در همایش زنان تاریخ ساز عنوان شد: ‏
گروه: سایر / گزارش
تاریخ : 1402/12/19 12:23
شناسه : 407531
‏ ‏
‏ در همایش زنان تاریخ ساز روز 16اسفند ماه که  با حضورمحمد ‏منان رییسی نماینده منتخب مردم قم، علی اقبالی رئیس اندیشکده ‏زوج و آرمینا ساکاهیچ و جمعی از مسئولان و جامعه بسیج زنان قم ‏در سالن کرامت استانداری قم برگزار شد در این همایش عنوان شد ‏چشم جهان اسلام به ایران دوخته شده است .‏
‏ به گزارش شاخه سبز در این همایش زینب فرخ مسئول جامعه ‏بسیج زنان در بیان فلسفه این روز گفت: در سال 1391 رهبر ‏فرزانه انقلاب در پیامی به کنگره 7هزار شهید زن از واژگانی ‏استفاده کردند که  افق روشنی را برای ما می گشاید.‏
وی افزود: رهبری در آن پیام بیان کرد: «زن مسلمان ایرانی تاریخ ‏جدیدی را  پیش چشم  زنان جهان گشود و ثابت کرد که می توان زن ‏بود عفیف بود محجبه و شریف بود و در عین حال درمتن و مرکز ‏بود.  تفاوت بانوان ما با زنان با نگاه شرقی و غربی این است  که ‏علاوه بر محجبه بود شریف بودن و عفیف بودن در متن و مرکز ‏هستند در ادامه می فرمایند می توان سنگر خانواده را پاکیزه نگه ‏داشت و در عین حال سیاسی و اجتماعی نیز بود و فتوحات بزرگ ‏به ارمغان آورد».‏
وی تصریح کرد: رهبری در بخشی از پیام خود می فرمایند:« ‏الگویی سوم زن مسلمان نه شرقی و نه غربی است » کاملا این ‏بیانات رسالت ما را  نشان می دهد که باید در سه ساحت فردی ، ‏خانوادگی  حضور داشته باشیم به این صورت در عین اینکه برای ‏تحکیم بنیان خانواده تلاش می کنیم باید در اجتماع حضور تاثیر ‏گذاری داشته باشیم و این نشان می دهد به عنوان الگوی سوم زن ‏رسالت سنگینی بر دوش ما است که در بسیج جامعه زنان باید ‏بدنبال تحقق این الگو برای نسل امروز و آینده این کشور باشیم.‏
فرخ افزود: با تامل در پیام رهبری متوجه می شویم که رهبری ‏برای زنان سه ساحت در نظر گرفته است ساحت فردی ، خانوادگی ‏و اجتماعی و بسیج جامعه زنان با تشکیل قرارگاه تعالی زن و ‏خانواده به دنبال تحقق الگوی سوم زن در تراز انقلاب اسلامی است ‏که در منویات رهبری به آن پرداخته شده است.‏
در ادامه منان رئیسی گفت: زنان در پیروزی انقلاب اسلامی نقش ‏پر رنگی داشتند  در تمام  قیام هایی که قبل از انقلاب انجام شد و ‏تمام حرکت هایی که به پیروزی انقلاب اسلامی متنهی شد   بانوان ‏نقش بسیار ویژه ای داشتند اما درباره الگوی سوم  حضرت امام هم ‏حضرت آقا بارها روی  این موضوع تاکید کردند  آن چیزی که ‏انقلاب اسلامی  از زن می خواهد  در واقع الگوی سومی هست  که ‏نه مبتنی بر الگوی تحجر هست و نه ناظر بر الگوی تجدد اینکه ما ‏بتوانیم الگوی سوم درست معرفی کنیم و بستری فراهم کنیم که زن ‏در عین ایفای نقش زنانه و مادرانه خودش بتواند کنشکگری ‏اجتماعی داشته باشد بتواند در عرصه های  مختلف جامعه متناسب ‏با شان خودش فعالیت کند خیلی مهم است  یک بخش آن  به حوز ه ‏تقنین و قانون گذاری باز می گردد و بخش دیگر آن به حوزه اجرا ‏باز می گردد اینکه قانون هست اما در اجرا دچار ضعف شده باشد. ‏که در آنجا هم نماینده مجلس می تواند در نقش ناظر ورود کرده  و ‏از مجریان بخواهند که قانون را اجرا کنند.‏
‏  وی گفت: الگوی سوم زن  مطالبه ی اندیشمندان و حضرت آقا ‏هست که  در واقع الگوی جدیدی از زن در مکتب اسلام است و ما ‏باید بتوانیم  از زن ایرانی در مکتب اسلام الگویی را عرضه کنیم که ‏نه  متحجر باشد و نه متجدد باشد. فکر می کنم الگوی سوم زن،   ‏برای تمام بانوان جهان اسلام یک نویدی باشد.‏
