قالیباف در نخستین کنگره معلمان انقلاب اسلامی:
گروه: سیاسی / مجلس
تاریخ : 1401/04/20 12:30
شناسه : 401091

رییس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه آموزش و پرورش که تنها اولویت اول نظام جمهوری اسلامی برای حل همه چالش‌ها است، گفت: آموزش و پرورش نباید به سمت خصوصی سازی و پول‌سازی برود.

به گزارش خبرنگار گروه جامعه ایرنا، محمد باقر قالیباف در نخستین کنگره معلمان انقلاب اسلامی اظهار کرد: همیشه موضوع اجرایی شدن رتبه بندی را از وزیر آموزش و پرورش مطالبه خواهم کرد چرا که اجرایی شدن رتبه بندی یک گام اساسی در راستای اجرایی شدن منزلت معلمان است.

وی افزود: اولویت کشور در شرایط کنونی ساماندهی وایجاد ثبات اقتصادی برای همه اقشار از جمله معلمان است که البته این اولویت بندی نباید با تفکیک بین امور فوری و امور مهم مورد غفلت قرار گیرد.

رییس مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه مدرسه و معلم باید در راس وزارت آموزش و پرورش باشد، گفت: نقش معلمان در مسیر تمدن سازی و گام دوم انقلاب اسلامی بی بدیل است، چرا که معلم رسالت هدایتگری جامعه را برعهده دارد و این رسالت، مسوولیتی بزرگ است.

قالیباف ادامه داد: شفاف سازی، هوشمندسازی، مردمی سازی و کارآمدسازی در هر سیستمی منشا تحول خواهد شد، بنابراین باید نظام برنامه ریزی در حوزه اقتصاد متحول شود.

وی با اشاره به چالش های آموزش و پرورش گفت: عده ای به دنبال خصوص سازی آموزش هستند که این به دلیل ناعدالتی و هم وابستگی ناکارآمد است. آموزش و پرورش یک نهاد اجتماعی برای جامعه سازی و تمدن سازی است و یک بازار اقتصادی برای عده ای سرمایه دار نیست.

رییس مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: با دو بال خداباوری که سنت های الهی را جاری می کند و بال مردم باوری حتما موفق می شویم، این سنت الهی است. مردم ارزش بالایی دارند و وقتی همراه شوند، یاری خدا هم به دنبال آنها خواهد آمد.

قالیباف خاطرنشان کرد: باید در طول زمان مشخص تحول و پیشرفت را در همه نقاط کشور رصد کرد، همچنین از هیات اندیشه ورز بسیج فرهنگیان می خواهم تا در مسئله یابی آموزش و پرورش و حل آنها با مجلس همکاری داشته باشند.

وی با بیان اینکه بدون شک مهم‌ترین اولویت‌ نظام جمهوری اسلامی آموزش و پرورش است، خاطرنشان کرد: آموزش و پرورش که تنها اولویت اول نظام جمهوری اسلامی برای حل همه چالش ها است، وزارتخانه‌ای است که در ۱۶ سال گذشته بطور متوسط هر ۲۰ ماه به هر دلیلی یک وزیر جابجا کرده است و در همین دولت هم داشت استمرار روند گذشته رقم می‌خورد که در دو سه ماه نخست جلوی آن گرفته شد.

وی ادامه داد:  آموزش و پرورش در مسیری قرار گرفت و امیدوارم که این مسیر با ثبات پیش برود و ۱۶ سال قبل را تجربه نکنیم چراکه ضربه سنگینی بر پیکره آموزش و پرورش وارد شد.

رییس مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: همچنین اگر حرف از مکان و رده و سازمان و ساختار در آموزش و پرورش می‌زنیم، یعنی از مدرسه حرف می‌زنیم؛ برای برنامه‌ریزی درباره آموزش و پرورش باید معلم و مدرسه اساس کار ما باشد و به این دو موضوع نگاه کنیم.

قالیباف یادآور شد: در این ساختار و سازمان، سایرین باید ذیل مدرسه و معلم تعریف شوند. فرق ما با سایر مکاتب انسان ساخت در این است که ما انسان را مبنای رشد و پیشرفت و حرکت می‌دانیم اما سایرین سرمایه را مبنا قرار می‌دهند، اگر ما انسان را مبنا می‌دانیم و آموزش و پرورش جزو اولویت‌های ما است باید این نهاد مورد توجه قرار گیرد.

وی افزود: نقش معلم را رسالتی و هدایت‌گری می‌دانیم و این افراد جزو شریف‌ترین و پرمسئولیت‌ترین افراد جامعه ما هستند.

رییس مجلس شورای اسلامی ادامه به بیانیه گام دوم انقلاب مقام معظم رهبری اشاره کرد و گفت: دولت‌سازی و جامعه‌سازی مورد تاکید رهبری در بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی از نهاد آموزش با هویت معلمان شکل می‌گیرد. اگر یک دهه آموزش و پرورش در اولویت مهم و اول ما قرار گیرد، کشور در ریل خود قرار می‌گیرد.

قالیباف گفت: من به عنوان مدیری که بیش از ۵۰ سال در سطوح و حوزه‌های مختلف تجربه کسب کرده‌ام، می‌گویم که راه نجات کشور آموزش و پرورش است؛ معلمان نیز باید بدانند که بزرگترین بار مسئولیت بر دوش آنهاست.

وی تاکید کرد: در نهاد آموزش که نهاد رشد و پیشرفت کشور است و هیچ موقع یک نگاه سیستمی و حکمرانی درست نداشته‌ایم، باید نگاه سیستمی و حکمرانی دقیق و درست را در اولویت بگذاریم و حرکت‌مان از پایین به بالا باشد.

