تاریخ : 1398/07/23 13:56
شناسه : 209573

جوانک تا کمر در سطل زباله فرورفته و شیشه نوشابه ها و یا ظروف پلاستیکی مستهلک را از سطل زباله به بیرون پرتاب می کند تا آنها را با خود ببرد یکی از صحنه هایی تکراری که همه ما شهروندان کمابیش آن را از نزدیک دیده ایم . این قصه و حکایت در بین روز اتفاق می افتد و چندان بغرنج به نظر نمی آید ، اما شب اوضاع به مراتب از این بدتر می شود، زباله گردها بی آنکه به عاقبت کار خود فکر کنند پلاستیک زباله ها را که من و شما هر شب بیرون می گذاریم تا ماشین حمل زباله شهرداری بیاید و آنها را با خود ببرد پاره می کنند، یا چند شیشه نوشابه و یا چند ظروف پلاستیکی کاسب می شوند وبعضی مواقع به علت اینکه صاحبخانه از روی آگاهی و یا بی هدف فقط زباله تر را بیرون گذاشته آنها با زباله های تر مواجه می شوند و چیزی بدستشان نمی آید زباله های دور ریخته را رها می کنند و می روند در هر صورت صحنه ای که بعد از حضور زباله گردها می بینی انبوهی از کیسه بازشده، زباله ریخته شده کف کوچه و خیابان است که فقط بزم شادی را برای گربه های کوچه و محله فراهم می کنند.

 گاهی مواقع  اوضاع برای زباله گردها مناسب نیست چرا که بعضی شهروندان که از این اوضاع کلافه هستند نسبت به این شرایط  واکنش نشان می دهند وزباله گردها مجبور می شوند کمین کنند تا در فرصتی مناسب دست به اقدام عملی بزنند،  این نمایش بدون کارگردان هرشب یک و یا دوساعت قبل از آمدن ناوگان های جمع اوری زباله  شهر داری قم  مقابل چشمان ما شهروندان  به اجرا در می آید، ناگفته پیداست که زباله گردهایی که از این طریق امرار معاش می کنند می دانند که جمع اوری غیر قانونی پسماندهای خشک برای آنها سود بیشتری دارد.
 کارشناسان شهری در این باره چه نظری دارند ؟
جواد هدایت پور کارشناس مدیریت شهری در گفتگو با خبرنگار ما  می گوید: در اوایل دهه 1360 در شهرهای بزرگ، به سیستم مدیریت پسماندهای شهری توجه بیشتری شد و سازمان‌های بازیافت در کلانشهرها تشکیل شدند. در دهه‌های 70 و 80، بازیافت مواد و انرژی از پسماند و سامان بخشیدن به مدیریت پسماندهای شهری، موجب تجدیدنظر در قانون قبلی و تصویب قانون شهرداری‌ها شد. سپس به‌دنبال گسترش شهرها و اهمیت یافتن پسماندهای شهری در اردیبهشت 1383 با تصویب قانون مدیریت پسماندها در مجلس شورای اسلامی، مدیریت پسماندها مرحله جدیدی از بهینه‌سازی وضعیت مدیریت پسماندهای شهرهای کشور مانند کلانشهر پایتخت شد.
وی  تصریح  می کند:اگر به بحث آموزش، پژوهش و فرهنگ سازی توجه کافی شود، معضل پسماند با مدیریت جامع باید از مرحله تولید تا مرحله نهایی دفع مورد بررسی قرار گیرد و با انتخاب روش های نوین در فرایند تفکیک زباله، انتقال و جابجایی آن و در نهایت چگونگی ساماندهی و دفع آن، معضل پسماند را حل کرد.
 این کارشناس با تأکید بر اینکه قانون، هرگونه حمل و جابجایی و ذخیره‌سازی و انتقال ضایعات را طبق آیین‌نامه بر عهده شهرداری گذاشته است، هر فعل‌وانفعال پسماند باید با مجوز شهرداری باشد.
