گروه: سایر / گزارش
تاریخ : 1402/12/27 11:17
شناسه : 407637
‏  زهره مهرنوروزی- سال 1402رو به پایان  است تا چند روز سال نو ‏از راه می رسد.  به ابعاد مختلف اقتصادی و اجتماعی و و علمی  نیم ‏نگاهی می اندازیم. در نیمه نخست سال 1402، رشد اقتصادی معادل ‏‏7/4 درصد بود و 4/1 واحد درصد از آن به بخش نفت برمی‌گشت. رشد ‏مصرف بخش خصوصی در همان دوره 9/5 درصد و رشد تشکیل ‏سرمایه ثابت ناخالص 5/4 درصد بود. با وجود رکود در بازار مسکن در ‏سال 1402، قیمت مسکن در تهران در آبان‌ماه حدود 68 درصد بیشتر ‏از سال 1401 بود. دلیل این امر، رشد قابل توجه قیمت‌ها در ماه‌های ‏پایانی سال گذشته بود.‏
در آذرماه 1402، نرخ تورم ماهانه و نقطه‌به‌نقطه مجدداً افزایش یافت. ‏با این حال، به لطف کنترل مقداری ترازنامه بانک‌ها، نرخ رشد نقدینگی ‏به حدود 26 درصد کاهش یافت. حدود 6/16 واحد درصد از تورم ‏سالانه 4/44درصدی آذرماه، به گروه خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها ‏برمی‌گشت که نشان از فشار تورم بر کالاهای با درآمد پایین است.‏
بر اساس تجارت فردا در نه‌ماهه نخست سال 1402، صادرات کالا به ‏پنج کشور چین، عراق، امارات متحده عربی، ترکیه و هند حدود 74 ‏درصد از کل صادرات گمرکی کشور را تشکیل می‌داد و واردات کالا از ‏پنج کشور امارات متحده عربی، چین، ترکیه، آلمان و هند حدود 77 ‏درصد از کل ارزش واردات کالا به ایران را دربر می‌گیرد.‏
از بعد سیاست خارجی ‏
‏ از منظر راهبردی، آشتی سیاسی ایران و عربستان می‌‌تواند منشأ ‏تحولات مثبتی در ابعاد گوناگون شود و پتانسیل همکاری‌های دوجانبه‌ای ‏که تاکنون به واسطه دخالت‌ قدرتهای فرامنطقه‌ای و اختلافات سیاسی- ‏ایدئولوژیک دو کشور معطل مانده بود را فعال کند. در این راستا، خیزش ‏ایران برای عضویت در شورای همکاری خلیج فارس و تبدیل این ‏سازمان به یکی از مؤثرترین پیمان‌های امنیت منطقه‌ای، باید جزو ‏اولویت های کلیدی باشد.‏
ساماندهی به وحدت رویه و سیاست خارجی هماهنگ بین کشورهای ‏متعلق به جهان اسلام و ایجاد یک هماهنگی و همسویی در پیگیری ‏منافع و اهداف مشترک جهان اسلام و ایجاد صلح و همکاری منطقه ای ‏باید از دیگر برنامه‌های ایران و عربستان در سال جدید باشد.‏
البته این بهبود روابط بین دو کشور کلیدی منطقه غرب آسیا می‌تواند ‏نتایج و دستاوردهای منطقه ای گسترده تری داشته باشد و در صورت ‏مدیریت صحیح، به بهبود روابط جمهوری اسلامی ایران با سایر ‏همسایگان به‌خصوص همسایگان عرب نیز کمک کند. تا کنون گامهای ‏مؤثری برای بهبود روابط با امارات متحده عربی و بحرین برداشته شده ‏و لازم است این فرایند در روابط با سایر کشورهای عربی نیز دنبال ‏شود.‏