قالیباف عنوان کرد: در مدیریت نباید از ۴ موضوع شفاف سازی، هوشمندسازی، مردمی سازی و کارآمدسازی غافل شد، آموزش و پرورش پیش از کرونا در حوزه هوشمندسازی و شفاف‌سازی با وجود اینکه باید پیشتاز بود، گام‌های جدی برداشته نشده بود اما در دوران کرونا گام‌هایی در این زمینه برداشته شد. مسجد، منزل، مدرسه و محله، مکان‌هایی هستند که باید برای تحقق جامعه‌ساز و دولت‌سازی مورد توجه قرار می‌گرفتند اما پس از کرونا آموزش مجازی هم  اضافه شد.

وی یادآور شد : کرونا نشان داد اگر موقعیت فراهم شود آموزش و پرورش راه صدساله نرفته را با کمک همه معلمان طی می‌کند.

رییس مجلس شورای اسلامی گفت: کرونا تجربه  بزرگی بود و در حوزه آموزش ما را از مدیریت خطی به مدیریت سایبرنتیکی نسل سومی قرار گرفتیم که فرصت کار بزرگی است.

قالیباف با تاکید برلزوم تحول در نهاد آموزش در برنامه هفتم توسعه توضیح داد: در زمان معرفی وزرای دولت سیزدهم به مجلس به دو وزیر آموزش و پرورش و ارتباطات و فناوری اطلاعات گفتم که تا روزی که در مجلس هستم، برای شما آچار به دست هستم و در مجلس به روی شما باز است. در جریان جلسات بررسی برنامه هفتم توسعه به عنوان یکی از سران قوا به سران قوا و اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام گفته‌ام که تلاش من این است که مسیری که در ۶ برنامه قبلی طی شده را در برنامه هفتم طی نکنم.

وی افزود: در این ۶ برنامه عملکرد حداکثر ۳۰ درصدی داشته‌ایم و به ۷۰ درصد آن عمل نشده است. در دولت و مجلس انقلابی که باید دین‌مان را به امام و شهدا ادا کنیم، نمی‌توانیم با یک برنامه ریزی که تجربه کردیم به وظایف خود عمل کنیم، باید تحولی در شیوه برنامه ریزی انجام شود.

رییس مجلس شورای اسلامی افزود: در گفتمان و رهیافت آینده رو به جلوی نظام جمهوری اسلامی باید به موضوع مردمی سازی در حوزه نهاد آموزش و پرورش توجه شود.

قالیباف ادامه داد: باید به مردم در آموزش و پرورش نقش، آن هم نه نقش تشریفاتی بدهیم. باید بپذیریم که آموزش و پرورش یک نهاد اجتماعی است و نباید به سمت خصوصی سازی و پول‌سازی پیش رود،  نباید به گونه‌ای عمل کنیم که آن را نه در حوزه خصوصی سازی قرار دهیم که تمام آینده ما را بفروشد و ناعدالتی به وجود آورد و نه آن‌چنان دولتی سازی کنیم که در چاله ناکارآمدی اشباع شده دفن شود بلکه باید بدانیم که آموزش و پرورش نه یک بازار اقتصادی در دست سرمایه‌داران و نه یک سازمان دولتی در دست مدیران نالایق است، بلکه نهادی اجتماعی با همه باورهای انقلاب اسلامی بر بستر مردم و برای دولت سازی، جامعه سازی و تمدن سازی مورد تاکید در بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی است.

وی یادآور شد:  اگر این حرکت را انجام دادیم، می‌توانیم در هر فصل شاهد اتفاقی محسوس در همه مدارس چه در ایرانشهر و چه در خیابان ولنجک تهران باشیم.

رییس مجلس شورای اسلامی تاکید کرد:  معلمان بسیجی فرزندان انقلاب اسلامی و از نسل سردار سلیمانی هستند،  برای ما در جمهوری اسلامی ننگ است که زمانی که ۳۶ میلیون نفر جمعیت کشور بود، ۱۰ هزار نفر زندانی داشتیم و امروز که جمعیت کشور دو برابر شده و به ۸۰ میلیون نفر رسیده است، ۲۹۰ هزار نفر زندانی داریم این‌ها با پول حل نمی‌شود بلکه با باورهای انقلاب و به دست معلمان حل می‌شود.

قالیباف افزود: امروز اولویت مهم اول و آخر کشور اقتصاد نیست، بلکه فرهنگ و نهادی بنام آموزش است.

وی خاطرنشان کرد:  این نهاد، یک عنصر مهم و اساسی به نام معلم دارد و معلمان انقلاب جزو معلمانی هستند که مدعی راه امام(ره) و شهدا هستند. ما می‌توانیم همه اجزای یک مدرسه را حل کنیم و جلوی ناعدالتی آموزشی که در آن بچه پولدارها هر روز رشد پیدا کنند و فرزندان با استعداد مستضعف نتوانند ظرفیت‌های بالقوه خود را بالفعل کنند، بگیریم.

به گزارش ایرنا، نخستین کنگره معلمان انقلاب اسلامی از ۱۰ تیرماه در اردوگاه شهید باهنر آغاز شد و روز ۱۴ تیرماه به پایان می رسد. این کنگره متشکل از  ۱۰ کمیسیون با عناوین منابع انسانی، منزلت و معیشت معلم، مدیریت و راهبردی، عدالت تربیتی و نصیب آموزشی برابر، بازنشستگان فرهنگی، برنامه های فرهنگی، پرورشی و تربیت بدنی و سلامت، برنامه های درسی و محتوای آموزشی، زیرساخت، فضا وتجهیزات، تشکل صنفی، انقلابی و حقوقی و تولید ، دانش بنیان و اشتغال آفرین است.

پاسخی بگذارید