گروه: سایر / گزارش
تاریخ : 1403/07/24 12:22
شناسه : 409850
فاطمه مداح نظری - استعمار همانطور که در گذشته به معنای تضعیف ‏و تسلط بر ملتی برای بهره برداری بیشتر از منابع آن ملت با ادعای ‏کمک به پیشرفت و توسعه آن کشورها معرفی می شد، امروزه در ‏قالبهای جدیدتری رخ می دهد. بعد از استعمار نو و استعمار فرانو، در ‏اختیار گرفتن اطلاعات و روابط مجازی یک ملت به بهانه ارائه خدمات ‏اینترنتی نوعی جدید و خطرناک استعمار است، که بایسته است ‏آنرا«استعمار اطلاعاتی» نامید. در نوع کنونی از استعمار، کشورهای ‏صاحب شرکتهای بزرگ ارائه دهنده سرویس های مبتنی بر فضای ‏دیجیتال در سطح فراگیر جهانی، می کوشند در عوض خدماتی که در ‏فضای دیجیتال ارائه می دهد، به وسیله مدیریت و بهره برداری از ‏اطلاعات دیجیتال جوامع هدف، به استعمار جوامع هدف اقدام کنند. از ‏همین طریق بهره برداری علمی و سو استفاده از ابداعات، کنترل ‏نخبگان وتصمیم سازی برای ایشان، فروش اطلاعات اشخاص و ‏کشورهای هدف، شناسایی و تعقیب کسانی که مخالف منافع کشورهای ‏تامین کننده خدمات اینترنت هستند، کنترل فرهنگ و حتی زبان ملتها، ‏ضربه اقتصادی، رقابت غیر متوازن اقتصادی و تحمیل خواست خود، ‏دور زدن حاکمیت رسمی و مردمی و ارتباط گیری مشکوک و نظر ‏سازی متناسب با خواسته های خود برخلاف منافع کشورهای در حال ‏توسعه، از جمله تبعات وابستگی جوامع به خدمات دیجیتال در اینترنت ‏است که ذیل عنوان «استعمار اطلاعاتی» می گنجد. ‏
استعمار مجازی در وضعیت فعلی، یکی از اصلی ترین ابزارهای ‏آمریکایی شدن است. به عبارت دیگر همین تحت کنترل داشتن درگاه ‏های مهم فضای مجازی، تولید محتوای هدف دار و ترویج فرهنگ ‏آمریکایی نقش آمریکا را در فرآیند جهانی شدن به حدی می‌رساند که ‏این فرآیند را آمریکایی شدن و نه جهانی شدن بدانیم.‏
از گذشته تا کنون کشورهای زیادی در جهان به طور مستقیم یا ‏غیرمستقیم تحت استعمار دیگر کشورهای صنعتی و غربی بوده اند، اما ‏مستعمره بودن چه تاثیری بر یک کشور می گذارد؟ استعمار شبیه به ‏یک گاریچی عمل می کند که دستی به شلاق و دستی به افسار اسب ها ‏دارد؛ کشورهای مستعمره گویی اسب هایی هستند که تمام توانشان را ‏فدای اهداف گاریچی می کنند. استعمارگر نیروی کار، نیروی تولید و ‏تمام قوای یک کشور را به نفع خود مورد استفاده قرار می دهد و ‏کشور مستعمره را از توسعه، جهش و حرکت به سوی پیشرفت و ‏صنعتی شدن باز می دارد.‏
چه چیزی باعث شکل گیری استعمار و تشدید آن خواهد شد؟ عواملی ‏چون اعتقاد به برتری نژادی و ذاتی در بین کشورهای استعمارگر، ‏نادیده گرفتن واقعیت های جهان توسط این کشورها و همچنین میل به ‏قدرت طلبی و ثروت اندوزی، به آن ها دست اندازی به دیگر کشورها ‏را توجیه می کند. این عوامل نه تنها در استعمار به شکل کهن خود ‏بلکه در استعمار مجازی نیز وجود دارد. کشورهای سفید پوست امروز ‏صاحبان حداکثری فضای مجازی هستند و کنترل این فضا و مدیریت آن ‏در دست آن هاست؛ همین کشورها از بیشترین میزان سرعت اینترنت ‏برخوردارند. آن ها می توانند تعیین کنند که مصرف کنندگان اینترنت ‏چه ببینند، چه بخوانند، چه منتشر کنند و... .‏