‏ نماینده منتخب مردم قم گفت: هم اکنون چشم جهان اسلام  و چشم ‏کشورهای جبهه مقاومت در تمام عرصه ها به ایران اسلامی دوخته ‏شده  است  چون ایران ام القرای جهان اسلام است .‏
وی افزود:من افتخار دارم همسرم در حد بضاعتی که خود ما داشتیم ‏که دارای دکترای جامعه شناسی است مدرس دانشگاه است و در ‏زمینه پژوهشی فعال بوده است ومادر 4فرزند است و سعی کرده ‏است الگوی سوم زن را دنبال کند.  این ها را تعمدا می گویم که اگر ‏رسانه ها منعکس می کنند در جریان باشند  اینکه بعضی از خانم ها ‏می گویند با درس و تحصیل کار نمی شود فرزند آوری کرد فرزند ‏آوری، افزایش جمعیت و کنشگری اجتماعی  مطالبه آقا هست حرف ‏ولی را دنبال کنیم.  دل رهبر شاد بشود ان شالله برکت زندگی هم ‏بیشتر می شود. ‏

‏ ‏‏  مدل های مکثر الگوی سوم با هم تعارض ندارند.‏
‏ ‏
‏ علی اقبالی رئیس اندیشکده زوج گفت: شاید این سوال باشد این ‏الگوی سوم زن چیست؟ مصداق این الگو بانویی است که هم همسر ‏است هم مادر است و هم دراجتماع فعال است نه مثل زن شرقی ‏است که بدنبال تقویت بعد معنوی فردی است و گمان می کند همین ‏که خانواده خود را مدیریت کند کافی است ونقشش را انجام داده و ‏رضایت پروردگار را کسب کرده و هیچ تکلیف دیگری ندارد.‏
وی در بیان الگوی غربی گفت: در الگوی زن غربی زن می گوید ‏من در این عمر محدود خودم می خواهم به این خواسته ها برسم ‏پس ازدواج نمی کنم فرزند نمی خواهم چون دوست برای خودم باشم ‏و خودم به رشد برسم در این الگو خانواده وجود ندارد و رشد کاملا ‏فردی است. ‏
‏ ‏
وی افزود: ما الگوی سوم را  با ظهور و بروزهای مصداقی ‏ارزیابی نمی کنیم ما الگوی سوم را با محوریت دادن به تکلیف ‏شرعی ارزیابی می کنیم بانویی می خواهد مومنانه و مجاهدانه ‏زندگی  کند باید تشخیص دهد  ماموریت و رسالتش چیست و به آن ‏عمل کند. این الگوی سوم است. ‏
‏ اقبالی گفت: الگوی سوم از ماموریت شروع می کند در مورد آقا و ‏خانم هم فرقی ندارد ما همانطوری که از الگوی سوم زن حرف می ‏زنیم از الگوی سوم مرد  حرف می زنیم. اصلا الگوی سوم حیات ‏انقلاب اسلامی از  الگوی سوم زیستن  حرف می زند این الگوی ‏سوم زیستن محوریتش عمل به تکلیف شرعی است  پس من اگر ‏من وقتی دارم به زندگیم نگاه می کنم در یک ارزیابی کلی به این ‏نگاه به این می رسم که من پنجاه سال شصت سال هفتاد سال قرار ‏است  در  این کره ی خاکی زندگی کنم  خداوند نعمت هایی به من ‏داده است استعدادهایی و ظرفیت هایی را به من داده  انتظاراتی هم ‏از من دارد در واقع استفاده از این استعداد ها  تکلیف من است.  ‏
وی بیان کرد:  تشخیص  تکلیف  افراد قطعا در خانم ها و آقایان ‏ناظر به وضعیت و ویژگی ها و مختصات زندگی  آنهاست و تفاوت ‏دارد پس  اصل الگوی سوم تکلیف گرایی است. اما  چگونه باید ‏تکلیف  را شناخت و به آن عمل کرد ‏



‏ ‏


رئیس اندیشکده زوج تصریح کرد:  برای تشخیص تکلیف و ‏ماموریت اجتماعی  سه تا مسیر داریم سه تا اصل داریم اولی این ‏است که ما باید بتوانیم خودمان را   توضیح بدهیم توصیف بکنیم. ‏که چه استعداد هایی دارم ، دغدغه های من چیست توانمندی های ‏من چیست،  گام دوم تشخیص ضرورت های اجتماعی  است من  ‏درسال 1402 زندگی می کنم که یک انقلاب اسلامی در ایران به ‏وقوع پیوسته و یک اقتضائاتی دارد  یک نیازمندی هایی دارد ‏کارهای  روی  زمین مانده ای دارد  من الگوی سوم من بچه مذهبی ‏که دغدغه شیوه زیست الگوی سومی دارم  بدون توجه به ضرورت ‏های انقلاب اسلامی نمی توانم انتخاب کنم ، ماموریت من باید در ‏راستای انتظارات یا  به نوعی کارهای زمین مانده انقلاب اسلامی و ‏جامعه ی اسلامی باشد یعنی من اگر یک استعدادی دارم یک ‏توانمندی دارم یک ظرفیتی دارم آن را باید  برای انقلاب اسلامی و ‏برای این ضرورت های دنیای امروز و جامعه ی امروز اختصاص ‏دهم. ‏
