اسماعیلی مطرح کرد؛
تاریخ : 1402/12/21 11:02
شناسه : 407560

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: نظامی در مرزهای سیاسی امروز چه در آذربایجان چه در ایران نمی‌گنجد و متعلق به منطقه فرهنگی ایران بزرگ است.

مراسم اختتامیه هفته گرامیداشت حکیم نظامی شامگاه یکشنبه ۲۰ اسفند با حضور محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و جمعی از اصحاب فرهنگ برگزار شد.

وزیر فرهنگ در این مراسم پس از قرائت پیام ریاست جمهوری آیت الله سید ابراهیم رئیسی، گفت: این سومین سالی است که مراسم بزرگداشت حکیم نظامی برگزار می‌شود. این رویکرد از سال ۱۴۰۰ که سال اول فعالیت ما در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بود شروع شد. جریان تکریم و تجلیل بزرگان ایران زمین به فرهنگی در حوزه رفتاری دولت و کنش‌گران فرهنگی تبدیل شده است. در سال جاری مجموعه انجمن آثار و مفاخر فرهنگی، همایش‌ها، نشست‌ها و جشنواره‌های بسیاری را برای معرفی اندیشمندان ایران زمین برگزار کرده است. این برنامه‌ها در مورد اندیشمندانی که هنوز در قید حیات هستند و بزرگانی که در سده‌های دور و نزدیک در این مرز و بوم مایه افتخار آفرینی شدند و ما به نام آنها افتخار می‌کنیم برگزار شده است.

وی با بیان اینکه در وزارت فرهنگ بدون نگاه به مرزهای سیاسی به اندیشمندان مان توجه می‌کنیم، گفت: مولوی را بزرگ می‌شماریم بدون توجه به اینکه در بلخ به دنیا آمده و در قونیه از دنیا رفته است؛ اشعار مولوی حکمت‌های اصیل به زبان پارسی است و مولوی را افتخار ایران فرهنگی می‌دانیم. نظامی را افتخار حوزه فرهنگی اصیل می‌دانیم. نظامی در مرزهای سیاسی امروز چه در آذربایجان چه در ایران نمی گنجد و متعلق به منطقه فرهنگی ایران بزرگ است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در ادامه گفت: سایر مفاخر ایران زمین هم به همین نحو است. در سفر به ازبکستان وقتی به بخارا رفته بودیم فارغ از اینکه ابن سینا در بخارا به دنیا آمده و یا در ایران از دنیا رفته است در مورد وی سخن گفتیم. فارغ از اینکه ابن سینا در کجا به دنیا آمده و یا از دنیا رفته است باید گفت متعلق به این سرزمین کهن فرهنگی است که بزرگانی مثل او را در خود پرورش داده و با افتخار و سربلندی آنها را به دنیا معرفی کنیم.

اسماعیلی گفت: در وزارت فرهنگ پایه‌های ایجاد اقلیم‌های جدید فرهنگی را بر مبنای مشاهیر پیش بینی کردیم انشاالله در خوی منطقه جدید فرهنگی خواهیم داشت و در خراسان بزرگ که مملو از مفاخر بزرگ شعر، ادب، فلسفه و فقه است، باغ مفاخر طوس را افتتاح خواهیم کرد. بین سهرورد و همدان مولد شیخ اشراق و مدفن بوعلی سینا بزرگراه حکمت افتتاح خواهد شد. این بزرگراه به عنوان اقلیمی فرهنگی است و برخلاف مواردی که طرح‌های اقتصادی با پیوست‌های فرهنگی است اینبار طرح فرهنگی با پیوست‌های اقتصادی ایجاد شده است. ان شاءالله این فضا را گسترش خواهیم داد.

وی در پایان گفت: خوشحال هستم که امروز نصب مجسمه نظامی در میدان ونک صورت گرفت. برای مولوی مشغول ساخت تندیسی جدید هستیم که در تهران نصب خواهد شد؛ این اتفاق برای سایر بزرگان در شهرستان‌ها نیز رخ خواهد داد و انشاالله بنایی برای تجلیل و تعظیم از آنها ایجاد خواهد شد. اینها جز وظایف ذاتی فرهنگ و تمدن دولت مردمی است و همه این اقدامات را با افتخار تقدیم شما دوستداران فرهنگ، حکمت و ادب ایران زمین می‌کنیم.

در این‌مراسم از محمدباقر آقامیری، سعید حمیدیان و یوگنی ادواریچ از روسیه به‌عنوان استادان هنر و نظامی پژوه قدردانی شد. همچنین جایزه‌ای به مجید شاه حسینی رئیس فرهنگستان هنر برای کتاب «خمسه شاه طهماسبی» تعلق گرفت.

همچنین هیوا حسن پور به عنوان برگزیده و سید وفاعلی میرعمادی به عنوان شایسته تقدیر آثار برتر بخش رساله و پایان نامه درباره حکیم نظامی معرفی شدند.

پاسخی بگذارید