شاخه سبز-هیفاء پردل-حضرت معصومه(س) در عصر و زمان خود از دانایان بینظیر بودند و با جهادی عظیم در کنار اهداف پدر بزرگوارشان امام موسی بن جعفر(ع) از حدود و ارزشهای اسلامی حفاظت کردند.
به گزارش روزنامه شاخه سبز، طبق آن چه که کتب تاریخی و سیره و زندگانی این بانوی کرامات به آن اشاره شده است حضرت فاطمه معصومه(سلام الله علیها) 25 سال بعد از تولد امام رضا(علیه السلام) دیده به جهان گشودحضرت معصومه(سلام الله علیها) بعد از پدر، در سال ۱۷۹ تحت کفالت برادرش حضرت امام رضا(علیه السلام) قرار گرفت و تا سال ۲۰۰(هـ ق) یعنی ۲۱ سال تمام، در کنار برادر بزرگوارشان به مقامات عالی و کمالات علمی و معنوی و اخلاقی دست یافت.
همچنین مقام معنوی او در مرحله اي است كه در فرازي از زيارتنامه معروفش که توسط امام رضا(علیه السلام) بیان شده است می خوانیم: «يا فاطِمَةُ اشْفَعى لى فىِ الْجَنَّةِ، فَانَّ لَكِ عِنْدَ اللَّهِ شَاْناً مِنَ الشَّاْنِ»(6)؛ (اى فاطمه مرا در بهشت شفاعت كن چرا كه در پيشگاه خدا داراى جايگاه با عظمت هستى.
حضرت معصومه(سلام الله علیها) از لحاظ علمی و حدیثی مثل مادرش حضرت زهرا(سلام الله علیها) «عالمه» و «محدثه» بود و همان گونه كه حضرت زهرا(سلام الله عليها) با استدلالهاي متين و استوار، حقانيت ولايت حضرت علي(عليه السلام) را تبيين مي كرد، حضرت معصومه(عليها سلام) نيز چنين بود. رواياتي كه از آن حضرت نقل شده غالباً درباره امامت و ولايت علي(عليه السلام) است كه با اثبات ولايت او ولايت سایر امـامـان معصوم نيز ثابت مي شود.
جایگاه حضرت معصومه (س) از نگاه برادر
یکی از کارشناسان مذهبی در ارتباط با سیره و مهم ترین سیره اخلاقی حضرت معصومه (س) بیان کرد: در بیان فضیلت بانوی بزرگ اسلام حضرت فاطمه معصومه سلامالله علیها روایتهای مختلف وجود دارد که شاخصترین آنها روایتی از حضرت علی بن موسیالرضا علیهالسلام در مورد پاداش زیارت مرقد مطهر حضرت معصومه (س) است که فرمودند: «مَنْ زارَها عارِفاً بِحَقِّها فَلَهُ الْجَنَةُ؛ کسی که او را در حالی که حقش را شناخته، زیارت کند، برای او بهشت است.
سید رضا داوودی افزود: حضرت فاطمه معصومه سلامالله علیها تحت تربیت امام هفتم و امام هشتم شیعیان به مقام علمی و معرفتی ویژهای دست یافتند که به پرسشهای مراجعین آن زمان که پدر و برادر بزرگوارشان نبودند پاسخ میداد و اینگونه بود که موسی بن جعفر (ع) عبارت «فداها ابوه» را ارزانی این بانوی کرامت کردند.
به گفته وی؛ تاریخ مینویسد در بین فرزندان امام موسی بن جعفر (ع)، حضرت معصومه (س) پس از امام رضا (ع) در تمامی جهات از جمله ویژگیهای فردی و روحی دارای فضل و برتری بوده است و این مدعی بر اساس روایات مستدلی است که مقام والایی برای آن حضرت برشمردهاند.
وی اظهارداشت: آیتاللهالعظمی جوادی آملی در معرفی عظمت مقام بانوی کرامت حضرت معصومه (س) نیز بیان داشته ؛ از آنجا که حضرت فاطمه معصومه (س) که از دودمان نبوت و ولایت است به جایی میرسد که امام هشتم و امام نهم (ع) دربارهٴ زیارت او توصیه و سفارش و دستور و برنامه دارند.
