گروه: استان ها / قم
تاریخ : 1400/11/23 13:11
شناسه : 400838

زهره مهرنوروزی- در آواخر دهه 50شمسی بود که ایران در خاور میانه اتفاقی رخ داد که خواب نظریه پردازان هژمونی غرب را آشفته کرد یک انقلاب مردمی برخاسته از بطن ایران به وقوع پیوست همه معدلات به هم ریخته بود قرار نبود تمام اینجور دست غرب از منابع استراژی خالی شود، ولی شده بود واین برای غرب بسیار دردناک و بی جایگزین بود.

انقلاب اسلامی ایران تأثیر فوق العاده‌ای را در دل و جان ملل اسلامی کوچک و بزرگ و زن و مرد گذاشته است؛ از آغاز تا انتهای آن در بیداری جهان اسلام تاثیر بسزایی گذاشته است و از آن می توان به عنوان سنگ زیربنای بسیاری از رخدادهای خاورمیانه یاد کرد.
اکنون با گذشت  43سال از آن روزها که با تمام دشمنی‌های پنهان و پیدای غرب توام بوده است، امروز در معادلات سیاسی ،علمی و اقتصادی به رشد و بالندگی رسیده‌ایم. با وجود تمام تحریم‌های ظالمانه با تکیه بر دانش و توانایی فرزندان ایران  دانش هسته‌ای ما به چنان رشدی رسیده است که غرب را به آستانه تسلیم کشانده است؛ پیروزی انقلاب اسلامی با جوانان دیروزکه با پیروی از بنیانگذارانقلاب اسلامی برگ تازه‌ای را در تاریخ این سرزمین گشودند رقم خورد و تداوم آن به دست نسل جوان است. این انقلاب که بسیاری از دانشمندان از آن به عنوان شگفتی یاد می کنند به رهبری یک روحانی روشن ضمیر به نام امام خمینی (ره) به وقوع پیوست. به راستی این رهبر فرزانه چه نقشی در وقوع انقلاب اسلامی ایران داشت؟ خواسته و انتظار یک جوان تربیت یافته در فرهنگ انقلاب اسلامی از جامعه و نظام چیست؟ خواسته و انتظار یک جوان تربیت یافته در فرهنگ انقلاب اسلامی از جامعه و نظام چیست؟ چرا حجاب و عفاف که یکی از ارزش انقلاب اسلامی ماست با بی مهری نسل جوان مواجه شده است؟ چه راهکاری برای نزدیک‌شدن به اهداف انقلاب اسلامی وجود دارد؟
«علیرضا مقدمی » فرهنگی در پاسخ به این سوال می گوید: امام خمینی علیه رحمه طی 13سال تبعید از ایران بر همگان ثابت شد که ایشان هدفش از مبارزه علیه طاغوت پیاده کردن نظام اسلامی بر اساس دین مبین اسلام است در عصری که اسلام با تمام ظواهرش در ایران رو به زوال بود اما امام باعث شد با بیدار کردن مردم بار دیگر اسلام به این سرزمین بازگردد.
وی درادامه می‌افزاید: خصوصیات و ویژگی هایی در گفتمان مبارزاتی امام(ره) وجود داشت که در عرصه رقابت جریان های سیاسی، راه را برای شکل گیری رهبری بلامنازع ایشان در انقلاب، هموار می ساخت. همزمان با وقوع انقلاب اسلامی در شرایطی که جریانها و چهره های برجسته، سابقه دار و شناخته شده ای خود را برای رقابت با جریان مبارزه اسلامی و رهبری امام خمینی(ره) مطرح می کردند، نخبگان جامعه، روی از آنان برگرداندند و توجه همه آنها معطوف به امام شد.
«جواد توانمند» پژوهشگ در خصوص نقش امام در پیروزی انقلاب اسلامی ایران با بیان اینکه برای شناخت نقش امام در پیروزی انقلاب اسلامی باید با اندیشه های امان آشنا شد گفت: شیوه رهبری امام خمینی با توجه به بینش و روش سیاسی ایشان برخاسته از ایمان و معرفت عمیق دینی و الهی بود. اعمال همین شیوه‏ها، موجب گسترش چتر رهبری ایشان و جذب و جلب اقشار و نیروهای انقلابی می‏شد و حتی به تدریج رقبای ایشان را هم به همکاری و همراهی وا می‏داشت.