‏  ‏وی گفت: در گام دوم از  الگوی سوم  حیات  من  وابسته به ‏ضرورت های انقلاب اسلام است  پس باید ضرورت های انقلاب ‏اسلامی  را  بشناسیم رجوع  کنیم به  ادبیات رهبران انقلاب بیانات ‏امام و رهبری  مراجعه کنیم  می توان به ضرورت های انقلاب ‏اسلامی  دست یافت. ‏
وی افزود: گام سوم که مهم تر است ضرب این دو در هماست  یعنی ‏حالا من با این پتانسیل با این استعدادها با این ظرفیت ها جامعه با ‏این خلا ها با این نیازها و با این چالش ها حالا من کجای آن  به ‏درد می خورم من قراراست  کدام کار روی زمین مانده انقلاب را به ‏ثمر برسانم. در ادبیات رهبری دقت کنید ایشان در تمام حوزه ها ‏ضرورت ها را بیان می کند. در حوزه ، شعر ، سینما ، ادبیات ، ‏اقتصاد و همه زمینه ها ضرورت ها را بیان می کنند.  حالا من باید ‏به خودم نگاه کنم در کدام حوزه می توانم ورود کنم  روی این حوزه ‏سرمایه گذاری کنم الگوی سومی زیستن یعنی همین یعنی انتخاب ‏های محدود  برای زندگی که سازگاره و مبتنی بر نیازهای روز ‏جامعه  انقلاب اسلامی دارد پس اصلا الگوی سوم یک فرمول ‏پیچیده ای نیست در این زمینه  در همه بعد ها بحث های نظری ‏جدی داریم، اما  برای عملیاتی و کار بردی کردن سخت و پیچیده ‏نیست  الگوی سوم برای حیات دختران و بانوان جامعه  این است ‏که شما یک استعداد هایی دارید جامعه هم به استعداد شما نیاز دارد. ‏وارد میدان شوید و از استعداد خود در جهت رشد جامعه اسلامی ‏استفاده کنید چرا که این رشد دو سویه است در کنار جامعه ‏شخصیت فرد هم رشد می کند. ‏
وی در تبیین الگوی سوم گفت: الگوی سومی که خدا و انقلاب ‏اسلامی از ما انتظار دارد  در نگاه رهبری مسئله خانواده پررنگ ‏است نقش زن و اولویت حضور زن در خانواده پررنگ است  یعنی ‏شما نمی توانید بگویید من می خواهم  الگوی سومی زیست کنم اما ‏به مصالح خانواده ام توجه نمی کنم.  ‏
اقبالی تصریح کرد: نسخه عملیاتی الگوی سوم این است که من ‏باید به تکلیفم و به ماموریتم  که برای آن به این دنیا آمده ام در این ‏جهان که پاسخی به یک سوال باشم  که نقش و وظیفه من در این ‏جهان هستی چه هست کدام بار این جامعه را باید بدوش بکشم. به ‏تشخیص افراد بستگی دارد بانویی ممکن است فرزند آوری را مهم ‏تر بداند که خوب تربیت کند و بخواهد در کنارش  کار علمی  انجام ‏دهد فردی دیگر بخواهد در میادین ورزش قهرمانی در سطح بین ‏الملل خوش  پرچم ایران را بالا ببردواین ها مدل های متکثری از ‏الگوی سوم است که لزوما تعارضی باهم ندارند.‏
‏ ‏
در ادامه خانم آرمینا ساکاهیچ که به اسلام تشرف یافته بود گفت: ‏زنان ایران قدر خودشان و قدر کشورشان را نمی دانند. در غرب ‏زنان شخصیت خود را از دست داده است از زمان انقلاب صنعتی ‏زن را به عنوان نیروی کار ارزان به کار گرفت و را از محیط ‏خانواده دور کرد این فریب اول بود . فریب دوم  رشد رسانه ها بود ‏که حضور زنان در رسانه  با هدف فروش کالا بود چرا چون هم ‏مبلغ فروش بود هم خریدار بود. همین مصرف سیگار از زنان ‏استفاده کردند زنان را هم به سیگار مبتلا کردند. ‏
وی گفت: زنان  درغرب با رشد صنعت رسانه و جریان های ‏فمنیستی بزرگترین آسیب را به خود و خانواده خود وارد کرده اند. ‏
‏ ‏

پاسخی بگذارید