قدرت طلبی در فضای مجازی با مدیریت این فضا محقق می‌شود ‏همچنین با افزایش روحیه مصرف گرایی در جوامع هدف، استعماگران ‏مجازی علاوه بر تحت کنترل قرار دادن کشورهای مستعمره خود از ‏طریق فروش محصولات و خدمات خود به ثروت اندوزی مشغول ‏هستند.‏
تغییر شکل استعمار از گذشته تا کنون
به طور کلی می توان استعمار را به لحاظ تاریخی به سه دسته تقسیم ‏کرد:‏

‏۱. استعمار کهن: منظور از استعمار کهن سلطه بعضی از کشورها بر ‏بعضی دیگر است که دلایل و منافع اقتصادی و سیاسی داشت. این ‏استعمار با حضور فیزیکی و روش های نظامی از جمله حضور ‏سربازان کشور استعمارگر در مستعمره و عواملی از این دست بود که ‏قدیمی ترین شکل استعمار محسوب می شود.‏
‏۲. استعمار نو: استعمار نو دیگر ملزوم به استفاده از روش های ‏نظامی و حضور فیزیکی سربازان که سلطه فیزیکی را به وجود می ‏آوردند نیست بلکه لازمه آن صدور سرمایه به کشور­های استعمارگر و ‏در طی آن وابستگی اقتصادی کشور تحت استعمار بود. حضور فیزیکی ‏در این نوع استعمار محدود بر حضور حامیان کشور استعمارگر است.‏
‏۳. استعمار فرانو: این نوع از استعمار بیش از هر چیزی به واسطه ‏رسانه صورت می گیرد به طوری که می توان از این استعمار به ‏عنوان استعمار رسانه ای نیز یاد کرد چرا که در این نوع استعمار هیچ ‏حضوری (اعم از حامیان و نظامیان) دیده نمی شود. به عبارت دیگر ‏در این نوع از استعمار، کشور استعمارگر از حاکمان سیاسی رد می ‏شود و به واسطه رسانه ها «هویت فرهنگی» کشور مستعمره را به ‏مرور دچار تغییر می کند. این فرآیند در نهایت به خود باختگی فرهنگی ‏منجر می شود؛ لازم به ذکر است که استعمار مجازی در بستر استعمار ‏فرانو شکل گرفته است.‏
بعد از تعریف استعمار، این سوال پیش می آید که پدیده ای که با عنوان ‏استعمار مجازی شناخته می شود با استناد به چه ویژگی هایی در ‏تعریف استعمار می گنجد؟

اول: استعمار همواره همراه با یک سلطه جویی است. چه چیزی در ‏استعمار مجازی مورد سلطه قرار می گیرد؟
همانگونه که منابع طبیعی و نیروی کار در استعمار کهن مورد سلطه ‏واقع می شد و در استعمار نو قدرت سیاسی و اجتماعی حکومت ها ‏مورد سلطه قرار می گرفتند، در استعمار مجازی نیز استقلال فکری و ‏به عبارتی هویت کاربران فضای مجازی به صورت مستقیم و غیر ‏مستقیم مورد سلطه قرار می گیرد. به این صورت که فرد خودآگاه یا ‏ناخودآگاه در زمان حضور در فضای مجازی، خود را در قالب یک ‏شهروند آمریکایی بازتعریف می کند. یعنی عملکردی مشابه با عملکرد ‏یک شهروند آمریکایی را از خود بروز می دهد و به دنبال ایجاد ‏اشتراکات فرهنگی_اجتماعی بین خود و شهروندان آمریکایی است. این ‏همان فرآیندی است که پیش تر گفتیم به مرور موجب باز تعریف هویتی ‏آنها از خویش می‌شود. حجم اطلاعاتی که کاربران در فضای رسانه ای ‏به خصوص در فضای مجازی رصد می کند شخص را به سمت ‏شهروند مطلوب جامعه آمریکایی سوق می دهد.‏
دوم: ابزار این اعمال سلطه چیست و بازیگردانان این پدیده چه کسانی ‏هستند؟
