گروه: سایر / یادداشت
تاریخ : 1403/04/18 12:40
شناسه : 408580
‎ ‎فاطمه مداح نظری
‏ ‏‎ ‎یکی از شیوه هایی که امامان (ع) برای زنده نگه داشتن نهضت حسینی به کار گرفته اند، برپایی ‏مجالس سوگواری، گریستن و گریاندن برای مصیبت های جانسوز کربلا و یادآوری آن حادثه در زمان ‏های مناسب است‎.‎
‎ ‎امام سجاد (ع) در طول دوران امامتش پیوسته سوگوار قصه عاشورا بود، در این مصیبت آنقدر ‏گریست. ‏
کربلا یک حادثه تاریخی نیست بلکه تکمیل کننده و روشن کننده اهداف عمیق زندگی انسان ها در تمامی ‏ادوار است‎.‎
در ایام ماه محرم،انسان هایی در طول تاریخ بشر با توسل به خاندان اهل بیت (ع) و نوکری اباعبدالله، ‏توانستند سعادت دنیوی و اخروی را برای خود به ارمغان بیاورند.‏
عاشورا نه یک حادثه که یک فرهنگ است؛ فرهنگی برخاسته از متن اسلام ناب محمدی که نقش حیاتی ‏را در استحکام ریشه‌ها، رویش شاخه‌ها و رشد بار و برهای آن ایفا کرده است. نهضت عاشورا هیچ گاه ‏در محدوده زمان و جغرافیای خاصی محصور نمانده است، بلکه همواره الهام بخش تشیّع در راستای ‏حرکت‌ها، جنبش‌ها و قیام‌های راستین شیعه بلکه بسیاری از نهضت‌های آزادی خواهانه دیگر در برابر ‏کانون‌های ظلم و کفر و نفاق بوده است.‏
مقام معظم رهبری می فرمایند :ای مسلمانان، امروز، عاشوراست که می تواند دنیا را نجات دهد ، به ‏شرط آن که خوب و درست تبیین شود. فلذا مومنین باید شعائر الهی را تبیین نموده و عظیم بدارند تا به ‏مرحله تقوای قلب برسند و مراسم های عاشورایی و عزاداری امام حسین (ع) به شرط آن که با معرفت و ‏درک عظمت آن باشد از شعائر عظیم اسلامی و الهی است.‏
دشمن همیشه سعی دارند سلاح ایمان و تقوا را از شیعیان ستانده و ما را خلع سلاح نمایند و ما در این ‏مورد باید آگاهانه عمل کرده و هوشیار باشیم در این ایام سوگواری برخی بدعت های خلاف شرع و ‏ساختگی آمریکایی و انگلیسی در مراسمات ما رخنه پیدا نکند که این کارهای استکبار برنامه ریزی ‏برای آینده و نسل های آتی کشور می باشد که از همین بدعت های ساختگی به عنوان شبهه در صدد ‏اختلاف افکنی های طرح ریزی شده استفاده خواهد کرد‎.‎
محرم و صفر موسم يادآوري قيام حسيني است که در آن تجلي اصول دين خدا صورت پذيرفته است. لذا ‏بازخواني آن عامل مهمي براي زنده نگه داشتن و حيات مستمر اسلام مي گردد، آنجا که امام معصوم ‏عشق به خدا را جايگزين همه دوست داشتني هاي بي ارزش دنيايي مي کند عملاً به توحيد و وحدانيت ‏خدا شهادت مي دهد، و يا با ترجيح آخرت بر دنيا اهميت معاد را نشان مي دهد، و يا با جدا کردن حق از ‏باطل عدالت را جلوه اي دوباره مي بخشد، و قصد خود را از قيام احياي سنت جدش و مرام پدرش مي ‏خواند تا امر نبوت و امامت نيز تحقق و تداوم يابد، اين ها همه و همه گوشه اي از تجلي اصول دين در ‏مکتب الهي امام حسين(ع) مي باشد‎.‎
شیطان که همه امیدش را به اغوای ادمیان بسته زنگ خطررا متوجه می شود ومی داند که اگر قراراست ‏همه زحمتهای او در اغوای فرزندان آدم به هدر رود به حرمت و ارزش گریه و عزاداری امام حسین(ع) ‏خواهد بود.‏
امامان بزرگوار شیعه (ع) درباره زنده نگه داشتن حادثه کربلا به شیوه های گوناگون ملنند تشویق به ‏برپایی مجالس سوگواری، تشویق به گریستن و گریاندن، تشویق شاعران به مرثیه سرایی و تشویق و ‏ترغیب به زیارت امام حسین (ع) تشویق کرده اند.‏
محرم، نفحه‌ای از نفحات الهی است که شیعه و چه بسا بشریت، هرسال خود را در معرض آن قرار ‏می‌دهد و وجود مرده خود را حیات دوباره‌ای می‌بخشد که «انّ لربّکُم فی ایامِ دَهرِکم نَفَحاتٌ اَلا فَتَعرَّضُوا ‏لَها» اما حضور در این وادی مقدس مثل هر زمان و مکان مقدس دیگری، آداب ظاهری و باطنی دارد ‏که ائمه اطهار، علما و بزرگان به آن اشاره داشته‌اند‎.‎

در روایت است که روز اول ماه محرم، ریان بن شبیب خدمت امام رضا(ع) رسید حضرت به او فرمود: ‏‏«ای پسر شبیب! مردم عرب در زمان جاهلیت جنگ را در ایام محرم الحرام، حرام می‌دانستند ولی این ‏امت احترام این ماه را از بین بردند و حرمت پیامبر را رعایت نکردند، در این ماه خون ما را حلال ‏دانستند و ما را هتک حرمت کردند، فرزندان و زنان ما را اسیر نمودند و سراپرده ما را آتش زدند و ‏اموال ما را غارت کردند و احترام رسول خدا را درباره ما رعایت نکردند؛ پس ای پسر شبیب، اگر بر ‏چیزی گریه می‌کنی، برای حسین (ع) گریه کن ...»‏

پاسخی بگذارید