وی تاکید کرد:حل معضلات و مشکلات از طریق بررسی های علمی ممکن خواهد شد و درخصوص معضل پسماند نیز باید از ظرفیت های مراکز علمی کشور نظیر پژوهشکده محیط زیست جهاددانشگاهی استفاده کنیم 
این کارشناس  برلزوم آموزش  خردسالان در این زمینه تاکید می کند و می افزاید:اگر بتوانیم از سطوح پایین تر سنی کار آموزش حفظ محیط زیست را انجام دهیم، به نتایج قابل قبولی در بهبود شرایط محیط زیست در آینده خواهیم رسید، زیرا این افراد هم نسل آینده کشور را می سازند و هم تاثیرگذاری خوبی در خانواده ها دارند.
ساماندهی و مدیریت پسماند‌های شهری و بازیافت
زباله‌ها با رویکرد‌های زیست محیطی در تمامی کشور‌های جهان بر پایه سیستم‌های علمی و کارشناسی اداره می‌شود، اما در کشور ما نگاه به ساماندهی پسماند شهری و سیستم تفکیک و بازیافت زباله  توسعه پیدا نکرده است.
زباله در دنیا به عنوان طلای کثیف شناخته می شود و سالیانه میلیون‌ها دلار درآمد برای بسیاری از کشورها به همراه دارد. بنابراین در ایران نیز باید با تامین مالی، بالابردن آگاهی، ارایه راه حل های فنی و مدیریت شهری ساماندهی پسماندها را از وضعیت بحرانی خارج کرد.
متولیان ساماندهی  پسماند شهری برای رفع این چالش  چه اقدام عملی در دست انجام دارند؟
مدیر عامل  سازمان مدیریت پسماند شهرداری قم  در گفتگو با خبرنگار ما از آغاز اجرای طرح برخورد با زباله‌گردها و مراکز خرید و فروش پسماند با همکاری ستاد پیشگیری و رفع تخلفات شهری و نیروی انتظامی استان  می دهد و تصریح می کند: فرهنگ تفکیک پسماند از مبدا چند سالی است که تا حدودی جای خود را میان شهروندان قمی باز کرده است اما باز شاهد این مهم هستیم که برخی از شهروندان پسماندهای خود را به صورت مخلوط در یک کیسه درب منزل می‌گذارند.
 سید عبدالله میرابراهیمی اظهار کرد: همین امر سبب شده است تا فضا برای جولان عده‌ای افراد سودجو برای جداسازی غیر قانونی و غیر بهداشتی ضایعات خشک از میان پسماندهای شهروندان و مخازن پسماند سطح شهر فراهم شود که نازیبایی بصری را به وجود می‌آورد.
میرابراهیمی با تأکید بر اینکه در دو سال گذشته بخش قابل توجهی از توان سازمان مدیریت پسماند صرف آموزش و تبلیغات در حوزه تفکیک از مبدأ شده است خاطرنشان کرد: پیش از این سازمان رأساً در حوزه آموزش ورود می‌کرد اما در حال حاضر پیمانکاران جمع‌آوری پسماند خشک موظف هستند تا آموزش مردم را جدی گرفته تا در این زمینه به سمت افزایش مشارکت مردمی برویم.
مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری قم با اشاره به 30 درصد پسماند خشک شهری، از وجود 300 گاراژ فعال در شهر قم خبر داد که برخی از آنها در زیرزمین واحد مسکونی به فعالیت غیرمجاز می‌پردازند و افزود: برای 113 مورد شناسنامه تشکیل شده  است 
سید عبدالله میرابراهیمی با بیان اینکه 1615 زباله گرد در قم داریم که 350  نفر از آنها ساماندهی شده‌اند، خاطرنشان کرد: حذف گاراژها و افراد غیرمجاز بهبود وضعیت شهر را به دنبال خواهد داشت.
وی از مناطق 1، 5، 8 به‌عنوان مناطقی که در آنها مناقصه گذاشته شده تا همه شاغلین این حرفه در آن شرکت کنند خبر داد و با ابراز نگرانی از وجود تخلفاتی مانند لوازم سرقتی و موادمخدر در شرایط فعلی،‌ خواستار جمع شدن این سیستم غیررسمی با اولویتِ وانت‌بار، سه‌چرخی و کیسه به دوش شد.
