یک مقام مسئول خبر داد؛
تاریخ : 1402/04/24 12:15
شناسه : 403522

معاون دفتر توسعه روابط علمی و سرمایه انسانی مرکز تعاملات بین المللی علم و فناوری از همکاری علمی با ۶۵۰۰ نفر از متخصصان و محققان ایرانی دانشگاه های برتر دنیا خبر داد.

سیدعلی حسینی به پلتفرم همکاری با متخصصان و کارآفرینان ایرانی خارج از کشور اشاره کرد و گفت: پلتفرم کانکت با تمرکز بر روی فارغ‌التحصیلان ۲۰۰ دانشگاه برتر دنیا و ارائه تصویر واقعی از وضعیت کشور در حوزه‌های علمی و فناوری برای ایرانیان علاقه مند به توسعه کشور ایجاد و جهت ترغیب نخبگان ایرانی و همچنین تسهیل شرایط تردد ایشان با کمک شبکه‌های تخصصی و استفاده از فرصت حضور نخبگان در کشور به دلیل علقه های عاطفی و دیدار با خانواده خود اجرا شده است.

معاون دفتر توسعه روابط علمی و سرمایه انسانی مرکز تعاملات بین المللی علم و فناوری افزود: گروه‌های تخصصی در راستای تبیین شرایط و دستاوردهای کشور در حوزه‌های مختلف علمی و همچنین جذب متخصصان ایرانی در کشورهای توسعه یافته که درصد بیشتری از ایرانیان متخصص در آن حضور دارند یک شبکه ۳۰۰۰ نفره از متخصصان و کارآفرینان ایرانی علاقه مند به همکاری با کشور را ایجاد و تعاملات مثبتی آغاز شده است.

حسینی خاطرنشان کرد: در حال حاضر شبکه مذکور طیفی از برنامه‌های مختلف، شامل ارائه ویدئو کنفرانس از کشور محل اقامت، برگزاری سخنرانی در دانشگاه‌های کشور، برگزاری کارگاه‌های تخصصی، همکاری در فرایند انتقال دانش و تکنیک‌های جدید و کمک به شرکت‌های دانش بنیان داخلی جهت صادرات محصولات و همچنین برون سپاری پروژه‌ها را در برنامه‌های خود قرار داده و متخصصین و دانشمندان ایرانی را ترغیب به مشارکت در این برنامه‌ها می‌کند.

وی یکی از اقدامات و برنامه‌های معاونت در حوزه نخبگان ایرانی خارج از کشور را رفع چالشهای اساسی عنوان شده توسط نخبگان ایرانی علاقه مند به همکاری با کشور از جمله عدم وجود یک مکانیزم مشخص جهت ایجاد ارتباط با مؤسسات و مراکز منتخب علمی و فناوری عنوان کرد و گفت: از دیگر چالش‌های مطرح شده از سوی نخبگان، عدم آشنایی با وضعیت علمی و فناوری کشور در حوزه تخصصی و فرآیند زمان‌بر تأیید مدارک و جذب در دانشگاه‌ها و مشکلات معیشتی و مسئله سربازی است.

این مقام مسئول معاونت علمی، فناوری و اقتصاد ریاست جمهوری تعریف برنامه‌های حمایتی همچون پسادکتری، فرصت مطالعاتی، اساتید مدعو و معین، تأسیس شرکت نوپا، اشتغال در شرکت‌های فناور و پروژه تخصصی جایگزین خدمت سربازی جهت بهره‌مندی از دانش و تجارب ارزشمند محققان و متخصصان ایرانی خارج از کشور را از دیگر برنامه‌های در دستور کار برشمرد.

وی ادامه داد: در راستای حمایت از نخبگان خارج از کشور، مقرر شده است سالیانه ۱۰۰ ردیف استخدامی خارج از فراخوان وزارت علوم و بهداشت و خارج از بروکراسی‌های اداری در ۲۰ دانشگاه برتر کشور به فارغ‌التحصیلان ایرانی خارج از کشور به رزومه‌های برتر (براساس شاخص‌های بنیاد ملی نخبگان) اختصاص یابد.

حسینی با اعلام اینکه بیش از ۸ هزار و ۷۰۰ درخواست همکاری توسط متخصصان و محققان ایرانی خارج از کشور در پلتفرم (connect.isti.ir) ثبت شده و بیش از ۶ هزار و ۵۰۰ همکاری علمی موفق صورت گرفته است، خاطرنشان کرد: این افراد عمدتاً فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌های برتر دنیا همچون MIT، استنفورد، کمبریج، هاروارد، برکلی، ایلینوی، سیدنی، ملبورن، پرینستون، میشیگان، ملی سنگاپور، EPFL سوئیس، و … هستند.

معاون دفتر توسعه روابط علمی و سرمایه انسانی مرکز تعاملات بین‌المللی علم و فناوری بیان کرد: همچنین بیش از هزار و ۳۵۰ پروژه پسادکتری با دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌های برتر کشور با هدف پر کردن خلأ ۱ سال اول حضور متخصصان ایرانی که بیش از ۵ سال ایران حضور نداشتند، اجرایی شده است.

 

وی از برگزاری ۳ هزار و ۷۵۲ سخنرانی و کارگاه تخصصی توسط متخصصان و محققان ایرانی خارج از کشور و تأسیس بیش از ۲۴۰ شرکت فناور در حوزه‌های مختلف تخصصی توسط آنها خبر داد و گفت: بیش از ۴۵۰ نفر از محققان بازگشته به کشور به عنوان هیأت علمی در دانشگاه‌های تراز اول داخلی جذب شده اند.

پاسخی بگذارید