توسعه روابط با کشورهای حوزه خلیج فارس،جدای اهمیتی که فی نفسه ‏دارد، به رفع یکی دیگر از معضلات جدی سیاست خارجی کشور، یعنی ‏توسعه پیمان ابراهیم و افزایش نفوذ رژیم صهیونیستی در مرزهای ‏جنوبی ایران نیز کمک می‌کند و می‌تواند سبب توقف و حتی فروپاشی ‏این پیمان خطرناک شود.  البته پر واضح است که رژیم اسرائیل تلاش ‏زیادی برای برهم‌خوردن این روابط خواهد کرد؛ بنابراین یکی از ‏چالش‌های اساسی ایران در سال جدید مدیریت درست روابط با ‏همسایگان عرب و جلوگیری از تیره شدن مجدد روابط با این کشورها ‏خواهد بود.‏
مسائل قفقاز، از جمله درگیری جمهوری آذربایجان با ارمنستان و ‏به‌خصوص رویکرد غیر سازنده باکو  نسبت به ایران هم از دیگر ‏موضوعات اساسی در سیاست خارجی ایران در سال 1402 خواهد بود. ‏از زمان جنگ قره‌باغ در سال ۲۰۲۰ حکومت باکو با تحریک رژیم ‏اسرائیل تلاش عمده‌ای برای قطع ارتباط مرزی ایران با ارمنستان و ‏ضربه‌زدن به منزلت ژئوپلیتیک ایران انجام داده است. ایجاد کریدور ‏زنگزور که در صورت اجرایی‌شدن لطمه بزرگی به منافع و موقعیت ‏ژئوپلیتیک ایران خواهد زد، چالش عمده‌ای در سیاست خارجی کشور ‏محسوب می‌شود. همچنین بعد از حادثه عجیب حمله به سفارت ‏آذربایجان در تهران و تصمیم به تخلیه این سفارت توسط مقامات باکو، ‏اهانت‌های زیادی به صورت رسمی و نیمه‌رسمی علیه ایران و تمامیت ‏ارضی کشور مطرح شده که تاکنون با خویشتنداری و صبوری ایران ‏همراه بوده است. بر این اساس، باتوجه‌به نفوذ روزافزون اسرائیل در ‏آذربایجان و تحرکات این رژیم برای ایجاد اختلاف بین کشورهای منطقه، ‏ضرورت دارد ج.ا.ایران با اتخاذ یک رویکرد فعال و بازدارنده نسبت به ‏حل‌وفصل این بحران نیز اقدام کند.‏
‏ بحران افغانستان و رویکرد طالبان نسبت به زنان، شیعیان و مدارس و ‏مکاتب آنها و نیز حق آبه هیرمند و تشکیل دولت فراگیر در این کشور از ‏دیگر مسائل جدی است که در سال 1402 باید تدبیری برای آن اندیشیده ‏شود. این گروه علی‌رغم سیاستهای اعلامی، در مدت نزدیک به  دو ‏سالی که بر سر کار آمده هر جا توانسته مزاحمت‌های مرزی برای ایران ‏ایجاد کرده و تخصیص حقابه هیرمند به کشورمان را با مشکل مواجه ‏ساخته است. در سطح منطقه‌ای، پیگیری بحران‌های زیست محیطی ‏مشترک با کشورهای همسایه همچون بحران گردوغبار، خشکسالی و ‏سدسازی‌های بی رویه برخی از این کشورها نیز در کنار سایر موارد ‏گفته شده لازم است جزو اولویت های سیاست خارجی ایران در سال ‏‏1402 باشند.‏
اما در سطح بین المللی، بی شک مهم‌ترین چالش ایران در سال 1402 ‏نیز همچون سالهای گذشته، موضوع پرونده هسته‌ای و احیای برجام ‏است. در شرایط کنونی که کشور تحت تحریم و فشار‌های ظالمانه بین ‏المللی قرار دارد؛ لازم است اقدام فوری توام با عزت، مصلحت و حکمت ‏برای خروج از این وضعیت، احیای برجام و رفع تحریم‌های ظالمانه ‏صورت بگیرد و پس از آن تدابیری نیز برای خروج از لیست سیاه اف ‏ای تی اف اندیشیده شود تا قطار اقتصاد کشور  به ریل اصلی و طبیعی ‏بازگردد.‏