میرابراهیمی فرهنگ‌سازی را راز موفقیت در این حوزه عنوان کرد و با اشاره به اینکه هر منطقه شهری یک شرکت در این حوزه دارد، خاطرنشان کرد: راهی جز تمسک به قانون نداریم. کاری که بر قانون استوار نباشد، دوام ندارد.
وی  با انتقاد از وجود تعداد زیادی از گاراژهای غیرقانونی دپوی مواد بازیافتی در ورودی‌های شهر، از لطمه آنها به حیثیت شهر گفت و تأکید کرد: گاراژها اگر دارای شرایط استاندارد شدند، حق فعالیت دارند،‌ در غیر این صورت باید پلمپ شوند.
مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری قم گفت: زمانی که ۱۵ درصد پسماند خشک را از مبدأ جمع‌آوری می‌کنیم ۲۵ درصد ناوگان جمع‌آوری پسماند تر را کاهش داده‌ایم که این کاهش بخش زیادی از هزینه‌های شهر را کاهش خواهد داد.
میر ابراهیمی با بیان اینکه این افراد با فروش ضایعات خشک به انبارهای غیرمجاز و بازیافت غیر اصولی آنها موجبات به خطر افتادن سلامت شهروندان را ایجاد کرده‌اند، تصریح کرد: زباله گردهای سطح شهر به جمع آوری ضایعات خشک به صورت غیرمجاز می‌کنند به نوعی منبع تغذیه کارگاه‌ها و انبارهای غیر مجاز هستند که باید با آنها به صورت جدی برخورد شود.
وی در ادامه از برخورد قانونی با عوامل جمع‌آوری مواد بازیافتی بدون مجوز خبر داد و تصریح کرد: افرادی که اقدام به فعالیت در زمینه جمع‌آوری، نگهداری، خرید و فروش، حمل نقل غیر مجاز پسماند در سطح شهر و محدوده شهری می‌کنند، براساس ماده ۱۶ قانون مدیریت پسماند مصوب ۱۳۸۳ مجلس شورای اسلامی به مراجع قضایی ارجاع می‌شوند.
میرابراهیمی با اشاره به اینکه زباله‌گردها کیسه‌های حاوی زباله را در معابر عمومی پاره کرده و مواد قابل بازیافت آن را جمع آوری می‌کنند، بیان کرد: افرادی که در زمینه جمع آوری پسماند فعالیت دارند باید از سازمان مدیریت پسماند مجوز اخذ کنند و سپس به بازیافت اصولی این مواد اقدام کنند.
مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری روزانه 740تن زباله از سطح شهر جمع آوری می شود افزود: به تازگی 15میلیارد تومان هزنیه کرده ویک دستگاه وارد کرده این که کار جدا سازی پسماندهای خشک را در مقصد انجام می دهد اما اگر فرهنگ تفکیک پسماند خشک و تر در مبدا انجام شود کم هزینه تر خواهد بود به همین علت طرح همیار باز یافت بعد از ماه صفر در مقاطع ابتدایی در منطقه 5و 6آغاز خواهد شد.
وی با بیان اینکه فعالیت زباله گردها، هزینه‌های بهداشتی و زیست محیطی بسیار در بر دارد، عنوان کرد: این طرح با همکاری ستاد پیشگیری و رفع تخلفات شهری و نیروی انتظامی استان اجرا می‌شود.
 میر ابراهیمی تصریح کرد: برای  هم اکنون برای بهبود وضعیت جمع آوری پسماندهای خشک و فرهنگ سازی در بین جامعه غرفه های جمع آوری پسماند را ایجاد کرده ایم وتا کنون 43غرفه  در نقاط مختلف شهری مستقر کرده ایم و در صورت نیاز به تعداد آنها افزوده خواهد شد.
با قبول همه تلاش های شهرداری قم  برای ساماندهی شرایط موجود حداقل کاری که برای توقف نمایشگاهای شبانگاهی زباله گردها امکان پذیر است ایجاد سطل زباله های بزرگ است چرا که دراین صورت حداقل زباله ها کف کوچه و خیابان ها رها نمی شود و پاکبان می توانند به راحتی هم تخلیه کنندنه اینکه چند ساعت وقت بگذارند زباله های ریخته شده و نایلون های که تکه تکه شده  را جمع اوری کنند. 
زهره مهرنوروزی

پاسخی بگذارید