تاریخ : 1398/09/5 14:01
شناسه : 209698


هدی سادات چاوشی: پنجشنبه شب است.. مصادف با شب میلاد حضرت خاتم الانبیاء و 24 آبانماه 1398...سرمای هوا قرار است به صفر برسد.. اما هوای اینجا با اینکه به زیر صفر هم رسیده اما دانه‌های شیشه‌ای میوۀ انار، همچنان منسجم و متحد، چشم نواز هستند.

راننده تاکسی با توقف یکباره از رانندگی، تصمیم میگیرد تا دو سه دقیقه‌ای را به نزدیکترین پارک برود و بدلیل شوک وارده ناشی از خبرگرانی بنزین بر سرو روی خود بکوبد و حتی گریه کند تا مبادا حین رانندگی دچار انحطاط و تصادف شود... در ادامه در حالی که دو دستی خود را روی فرمان ماشین انداخته؛ میگوید: از فردا چگونه خرج زنو بچه را تامین کنم؟!.. با کمی مکث میگوید، حالا اگر مبلغهای واریزی جهت افزایش یارانه صحت داشته باشد هم بد نیست!.. البته اگر صحت داشته باشد و مستدام باشد...

حمایت معیشتی از 18 میلیون خانوار

دقایقی چند، خبر افزایش یارانه نقدی را شنیده‌ای، ظاهرا قرار است این افزایش، تا 55 هزار تومان برای افراد یکنفره و حداکثر 205 هزار تومان برای خانواده‌های 5 نفره، بعنوان کمک معیشت خانواده‌ها انجام شود.

رئیس سازمان برنامه و بودجه اظهار کرده: هدف از اجرای طرح مدیریت مصرف سوخت و اصلاح قیمت بنزین، حمایت معیشتی از 18 میلیون خانوار است.

همچنین سازمان برنامه و بودجه موظف نیز موظف شد تا همه مبالغی که به حساب واریز میشود بین این خانوارها که از یک نفر تا 5 نفر میباشند؛ بصورت هر ماه یک بار مبالغی بین 55 تا 205 هزار تومان پرداخت کند، که محمدباقر نوبخت به آن تاکید کرد.

مانند یک فیلم اسلوموشن گذشته را یادآور میشوی... 23 آبان 1398 است و رهبر انقلاب در دیدار از هیئت دولت، با انتقاد از مصرف بالای بنزین در کشور و بحث مدیریت اقتصادی دولت، اظهار کرد: از 105 تا 120 میلیون لیتر مصرف بنزین در روز، چقدر دست آحاد مردم و اکثریت مردم کشور میافتد؟!!!...در دوره‌ای مسئولان توانستند مصرف بنزین را به 65 میلیون لیتر برسانند!...

هر تقاضا، یک عرضه

صفهای تاریخی و طولانی پمپ بنزین در 11 اردیبهشت 1398 را نیز یادآور میشوی... همان صفها که چندی قبل هم در 9 مرداد 1397 طی شایعه‌ای مبنی بر کمبود بنزین در فضای مجازی سبب شد تا مردم برای تامین بنزین به پمپ بنزینها هجوم ببرند و امان از دست احتکارهای خانگی... حتی 19 شهریور 1398 را که برخی شایعه‌پراکنان مجازی، سبب نگرانی مردم شده بودند را خاطر نشان میکنی... حتی، بحران بنزین و اعتصاب نفتکشها را که در برخی شهرها، سبب شده بود تا برخی جایگاهها تعطیل شوند را یادآور میشوی... انگار مردم بنوعی خود تقاضای هدفمندی قیمت بنزین را با توجه به میزان درآمدهای دهکهای موجود در جامعه را خواستارند.

هوا سرد است... از امشب نه تنها قرار است یارانه‌ برخی دهک ها افزایش پیدا کند بلکه بنزین خارج از سهمیه نیز افرایش قیمت داشته باشد... مالکان و متمولانی که نه تنها صاحب چند خودرو چند ملک هستند را میبینی، که معترضتر از هر اعتراضگر، و پرتنش‌تر از هر فرد، با دستهای خالی از خودرو و مسکن؛ بی‌اختیار عصبانی هستند و دست به فریاد برده‌اند... هرچند دولت در تلاش است تا با نظارت و مدیریت، اجازه ندهد تا برخی سودجوییها اتفاق بیافتد.