ایجاد تعادل و توازن در روابط خارجی کشور، سنگین نکردن ناموزون ‏وزنه تعادلی سیاست خارجی به سمت شرق یا غرب و بازی متعادل با ‏کارت همه کشورها و قدرت های اثرگذار بین المللی به منظور ایجاد ‏رقابت بین آنها برای همکاری با ایران و بهره‌گیری حداکثری از توافقات ‏راهبردی با روسیه و چین از دیگر اولویتهای راهبردی سیاست خارجی ‏ایران است. بر این اساس، ایجاد توازن در سیاست خارجی باید از دیگر ‏اولویت های کلیدی سیاست خارجی ایران در سال 1402 باشد.‏
‏ پیشرفت های علمی ‏
ساحت علم، بی‌تردید، یکی از ارکان اصلی در نظام حکمرانی در هر ‏جامعه‌ای محسوب می‌شود؛ این مهم، در جامعه ما، بنا بر التفات ویژه‌ای ‏که مقام معظم رهبری بدان دارند و سال گذشته (1401) را به عنوان ‏‏«تولید دانش بنیان و اشتغال آفرین» نامگذاری کردند، اهمیتی دو چندان ‏می‌یابد و معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان را به یکی از نقاط ‏استراتژیک و کلیدی بدل می‌کند.‏
از این رو، اکنون که یکسال (11 آبان 1402) از مدیریت جدید به ‏سکانداری روح الله دهقانی فیروزآبادی در معاونت علمی، فناوری و ‏اقتصاد دانش بنیان گذشته است، مروری اجمالی به برخی از ‏دستاورد‌های این دوره یکساله داشته باشیم.‏
عملیاتی کردن منویات مقام معظم رهبری در تحقق اقتصاد دانش‌بنیان ‏
اگر مروری بر دستاورد‌های معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش ‏بنیان در یکسال گذشته، داشته باشیم؛ تلاش برای تحقق بخشی به ‏منویات مقام معظم رهبری در راستای دانش بنیان شدن اقتصاد بیش از ‏هر دستاورد دیگری خود را می‌نمایاند، از شواهد این مدعا، می‌توان به ‏‏«اجرای نظام جدید ارزیابی و حمایت از شرکت‌ها و مؤسسات ‏دانش‌بنیان» اشاره‌کرد. در این نظام جدید، نقش‌آفرین ساختن شرکت‌های ‏دانش بنیان در اقتصاد، زندگی و جامعه محور اصلی ارزیابی است و طی ‏آن شرکت‌های دانش‌بنیان، براساس نقشی که در زیست‌بوم اقتصاد ‏دانش‌بنیان ایفا می‌کنند، اولویت‌بندی می‌شوند و هدف از این شیوه ‏ارزیابی، ارتقا نقش شرکت‌های دانش‌بنیان در اقتصاد و تحول جامعه ‏است.‏
تحقق گفتمان دولت در خدمت رسانی و محرومیت زدایی ‏
معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان در یک سال گذشته، به ‏نوعی وامدار گفتمان دولت سیزدهم هم بود؛ خدمت‌رسانی، مردم‌مداری و ‏عدالت از دال‌های مرکزی این گفتمان است و سهم معاونت علمی در ‏اجرایی کردن این مؤلفه‌ها را می‌توان در برنامه‌هایی همچون آبادیران ‏دید که به نوعی دغدغه محرومیت‌زدایی را در اکنون و امروز جامعه ‏دنبال می‌کند در این برنامه زدودن محرومیت‌ها با نگاه فناورانه و با ‏میدان دادن به اهالی فناور صورت می‌گیرد.‏
این برنامه ملی در اولین اقدام خود، 23 خرداد ماه سال جاری، ‏نمایشگاهی(آبادیران) را در مصلی تهران برگزار کرد و توانست چیزی ‏حدود 300 شرکت فناور و دانش‌بنیان فعال در حوزه آبادانی کشور را با ‏خود همراه کند و جریان محرومیت‌زدایی را با تکیه بر زیست‌بوم ‏نوآوری و فناوری کلید بزند و در قدم بعدی این برنامه محرومیت زدایی ‏را با نگاهی منطقه‌ای هم در دستور کار داد و می‌کوشد تا با بهره‌گیری ‏از شرکت‌های دانش‌بنیان هر منطقه به رفع محرومیت‌های آن همت ‏گمارد.‏