دخت موسی بن جعفر(ع) و مقام عصمت
این کارشناس در ادامه در ارتباط با مقام عظمت این بانوی بزرگوار گفت: حضرت موسی بنجعفر (ع) دارای چهار فرزند دختر بودند که نام همه آنها فاطمه بوده است؛ فاطمه کبری، فاطمه وسطی، فاطمه صغری و فاطمه اخری که حضرت معصومه (س) فاطمه کبری بودند،کی از القاب مشهور دختر موسی بن جعفر (ع)، معصومه است که حضرت بیشتر به این لقب مشهور هستند و این لقب را امام رضا (ع) برای ایشان انتخاب کردند و این تعبیر از امام معصوم به ما رسیده است معصومه به کسی اطلاق میشود که از کاستیها و نواقص مصون است و دارای مقام عصمت است و این مقام شایسته انبیا الهی، ائمه و انسانهایی که از نظر مقام در رتبه عالی قرار دارند، است.
داوودی عنوان کرد: در روایتی که در ابتدای بحث نیز به آن اشاره شد، امام رضا(علیه السلام) زیارت حضرت معصومه(سلام الله علیها) را مانند زیارت خود دانسته است، و از آنجا که زیارت امام رضا(علیه السلام) از جایگاه بسیار بالایی برخوردار است این روایت نشانه اهمیت بالای زیارت حضرت معصومه(سلام الله علیها) می باشد.
هجرت و رحلت حضرت معصومه(س) و نقطه عطف آن برای قم
این محقق و کارشناسی مذهبی در ادامه با اشاره به دلائل وفات این بانوی کرامت اظهارداشت: یکی از روایت ها چنین استدلال می شود که مردم ساوه در آن عصر از دشمنان سرسخت خاندان نبوت بودند، از این رو وقتی كه موكب حضرت معصومه و همراهانش به ساوه رسید، به آن حمله كردند و جنگ سختی درگرفت، برادران و برادرزادگان حضرت معصومه دراین جنگ به شهادت رسیدند، حضرت معصومه همچون عمه اش زینب(سلام الله علیها) وقتی كه بدن های پاره پاره آنها را كه 23 تن بودند دید، به شدت غمگین گشته و بر اثر آن بیمار شد و سپس روانه قم گردید.
داوودی افزود: برخی روایت ها از مسمومیت این حضرت نقل می کنند ایشان بعد از 17 روز اقامت در قم رحلت می کنند تنها کاری که شیعیان انجام دادند این بود که حضرت معصومه(سلام الله علیها) را به قم که محل زندگی دوست داران اهل بیت(علیهم السلام) بود منتقل کنند.
تاثیر مزار نورانی حضرت معصومه (س) در قم
سید علی منیری از کارشناسان مذهبی که کتاب هایی را تالیف کرده است در ارتباط با آثار و برکات بارگاه حضرت معصومه سلام الله علیها در قم گفت: ورود حضرت معصومه به قم باعث برکات فراوانی گردید و به یمن وجود بارگاه ایشان در قم، امروزه قم از بزرگ ترین مراکز علمی و با شکوه ترین حوزه های علمیه جهان می باشدبرکات این بانوی مجلله در شهر قم آنگاه به اوج خود می رسد که بدانیم تاثیر وجود آن حضرت در تحولات تاریخی، فرهنگی، مذهبی، اجتماعی نه تنها در محدوده یک شهر بلکه گاهی در کل کشور ایران بوده و یا حداقل وقایع وحوادث کشور ایران به نوعی مرتبط با شهر قم می باشد.
وی افزود: سال ها دل و دیده میلیون ها زائر و مجاور و جهانگرد را به خود مشغول داشته است. این تاثیر نه تنها برای زائران مشتاقی که از راه های دور به عشق زیارت مرقد مطهر این دخت عصمت و یادگار امام موسی علیه السلام با ارادت خالصانه به این مکان مقدس می شتابند ملموس است بلکه حتی برای کسانی که با انگیزه های غیر مذهبی وارد این مکان شده اند و یا از این دیار عبور کرده اند، پرجاذبه و شگفت انگیز بوده است. در عظمت و شکوه ظاهری این بارگاه مقدس، حقیقت و معنویت خاصی نهفته است که ناخود آگاه هر بیننده ای را به سوی آن متوجه ساخته و دل و دیده اش را صید می کند.