مبادا این پرداختها مقطعی باشد!

یکی از شهروندان با توجه به افزایش سه برابری بنزین در حالی که ابراز میکند کارمندی از کارمندان شرکتهای نیمه خصوصی است میگوید: سوال من اینست که مگر چقدر درآمد و حقوق مردم اضافه شده که از این قبیل گرانی‌ها؛ گله‌مند نباشیم... چرا بکیباره و بدون اطلاع قبلی باید این سهمیه‌بندی و افزایش قیمت صورت گیرد؟/... شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی در ایران چگونه میتواند اینچنین،یک اطلاعیه را صادر کند؟؟؟!!..

در ادامه وقتی از او درمورد رضایتش نسبت به افزایش یارانه‌ها سوال میپرسی، سرش را به حالت تفکر و رضایت میگیرد و بیان میکند که، قطعا اتفاق خوبی خواهد بود، بشرطی که پرداخت کمکهای معیشتی، حقیقت و واقعیت داشته باشد. او بیش از هرچیز، نگران است که مبادا این پرداختها مقطعی باشد!

آرامش بر بازار، توسط ستاد تنظیم بازار، مصوب شود

یک قدم آنطرفتر یک مرد، در حالی که از سرما در کت خود فرو رفته، ادامه میدهد: ما یک خانواده چهارنفره هستیم که یارانه‌مان طی دو روز خرج میشود و این افزایش قیمت در یارانه، هیچ تاثیری بر روال زندگی ما نخواهد داشت چرا که از فردا این یارانه تنها صرف هزینه آمد و شد به محل کار خواهد شد و ستاد تنظیم بازار نسبت به حفظ آرامش بر بازار، قادر نیستند رفع کمبود داشته باشند، مگر مانند طرح سهمیه بندی بنزین، در شورای اقتصادی سران قوا، توسط بیانیۀ رئیس قوه قضائیه، مصوب شود!...

با سهمیه بندی بنزین، به دوچرخه سواری و سلامت رهسپار شوید  

یک نوجوان در حالی که کمی لبخند بر لب دارد و ابروهایش را بالا نگه داشته؛ میگوید: از 80 میلیون جمعیت قرار است تنها به 18 میلیون یارانه 55 هزارتومانی تا 205 هزارتومانی تعلق گیرد!!... جالب است!

وی در ادامه در حالی که دوچرخه خود را جهت سوار شدن مهیا میکند، میگوید: البته طرح سهمیه بندی بنزین، شاید سبب شود تا مردم به استفاده از دوچرخه روی بیاورند و خیابانها صرفا متعلق به خودروهای شخصی نباشد.

این نوجوان با گلایه از عدم وجود لاینهایی مربوط به دوچرخه در خیابانها بیان میکند: جزیره‌های گرمایی که سبب آلودگی هوای شهر و محیط زیست میشود، یکی از دغدغه‌های همیشگی من بوده است و من به عنوان یک نوجوان، نیاز دارم تا با سلامتی کامل، قدم به عرصه جوانی بگذارم، چرا که ظهور و بروز هر فرد در جامعه، دستخوش سلامتی روح و روان اوست.

وی ادامه میدهد: بارها با توجه به عدم توجه به اهمیت ورزش و خصوصا دوچرخه سواری، خود را در آستانه مرگ دیدم، چرا که هنوز علائم و تدابیری، جهت نهادینه شدنِ فرهنگ استفاده از دوچرخه، در شهر مشهود نیست. 

اقتصاد مقاومتی، یعنی حمایت عمومی

در این میان برخی از اهل رسانه و مطبوعات با توجه به قطعی اینترنت، حتی اینترنتهای هدیه به خبرنگاران، میگویند: خبرنگاران حتی در این مواقع باید قادر باشند تا با اقتصاد مقاومتی، از دولت و انواع طرحهای اجرایی حمایت کنند چرا که هر تدبیری از جانب مسئولان قوا انجام میشود؛ به ضرس قاطع به صلاح و مصلحت عمومی است.

