محمدبیگی:
گروه: سیاسی / مجلس
تاریخ : 1403/01/14 11:08
شناسه : 407647

رییس فراکسیون جمعیت مجلس گفت: تاکنون ۳۵ هزار خانواده زمین رایگان سه فرزندی را دریافت کرده‌اند و وزیر راه و شهرسازی هم اخیرا عنوان کرد حدود ۷۰ هزار خانواده زمین‌ رایگان دریافت می‌کنند.

«فاطمه محمدبیگی» رئیس فراکسیون جمعیت و حمایت از خانواده مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با «جنت آباد» رادیو تهران در خصوص قانون جوانی جمعیت و چالش‌ها و تأثیرات آن بر جامعه، گفت: مقام معظم رهبری در سال ۸۹ در سخنرانی خود در خراسان شمالی فرمودند که کاهش جمعیت کنترل نشده است.

وی افزود: قانون تنظیم خانواده باید از سال ۷۹ لغو می‌شد اما در عمل تا دهه ۱۴۰۰ ادامه پیدا کرد. در مجلس یازدهم کمیسیون مشترک جوانی جمعیت تشکیل شد و از سال ۹۹ تا آبان ۱۴۰۰ قانون ۷۳ ماده‌ای جوانی جمعیت و حمایت از خانواده نوشته و تقدیم رهبری شد و ایشان در مورد آن فرمودند این قانون دوراندیشانه، آینده‌نگرانه، حیاتی و لازم الاجرا است و از مجلس یازدهم به عنوان مجلس انقلابی یاد کردند.

 

مشکل عدم اجرای قانون جوانی جمعیت، چالش‌های بودجه‌ای است

رئیس فراکسیون جمعیت و حمایت از خانواده مجلس یازدهم در ادامه با تأیید اینکه برخی بخش‌ها با قانون جوانی جمعیت به خوبی همراهی نکردند گفت: مشکل عدم اجرای قانون چالش‌های بودجه‌ای است. متأسفانه به دلیل عدم تأمین بودجه، ۵۰ درصد این قانون اجرایی نشده است.

وی با تاکید بر اینکه التزام نداشتن برخی مدیران و کارشکنی‌ها موجب شده قانون جوانی جمعیت به خوبی اجرا نشود گفت: اولین چالش ما سازمان برنامه و بودجه است که بودجه مورد نیاز اجرای این قانون را نمی‌دهد و پس از آن التزام نداشتن برخی وزارتخانه‌ها است.

 

کمتر از ۲۰ درصد مادران مشمول قانون جوانی جمعیت خودرو گرفته‌اند

محمدبیگی گفت: وزارت صمت خودروی مادران را نمی‌دهد. تا کنون ۲۷۰ هزار مادر خودرو گرفته‌اند و نزدیک به دو برابر این تعداد در صف انتظار هستند. قرار بود ۵۰ درصد خودروهای داخلی در اختیار مادران قرار گیرد و مادران بدون نوبت و قرعه‌کشی خودرو دریافت کنند اما تا کنون کمتر از ۲۰ درصد ظرفیت خودرو در اختیار مادران قرار گرفته است

 

موضوع خودروی مادران را به طور جدی پیگیری می‌کنم

وی افزود: در پی اجرا نشدن این قانون و تخلفات روی داده ما به عنوان ناظر قانون تذکر دادیم و از وزرا سوال کردیم و موضوعات در کمیسیون اصل ۹۰ مطرح شده است. یکی از موضوعاتی که به طور جدی در سال جاری آن را پیگیری خواهم کرد خودروی مادران است.

رئیس فراکسیون جمعیت و حمایت از خانواده مجلس یازدهم خبر داد: تا کنون ۳۵ هزار خانواده زمین رایگان سه فرزندی را دریافت کرده‌اند اما ۲۰۰ هزار خانواده در صف دریافت این زمین‌ها هستند. وزیر راه و شهرسازی هم به تازگی عنوان کردند حدود ۷۰ هزار خانواده به زودی زمین‌های رایگان را دریافت خواهند کرد و امیدواریم که بقیه خانواده‌های سه فرزندی با شناسایی زمین‌های بیشتر، زمین رایگان خود را دریافت نمایند.

 

بودجه ۲ هزار میلیارد تومانی حوزه فرهنگی قانون جوانی جمعیت داده نشده است

محمدبیگی تصریح کرد: قرار بود سازمان برنامه و بودجه ۲ هزار میلیارد تومان به حوزه فرهنگی قانون جوانی جمعیت اختصاص دهد که تا کنون تخصیصی صورت نگرفته است.

وی در خصوص حق اولاد و عائله‌مندی گفت: به تازگی این مبلغ افزایش یافته و امسال کارگران هم از این حق بهره مند می‌شوند اما ضمن تشکر از وزیر کار درخواست داریم مبلغی که سه برابر به ازا هر فرزند و دو برابر به ازا همسر افزایش می‌یابد به عنوان افزایش حقوق محسوب نشود. ماده ۴۱ قانون کار اجرا شود چون قانون «جوانی جمعیت»، قانونی جدا است و باید به صورت مجزا اجرا شود.

محمدبیگی در پاسخ به اینکه آیا کارکنان قراردادی با ازدواج ارتقا خواهند یافت؟ گفت: این قانون برای حمایت از ازدواج و فرزندآوری است. بر اساس این قانون وام ازدواج ۵ برابر شده است. در این قانون به ازا تأهل امتیازی در استخدام در نظر گرفته شده و به ازا هر فرزند ثبات شغلی در نظر گرفته شده است.

این نماینده مجلس اظهار کرد: تسهیلات قانون جوانی جمعیت آغازی برای اصلاح فرایند جمعیتی کشور، پدیده سالمندی و تک فرزندی، از بین رفتن نیروی کار و جلوگیری از ورشکستگی صندوق‌های بازنشستگی است.

 

اگر بحران جمعیت حل نشود؛ امنیت، اشتغال و فرهنگ کشور با خطر مواجه خواهد شد

وی تاکید کرد: مدیران و مسؤولان عزم خود را برای بحران جمعیت جدی کنند. اگر بحران جمعیت حل نشود با مهاجرت و مهاجرپذیری مواجه خواهیم شد و امنیت، اشتغال و فرهنگ کشور با خطر مواجه خواهد شد.

 

شهرداری تهران چند طرح جالب را برای اجرای قانون جوانی جمعیت در دست اجرا دارد

رئیس فراکسیون جمعیت و حمایت از خانواده مجلس یازدهم در ارتباط با اقدامات شهرداری تهران که در حوزه جوانی جمعیت انجام شده گفت: تاکنون دو جلسه با شهردار تهران داشته‌ایم. چند طرح جالب در شهرداری تهران برای اجرای این قانون در دست اجرا است اما از شهرداری انتظار داریم تأسیس مهد کودک‌ها و مناسب‌سازی محیط برای کودکان و سالمندان و برگزاری جشن‌های ازدواج در تالارهای شهرداری اجرا شود و شاهد برگزاری مراسم ازدواج آسان برای جوانان و تأمین مهد کودک برای فرزندان مادران شاغل باشیم.

پاسخی بگذارید