همچنین برنامه «برش استانی اقتصاد دانش‌بنیانی » نیز از دیگر ‏برنامه‌هایی است که به نوعی گفتمان دولت سیزدهم را در مردم‌مداری و ‏عدالت، نمایندگی می‌کند؛ در این طرح، سهم برابری از حمایت‌ها و ‏فرصت‌سازی‌ها برای توسعه دانش‌بنیان پیش‌روی استان‌های مختلف ‏کشور قرار گرفته است. چراکه وقتی شرکت‌ها و ظرفیت‌های فناورانه در ‏چند کلانشهر به‌ویژه تهران متمرکز شود، نخبگان و اهالی فناوری هم به ‏این کلانشهر‌ها جذب می‌شوند و این چرخه معیوب موجب حمایت بیشتر ‏از نقاط برخوردار و محرومیت نقاط کمتر برخوردار می‌شود.‏
‏ ‏
ورود جدی به عرصه های نوظهور ‏
توجه خاص به فناوری «هوش مصنوعی» که از حوزه‌های نوظهور ‏امروز جوامع محسوب می‌شود از دیگر دستاورد‌های معاونت علمی، ‏فناوری و اقتصاد دانش بنیان در سال گذشته است و در این راستا، ‏تدوین سند ملی هوش مصنوعی را هم در دستور کار خود قرار داده ‏است. از آنجا که فناوری هوش مصنوعی در گام‌های اولیه خود به سر ‏می‌برد و همه جوامع در به کارگیری آن اول راه هستند، این عرصه ( ‏هوش مصنوعی) به مثابه فرصتی پیش روی ما است و با ورود به موقع ‏به آن می‌توانیم فاصله فناورانه خود از کشور‌های پیشتاز کمتر کنیم و ‏این نکته‌ای است که در یکسال گذشته محل توجه اهالی معاونت علمی، ‏فناوری و اقتصاد دانش بنیان قرار گرفت و در این راستا، با برخی از ‏کشور‌ها اعم از حوزه آسیای میانه، حوزه شرق مثل چین و حتی برخی ‏از کشور‌های اروپای شرقی این موضوع، ( هوش مصنوعی) را پیش ‏برده است. «تعریف، راهبری و حمایت از طرح‌های فناورانه پیشران در ‏حوزه هوش مصنوعی»، «تعریف، راهبری و حمایت از طرح‌های ‏فناورانه پیشران در حوزه خانه هوشمند»، «بازنگری دوره‌های آموزش ‏ضمن خدمت کارکنان در حوزه فناوری اطلاعات»، «هوشمندسازی ‏دولت و حکمرانی الکترونیک» و.... از دیگر اقداماتی است که معاونت ‏علمی در سالی که گذشت در حوزه ورود به عرصه‌های نوظهور در ‏دستور کار خود داشت.‏
تغییر در ساختار ستادهای توسعه فناوری
با روی کار آمدن دهقانی فیروزآبادی، با توجه به ارتقای ساختار ‏سازمانی معاونت علمی و با هدف توسعه فناوری‌های راهبردی با تکیه ‏بر روندهای جهانی، این معاونت فهرست ستادهای جدید توسعه ‏فناوری‌های راهبردی را منتشر کرد.‏
در این فهرست نام 8 ستاد جدید درج شد:‏
ستاد توسعه فناوری‌های اپتیک و کوانتوم / ستاد توسعه فناوری‌های ‏اتصال‌پذیری و ارتباطات / ‏
ستاد توسعه فناوری‌های زیستی و پزشکی دقیق (ستاد توسعه علوم و ‏فناوری‌های سلول‌های بنیادی با حفظ ساختار ذیل این ستاد فعالیت خواهد ‏کرد) / ستاد توسعه فناوری‌های مواد و ساخت پیشرفته / ستاد توسعه ‏علوم و فناوری‌های شناختی / ستاد توسعه فناوری‌های مالی و حکمرانی ‏‏/ ستاد توسعه فناوری‌های نانو و میکرو / ستاد توسعه فناوری‌های ‏هوش مصنوعی و رباتیک
