تاریخ : 1398/07/17 19:17
شناسه : 209542

 زهره مهر نوروزی/ از تبار عاشوراییان است، برای خودش  زینبی شده  تمام عیار، نقش عاشورای خود را بارها مرور کرده و می داند آفت فرهنگ عاشورا چیست می داند مسیری که زن امروز طی می کند من نور الی الظلمات است، مریم اسماعیلی که  اکنون یکی از بانوان مبلغه شهرماست آنطور که خودش می گوید او اکنون یکی از مبلغه های طرح شمیم جامعه الزهراست وبه عنوان ملبغ دریکی از مدارس قم مشغول است شاحه سبز گفتگویی با وی انجام داده است که می خوانید: درابتدا کمی از خودتان بگویید مریم اسماعیلی هستم. متولد۱۳۶۳.

همزمان در حوزه و دانشگاه درس خواندم. دانشگاه ریاضی محض میخواندم و همزمان سطح۲ حوزه در موسسه آموزش عالی معصومیه دفتر تبلیغات. کارشناس ارشد دین شناسی  فارغ التحصیل از دانشگاه ادیان و مذاهب هستم. در ایام تحصیل، داستان‌هایی از سیره اهل بیت و یاران‌شون در قالب داستان در تعدادی از نشریات موسسات و ارگان‌ها به چاپ می رساندم.

مدتی نیز با خبرگزاری مجمع جهانی اهل بیت و خبرگزاری حوزه به عنوان خبرنگار همکاری داشتم. بعد از اتمام تحصیلاتم به صورت جدی‌تری وارد امر تبلیع شدم. اینک در طرح تبلیغ دانش‌آموزی با طرح شمیم جامعه الزهرا، اردوهای جهادی دانشجویی و تبلیغ ویژه بانوان فعالیت دارم مبلغه بودن چه شرایطی دارد؟ بخشی از شرایط  اکتسابی است بخشی هم ذاتی ، بخش ذاتی مثل قدرت کلام و سلامتی اندام بیانی است ، اخلاق خوش ، صعه صدراین ها لازمه ذاتی مبلغ است، برخورداری از بنیه علمی ، بروز بودن، مطالعات بالا، این ها اکتسابی است، یک مبلغ و یا مبلغه باید بتواند با همه بجوشد راه درست ارتباط وانتقال مباحث را بیاید باید از فن بیان خوبی برخوردار باشد ، یک مبلغ باید آمادگی  با شرایط  ناخواسته را داشته باشد ممکن است کسی بخواهد مجلس آنها را بهم بزند ویا بچه ها حضور دارند برای همه این شرایط امادگی داشته باشد راحت بگویم مبلغ بودن با زودرنج بودن میانه ای ندارد.البته من بسیاری از اخلاق مبلغی را مثل مهربانی ، با گذشت بودن ومردم داری را از خدابیامرز پدرم آموختم. مهمترین  آفت و آسیب مبلغان در جامعه ما چیست؟ راهکار را در چه می بینید؟ افتادن در دام تکرار، دوری از خلاقیت و ابتکار ، بی مطالعه بودن ، دوری از فضای مجازی، دوری از علم روز راهکار هم در خود جواب پیداست بارها شاهد بودم یک مبلغ می گوید من اصلا به فضای مجازی کار ندارم همه آن گناه است ونباید وارد آن شد درحالی که اصلا چنین چیزی قبول ندارم من باید اول از نظر تقوی خودم را تقویت کنم

  بعد وارد این فضا شوم به اندازه نیاز کار تبلیغی از آن استفاده کنم من باید آسیب ها و آفت های جامعه را بشناسم و برای آن راهکار بیابیم اینکه من وارد فضای مجازی نشوم چون آلوده است مثل این است که من چشمم را روی حقایق ببندم. به فرموده رهبر انقلاب، فضای مجازی به اندازه انقلاب اسلامی اهمیت دارد و عرصه فرهنگی عرصه جهاد است. اگر از فضای مجازی غافل شویم اگر نیروهای مؤمن و انقلابی این میدان را خالی کنند مطمئنا ضربه خواهیم خورد و هر کس به اندازه وسع و توان و هنر خود باید در این میدان حضور یابدپس اینکه من وارد فضای مجازی نمی شوم این ها درست نیست.یک مبلغ باید حتما محیط پیرامونی خود را بشناسد و چه وسیله ای بهتر از فضای مجازی.