کارشناس رسانه در حوزه سیاسی با توجه به بعضی اعتراضها در برخی نقاط، نسبت به افزایش نرخ بنزین گفت: فارغ از ماهیت مسئله افزایش قیمت بنزین، نحوه عملیاتی سازی این تصمیم بود که مردم را مشوش و مغموم کرد، که مسئولان اجرایی با بیان استدلالها و تشریح تصمیم خود، میتوانستند تا حد قابل توجهی از حجم ناراحتیهای مردمی ـ ملی بکاهند.

تلاش و نظارت، پشتوانه آحاد جامعه است/ مردم نگران نباشند

کارشناس حوزه اجتماعی خاطر نشان کرد: اقناع در افکار، مبحث EQ و هوشمندی، از جمله مواردی است که اگر با دقت بیشتری به آن توجه میشد، قفل شدن بسیاری از خیابانهای اصلی و بزرگراهها و خارج کردن اعتراضها به موضوعات چند جانبه را شاهد نبودیم. موضوعاتی که معاندین و دشمنان، با توجه به اضطراب پیش آمده، تصمیم داشتند ماهی بگیرند، اما نیروهای انتظامی، همراه با خویشتن داری بالا، و شناسایی سرکردگان اصلی و صحنه گردانان، برای آرامش هرچه بیشتر، تلاش و نظارتهای شدیدی را از خود بروز دادند.

وی با اشاره به حرکات نازیبا و ورود ناشیانۀ برخی خبرگزاریهای بیگانه، و بدنبال آن پرداخت غیرکارشناسی رسانه‌های غربی، برایاغتشاشات بیشتر، ابراز کرد: اغتشاش و اقدامات ضد امنیتیِ فرصت طلبان، جهت بازیهای دوقطبی و بسط دادن آن در جامعه، فرای انتقاد است و ضربه زدن به اموال عمومی، دسیسه بیگانگان است تا با بهانه اعتراض، به امنیت و آرامشِ آحاد جامعه، خدشه وارد نمایند.

این بانوی کارشناس در حوزه اجتماعی افزود: با توجه به تصمیمی که سران قوا و دولت، جهت حمایت در قالب طرح کمک معیشتی 60 میلیون نفر گرفته است، لازم است با هم داستان شدن و اتحاد، سعی کنیم، جامعه را از فقر و فشار که دغدغه اصلی هر مسلمان نسبت به دیگر مسلمانان میباشد، نجات دهیم. هرچند امیدواریم این طرح، طی یک یا دو مرحله، به دست فراموشی سپرده نشود.

بیش از همیشه به همدلی نیاز است 

یک روانشناس گفت: با توجه به شناختی که نسبت به افراد در جامعه دارم، گرانی برای مردم، به هیچ عنوان مهم نیست، مردم در این زمان بیش از هر چیز نگران سلامتی خویش هستند و جانبداری و جداسازی دولت از رادیکالهای تصمیمات غیراصولی و غیرضروری، به واقع امری غیراخلاقی است که هر فرد با اعتقادات اسلامی، به این موضوع، کاملا اعتقاد دارد.

وی افزود: آنچیزی که مردم را بیش از هر چیز در این وحله از زمان به آرامش دعوت میکند، اطلاع‌رسانیهایی صادقانه است تا با ایجاد حس امنیت و اعتماد، بتوانند دغدغه‌های موجود در این دنیا را بهتر حل مسئله کنند، که نقش خبرنگاران فرای خبرببربیاران در این روزها و ایام از تاریخ بسیار حائز اهمیت است که خانه مطبوعات شهرستانها _ استانها، و اداره ارشاد و فرهنگ در استانها، بر این امر دقت نظر دارند.

این کارشناس رونشناسی با اشاره به پرداخت کمکهای معیشتی، که توسط سران قوا، با پشتوانه کارشناسی، بیان کرد: مردم بدانند وقتی سخن از پشتوانه‌های کارشناسی به میان میآید، بیش از همیشه به همدلی نیاز است و این همدلی قطعا به نفع آحاد مردم است و مسئولان، پرداخت کمکهای معیشتی را صرفا به یکی دو ماه گره نزده‌اند.

تمایل نداریم، افزایش تورم جدیدی را تجربه کنیم

یک شهروند گفت: من با هر سبک فرهنگ مقاومتی، موافق هستم، اما نگران هستم که مبادا یک آشفتگی در افزایش قیمت در تمام کالاها داشته باشیم. 

