تاریخ : 1398/07/14 13:25
شناسه : 209506

چگونگی دریافت گذرنامه و مدت زمان اعتبار آن و هم‌چنین چرایی ثبت‌نام در سامانه سماح، از جمله سوالات مطرح زائران اربعین حسینی است که پلیس به تمام موارد پاسخ داد.

اربعین نزدیک است و عاشقان سید و سالار شهیدان عزم سفر می‌کنند تا خود را به بارگاه ملکوتی‌اش برسانند. اشتیاق برای شرکت در اربعین حسینی، سن و سال و جنسیت نمی‌شناسد؛ همه از کوچک و بزرگ،‌ پیر و جوان شیفته حضور در بین‌الحرمین و تجدید عهد و میثاق با حسین (ع) هستند.

همه ساله در ایام منتهی به اربعین حسینی بر تعداد عاشقان و زوار افزوده می‌شود؛ اما در این بین تهیه و تدارک مقدمات سفر از جمله گذرنامه مهم و ضروری است؛ آن قدر مهم که صف طویل مراجعه کنندگان به دفاتر و مراکز صدور گذرنامه را به خود اختصاص داده است.

وقتی که با آنها به صحبت می نشینی همه شان از یک موضوع گله مندند؛ زمانبر بودن یا تاخیر در صدور گذرنامه؛ می‌گویند:همه چیز را فراهم کرده و حتی بلیت هواپیما یا اتوبوس را هم گرفته و کاروان خود را هم رزرو کرده ایم  اما معطل صدور گذرنامه یا تمدید آن هستیم.

 اگرچه این مسأله را با پلیس در میان گذاشتیم وپاسخ آنها را جویا شدیم؛  اما ذکر این مطلب ضروری است که یکسال برای گرفتن گذرنامه وقت بوده است اما انگار این روزهای منتهی به اربعین، دل‌ها را کربلایی و  بی‌تاب برای شرکت در این مراسم معنوی و روحانی کرده است.

برگ تردد اربعین چیست؟

ازدحامی که هر ساله در این ایام با آن مواجهیم پلیس مهاجرت و گذرنامه نیروی انتظامی را به این فکر انداخت که برگ تردد اربعین را برای سفر اربعین حسینی در دستور کار قرار دهد.

سرهنگ سید محمدرضا طبایی رئیس پلیس مهاجرت و گذرنامه ناجا در این خصوص به فارس گفت: فرایند چاپ این برگ تردد بسیار کم‌ زمان‌برتر از صدور گذرنامه اصلی است؛ اطلاعات و مشخصات افراد و بارکدهای امنیتی مثل گذرنامه در این برگ درج شده و پشت این برگه نیز بارکد پستی دارد؛ نکته قابل توجه در برگ تردد اربعین، کاغذی بودن آن است که این شائبه را محتمل می سازد که به راحتی می‌توان آن را جعل کرد؛ در حالیکه امکان جعل آن زمان‌بربوده و تازه اگر هم جعل شود با توجه به آنکه مشخصات و اطلاعات در سیستم گذرنامه دو پلیس ایران و عراق ثبت شده، ورود و خروج با گذرنامه جعلی امکان‌پذیر نخواهد بود. 

وی اعلام کرده که صدور،‌ چاپ و ارسال برگ تردد اربعین هیچ هزینه‌ای ندارد اما افراد باید برای دریافت همین برگ تردد، روال درخواست گذرنامه را طی کنند؛ یعنی به پلیس + 10 مراجعه کرده ودر برگه درخواست اعلام کنند که متقاضی شرکت در اربعین حسینی هستند؛ با تیکی که متصدی پلیس + 10 در برگه درخواست آنها ثبت می‌کند بلافاصله فرایند درخواست آنها در سیستم برگ تردد اربعین ثبت شده و متقاضی با پرداخت هزینه‌های صدور گذرنامه و تحویل مدارکی که برای گذرنامه الزامی است برگ تردد را در مدت زمان کوتاه‌تری از چاپ گذرنامه تحویل می‌گیرد؛ البته پلیس این قول را داده که بعد از ماه صفر گذرنامه اصلی این متقاضیان با اعتبار 5 ساله چاپ و برایشان ارسال شود. 