با توجه به ارتقای ساختار سازمانی معاونت علمی فناوری و با هدف ‏شتابدهی نوآوری‌های فناورانه در زنجیره‌های بزرگ اقتصادی، توسعه ‏فرصت‌های سرمایه‌گذاری در اقتصاد دانش‌بنیان، حمایت از توسعه بازار ‏محصولات فناورانه، ایجاد زمینه شکل‌گیری ابَربازیگران فناوری و ‏نهایتاً افزایش سهم دانش‌بنیان‌ها در تولید ناخالص ملی و بهبود تراز ‏تجاری کشور، فهرست ستادهای توسعه اقتصاد دانش‌بنیان در معاونت ‏علمی به شرح ذیل دسته‌بندی و نهایی شده است:‏
ستاد توسعه اقتصاد دانش‌بنیان انرژی/ ستاد توسعه اقتصاد دانش‌بنیان ‏حمل و نقل و فضایی / ستاد توسعه اقتصاد دیجیتال / ستاد توسعه اقتصاد ‏دانش‌بنیان پتروشیمی و صنایع پایین‌دستی/ ستاد توسعه اقتصاد ‏دانش‌بنیان سلامت/ ستاد توسعه اقتصاد دانش‌بنیان غذا و کشاورزی/ ‏ستاد توسعه اقتصاد دانش‌بنیان آب، اقلیم و محیط زیست / ستاد توسعه ‏اقتصاد دانش‌بنیان ماشین‌سازی و تجهیزات صنعتی پیشرفته / ستاد ‏توسعه اقتصاد دانش‌بنیان معدن و صنایع فلزی / ستاد توسعه اقتصاد ‏دانش‌بنیان گیاهان دارویی و طب سنتی / ستاد توسعه اقتصاد دانش‌بنیان ‏عمران و ساختمان / نفوذ فناوری در ساختار حکمرانی و اجرایی
معاونت علمی و فناوری، در سالی که گذشت توجه ویژه‌ای به ورود ‏فناوری به حوزه‌های مختلف اجرایی داشت؛ از حوزه‌های فرهنگی و ‏خلاق تا حوزه‌هایی همچون مدیریت انرژی و پسماند همه در دایره و ‏حیطه کاری آن قرار داشت و این دغدغه به مثابه یک کلان روایت در ‏تمام پروژه‌ها اعم از طرح‌های کلان و پیشران ساری و جاری بود. از ‏جمله اقدامات صورت گرفته در این حوزه می‌توان به «تعریف، راهبری ‏و حمایت از طرح‌های فناورانه پیشران در حوزه الکترونیک و ‏میکروالکترونیک»، «مدیریت منابع آب و توسعه و استفاده از آب ‏خاکستری و بازچرخانی آب» برای مدیریت مصرف آب، «ایجاد ‏شتابدهنده فناوری‌های مدیریت پسماند» برای مدیریت پسماند، ‏‏«تجاری‌سازی ساخت کولر‌های آبی بهینه شده و جایگزینی با کولر‌های ‏فعلی در هماهنگی با طرح کاهش مصرف برق» و «هوشمندسازی ‏مصرف برق با ظرفیت شرکت‌های دانش بنیان و فناور» برای مدیریت ‏مصرف انرژی، «تسهیل و تسریع ایجاد شرکت‌های زایشی در ‏پژوهشگاه صنعت نفت و سایر واحد‌های تابع» برای توسعه صنعت نفت، ‏‏«تعریف، راهبری و حمایت از طرح‌های فناورانه پیشران در حوزه ‏بهداشت، ایمنی و محیط زیست» برای حفاظت از محیط زیست، ‏‏«سفارش ساخت بالن پایش مخاطرات طبیعی از بالا و تهیه نرم‌افزار‌های ‏شبیه‌ساز مدیریت بحران برای پایش مخاطرات طبیعی»، «توسعه ‏فناوری‌های نوین جهت نشت‌یابی و کاهش هدررفت آب» و «اجرای ‏طرح پیشرو و هوشمندسازی مصرف آب با ظرفیت شرکت‌های ‏دانش‌بنیان و فناور» برای کاهش هدر رفت آب و هوشمند‌سازی مصرف ‏آب، «تولید و عرضه صنعتی مسکن با اولویت بهینه‌سازی مصرف ‏انرژی، کاهش قیمت تمام شده ساخت مسکن، افزایش کیفیت و سرعت ‏ساخت با توجه به سند ملی آمایش سرزمین و معماری ایرانی ـ اسلامی»   ‏اشاره کرد.‏

پاسخی بگذارید