تولیت آستان مقدس حضرت معصومه (س) بیان کرد:
تاریخ : 1403/02/17 12:17
شناسه : 408020

آیت الله سعیدی گفت:نسبت به تربیت بچه‌هایمان حساس باشیم و آنها را کمک کنیم،الآن فضای مجازی، اینترنت و تبلیغ دشمنان وجود دارد و از طرفی ازدواج مشکل شده است.

مراسم شهادت امام صادق (ع) شب گذشته ۱۶ اردیبهشت با سخنرانی آیت‌الله سعیدی؛ تولیت آستان مقدس حضرت معصومه (س) در مسجد حمزه سیدالشهداء برگزار شد.

وی درباره حرکت اجتماعی امام صادق (ع) توضیح داد: درباره امام صادق (ع) تقسیماتی وجود دارد؛ یک تقسیم این است که امام صادق (ع) یک سیره و حرکت اجتماعی به عنوان ششمین امام و بزرگواری که بعد از دوران وفات جد بزرگوارشان مسئولیت بزرگی بر عهده‌شان گذاشته شد، شکل داد؛ چون بعد از رحلت رسول خدا از دو عامل تأثیرگذار در جامعه اسلامی یک عاملش بود، یک عاملش نبود، به همین خاطر روش و سبک مدیریت یک جامعه آن طوری که اهل بیت (ع) می‌خواستند شکل نگرفت. خداوند تبارک و تعالی به عنوان یک سنت در قرآن فرمود پیامبر (ص)، خدا تو را با دو عامل پیروزت کرد یکی به نصر خودش و یکی به وسیله مؤمنین یعنی باید این دو با هم جمع شود تا مدیریت جامعه به دست حجت خدا بیفتد. اینقدر این دو به هم پیوسته هستند هر کدام نباشند ولایت و مدیریت الهی بر مردم سامان نمی‌گیرد. نه اینکه نصرت خدا مشکلی دارد و وابسته به کمک مؤمنین است اما اراده خدا به این تعلق نگرفته که جامعه «کن فیکونی» اداره شود بلکه خواسته جامعه با دو عامل تأثیرگذار جان بگیرد.

وی افزود: بعد از پیامبر (ص) مومنین یاری نکردند لذا امیرالمومنین (ع) به عجیب‌ترین شکل برای احقاق حق خودش قیام کرد. حضرت چه کار کردند؟ ایشان شب‌ها به همراه همسرش و امام حسن (ع) و امام حسین (ع) در خانه مهاجرین و انصار می‌رفتند و بیعت غدیر را به آنها یادآوری می‌کردند. وقتی بزرگ مسیحیان در ماجرای مباهله همین جمع را دید اعلام شکست کرد ولی همین افراد وقتی سراغ مهاجرین و انصار رفتند آنها یاری نکردند. نتیجه اینکه ولایت الهی در عرصه مدیریت جامعه شکل نگرفت و به مرور زمان ریشه‌های این مسئله قوی‌تر شد تا جایی که اگر امروز از اهل سنت درباره غدیر سوال کنید اصلاً خبر ندارند.

 

اهمیت تأسیس مکتب جعفری توسط امام صادق (ع)

سعیدی ادامه داد: کاری که امام صادق (ع) کردند این بود که تا حد ممکن در این زمینه تلاش کردند و مذهب جعفری را تأسیس کردند. البته مذهب تشیع از زمان پیامبر (ص) وجود داشت. تنها کاری که لازم بود در زمان امام صادق (ع) انجام شود این بود که نشان دهد مذهب جعفری همان مکتب رسول الله (ص) است. این یک جهت از زندگی امام صادق (ع) است که باید روی آن کار کنید. توجه داشته باشید که خیلی راحت می‌شود این اعتقادات و فرهنگ را عوض کرد لذا خیلی مراقبت کنید. غدیر در هجده ذی الحجه شکل گرفت ولی هفتاد و دو روز بعد از آن، غدیر را وارونه کردند ولی وقتی دو عنصر با هم جمع شدند یعنی هم مردم کمک کردند و هم خدا کمک کردند در پانزده خرداد سال ۴۲ امام خمینی قیام کرد و ۱۵ سال بعدش انقلاب به پیروزی رسید، به خاطر اینکه مردم در صحنه بودند.