نکته دیگر این است که برگ تردد اربعین فقط تا پایان ماه صفر اعتبار دارد و فقط برای دو کشور ایران و عراق معتبر بوده و با پایان ماه صفر از درجه اعتبار ساقط می‌شود.

 ابهام دیگری که متقاضیان سفر به اربعین با آن مواجه هستند مدت زمان اعتبار گذرنامه است که پلیس در این باره اعلام کرد: باید مدت اعتبار گذرنامه 6 ماه باشد اما فعلا دولت عراق در خصوص گذرنامه‌هایی که اعتبارشان کمتر از 6 ماه بوده سخت‌گیری نکرده است؛ اگر ایرادی در این زمینه گرفته شد تمهیداتی لحاظ خواهند کرد تا زوار به سفر خود ادامه دهند. 

چرا باید در سامانه سماح ثبت نام کرد؟

نکته مهم دیگر در سفر اربعین ثبت‌نام در سامانه سماح است؛ خیلی از افراد این پرسش را مطرح می‌کنند که اگر ثبت نام نکنیم چه می‌شود؛ آیا ثبت‌نام در این سامانه الزامی است یا خیر؟

مسؤولان درخصوص سامانه سماح می‌گویند که ثبت‌نام در آن اختیاری است اما توصیه اکید است که ثبت‌نام انجام شود. دلیل توصیه اکید دستگاه‌ها برای ثبت‌نام در سامانه سماح این است که اگر در آن سوی مرز مساله،‌ حادثه و سانحه‌ای برای زوار به وقوع بپیوندد با توجه به بالا بودن هزینه حمل و نقل و بستری و درمان، زوار بتوانند از بیمه که به واسطه ثبت‌نام در سامانه سماح برایشان لحاظ شده استفاده کنند و مشکلات مالی در این خصوص نداشته باشند. 

استعلام مراحل صدور و ارسال برگ تردد با دو شماره

نکته مهم دیگری که هم اکنون صف طویل مراجعه‌کنندگان به اداره گذرنامه و مهاجرت را به خود اختصاص داده، آگاهی از این مطلب است که گذرنامه یا همان برگ تردد چه زمانی به دستشان می‌رسد؟

با افرادی که در صف اداره گذرنامه  ایستاده بودند صحبت کردیم؛ جالب بود که بلیت سفر را تهیه کرده اما گذرنامه یا برگ تردد هنوز به دستشان نرسیده بود و برای این در صف ایستاده بودند تا بدانند گذرنامه‌شان در چه مرحله‌ای قرار دارد. 

در حالی که پلیس گذرنامه آگاهی از روند استعلام گذرنامه را آسان کرده و متقاضیان می توانند با ارسال کد ملی به سامانه‌های پیامکی 1103000010 و 1103000002 به راحتی بفهمند که گذرنامه‌شان در چه مرحله‌ای  قرار دارد؟

اگر بعد از ارسال کد ملی به یکی از شماره‌های فوق متنی با این مضمون که «این سامانه صرفا برای تردد اربعین است و اگر بارکد دریافت نکرده‌اید مجددا تلاش کنید» برایشان آمد مشخص است که برگ ترددشان در حال صدور است اما اگر پیامکی با شماره و بارکد برایشان آمد نشان از آن دارد که برگ تردد صادر و تحویل پست شده است. 

در صورت مفقودی برگ تردد یا گذرنامه در عراق چه باید کرد؟

مساله دیگری که ممکن است برخی از هموطنان در کشور عراق با آن مواجه شوند گم کردن برگ تردد است؛ پلیس اعلام کرد: در صورت مفقودی برگ تردد، افراد می‌توانند به نمایندگی‌های سیاسی در بصره، نجف‌، کربلا، بغداد و کاظمین مراجعه کرده تا برگ عبور برایشان صادر شود.

پاسخی بگذارید