تاریخ : 1398/07/22 13:05
شناسه : 209567

تهران- شاخه سبز- حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی رئیس‌جمهوری و رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی،‌ مصوبه مجموعه تکمیلی اقدامات اجرایی گسترش فرهنگ عفاف و حجاب را برای اجرا به دستگاه‌های مسئول ابلاغ کرد.

به گزارش روز دوشنبه مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی، این مصوبه در جلسه ۸۲۰ شورای عالی انقلاب فرهنگی در تاریخ ۱۳۹۸/۶/۱۲ به تصویب رسید و شامل ۶ ماده است که مسئولیت هماهنگی، اجرا و نظارت بر عملکرد دستگاه‌ها در خصوص این مصوبه با وزارت کشور است.
همچنین این وزارتخانه موظف است ستاد راهبری و هماهنگی اجرای مصوبه عفاف و حجاب را تشکیل دهد و گزارش عملکرد این ستاد را به‌صورت سالانه به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارائه کند.
تمام مصوبات قبلی در خصوص عفاف و حجاب به قوت خود باقی است.
یکی از مهم‌ترین نکات حائز اهمیت در مصوبه، ماده چهار آن است که در این ماده تصریح‌ شده تمام مصوبات قبلی شورای عالی انقلاب فرهنگی در خصوص عفاف و حجاب به قوت خود باقی است و وظایف مقرر شده در ماده پنج برای دستگاه‌ها وظایف تکمیلی بوده که به وظایف قبلی اضافه ‌شده است.
در بخشی از مقدمه این مصوبه چنین نگاشته شده است: عفاف و حجاب در قرآن و سنت معصومین علیهم‌السلام، آرمان های انقلاب اسلامی و رهنمودهای امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری، همچنین در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و نیز سیاست های کلی فرهنگی و فرهنگ و آداب ملی، جایگاه رفیعی دارد.
در ماده یک مصوبه فوق‌الذکر هدف از تصویب «فضایل اخلاقی و فراگیر شدن عفاف و رعایت حجاب شرعی و قانونی و کاهش بدحجابی» عنوان شده است.
همچنین در ماده ۲ راهبردهای این مصوبه عبارتند از: «مسئولیت پذیری و پاسخگویی مسئولان دستگاه‌های اجرایی و سایر دستگاه‌های حاکمیتی در حوزه عفاف و حجاب»، «به فعلیت رساندن ظرفیت های مغفول علمی، فرهنگی، اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و حقوقی برای ارتقای وضعیت عفاف و حجاب»، «صیانت از حریم عفت عمومی و گسترش امنیت اخلاقی و مقابله با تهدیدها و جنگ نرم دشمن در حوزه عفاف و حجاب».
وظایف عمومی دستگاه‌های مجری
ماده سه مصوبه «مجموعه تکمیلی اقدامات اجرایی گسترش فرهنگ عفاف و حجاب» وظایف عمومی دستگاه‌های مجری را به شرح ذیل مقرر کرده است: «نظارت بر رعایت عفاف و حجاب و ارزش ها و شئونات قانونی کشور در حوزه عملکردی»، «اصلاح آیین نامه ها، شیوه نامه ها و دستورالعمل های جاری در دستگاه ها در جهت تحکیم فرهنگ عفاف و حجاب و پیشگیری از بروز بدحجابی»، «آگاهی دهی نسبت به مزایا و پیامدهای فردی و اجتماعی عفاف و حجاب برای کارکنان و مناسب سازی محیط کار بانوان برای تأمین امنیت اخلاقی و آسایش آنان».
دستگاه‌های مسئول اجرای مصوبه
بر اساس ماده پنج مصوبه «مجموعه تکمیلی اقدامات اجرایی گسترش فرهنگ عفاف و حجاب» وزارتخانه‌های مسئول اجرای این مصوبه عبارتند از: وزارت ورزش و جوانان، وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، وزارت کشور، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و مراکز آموزش عالی و پژوهشی، وزارت صنعت، معدن و تجارت، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، وزارت آموزش‌وپرورش، وزارت امور اقتصادی و دارایی و وزارت اطلاعات.
همچنین سازمان بسیج مستضعفین، نیروی انتظامی، معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری، مرکز مدیریت حوزه علمیه قم، کمیته امداد امام خمینی(ره)، شهرداری های سراسر کشور هم از سایر سازمان‌هایی هستند که طبق مصوبه «مجموعه تکمیلی اقدامات اجرایی گسترش فرهنگ عفاف و حجاب» وظائف و تکالیفی را بر عهده دارند.
همچنین ستاد احیای امربه‌معروف و نهی از منکر، سازمان مناطق آزاد تجاری، صنعتی و ویژه اقتصادی،سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، سازمان صداوسیما، سازمان حج و زیارت، سازمان تبلیغات اسلامی، سازمان بهزیستی، سازمان برنامه‌وبودجه، سازمان اوقاف و امور خیریه، سازمان اداری و استخدامی و بنیاد شهید و امور ایثارگران هم برای اجرای مصوبه فوق‌الذکر باید اقدامات تصریح‌شده در این مصوبه را انجام دهند.
در ماده ۶ مصوبه «مجموعه تکمیلی اقدامات اجرایی گسترش فرهنگ عفاف و حجاب» ذیل عنوان برنامه‌ریزی، اجرایی سازی، نظارت و ارزیابی مقرر شده است: سیاست‌گذاری و تصمیم‌گیری کلان و راهبردی در حوزه حجاب و عفاف و نظارت راهبردی و ارزیابی حسن انجام این مصوبه بر عهده دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی است.
در بخش دیگری از این ماده نیز مقرر شده که ایجاد هماهنگی، تدبیر و پیش بینی سازوکار لازم برای اجرای این مصوبه و نظارت بر عملکرد دستگاه ها و نهادها بر عهده وزارت کشور است که با استفاده از همه ظرفیت ها و امکانات و منابع از طریق شورای اجتماعی و سازمان امور اجتماعی کشور و تشکیل ستاد هماهنگی و راهبری اجرای مصوبه عفاف و حجاب اقدام می‌ کند و گزارش آن را به‌صورت سالانه به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارائه خواهد کرد.

 

پاسخی بگذارید