تاریخ : 1400/09/24 13:31
شناسه : 400653

مذاکرات وین در ششمین روز از گفت‌وگوها پیرامون رفع تحریم‌های ظالمانه در شرایطی ادامه دارد که ایران تاکید دارد تروئیکای اروپایی به جای سناریوی تکراری مقصرنمایی ایران، اراده و جدیت بیشتری برای شناسایی آمریکا به عنوان مقصر وضع موجود و رسیدن به توافق درباره احیای مفاد برجام نشان دهد.

علی باقری مذاکره کننده ارشد ایران پس از بیانیه غیر سازنده سه کشور اروپایی اظهار داشت: بعضی بازیگران به جای دیپلماسی واقعی به عادت مقصرنمایی خود پافشاری می‌کنند. وی با اشاره یه اینکه ایران متون پیشنهادی خود را در خصوص توافق احیای مفاد برجام سریع ارائه کرد افزود:‌ ما به نحوی سازنده و منعطف تلاش کردیم تا اختلافات کم شود.

این درحالیست که تروئیکای اروپایی که تابع نظرات ایالات متحده به عنوان ناقض برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت است دیشب در بیانیه‌ای مشترک، با مقصرنمایی ایران در مذاکرات تلاش کرد تا روند گفت‌وگوها را به سود سیاست‌های کاخ سفید منحرف کند.

دیپلمات‌های ارشد انگلیس، آلمان و فرانسه ساعاتی پیش پس از دیدار با نماینده ویژه آمریکا در امور ایران که به وین سفر کرده است،  مخرب کاخ سفید در بروز مشکلات کنونی اجرای برجام را نادیده گرفته و ادعا کردند که ایران مانع پیشرفت در مذاکرات احیای مفاد این توافق است.

آن‌ها مدعی شدند که پس از آغاز دور جدید مذاکرات، «ما ساعت ها تعامل داشته ایم و همه هیئت ها به ایران فشار آورده اند که منطقی باشد. اما تاکنون هنوز نتوانسته ایم وارد مذاکرات واقعی شویم. ما در برخورد با مواضع جدید ایران که با برجام و فراتر از آن مغایر است، زمان گران‌بهایی را از دست می دهیم.»

سه کشور اروپایی بدون اشاره به اینکه ایالات متحده مقصر اصلی وضع موجود است و به رغم ژست‌های خیرخواهانه همچنان قطعنامه ۲۲۳۱ سازمان ملل متحد درباره برجام را نقض می‌کند مدعی شدند که طرح کلی یک توافق جامع و منصفانه که تمام تحریم های مرتبط با برجام را حذف می کند، در حالی که به نگرانی های ما درباره عدم اشاعه می پردازد، از تابستان گذشته به وضوح قابل مشاهده بوده است.

آن ها بر همین اساس رفتار ایران را ناامید کننده خوانده  و ادعای پیشین مبنی بر از دست رفتن زمان را تکرار کرده و بدون پیشرفت سریع مذاکرات و با توجه به سرعت برنامه هسته ای ایران، برجام خیلی زود به پوسته ای خالی تبدیل خواهد شد.

مذاکره کننده ارشد ایران با اشاره به اینکه دیپلماسی، خیابانی دوطرفه است می‌گوید: اگر اراده‌ای برای جبران خطای مقصر باشد، راه برای توافق خوب سریع هموار می‌شود.

آمریکا به عنوان مقصر اصلی وضع موجود، به رغم ابراز تمایل برای بازگشت به برجام و رفع تحریم‌های ظالمانه هنوز اقدام جدی و ملموسی را صورت نداده است. ایران شرط بازگشت ایالات متحده به برجام را رفع موثر و قابل راستی آزمایی تحریم‌ها عنوان کرده است.

در این زمینه دیپلمات‌های ارشد گروه ۱+۴، اتحادیه اروپا و ایران در وین گردهم آمده تا درباره چگونگی احیای مفاد برجام و رفع تحریم‌ها گفت‌وگو کنند.

دور تازه مذاکرات پنجشنبه گذشته با برگزاری نشست کمیسیون مشترک برجام آغاز شد. دقایقی پیش علی باقری برای ادامه رایزنی‌های فشرده دیپلماتیک راهی هتل کوبورگ شد.

جزئیات برنامه ملاقات‌ هیات‌ها به دلیل ماهیت حساس مذاکرات منتشر نمی‌شود اما طرف‌ها می‌گویند که حضور آن‌هادر وین نشانگر استمرار تلاش‌ها برای رسیدن به توافق است.  دیروز انریکه مورا معاون دبیرکل سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا درباره فضای مذاکرات گفت؛ سخت در تلاش هستیم و گفت‌وگوها همچنان ادامه دارد

گفت‌وگوها میان ایران و گروه ۱+۴ در دو روز گذشته با برگزاری نشست‌هایی در سطوح و فرمت‌های مختلف ادامه یافته است. روز یکشنبه برای نخستین بار در دور هفتم، کارگروه سوم با شرکت کارشناسان ایران و گروه ۱+۴ برگزار شد.

همچنین ملاقات سه‌جانبه سازنده‌ای میان مذاکره‌کنندگان ارشد ایران، روسیه و چین انجام گرفت که در جریان آن حاضرین در مورد نحوه ادامه گفت‌وگوها به بحث و رایزنی پرداختند.

روز گذشته هم دیدار دوجانبه‌ای میان علی باقری و انریکه مورا و نشست دیگری با شرکت مذاکره‌کننده ارشد ایران و رؤسای سه هیأت اروپایی عضو ۱+۴ (فرانسه، انگلیس و آلمان) در هتل کوبورگ برگزار شد.

امروز هم مذاکرات به رغم فضاسازی منفی رسانه‌های وابسته به اتاق فکر رژیم صهیونیستی و آمریکا در سطوح و قالب‌های مختلف در وین ادامه دارد.

پاسخی بگذارید