گروه: استان ها / قم
تاریخ : 1403/07/16 12:07
شناسه : 409770

به گزارش شاخه سبز، در آموزش‌های مدیریت مصرف و صرفه جویی گاز ، می توان مخاطبین مختلفی را از میان اقشار مختلف انتخاب کرد. اما در این میان، دانش آموزان و نوجوانان جایگاه ویژه ای دارند چرا که از یک سو دانش آموزان تاثیر پذیری و آموزش پذیری بالایی دارند و از دیگر سو می‌توانند بر روی افراد دیگر نظیر افراد خانواده و همسالان تاثیرگذار باشند و آموزش ها را منتقل نمایند. همچنین، دانش آموزان، با فاصله زمانی کوتاهی، در جایگاه بهره برداران، تصمیم گیران و تصمیم سازان منطقه و کشور خود قرار می‌گیرند و از طریق آموزش ایشان، می‌توان نسلی با آگاهی و حساسیت نسبت به حفاظت از نعمت گاز طبیعی داشت. دانش آموزان بهترین رسانه برای رساندن پیام اهمیت گاز هستند. کودکان و نوجوانان هم تاثیر پذیر و هم تاثیر گذار هستند. بنابراین آموزش و مشارکت دادن آنها در طرح هایی مثل همیار گاز نظیر آنچه در طرح همیار پلیس رخ داد، علاوه بر تقویت حس مسئولیت پذیری در آنها، می تواند موجبات تعمیق باورها و ترویج هنجارهای درست در مدیریت مصرف منابع انرژی به ویژه گاز از طریق آنها در سطح خانواده ها را فراهم سازد. آگاهی دادن با ایجاد حساسیت و درک صحیح از مسئله مهم بودن گاز می تواند ضمن تاثیر پذیری کودکان و نهادینه کردن فرهنگ مصرف صحیح در آنان و تداوم رفتار در بزرگسالی،‌ با تاثیرگذاری کودکان بر رفتارهای اطرافیان به اصلاح رفتار بزرگسالان نیز کمک کند. بعلاوه این بینش و درک درست از ضرورت صرفه جویی در مصرف گاز می تواند زمینه های ارائه و تحقق ایده های خلاقانه برای ایجاد و طراحی راه های مصرف بهینه گاز منجر شود.

انرژی‌هایی کە امروزە در اختیار داریم و نعمت‌ها و امکانات موجود همه آنها متعلق بە آیندگان است و وظیفە آحاد مختلف مردم است کە در مصرف درست آنها آگاهی داشته باشند و با توجە بە محدودیت‌های موجود در بحث مصرف انرژی در وهلە اول وظیفە داریم کە در حوزە انرژی بە شیوەهای مختلف نهایت صرفەجویی را داشتە باشیم.

صرفەجویی در مصرف منابع انرژی باید نهادینە و بە یک فرهنگ تبدیل شود و این فرهنگ باید از مدارس و دانشگاەها شروع شده و ادارات نیز الگویی برای مردم باشند. رعایت دمای ۱٨ درجە سانتی‌گراد در فضاهای اداری در فصول سرد سال، روشن کردن وسایل گرمایشی یک ساعت قبل از آغاز وقت اداری و خاموش کردن آن‌ها یک ساعت قبل از پایان وقت اداری، خاموش کردن وسایل گرمایشی در روزهای تعطیل، استفادە از دستگاەهای گازسوز استاندارد، انجام معاینە فنی و بروزرسانی تمامی موتورخانەها از جملە مصوباتی است کە می‌بایست ادارت تا پایان فصل سرما برای جلوگیری از مصرف ‌بی‌رویە انرژی گاز مدنظر داشتە باشند.

دانش آموزان به عنوان نسل آینده نقش مهم و اساسی در حفظ سرمایه های ملی را از طریق تغییر نگرش و القای فرهنگ صحیح مصرف گاز طبیعی، ایفا می کنند. آنچه برای این شرکت در کنار توسعه گازرسانی و خدمات‌رسانی اهمیت بسزایی دارد آگاهی بخشی به مشترکین در زمینه صرفه‌جویی درمصرف گاز و همچنین کاهش صدمات وخطرت احتمالی ناشی از عدم رعایت نکات ایمنی است و انتظار می رود با حضور کارشناسان شرکت گاز در مدارس، شاهد کاهش حوادث باشیم.

در این راستا و فرهنگسازی مصرف بهینه و صرفه جویی در مصرف گاز، مدیرعامل شرکت گاز استان قم از توزیع 10 هزار جلد دفتر تحریر در میان دانش‌آموزان قمی از سوی شرکت گاز استان قم طی شش ماهه نخست سال 1403 خبر داد.

مرتضی خوش‌لهجه در گفتگو با شاخه سبزبا اعلام این خبر، اظهار کرد: دفترهای مورد اشاره با هدف ترویج فرهنگ آموزش، کمک به ایجاد فرصت‌های برابر آموزشی، حمایت از دانش‌آموزان مناطق محروم در کنار نهادینه‌سازی فرهنگ مصرف بهینه انرژی و ارتقای فرهنگ ایمنی مصرف گاز توزیع شده است.

وی با بیان اینکه دفترهای مورد اشاره منقش به الگوها و شعارهای مرتبط مصرف ایمن و بهینه گاز طبیعی بوده است، تصریح کرد: علاوه بر این، در سربرگ هر صفحه، یک شعار مرتبط با بهینه‌سازی و صرفه‌جویی در مصرف گاز طبیعی نقش بسته است.

خوش‌لهجه همچنین از برگزاری اردوهای راهیان پیشرفت طی بازه زمانی مورد اشاره خبر داد و در ادامه خاطرنشان کرد: در این اردوها نزدیک به دو هزار دانش‌آموز مقطع متوسطه قم با برخی دستاوردهای صنعت نفت و گاز کشور و نحوه چگونگی استخراج، پالایش و انتقال گاز طبیعی تا زمان رسیدن به مشترکین آشنا شدند.

وی اضافه کرد: تشکیل نهضت راهیان پیشرفت یکی از اقدامات انجام شده در راستای جهاد امیدآفرینی و معرفی دستاوردهای انقلاب اسلامی به نسل‌های جدید است و در افزایش درک عمومی نسبت به سرمایه‌های کشور می‌تواند موثر واقع شود.

 

پاسخی بگذارید