 

فضای مجازی،تبلیغ دشمنان و مشکل شدن ازدواج چالش های امروز است

وی در ادامه به روایات امام صادق (ع) درباره شهر قم اشاره کرد و گفت: امام صادق (ع) یک چیزی هم درباره ما قمی‌ها فرموده است. از جمله ایشان فرمود قم حرم ما اهل بیت (ع) است یعنی حرم حضرت معصومه (س) حرم در حرم است. در روایت دیگری فرمودند هر کس حضرت معصومه (س) را زیارت کند و حق ایشان را بشناسد بهشت بر او واجب می‌شود. از آیت‌الله بهجت در رابطه با این حق سوال شد، ایشان فرمودند یعنی ایشان را از حد معصوم پایین‌تر بیاورید و از حد مردم عادی بالاتر بیاورید. اساساً حد و حق هر کس رتبه دارد. امام صادق (ع) تعریف‌های دیگری هم از قمی‌ها دارند از جمله فرمودند صلوات و درود خدا بر اهل قم باد! نباید این مساله را کم شمرد چون خدایی که بر پیامبر (ص) صلوات می‌فرستد بر اهل قم نیز صلوات می‌فرستد لذا این خیلی جای افتخار دارد. حضرت در ادامه می‌فرمایند خدا شهرهای قم را با باران سیراب کند، خاک قم مقدس است و اهل آن از ما هستند و من هم از آنها هستم، هیچ ستمگر و جباری نظر سو به قم نمی‌کند مگر اینکه خدا عقوبتش را جلو می‌اندازد. حضرت یک قیدی در ادامه دارند که خیلی عبرت‌آموز است و آن اینکه فرمودند: به شرط اینکه قمی‌ها به همدیگر خیانت نکنند، اگر مردم قم کار بدی کردند و خیانت کردند خدا همان ستمگران جبار را بر آنها مسلط می‌کند، اما قمی‌ها یاوران قیام‌کننده ما، مهدی آل محمد (ص) هستند و از حق ما حرف می‌زنند. سپس امام صادق (ع) سرشان را به سمت آسمان بلند کردند و فرمودند: خدایا قمی‌ها را از هر فتنه‌ای حفظ کن و از هر هلاکتی نجات بده.

 

قم آشیانه آل محمد (ص) است

تولیت آستان حضرت معصومه (س) ادامه داد: پس امام صادق (ع) که از قم و حضرت معصومه (س) و تربت قم و اینکه قمی‌ها از ما هستند صحبت کردند و در نهایت برای ما دعا کردند به ما تذکر هم دادند که این امتیازات تضمین‌شده نیست. در روایت دیگری از امام کاظم (ع) درباره قم بیان شده است که قم آشیانه آل الله و پناهگاه شیعیان ما است ولی بعضی از جوانان قم گوش به سخن پدران خود نمی‌دهند و بزرگترهایشان را دست می‌اندازند، ولی با همه این حرف‌ها خدا آنها را از هر دشمنی دور می‌کند. اینها را برای این عرض کردم که نسبت به تربیت بچه‌هایمان حساس باشیم و آنها را کمک کنیم. الآن فضای مجازی، اینترنت و تبلیغ دشمنان وجود دارد و از طرفی ازدواج مشکل شده است. در گذشته آسان ازدواج می‌کردند و اینطور نبود از اول زندگی همه چیز برایشان فراهم باشد. از طرفی وقتی جوانان مدتی کنار پدر و مادر خود زندگی می‌کردند، پدر و مادرشان آنها را مدیریت می‌کردند. بنابراین کار سخت ما قمی‌ها این است که اول حواسمان به خانواده خودمان باشد.

پاسخی بگذارید