تاریخ : 1402/07/29 11:26
شناسه : 404387

دبیر ستاد توسعه اقتصاد دانش‌بنیان آب، اقلیم و محیط زیست از برنامه معاونت علمی برای بومی سازی تجهیزات آب شیرین کن های صنعتی و بزرگ مقیاس خبر داد که هم اکنون وارداتی هستند.

سید محمدمهدی نوربخش با اشاره به برنامه ستاد توسعه اقتصاد دانش‌بنیان آب، اقلیم و محیط زیست برای حمایت از شرکت‌های تولید کننده آب شیرین کن‌های صنعتی اظهار کرد: با توجه به تنش آبی کشور یکی از مهمترین برنامه‌ها، انتقال دریای عمان و تأمین آب صنایع و آب شرب شرق کشور است که در این فرایند نیاز به آب شیرین‌ها یک ضرورت است.

دبیر ستاد توسعه اقتصاد دانش‌بنیان آب، اقلیم و محیط زیست معاونت علمی افزود: مسأله‌ای که در حال حاضر در بحث آب شیرین‌های صنعتی بزرگ مقیاس با آن مواجه هستیم و در سال‌های آتی نیز این نیاز بیشتر احساس می‌شود، موضوع دسترسی و ساخت «ممبرن ها» و «آنتی اسکالانت ها» (مواد مصرفی در آب شیرین‌ها) است که این‌ها در حال حاضر وارداتی هستند و از خارج از کشور تأمین می‌شوند.

وی ادامه داد: عملکرد ممبران ها در تصفیه آب بر پایه حذف مواد آلاینده به کمک غشای نیمه تراوا بوده و از ورود ناخالصی‌ها به بخش آب تصفیه شده جلوگیری می‌کند و از سوی دیگر کاربرد آنتی اسکالانت ها در دستگاه‌های آب شیرین کن صنعتی این است که به آلاینده‌های موجود در آب می‌پیوندند و از اتصال و چسبندگی رسوبات به سطح ممبران جلوگیری می‌کند.

نوربخش در ادامه خاطرنشان کرد: البته از چند سال گذشته اقداماتی در راستای بومی سازی این مواد مصرفی انجام شده اما در حد تولید در مقیاس‌های آزمایشگاهی و یا نیمه صنعتی بوده و به گونه‌ای نبوده است که نیاز کشور را در بلند مدت مرتفع کند.

دبیر ستاد توسعه اقتصاد دانش‌بنیان آب، اقلیم و محیط زیست معاونت علمی ضمن بیان این مطلب که این مواد مصرفی (ممبرن ها و آنتی اسکالانت ها) نهایتاً ۲ یا ۳ سال کار می‌کنند و باید تعویض شوند، گفت: ورود معاونت علمی به این موضوع کمک می‌کند مواد مصرفی آب شیرین کن‌ها به تولید تجاری برسد و در مقیاس صنعتی قرار بگیرد اگر این اتفاق بیفتد، بازار خرید و فروش آن به اندازه کافی وجود دارد.

وی یکی از راه حل های اساسی کشور برای برون رفت از تنش آبی را استفاده از آب دریا عنوان کرد و گفت: در همین زمینه وزارت نیرو وارد عمل شده و سایر کشورها هم قبل تر از ما نسبت به این کار اقدام کرده اند. بنابراین آب شیرین‌کن ها نیز در مسیر استفاده از آب دریا برای ما مهم و برای خروج از شرایط بحرانی لازم است.

نوربخش تصریح کرد: شرکت‌هایی که در این زمینه کار می‌کنند دو دسته هستند، برخی از آن‌ها بر روی فناوری‌های آب شیرین کن و پرشروسل ها (محفظه تحت فشار ممبران) کار می‌کنند و تعداد زیادی از شرکت‌ها مواد اولیه را از خارج تهیه می‌کنند و تمرکز اصلی آن‌ها عمدتاً بر سرهم کردن قطعات، استفاده، کنترل و اتوماسیون بوده که خیلی از این شرکت‌ها البته دانش بنیان نیستند و تولیدی اند.

وی ضمن اشاره به اینکه تمرکز اصلی معاونت علمی بر ساخت داخل مواد اولیه و عدم وابستگی به خارج از کشور است، درباره مدل حمایتی معاونت توضیح داد و گفت: انتقال تکنولوژی از سایر کشورها، کمک به اخذ تست و تاییدیه شرکت‌ها از خارج از کشور، حمایت از راه اندازی خط تولیدهای صنعتی آب شیرین کن‌ها، کمک بلاعوض، اعتبار مالیاتی، تجهیز آزمایشگاه‌ها برای اخذ استاندارد، کمک به اجرای پایلوت طرح‌ها با هماهنگی سایر دستگاه‌ها و همچنین حمایت از کارهای تحقیقاتی از جنس رساله و پایان نامه که در این حوزه کار می‌کنند، از حمایت‌های معاونت علمی به شمار می‌رود.

پاسخی بگذارید