وی تصریح کرد:امام در طول حیات سیاسی خود همه جنبه های رهبری در حرکت انقلابی را با هوشمندی و توانایی ویژه و نتایج خیره کننده ای به انجام رسانید از جمله؛ توانست کادرهای انقلابی تربیت کند. امام در سال های پیش از انقلاب به تربیت گروهی از شاگردان مورد اعتماد و معتقد و توانا همت گمارد که با حضور در شهرها و مناطق مختلف در زمینه سازی و تداوم انقلاب و از جمله در بسیج عمومی و گسترش ایدئولوژی انقلاب نقشی گسترده به عهده داشتند.
تواتمند بیان کرد: امام به بسیج عمومی و به صحنه آوردن نخبگان و مردم  تلاش کرد و تقریبا موجب حضور همه اقشار و افراد در صحنه انقلاب شدند. اعتماد بسیار بالای مردم به امام خمینی و روش های ایشان در رهبری و همچنین تبدیل مساجد و تکایا به مراکز آغاز تظاهرات و نقش شبکه روحانیت در سراسر کشور که همه مبتنی بر نقش امام در رهبری انقلاب بود، حرکتی بسیار گسترده و قدرتمند ایجاد کرد که رژیم شاه و حامیان خارجی آن را غافلگیر و نا توان از انجام هر گونه عکس العمل بازدارنده ای کرد.
این پژوهشگر ایدئولوژی انقلاب اسلامی را که یکی از شرایط اساسی وقوع انقلاب اسلامی می داندو می افزاید: حضرت امام از یک طرف با حرام اعلام کردن تقیه در دوره پیش از انقلاب و از طرف دیگر با تذکر جنبه های انقلابی مفاهیم مذهبی از قبیل عاشورا به بیان وظیفه قشرهای مختلف در مبارزه با رژیم طاغوت پرداختند و از طرف دیگر با درسهای حکومت اسلامی و ولایت فقیه در سال ۱۳۴۸ در زمان تبعید در نجف اشرف، حکومت جایگزین را معرفی نمودند.
خواسته و انتظار یک جوان تربیت یافته در فرهنگ انقلاب اسلامی از جامعه و نظام چیست؟
«حجت الاسلام فتح الله زاده » فعال فرهنگی  دراین باره می گوید: وقتی درباره نسل جوان صحبت می کنیم باید بدانیم که این نسل نه در انقلاب نقشی داشته و نه در روزهای سخت ایران مانند سال های جنگ نقش داشته. اما در همه ابعاد دارای نیارهای خاص خودش است ما باید در وهله ان را بشناسیم و پاسخ های درستی به نیازهای آنها داشته باشیم.
وی می افزاید: نسل سوم، همه نیازهای نسل های قبلی را داراست؛ ولی اگر این نیازها را اولویت بندی کنیم، مهم ترین آنها این است که یک جوان، نیاز دارد تا به رسمیت شناخته شود و او را باور کنیم. در عصر کنونی که عصر فناوری و سرعت است، جوان نیاز دارد تا به مسائل فکری عاطفی، روانی و شخصیتی وی توجه بیشتری شود.
حجت الاسلام فتح الله زاده بیان کرد: جوان به اقتضای طبع جوانی، در طلب آگاهی، نشاط، آزادی و زیبایی است. از این رو، آگاهی و شناخت صحیح پیرامون تمامی موضوعات، حق و نیاز نسل سوم است و باید با اطلاع رسانی مناسب، درست، صادقانه و مهربانانه، نسل سوم انقلاب را از حوادث پیش از انقلاب و جریانات پس از آن، آگاه کرد.
وی  می‌گوید: نسل جوان امروز، به برقراری عدالت، استقلال و آبادانی کشور می اندیشد. بر اساس تحقیقات، ازدواج، اشتغال و تأمین مسکن، ادامه تحصیل و رسیدن به مدارج بالای علمی، برنامه ریزی مفید برای اوقات فراغت و سایر خواسته های اولیه برای تشکیل یک زندگی معقول و آبرومند، از ابتدایی ترین خواسته های این نسل است، که باید به آن دقت شود.
وی با یبان اینکه نسل امروز وارث انقلاب است می افزاید: نسل سوم، نسلی سیاسی است که خواستار مشارکت و ایفای نقش بیشتر در جامعه است. نسل امروز، به برکت استقلال و آزادی پدید آمده از انقلاب اسلامی، نه تنها در فضای مدارس و دانشگاه ها، حضوری فعال و موءثر دارد، بلکه در عرصه های سیاسی و اجتماعی جامعه، حضوری تعیین کننده دارد.
