گروه: استان ها / قم
تاریخ : 1403/07/22 13:07
شناسه : 409822

 

به گزارش شاخه سبز، صنعت گاز ایران در ۴۵ سال فعالیت پس از انقلاب اسلامی کارنامه مثبتی از خود به جای گذاشته که نشان بارز آن بهره‌مندی ۹۵.۵۴ درصد کشور از گاز طبیعی است. و هرساله شاهد رشد این صنعت در بخش توسعه ای و افزایش شمار مشترکین گاز هستیم.

با گذشت 45 سال از انقلاب اسلامی، صنعت گاز کشور نیز در این سال‌ها مانند دیگر بخش‌ها با هدف آبادانی و توسعه گام‌های بلندی برداشته است تاجاییکه اکنون ۹۸.۵۷ درصد خانوار شهری، ۸۶.۱۱ درصد خانوار روستایی و در مجموع ۹۵.۵۴ درصد کشور از گاز طبیعی بهره‌مند هستند.

براین اساس تاکنون ۱۲۵۳ شهر و ۳۹۷۰۰ روستای کشور به شبکه گاز متصل شدند که از این تعداد ۵۰ شهر و ۶۳۵۴ روستا از ابتدای آغاز به‌کار دولت سیزدهم تاکنون گازرسانی شده‌اند و تعداد مشترکان گاز کشور به ۲۷۷۸۹۵۱۸ رسیده است که از این تعداد ۲۲۷۷۳۴۲ در دولت سیزدهم جذب شدند.

مجموع شبکه گاز شهری و روستایی اجراشده تاکنون نیز ۴۴۶۳۱۰.۶ کیلومتر است که از این مقدار ۴۶۳۱۲ کیلومتر در دولت سیزدهم اجرایی شده است. همچنین تعداد کل انشعاب‌های گاز شهری و روستایی اجراشده تاکنون ۱۳۲۶۵۵۵۳ و تعداد انشعابات گاز شهری و روستایی اجراشده است.

گازرسانی به نیروگاه‌ها نیز از ابتدای انقلاب اسلامی با هدف حفظ محیط زیست دنبال شده و سوخت ۱۰۲ نیروگاه اکنون از گاز طبیعی است که ۱۶ نیروگاه در دولت کنونی گازرسانی شدند. تعداد مصرف‌کننده‌های عمده صنعتی گاز هم ۳۲۵۱۸ واحد است و  ۳۱۹۵ واحد در دولت سیزدهم به شبکه گاز متصل شدند.

 مدیرعامل شرکت گاز استان قم با اشاره به جذب سه هزار و ۹۳۴ مشترک گاز طبیعی در استان طی ۶ماهه نخست سال ۱۴۰۳، اظهار کرد: با اضافه‌شدن این تعداد مشترک، مجموع مشترکین گاز طبیعی در این استان به ۴۶۲ هزار و ۱۹۵ مشترک رسید.

مرتضی خوش‌لهجه همچنین شمار مشترکین جذب شده در مناطق شهری استان طی ۶ماهه نخست سال جاری را سه هزار و ۲۸۸ مشترک عنوان کرد و در ادامه افزود: با اضافه‌شدن این تعداد، مجموع شمار مشترکین گاز طبیعی در مناطق شهری استان ۴۲۱ هزار و ۵۰ نفر شد.

وی همچنین با اشاره به جذب ۶۴۶ مشترک مناطق روستایی استان طی ۶ماهه نخست سال جاری، گفت: با احتساب این تعداد، مجموع شمار مشترکین گاز طبیعی در استان ۴۱ هزار و ۱۴۵ مشترک رسید.

 خوش‌لهجه با بیان اینکه افزایش روزانه شمار مشترکین ضرورت مصرف هوشمندانه گاز طبیعی را بیش از گذشته ایجاب می‌کند، خاطرنشان کرد: آموزش و آگاه‌سازی مردم در خصوص مصرف بهینه انرژی و استفاده از منابع تجدیدپذیر می‌تواند به حفظ محیط‌زیست و کاهش هزینه‌های انرژی کمک کرده و منجر به پایداری منابع تجدیدناپذیر برای نسل‌های آینده شود.

وی در ادامه از نصب یک‌هزار و ۱۳۰ علمک گاز در استان قم طی ۶ ماهه نخست سال ۱۴۰۳ خبر داد و گفت: از این تعداد علمک، ۴۸۵ عملک متعلق به بخش شهری و ۵۰۹ علمک نیز متعلق به بخش روستایی است.

وی همچنین تعداد علمک‌های نصب شده در بخش صنعت طی ۶ ماهه نخست سال جاری را ۱۳۶ پایه عنوان کرد و در ادامه، افزود: گازرسانی به مناطق صنعتی، زیرساخت‌های لازم برای جذب سرمایه‌گذاری‌های جدید را فراهم می‌کند که این امر باعث رشد صنعتی استان و ایجاد فرصت‌های شغلی بیشتر می‌شود.

خوش‌لهجه با بیان این‌که مجموع شمار علمک‌های استان قم ۱۸۶ هزار و ۹۳۴ پایه بوده، تصریح کرد: به طور کلی ۸۶ درصد علمک‌های استان متعلق به مناطق شهری و ۱۴ درصد نیز متعلق به مناطق روستایی استان است.

وی اضافه کرد: ما متعهد هستیم تا با ایجاد زیرساخت‌های گازرسانی، دسترسی به این منبع ارزشمند را برای تمامی شهروندان فراهم کنیم و معتقدیم که با همکاری و همدلی مردم و مسئولان در راستای نهادینه‌سازی فرهنگ مصرف انرژی، همچون دو سال اخیر به نتایج مطلوب‌تری دست یابیم.

پاسخی بگذارید