در طول تاریخ زنان عاشورایی ماندگارترین زنان تاریخ هستند علت را در چه می بینید ؟ چه کنیم که عاشورایی شویم؟ این حرف درستی است عنوان تبلیغی من در ماه محرم امسال زن در منظومه اعتقادی شیعه بود که خوشبختانه از سوی بانوان مورد استقبال قرار گرفت، ام النیبن ، طوئه ، ام وهب و دیگر زنان عاشورایی زنان مومن  بودند که صبر و تقوا را پیشه کردند به علت ماندگار شدند، عاشورایی شدن در عصر ماهم سخت نیست اگر گمان کنیم که زمان برما نگذشته  وعاشورایی درراه است وتو باید دعوت امامت را به موقع تبریک لبیک بگویی راهش حفظ تقوی ، دین محوری و تحصیل علم است همه این ها در یک راستا قرار میگیرند.

یک سنت بسیار خوبی که در شهرما رواج دارد و زنان پایه اصلی آن هستند مجالس روضه های خانگی  فرصتی که متاسفانه هرسال از بین می رود به این معنی که درغالب انها تکیه بر ذکر مصیبت است نه تبیین اهداف امام، راهکار را در چه  می بییند؟ گفته های شما را قبول دارم ولی ساماندهی مجالس خانگی  آسان نیست فوق العاده مشکل است به دلیل اینکه یک مراسم خودجوش مردمی است راهی که وجود دارد این است که اگاهی بدهیم که از مبلغانی استفاده کنند که علم آن را کسب کرده اند، این مجالس بهترین فرصت برای تبین اهداف امام حسین (ع) است بهترین فرصت برای پیشگیری از آسیب های اجتماعی است به نظر من برای درمان بسیاری از آسیب های اجتماعی می توان از این فرصت استفاده کرد.

دراین مجلس سه نسل و گاهی 4و یا 5نسل در کنار هم حضوردارند حرفی  که مادر نمی تواند به دخترش بگوید و یا خدایی ناکرده نمی داند بگوید خانم جلسه ای می تواند به آسانی بگوید اما متاسفانه به علت اینکه در بعضی ازاین مجالس کسانی به اسم مبلغ و مداح منبر را به دست می گیرند که دانش چندانی ندارند، به علم روز اشراف ندارند، آسیب ها را نمی شناسند همه جلسه را به ذکر مصیبت ختم می کنند،از آنجایی که مبلغ هستم و بازخورد کارهای مبالغان را از زبان مردم می شنوم متوجه می شنوم که ما هرسال در مجلس خانگی فرصت های زیادی را از دست می دهیم.

وضعیت دختران و زنان امروز را چطور  می بیند؟ چه راهکاری دارید؟ متاسفانه به قول حضرت آقا به علت ناتوی فرهنگی  دشمن دختران وزنان ما اسیر و درگیر کلماتی مانند حجاب اختیاری و یا اجباری هستند. چیزهایی مثل حق  ورود به ورزشگاه ، در بحث حجاب کار آنجا سخت می شود که کم حجابی زنان و دختران ما ساماندهی شده است، راهکار را در اگاهی  بخشی  به شیوه مختلف می بینم به این معنی که ارزش های دینی مانند حجاب، حفظ ارزش و جایگاه زن ، ارزش مادری همه این ها را باید از طریق رسانه های مختلف دیداری و شنیداری ومکتوب ومانند کتاب به زنان و دختران جامعه انتقال داد، من چیزی  که از تجربه به آن رسیدم را عرض می کنم باید در کنار نوجوان و جوانان راهنمایان دینی قرار بگیرند و با زبان آنها مفاهیم را به آنها انتقال دهند، در مورد زنان  و دختران کار نکرده زیاد داریم، باید دراین زمینه جهاد کنیم تا به نتیجه برسیم ، بارها بچه ها از من می پرسند خانم حجاب اجباری و یا اختیاری ؟درجواب گفته ام عزیزمن این کلمات شما را ازدین  و زندگی  دور می کند شما چرا دنبال مطالبات درست نمی روید حق تحصیل در برخی رشته های تحصیلی و دیگر حق ها چرا دنبال چنین مسائلی می روید که جواب مشخصی دارد اگر مومن هستید پیامبر همان موقع شکل لباس شما را از سوی خدا بیان کرده است.

