گروه: سایر / نطنز
تاریخ : 1348/10/11 03:00
شناسه : 39429

" اشتغال و کار " سی سال اخیر
از منظری دیگررر

شما اگر با دقت و توجه وضعیت اشتغال این سه دهه گذشته را موشکافانه نگاه کنید ، خواهید دید که بسیاری از نیروهای جوان ما هرز رفته اند و به دلیل بی توجهی به استعدادهایشان در محل مناسبشان بکار گیری نشدند ( یکی اش خود من ) وقتی به آگهی نیازمندی های روزنامه نگاه میکنیم ، میبینیم :: یا به تعدادی راننده با خودرو مدل بالا نیاز دارند ، یا به تعدادی بازاریاب با سابقه کار بالا نیازمندند ، یا به تعدادی منشی ترجیجاً خانم !! با روابط عمومی خیلی بالا ( در حد اتمسفر ) نیاز شدید دارند . از نیاز به مهندس و متخصص و غیره تو آگهی جذب نیرو خیلی خبری نیست . چون خوب خوباشون جذب شرق و غرب میشوند . متوسط هاشون هم که جذب کارخونه بابا و فامیل و دوستان و آشناها میشوند . الباقی هم که یا فلافلی میزنن یا لبنیاتی ( نخند ، آمار نداری ، درآمد داره تـــوپ ) 

این یعنی ما هنوز که هنوزه تو مدیریت منابع انسانی متخصصمون ضعیفیم در حد لالیگا . از آمارها بدرستی برای بهره برداری درست از متخصصان کشور در طرحها و شرکتها استفاده نمیکنیم . وقتی یک نفر پس از گذشت 10 سال از اشتغال به شغل شریف معلمی ، سراغ همکاری با بنگاه معاملات ملکی سر کوچه با مدرک زیر دیپلم میرود ، یعنی او خودش را تازه یافته است . یا وقتی پزشک عمومی در حال بالا بردن طبقات یک برج دیده میشود همان مفهوم " بکارگیری نابجا " دوباره استنباط و استشمام  میشود . کاری که در دوران حیاتی و طلایی مدرسه ، مشاوران به درستی برای او نکرده اند . در واقع ، در حق او کوتاهی شده است . الآن خیلی آدمها داریم که به چند شغل مشغولند و الی آخر .... ( از مالیات هم معاف اند و غیره ) یک زمانی نه چندان دور ، یک ساعت کار در هفته هم شغل محسوب میشد و البته با این فرض شیرین ، بچه ها هم در هفته چندین ساعت کار میکنند ( کمک به چیدن سفره و خریدن نون و ... ) لذا اینها را هم میتوان شاغل بی مزد و در زمره ی اشتغالگران کشور شمرد !!! 

موضوع دیگری که باید لحاظ شود و نمیشود ، آن این که در اوایل این سی سال ، سهم زنها در جامعه شاغل کشور خیلی پایین بود . در حد معلم و پزشک و پرستار و کارهایی که برایشان مناسب بود . البته تقاضای کار نیز از جانب ایشان خیلی نبود . مردانمان کسر شأن میدانستند که زنشان برود بیرون کار کند . اما امروزه به یکباره با بالا رفتن سطح مدرک جامعه زنان ایران و اشغال بیش از 50% ظرفیت دانشگاهها توسط ایشان ، این قشر مدرک دار ، از دولتها برای ایجاد شغل متوقع و در واقع ، طلبکار شدند و دولت هم طبیعتاً در برابرشان بدهکار . یادمان باشد این جمعیت جویای کار امروز همان فرزندانی هستند که سی سال قبل بدون برنامه ریزی و آینده نگری آوردیم که الآن در برابر تامین ازدواج و مسکن و اشتغالشان مانده ایم توی مرداب . تناسب شغل زنان با جایگاهشان و موضوعات مرتبط هم فراموش نشود .

و موضوع آخر آنکه این جمعیت بانوان علاقمند شغل داشتن ، آنقدر جدی اند که همین یک ماه پیش ، دختر 5 ساله باباشو ورداشته رفتن خیابون فاطمی و اصرا اصرار که :: بابا من میخوام برم دولت تعیین کنم . گویی اگه ایشون رییس جمهور نشه ، دیگه کاری مناسب شون تو ایران یافت نمیشه و بایس فرار کنند مالزی برای کار . ولی انصافاً مرحبا به انگیزه بالاش و همت باباش .

سید علی محمدی

پاسخی بگذارید

نظرات کاربران

  1. شور انگیز

    حالا که همه بر طبل اشتغال میکوبند بیاییم ما هم چنین کنیم اشتغال برایمردان وقتی خوب است که دانشی هم داشته باشند متاسفانه مردان خیلی به تخصص نمی اندیشند

  2. مخالفم

    من با حضور زنها در مشاغل مردانه مخالفم سر سخت همین حضور نابجا باعث شده تا کار مناسب و کافی برای مردان نباشه

  3. زن سالار

    آقا شما مگه با زنها مشکل دارید ؟؟؟ چرا خب ؟؟ زنها هم حق کسب درآمد دارند حق استفاده از دانش دارند حق به کار بردن توانایی شون رو دارند . مگه حضرت خدیجه (س) نبودند ؟؟

  4. ناهید

    آفرین بر شما که چه کوتاه و کامل قلم زدید در بحث اشتغال وقتی خانم کاویانی میگن چندین شغل بمن پیشنهاد شد پس کار هست

  5. وارسته

    سلام بر سید توانا شما وزارت کار و امور جوانان رو نمیخواهی ؟؟ دولت بعدی در راهه دستت رو بند کن

  6. محفوظ

    سلام سید مرحبا به زاویه دید وسیعت یکموضوع رو از چند زاویه با ظرافت میشکافی اش هسته ای خوندی ؟؟؟ اگه احراز میشدی رییس جمهور خوبی بودی دوره بعدی ان شاء الله