تاریخ : 1402/06/13 11:11
شناسه : 403984

به گزارش  شاخه سبز به نقل از روابط عمومی شرکت نفت و گاز اروندان، در نمایشگاه ارائه دستاوردهای دولت سیزدهم در استان خوزستان، تجهیز ساخت داخل شده جریان سنج چندفازی (MPFM) شرکت نفت و گاز اروندان با حضور حسینی محراب استاندار خوزستان رونمایی شد.

در تشریح این دستاورد دکتر عیسی نویری رئیس پژوهش و فناوری شرکت نفت و گاز اروندان طی گفتگویی اظهار داشت: پیش از اعمال تحریم ها شرکت های خارجی موجود در توسعه میادینی مانند دارخوین از دستگاه های MPFM چند ملیتی مانند رکسار استفاده کرده بودند، لکن تجهیز جریان سنج چند فازی به علت فناوری بالا و استفاده از فناوری هسته ای در آشکار سازهای آن، صد در صد کالایی تحریمی و غیر قابل واردات شد، و پس از توقف خدمات کالیبراسیون، تعمیرات و بروزرسانی نرم افزاری این تجهیزات از سوی شرکت های تولید کننده، دستگاه های موجود یک به یک از رده خارج و غیر قابل استفاده شدند، از این سو ارزش بومی سازی این تجهیز بسیار درک می شد.

 

نویری در خصوص فرایند ساخت این تجهیز تصریح کرد: بواسطه تاثیر خروجی داده های دستگاه MPFM در پیش بینی تولید، افزایش تولید و بهینه سازی فرایند فرآورش، وارد همکاری با یک شرکت دانش بنیان مرتبط با دانشگاه امیرکبیر که بالغ بر 10 سال در این حوزه در حال مطالعات بود شدیم، و با حمایت های شرکت نفت و گاز اروندان و انجام ۱سال و نیم عملیات های مختلف و آزمایشات میدانی در میادین این شرکت، دستاورد بومی سازی 100 صد در صدی این تجهیز برای اولین بار در کشور رقم خورد.

 

وی افزود: دستگاه های از رده خارج شرکت نفت و گاز اروندان جهت یک باز تحلیل در اختیار این شرکت دانش بنیان قرار گرفت، لکن فرآیند ساخت دستگاه هرگز مهندسی معکوس نبوده و با تحلیل و دستیابی به تکنولوژی از صفر جریان سنج های چند فازی طراحی و ساخته شد، به طوری که حتی در بومی سازی این MPFMها، موارد و مشکلات دستگاه های پیشین نیز مورد بهینه سازی قرار گرفتند که خود مزیت دیگر این طرح بود.

 

رئیس پژوهش و فناوری این شرکت با اشاره به هزینه 150 تا 200 هزار دلاری هر دستگاه ایرانی MPFM، ادامه داد: قیمت این دستگاه در شرایط عادی و بازار بین المللی بین 450 تا 800 هزار دلار است، که به لطف انباشت دانش و فناوری داخلی موجود در این شرکت دانش بنیان، رقم تمام شده برای ساخت هر یک از این دستگاه ها کمتر از نصف حداقل قیمت نمونه خارجی است، که این مهم صرفه ارزی بسیار خوبی نزدیک 6 تا 7 میلیون دلار را برای شرکت نفت و گاز اروندان به دنبال دارد.

 

وی افزود: مراحل مختلفی در ارزیابی نتایج این دستگاه طی شد، اعم از تست های آزمایشگاهی تا انجام عملیات های میدانی مختلفی در میادین این شرکت به خصوص آزادگان جنوبی، و در نهایت دستگاه فعلی علاوه بر تاییدیه های بین المللی، تاییدیه های میدانی شرکت نفت و گاز اروندان را نیز به طور کامل دریافت کرد.

 

نویری در انتها اظهار داشت: در حال حاضر با این شرکت دانش بنیان قراردادی در قالب ماده 10 قانون جهش تولید، که قانون تولید بار اول است تنظیم شده و ابلاغیه آن نیز از سوی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری دریافت گردیده است. و در برنامه های پیش رو علاوه بر تعمیرات و نوسازی 8 دستگاه از رده خارج این شرکت، ساخت دو دستگاه MPFM سیار وجود دارد، که خود ایده ساخت این تجهیز به شکل سیار نیز در دنیا بسیار نوآورانه و بدون مشابه است، و همچنین 100 عملیات چاه آزمایی نیز با همین دستگاهی که رونمایی شد صورت خواهد پذیرفت.

 

گفتنیست دستگاه جریان سنج چند فازی مدل MPFM VG رونمایی شده، وسیله‌ای برای اندازه‌گیری میزان جریان فازهای تشکیل‌دهنده است و با نصب در مسیر انشعابی از خط اصلی سر چاه، میزان آب، گاز و نفت را به صورت لحظه‌ای اندازه‌گیری کرده و میزان هر یک از فازها را گزارش می‌دهد. این دستگاه بر اساس ترکیب فناوری های جریان سنج فشار تفاضلی، چگالی سنج پرتو گاما و طیف سنجی رزونانس الکترومغناطیسی کسر فازها و نرخ جریان فازهای نفت و آب و گاز را بصورت جداگانه، غیر تداخلی و برخط ارائه می دهد.

پاسخی بگذارید