وی با اشاره به افزایش یارانه گفت: افزایش یارانه قطعا برای برخی دهکهای جامعه کارگشاست، اما ما تمایل نداریم، نامدیریتی و افزایش تورم جدیدی را تجربه کنیم.

این بانو افزود: امروز، موضع دولت و نظام مدیریتی حاکم بر جامعه، مشخصا به روشنگری اذهان پرداخته و مسائل را برای اذهان عمومی حلوفصل کرده است. امیدواریم که هر روز، شاهد کاهشِ تعداد گدایان و معتادان بی‌رویه باشیم.

این شهروند و کارمند در یکی از شرکتهای نیمه خصوصی افزود: اگر من به طور ماهیانه و متوسط 3 میلیون درآمد و پول ندارم... وقتی برخی بانوان هنوز دارای بیمه نیستند در حالی که در شرکتهایی نیمه خصوصی و خصوصی فعالیت دارند... وقتی بستر اشتغال در کشور درست نباشد، خزانه باید دست به جیب شود و این اصلا صلاح نیست.

وی معتقد است: در ایران همه چیز حساب و کتاب دارد و ما چند سال است که بدلیل تحریمها، تورم داریم و هر سال این تورم را نسبت به سال قبل بیشتر و ملموستر میبینیم و احساس میکنیم که بحول و قوه الهی نه تنها این تحریمها نتوانسته مردم را از پای درآورد بلکه سبب رونق برخی اعتبارات در پژوهشها برای بهره‌بری اقتصادی و توسعه پایدار آن شده است.

دولت با لطافت، قدردان مردم باشد

یک کارشناس حوزه دین و فرهنگ گفت: بحث ولایت‌پذیری یعنی اینکه هر فرد معتقد، قادر نیست، نظری مستقل و فرای نظر مرجع تقلید خود داشته باشد و مردم ما در سالهای گذشته، بارها در این 40سال، از گذرگاههای مختلف و سختیها سربلند بیرون آمده‌اند، شاید سخت باشد، اما شدنیاست. چرا که مردم ما قدرت تطبیق دارند.

وی با اشاره به برخی عادتهای غلط، که ناشی از فرهنگهای نابخردانه و افراط‌گونه شهروندی موجود در جامعه است، گفت: این یک ریئکشن طبیعی است که مردم نسبت به برخی عملکردها، انتقاد یا اعتراض داشته باشند، اما نباید مرزها را فراموش کنیم و نظام و ساختارهای محکم نظام را فراموش کنیم.

این کارشناس تصریح کرد: اینکه زمان یا شرایط نامناسبی برای بیان این اتفاق یعنی گران شدن بنزین انجام گرفت را نمیخواهیم کنکاش کنیم، اما اگر بسترسازیها با صبرو حوصله بیشتری قادر بود تا افزایش سه برابری را انعکاس دهد، بیشتر به مذاق مردم شیرین میآمد، همانطور که در زمان ریاست‌جمهوری گذشته، انجام شد.

وی با اشاره به تاثیرات و تبعات ناشی از افزایش قیمت سوخت افزود: طومارنویسی یا سامانه‌هایی برای تماس یا ارسال اعتراضها از دیگر مواردی است که با حفظ حرمت و احترام، مردم میتوانستند شکایات خود را اعلام کنند، البته که کنترل هیجانات را نیز بهمراه داشت و بسیار مفید فایده بود. 

این کارشناس حوزه دین و فرهنگ خاطرنشان ساخت: قدردانی و همدلی با آحاد جامعه، ایجاد فضایی سرشار از تلطیف، از سوی دولت، علاوه بر روشنگری مردم از فواید افزایش قیمت، که ممکن است با استفاده صحیح در مصرف و خودروهای شخصی و درون شهری باشد و اینکه سهمیه بندی بنزین، هوای پاک را تا حدودی بهمراه دارد... از جمله مواردی است که میتواند شرایط را برای مثبت اندیشی مردم فراهم آورد، چرا که ملت هوشیار و پربصیرت ما، بدلیل قدرت تطبیق خود، قادر است حتی، گاهی زندگی پررفاه و راحت خویش را با توجه به شعور و منطق خود بسنجد، و مشکلات را بدین گونه حلوفصل نمایند.

