طالبان:
تاریخ : 1402/11/29 11:39
شناسه : 407309

وزارت خارجه طالبان اعلام کرد که به علت عدم پذیرش درخواستش مبنی بر حضور طالبان به عنوان تنها نماینده رسمی افغانستان در نشست سازمان ملل در دوحه شرکت نمی‌کند.

وزارت خارجه طالبان با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که نمایندگان طالبان در نشست سازمان ملل در دوحه قطر شرکت نمی‌کنند.

در این بیانیه آمده اتس که «امارت اسلامی افغانستان بر این باور است که نشست نمایندگان ویژه کشورهای مختلف در دوحه به ریاست آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد، فرصت خوبی بود تا گفتگوهای صریح و سازنده در مورد موضوعات مورد اختلاف صورت می‌گرفت.»

بیانیه وزارت خارجه طالبان در ادامه تأکید می‌کند که «وزارت امور خارجه به سازمان ملل متحد تصریح کرده است در صورتی که امارت اسلامی به‌عنوان یگانه طرف مسئول به نمایندگی از افغانستان شرکت می‌کند و زمینه برای گفتگوهای واضح در سطح عالی میان هیئت افغانستان و سازمان ملل متحد در مورد تمامی مسائل مساعد شود؛ اشتراک مفید خواهد بود، اما به دلیل عدم پیشرفت دراین‌باره، اشتراک بی‌نتیجه توسط امارت مفید دانسته نشد.

طالبان در ادامه افزود: در صورتی که ملل متحد حقایق موجود را درک کند و تحت فشار شماری از طرف‌های محدود قرار نگیرد و این نکته را مد نظر قرار دهد که نظام کنونی افغانستان مانند رژیم بیست سال گذشته تحت تأثیر کسی قرار نمی‌گیرد؛ امکان دارد در گفتگوها با امارت اسلامی افغانستان پیشرفت صورت گیرد.

در بخش پایانی این بیانیه تأکید شده است که «عامل دو و نیم ساله میان امارت اسلامی و کشورهای منطقه نشان داد اگر از تکرار تجارب ناکام بیست سال گذشته اجتناب شود و به‌جای تصمیمات تحمیلی یک‌جانبه و فشارها، برخوردی واقع‌بینانه و عمل‌گرایانه صورت گیرد، در روابط دوجانبه با سایر طرف‌ها نیز می‌تواند پیشرفت صورت گیرد.

دومین نشست دو روزه دوحه امروز یکشنبه ۲۹ بهمن با حضور نمایندگان ویژه کشورها برای افغانستان، آغاز می‌شود.

هدف از برگزاری این نشست بحث در مورد چگونگی رویکرد افزایش مشارکت بین‌المللی درباره‌ی افغانستان به‌گونه‌ی منسجم، هماهنگ و ساختارمند با درنظرگرفتن توصیه‌های ارزیابی مستقل افغانستان گفته شده است. تعیین نماینده‌ی ویژه از سوی دبیرکل سازمان ملل از دستور کار این نشست است که طالبان با آن مخالف است.

پاسخی بگذارید