قهرمانی در سطح بین الملل خوش پرچم ایران را بالا ببردواین ها مدل های متکثری از الگوی سوم است که لزوما تعارضی باهم ندارند.
در ادامه خانم آرمینا ساکاهیچ که به اسلام تشرف یافته بود گفت: زنان ایران قدر خودشان و قدر کشورشان را نمی دانند. در غرب زنان شخصیت خود را از دست داده است از زمان انقلاب صنعتی زن را به عنوان نیروی کار ارزان به کار گرفت و را از محیط خانواده دور کرد این فریب اول بود . فریب دوم رشد رسانه ها بود که حضور زنان در رسانه با هدف فروش کالا بود چرا چون هم مبلغ فروش بود هم خریدار بود. همین مصرف سیگار از زنان استفاده کردند زنان را هم به سیگار مبتلا کردند.
وی گفت: زنان درغرب با رشد صنعت رسانه و جریان های فمنیستی بزرگترین آسیب را به خود و خانواده خود وارد کرده اند.