حجت الاسلام فتح الله زاده بیان کرد: جوان که در دوران پرشور و پرتحرک دوران بیست ساله پس از پیروزی انقلاب رشد کرده، حضور در عرصه های مختلف اجتماعی و دخالت در تعیین سرنوشت کشور را حق خود می داند و با توجه به جمعیت به شدت رشدیافته خود، با استفاده از آزادی و اختیاری که انقلاب به این نسل عطا کرده، بیشترین نقش را در بسیاری از تصمیم گیری های مبتنی بر آرای مردم به دست آورده است. این نسل، در آینده، بدنه اصلی نظام را به وجود خواهد آورد و به دلیل برخورداری از قدرت تحلیل و آگاهی به تحولات سیاسی، امید می رود که بهتر از دو نسل پیشین، کشور را در جهت تحقق اهداف انقلاب اداره کند.
«امید رضایی عارف» فعال اجتماعی دراین باره می گوید: نسل سوم که پس از انقلاب رشد کرده، دارای آرزوهایی هستند که مقداری با تمایلات نسل انقلابی و پیشتر از آن، متفاوت است و به عبارت دیگر، اگر چه جوانان هنوز به انقلاب و مبانی آن وفادار هستند، اما این امید، تا زمانی است که واقعیت ها و انتظارات آنها تا حد قابل ملاحظه ای تحقق یابد و در غیر این صورت، تضمینی وجود ندارد که به آن چه شعار و هدف اصلی انقلابیون نسل اول انقلاب بوده، وفادار بمانند.
وی تصریح کرد: نسل فعلی از انقلاب اسلامی انتظاراتی دارد که اولی ترین آنها، تأمین نیازهای مادی و معنوی است. اگر این نسل در سال های آینده به صورتی گسترده وارد سیستم اجرایی و سیاسی کشور شود و نظام مبتنی بر انقلاب، نتواند جواب گوی نیازهای مادی و معنوی آنها باشد و با نسل انقلابی و جنگ دیده، ارتباط عاطفی و روحی صحیحی نداشته باشد، آیا در باور و اعتقاد خود به انقلاب اسلامی تردید نخواهد کرد؟
رضایی عارف تاکید کرد: برای جلوگیری از این که انقلاب اسلامی بر اثر تحول و تبدیل نسل عامل انقلاب به نسل وارث انقلاب، دچار آسیب نشود، نخست باید به همین واقعیت، یعنی تحول کمی و کیفی جمعیت نوجوان و جوان جامعه، توجه کنیم. گام بعدی، شناخت صحیح نسل کنونی و نیازهای واقعی این نسل است. برای شناخت جوانان امروز، باید با آنان معاصر شد و فهمید که در ذهن نسل جوان امروز چه می گذرد؛ آنان چه پرسش هایی دارند و چه نگرانی ها و دغدغه ها و حساسیت هایی؟ پرسش های ذهنی جوانان امروز، همان پرسش های جوانان سی سال پیش و بیست سال پیش نیست.  
وی افزود: در مباحث اعتقادی و دینی، آن چه که دیروز شبهه محسوب می شد، از اذهان محو شده، شبهات جدید بسیاری پدید آمده که باید در دفاع از اسلام و انقلاب اسلامی به آنها پاسخ داده شود. علاوه بر ذهن جوانان، زبان آنان نیز عوض شده، از این رو، با آنان، باید با زبان خودشان صحبت کرد. بخش عظیمی از جوانان امروز، به شدت تحت تأثیر اموری از قبیل هنر و ورزش قرار دارند و بدون آگاهی از این امور، آگاهی از ذهن و زبان جوانان، ممکن نیست.
وی بیان کرد: برای تأمین نیازهای مادی و معنوی نسل سوم، برنامه ریزی های جامعی لازم است و تمامی سیاست های خرد و کلان و برنامه ریزی ها، باید در جهت شکوفا کردن ابعاد مثبت شخصیتی نسل سوم باشد و سیاست های نظام، باید به گونه ای باشند که بتوانند حداقل ها را برای تشکیل یک زندگی آبرومند، فراهم کنند.