من معتقد هستم باید خانواده ها شیوه درست برقراری ارتباط با فرزندان را بیاموزند بسیاری از دخترانی را که من دیده ام کسی نبوده که با آنها حرف بزند برای مثال مادر پوشیده ولی دخترش بی چادر است این نشان می دهد که مادر نتوانسته فلسفه چادر را به دختر ش انتقال دهد شاید هم برایش اهمیت نداشته. پس پیداست راهنمایی نداشته. بهترین شغل و حرفه برای زنان چیست؟ باارزش ترین نقش زن درقالب مادر تربیت فرزند است با توجه به محوریت مادر در خانواده بنابراین مادر می تواند صبر را به فرزندان انتقال دهد نظم را کودک از مادر خود بهتر می آموزد تا از مهد کودک ، برای مثال در بین فرزندان امام علی (ع) عباس به علت اینکه مادرش ام البنین بود شجاع و دلیر او معرفت به امامش را از مادرش آموخت و یا عبدالله ابن حسن چرا در صحنه عاشورا با آن کودکی اش جانش را فدای امامش کرد چون در دامن مادری تربیت شده بود که معرفت اهل بیت را به فرزندش انتقال داده بود.

من بارها در جلساتم به اهمیت نقش پررنگ مادر پرداخته ام معتقدم غذایی که مادر می پزد خیلی از روحیات و اخلاق و تفکرات خود را به فرزندانش منتقل می کند که خوشبختانه شهادت آب که محقق ژاپنی انرا کشف کرد حقیقت این موضوع را آشکار کرد. از آفت های عصر امروز درباره عاشورا بگویید؟ یک سری خرافه های وجود دارد که وارد روایت ها و نقل های عاشورایی شده مانند حجله حضرت قاسم در صحرای کربلا ، هیچ سند روایی ندارد ویا روایت است که وقتی  حضرت زینب وارد مدینه شد ام البنین به دیدن حضرت زینب می آید و می پرسد پسرم عباس کو؟ در حالی که اگر کسی مقام و عظمت حضرت ام البنین را بشناسد می داند این بانو هرگز چنین کاری نکرده است یا همان بستن حجله دامادی حضرت قاسم ، از این دست مطالب زیاد است که به مروروارد عاشورا شده دراصل چنین نبوده ، اینها باید حدف شود چون به فرهنگ عاشورا آسیب می زند، من فکر می کنم آسیب زدایی از عاشورا وظیفه همه ماست ، من مبلغ و شمای قلم به دست همه و همه. من به مخاطبانم گفته ام که روایت عاشورا را از کتاب لهوف مطالعه کنند تا هرروایت نادرستی را باور نکنند.

از اینکه به عنوان مبلغ در مدرسه فعالیت  می کنید راضی هستید؟ در اهمیت کاری که انجام می دهم راضی هستم  خیلی راضی هستم  من می خواهم امسال مقطع دکتری ثبت نام کنم امادیدم این کار مهم تر است  دانش آموزان به افرادی  مثل من احتیاج دارند و درقبال تک تک انها احساس وظیفه می کنم. کمی بیشتر وقت می گذارم و لی از زمان تبلیغ کم نمی کنم. من فکر می کنم وظیفه سنگینی  به دوش ما مبلغان است اگر امثال من نباشند خلاء بزرگی  ایجاد می شود با توجه به اینکه مشخصا دشمن برای جامعه ما برنامه دارد وگرنه این ناتوی فرهنگی علیه جامعه ما به راه نمی افتاد، اما حقیقتش حق الزحمه اش بسیار کم است هر مبلغ موظف است 40ساعت در طول ماه در مدرسه حاضر باشد با یک حق الزحمه کم ، واگر قرار باشد بیشتر از این ساعت باشد باید خود مدرسه هزینه را تقبل کند که نمی پذیرد.

این است که بچه های مبلغ فقط از سر وظیفه و احساس مسئولیت است که به کار خود ادامه می دهند.  کلام پایانی: من معتقدم یک مبلغ باید طبیب دوّارباشد همان توصیفی که امام علی علیه السلام برای تشبیه و توصیف پیامبر به کار برد ، چون «پیامبر اسلام (ص) بر خلاف عرف طبیبان و پزشکانی که با جسم فیزیکی مردم در ارتباط اند و در مطب و محل کار خود به انتظار مریض می نشینند، تا بیماران به آنها مراجعه کنند، این پیامبر است که به سراغ بیماران می رود. به بیان دیگر، پیامبر برای رسالتش که درمان بیماری روح و جان مردم است، رسالت فراگیر دارد، و این رسالت اقتضای آن را دارد که او به سراغ مردم برود و به دنبال درمان آنها باشد» ما همین باید همین گونه باشیم منتظر نباشیم کسی سراغ ما بیاید ما باید بدنبال نیازمندش بگردیم . دراین صورت است  که می توانیم ادعا کنیم مبلغ هستیم، که به گمان من با راحت طلبی میانه ای ندارد.

انتهای پیام /

پاسخی بگذارید