من سالیان سال از قیمت خودرو در ایران متعجب بودم 

کمی به سمت پروژه‌های توریستی در قم میروی مانند سایت گردشگری گنبد نمکی؛ تا ببینی آیا افراد اعم از غیرایرانیها، بویی از اتفاقات و رویدادهای خبری برده‌اند یا خیر... یکی از آنها که به زبان فارسی بیش از بقیه مسلط است میگوید: در کشورهای غربی بدلیل گرانی خودرو، کمتر شخصی به خرید خودرو اهتمام میورزد و من سالیان سال از قیمت خودرو در ایران متعجب بودم البته از خودروهای ایرانی تا قبل از سفر استفاده نکرده‌بودم. و بنظرم افرادی که خودروی شخصی ندارند و قادر نیستند خودرویی را تهیه کنند، باید به موازات وتساوی از کشور خود دریافتی داشته باشند.

اقتصاد ما امروزه تابعی از اقتصاد غیرنفتی است

یکی از حاضران ایرانی در این مجموعه ابراز میکند: همه میدانیم که تحریم نفتی مانع از فروش نفت است و اقتصاد ما امروزه تابعی از اقتصاد غیرنفتی است، اما راههای محدود کردن مصرف بنزین میتوانست بنحو بهتری انجام گیرد، چرا که در کشورهای دیگر مالیات و هزینه‌های استفاده از پارکینگ و محلهای پارک خودرو، بسیار بالاست نه قیمت بنزین!!.. و اگر کشور ما بعنوان یک کشور در حال توسعه، با توجه به آلودگی هوا که چند روز گذشته در تهران شاهد بودیم؛ فرهنگ استفاده بهینه و بموقع از خودروی شخصی را به گونه‌ای دیگر تدبیر میکرد، قطعا ماحصل بهتر و روشنتری را برای خود بسترسازی کرده بود که البته به نوعی افزایش درآمد دولت محسوب میشد.

این بانوی هنرمند که در مقطع کارشناسی تحصیل میکند، افزود: طرح افزایش پرداخت کمکهای معیشتی اصلا شامل خانواده ما نمیشود، چرا که ما منزلی در یکی از محله‌های بالای شهر داشتیم، هرچند پدر من بعنوان یک کارمند بازنشسته، حتی حقوقهای نجومی هم نمیگیرد و حتی خود من، شغل پردرآمدی ندارم و جزو اقشار متوسط محسوب میشویم.

وی ادامه میدهد: تصور من از این طرح اینست که مثل یارانه ها ادامه خواهد داشت، اما این ادامه، قطعا بستگی به توان مالی دولت دارد، و بنظر میآیداگر دولت، درآمدهای حاصله از افزایش قیمت بنزین را، جهت اشتغال پایدار_اقتصاد پایدار و بحثهای سرمایه‌گذاری، هزینه میکرد، مناسبتر بود.

بحث اشتغال و اقتصاد را پایدار کنید

این دانشجوی کارشناسی با اشاره به اینکه، این قبیل کمکها نمیتواند بصورت همیشگی پایدار باشد و بماند، معتقد است: این قبیل کمکها عمدتا مقطعی است، هرچند ممکن است برای مدتها دائمی باشد، اما روش، روشی پایدار نیست و لازم است تا دولت یارانه‌ها را در مباحث اقتصادی کلان و اشتغال سرمایه گذاری کند، تا معضلات کاهش یابد، اشتغال پایدار شود، هر فرد بدون دغدغه، در ابتدای هر ماه مطمئن باشد، حقوق میگیرد و دستمزد دارد.

وی افزود: طرح هدفمندی یارانه‌ها، بصورت کلی طرحی مستعد و مفید است، که هر فرد اعم از ثروتمندی که تقاضای تفریح و آمدو شدهای فراوان دارد، باید بداند، هزینه‌اش را باید متحمل شود و تفاوت است بین فردی که از دار دنیا از هفت دولت رهاست و هیچگونه وسائل تفریح و آمدوشد ندارد. لذا زیرساختها و اضافه کردنِ سرویسهای رفتوآمد شهری، یکی دیگر از ملزومات برای جامعه هدف است و مردم باید بفکر مصالح مملکت باشند و بدانند آنچیزی که کارشناسان اقتصادی مطرح میکنند، قطعا بنفع کشور است.


انتهای پیام /

پاسخی بگذارید