نرگس ولایی پیرایش کارشناس حوزوی می گوید: وظیفه دیگری که بر عهده دو نسل اول انقلاب است، این است که خود در نظر و عمل، انقلابی باقی بمانند و ارزش های انقلاب را در وجود خود و در زندگانی و رفتار خود، بر پایه همان شعارهای اصیل انقلاب، حفظ کنند تا نسل سوم، انقلاب را در وجود نسل انقلاب کننده، به صورت عینی و واقعی مشاهده کند و آن را الگوی خود قرار دهد؛ چنانکه استاد مطهری می گوید: «اگر نسل سوم ما، بین گفتار و کردار رهبران دینی تضادی ببیند، نمی تواند به اندیشه و فکر آنان اعتماد کند و از آنان پیروی نماید؛ پس باید برای هدایت و رهبری نسل سوم، گام های نظری و عملی برداریم تا بتوانیم نسل سوم را با مسائل دینی آشنا سازیم»
چرا حجاب و عفاف که یکی از ارزش انقلاب اسلامی ماست با بی مهری نسل جوان مواجه شده است؟
عباس محمدی مهندس مخابرات در این باره می گوید: هراندازه که دشمن در جبهه فرهنگی علیه حجاب و عفاف جوان مسلمان ایرانی تلاش کرد ما در داخل کوتاهی کردیم ، دستگاه های عریض و طویل فرهنگی ساختیم اما اجازه دادیم فریضه دینی حجاب و عفاف جوان ایرانی از بین برود .
وی بیان می کند: متاسفانه طی دو دهه به علت شبیخون فرهنگی دشمن  ما شاهد هستیم که غالب مردم ما نسبت به پدیده کم حجابی موجود در جامعه به تفاوت شده اند که معتقد هستم برای جبران این اتفاق بهتر است ترویج حجاب و عفاف را از مدارس ابتدایی شروع کنیم.
محمدی از عملکرد صدا و سیما و سینما انتقاد می کند و می افزاید: بخشی از اتفاقات نا خوشایند که در حوزه عفاف و حجاب بانوی ایرانی شاهد هستیم نتیجه درست عمل نکردن به فرایض دینی و اهداف انقلاب است.
چه  راهکاری برای نزدیک‌شدن به اهداف انقلاب اسلامی وجود دارد؟
«سمیه نظام آبادی» با بیان اینکه باید طی 43سال گذشته  کشور ما روزهایی پرفراز و نشیبی را پشت سر نهاده آما همواره آسیب هایی متوجه نظام اسلامی و انقلاب بوده است که عوامل بیرونی و ئاخلی در بوجود آمدنش تقش داشته است که از جمله آن آسیب ها حمله دشمن به جایگاه ولایت فقیه بوده است که هدف تضعیف کردن  ارکان نظام بوده است.در بعد دیگر که منشا داخلی دارد به کار گیری افراد نا لایق است که از پست خود سو استفاده کردند این دسته نیز آسیب زیادی به اهداف نظام زدند وحتی باعت دلسردی مردم از آینده انقلاب شدند.
وی با تاکید بر لزوم آسیب شناسی 43 ساله انقلاب اسلامی گفت:دراین سال ها کشور ما درابعاد علمی ، فناوری پیشرفت های فراوانی داشته است، به علت اینکه تبلیغات مسموم غرب علیه ما گسترده بوده است در دید بسیاری از افراد جامعه ما انقلاب اسلامی ناکارآمد است این در حالی است که کشور ما در بعد اقتصادی که تکیه بر تولیدات داخلی است در بعد دفاعی قدرت بلامنازع منطقه است و در بعد سیاسی هم تمام هژمونی امریکا را بر هم زده است این‌ها همه نتیجه انقلاب اسلامی است که باید برای نسل امروز که وارث انقلاب اسلامی است تبیین شود.
نظام آبادی گفت: یکی از اهداف امام خمینی علیه رحمه درنهضت انقلاب اسلامی آمادگی برای برقراری حکومت امام مهدی علیه سلام است ایران اسلامی ما باید زمینه ساز ظهور باشد بنابراین لازم است که این انقلاب را از دست نا اهلان حفظ کنیم جوانان را به آینده این انقلاب امیدوار کنیم  همانطور که انقلاب با رهبری امام خمینی (ره)پیروز شد تداوم انقلاب نیز با پیروی از ولایت فقیه ممکن می شود بنابراین لازم است با روشنگری نسل جوان ارتباط درستی بین ارکان نظام و جوانان برقرار کنیم تا دیگر نگران آینده انقلاب نباشیم.


پاسخی بگذارید