اعمال اصلی و رایجی که با آنها در اینترنت روبه رو هستیم را مرور ‏کنید؛ هر کدام را که در نظر بگیریم در ادامه نام یکی از ابر سایت و ‏پایگاه های اینترنتی را به همراه دارند. ما تا زمانی که به تولیدگری در ‏این عرصه وارد نشویم، ناچاریم برای انجام کارهای روزمره به این ‏درگاه های بین المللی متصل شویم. ساده لوحانه است اگر به بسترهایی ‏مانند گوگل، یاهو، توئیتر، یوتیوب و موارد بیشمار دیگر صرفا نگاه ‏ابزاری داشته باشیم. گوگل که به ظاهر یک موتور جستجو است در ‏مناسبت های خاصی مانند روز همجنسگرایان لوگوی خود را تغییر می ‏دهد؛ همین عمل ساده به معنای جهت دهی به ارزش های تمام ‏کاربرانی است که به صورت روزانه در حال استفاده از گوگل هستند. ‏اینکه مدیران این سایت در مناسبت های خاصی مانند روز­های مربوط ‏به همجنسگرایان لوگوی خود را متناسب با آن روز و مناسبت تغییر ‏می‌دهد، یک قدم مخاطب را به سمت جامعه آمریکایی سوق می دهد؛ ‏بلی این یعنی آمریکایی شدن! سایر بسترهای تولید محتوا نیز با استفاده ‏از تکنیک های مختلف در همین راستا حرکت می کنند. دقت کنید ۸ ‏درگاه برتر و شاخص جهان(گوگل[۱- بینگ[۲- یاهو[۳- اَسک[۴- ‏آ اُ ال[۵- واو[۶-وب کراولر[۷- مای وب سرچ[۸) همه آمریکایی ‏هستند و سیاست های مدنظر این کشور را در حوزه استعماری دنبال ‏می کنند.‏
این درگاه ها با تحلیل رفتار کاربران به صورت فردی یا کاربران چ یک ‏جامعه به صورت جمعی، می توانند با فرمول هایی خاص، ذائقه آن فرد ‏یا جامعه را شناسایی کنند. آن ها با شناخت رفتاری و ذائقه کاربران ‏بسیار راحت تر از پیش می توانند برای مردم برنامه ریزی کنند؛ به ‏مرور می توانند با برجسته کردن بعضی نیاز آنها، محصولات اقتصادی، ‏فرهنگی، ارزشی و هنجاری خود را در قالب های متنوع به خورد ‏مخاطب بدهند. وقتی این کار در سطح گسترده انجام شود، با یک جامعه ‏جهانی با ذائقه و رفتار مشابه روبرو خواهیم بود. این فرآیند همان ‏چیزی است که از آن با عنوان امپریالیسم فرهنگی و آمریکایی شدن ‏یاد می شود که در ادامه به آن می پردازیم.‏
جهانی شدن، آمریکایی شدن و استعمار مجازی
یکی از چالش‌های حال حاضر دنیا پدیده ای است به نام جهانی شدن. ‏پدیده ای که هم زمان با مدرنیسم به وجود آمد و زادگاه آن غرب است ‏اما این پدیده در غرب باقی نماند. مدرنیستم توانست با سرعت تقریبا ‏زیادی تمام جهان را در نوردد.‏
ارتباط جهانی شدن با آمریکایی شدن و استعمار مجازی در چیست؟ ‏گروهی از نظریه پردازان معتقدند نقش آمریکا در فرآیند «جهانی ‏شدن» آن قدر زیاد است که نمی توان گفت جهان به سمتی می‌رود که ‏همه دارای یک فرهنگ التقاطی یا یک زبان مشترک شوند. جهان به ‏سمت آمریکایی شدن می‌رود، چرا که فرهنگی که دارد در جهان غالب ‏می‌شود فرهنگ آمریکایی است، این امر محدود به فرهنگ نیست بلکه ‏تمام عناصر تشکیل دهنده جهانی شدن در واقع عناصر تشکیل دهنده ‏یک جامعه آمریکایی به وسعت تمام کره زمین است، اما استعمار ‏مجازی در کجای این فرآیند قرار دارد؟
استعمار مجازی در وضعیت فعلی، یکی از اصلی ترین ابزارهای ‏آمریکایی شدن است. به عبارت دیگر همین تحت کنترل داشتن درگاه ‏های مهم فضای مجازی، تولید محتوای هدف دار و ترویج فرهنگ ‏آمریکایی نقش آمریکا را در فرآیند جهانی شدن به حدی می‌رساند که ‏این فرآیند را آمریکایی شدن و نه جهانی شدن بدانیم. در واقع ‏آمریکایی شدن محصول استعمار مجازی است که آمریکا آن را مدیریت ‏می‌کند و پیش می‌برد.‏

پاسخی بگذارید