گروه: سایر / گزارش
تاریخ : 1403/04/30 12:34
شناسه : 408653
فاطمه مداح نظری - شورای عالی انقلاب فرهنگی در بهمن ماه سال ‏‏۱۳۷۶، اصول و مبانی روش‌های اجرایی گسترش فرهنگ عفاف را در ‏‏۱۶ بند تدوین کرد پس از آن در مردادماه سال ۸۴ نیز راهبردهای ‏گسترش فرهنگ عفاف در چارچوب اصول و مبانی روش‌های اجرایی ‏گسترش فرهنگ عفاف از سوی این شورا به تصویب رسید و در ‏راستای آن ۲۶ دستگاه اجرایی به عنوان متولی امر عفاف و حجاب در ‏کشور معرفی شدند تا برای نهادینه‌سازی مسئله تاریخی، عرفی، شرعی ‏و قانونی حجاب نقش آفرین باشند.‏
با توجه به این مسئله وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با ۲۱ وظیفه، ‏وزارت بازرگانی با ۱۳ وظیفه، سازمان صداوسیما با ۳۱ وظیفه، ‏نیروی انتظامی با ۲۱ وظیفه، سازمان جوانان با ۱۴ وظیفه، سازمان ‏تبلیغات اسلامی با ۱۲ وظیفه، وزارت آموزش‌وپرورش با ۲۱ وظیفه، ‏وزارت علوم با ۱۷ وظیفه، مرکز زنان و خانواده با ۶ وظیفه، وزارت ‏ارتباطات با هشت وظیفه، سازمان تربیت بدنی با ۱۸ وظیفه، شهرداری ‏با ۱۰ وظیفه، وزارت بهداشت با ۱۷ وظیفه، ستاد امر به معروف و ‏نهی از منکر با ۱۱ وظیفه، سازمان بهزیستی با پنج وظیفه، وزارت ‏امورخارجه با ۱۰ وظیفه، وزارت کار با پنج وظیفه، مجلس شورای ‏اسلامی با هفت وظیفه، وزارت کشور با ۱۱ وظیفه، سازمان مدیریت و ‏برنامه‌ریزی با ۹ وظیفه، قوه‌قضائیه با پنج وظیفه، وزارت مسکن راه ‏و شهرسازی با ۹ وظیفه، سازمان میراث فرهنگی با ۱۱ وظیفه، بسیج ‏با شش وظیفه، وزارت راه با هفت وظیفه و سازمان تبلیغات اسلامی با ‏‏۱۲ وظیفه، سازمان‌ها و نهادهایی هستند که در مصوبه ۴۲۷ شورای ‏عالی انقلاب فرهنگی برای گسترش عفاف و حجاب نوع وظایفشان ذکر ‏شده است.‏
با وجود این وظیفه‌مندی قانونی اما برخی از دستگاه‌ها تکالیف خود را ‏در حوزه فرهنگ از جمله مسئله عفاف و حجاب فراموش کردند و ‏برخی دیگر هم صرفا به برگزاری همایش و نمایش و راه‌اندازی چند ‏کارگروه اقدام کردند تا در عمل ثابت کنند که نه تنها دغدغه روشن و ‏دلسوزانه‌ای در این حوزه ندارند که از برنامه مدون و حساب‌شده‌ هم ‏غافل شدند؛ البته که وقتی موقع ارائه گزارش عملکرد می شود این ‏دستگاه ها، بولتن ها و گزارش‌کارهای بسیاری درباره فعالیت‌ خود ‏برای گسترش حجاب ارائه می کنند بدون آنکه به تأثیرگذاری آن بر ‏جامعه دقت کرده باشند.‏
متاسفانه باید گفت در مقوله عفاف و حجاب از کار فرهنگی تمیز و ‏اثرگذار غافل شدیم و البته این غفلت از خواب‌زدگی دستگاه های متولی ‏در حوزه عفاف و حجاب کلید خورد و در نتیجه امروز برخی خودی‌ها ‏هم ناآگاهانه، همراه رسانه‌های معاند می‌شوند و انتقاد را به سمت ‏نیروی انتظامی و گشت ارشاد می‌برند و می‌گویند برخورد سلبی ‏راهگشا نیست اما آیا تاکنون از خود پرسیدیم که ۲۵ دستگاه متولی ‏دیگر حوزه عفاف و حجاب دقیقا چه می‌کنند؟! به طور قطع اگر سایر ‏دستگاه‌ها و نهادها به وظایف ایجابی خود در حوزه عفاف و حجاب به ‏درستی عمل می‌کردند امروز شرایط جامعه به گونه‌ای پیش نمی‌رفت که ‏نیروی انتظامی به عنوان بازوی نظارتی بخواهد اینگونه وارد میدان ‏شود.‏
اینجاست که با پرداختن به مسئله عفاف و حجاب می بینیم که این ‏مسئله مهم بیش از همیشه غریب و مهجور مانده است این در حالی ‏است که در شرایط امروز ترویج فرهنگ عفاف و حجاب به کاهش ‏آسیب های اجتماعی کمک شایانی می کند.‏
در تقسیم بندی وظایفی که در حوزه عفاف و حجاب برای دستگاه های ‏فرهنگی شمرده شده نیازمند تجمیع نگاه‌ها و سلایق و هم افزایی و ‏همگرایی دستگاه های متولی حوزه عفاف و حجاب هستیم و تحقق این ‏مهم در کنار بحث خانواده و نگاه راهبردی پدر و مادر رشد و پویایی ‏بیشتر جامعه را رقم می زند و می تواند به حل شدن بحث عفاف و ‏حجاب در متن جامعه کمک کند.‏
همانطور که مقام معظم رهبری فرمودند هیئت کانون جهاد تبیین است ‏لذا در موضوع عفاف و حجاب به جهاد تبیین می پردازیم اما در ‏موضوع رسانه و فضای مجازی نقش دستگاه های متولی تعیین کننده ‏است چراکه دشمن از ابزار رسانه برای صدمه زدن و تخریب جایگاه ‏عفاف و حجاب بهره برداری می کند، قطعا با ورود مؤثر دستگاه های ‏متولی حوزه رسانه و فضای مجازی و در کنار آن هم افزایی سایر ‏دستگاه ها و هوشیاری بیشتر والدین شاهد تعمق بخشی و تقویت بهتر ‏باورهای عفاف و حجاب خواهیم بود.‏
حجاب و عفاف، معلول اتفاقات دیگری است که در بطن جامعه و در ‏پوشیده ترین نقاط شهر می گذرد. مال حرام، رشوه، فساد، دروغ، ریا، ‏فردگرایی، تهاجم فرهنگی گسترده، بی قانونی و بیماری های روانی، ‏نوع ساختمان سازی، اعتماد به نفس عمومی، شکل و شیوه تفریح و ‏ده ها مسائل دیگر منتج به عاملی به نام بی حجابی و بی عفافی می ‏شود. این مسائل قابل طرح هستند و می بایست در راستای حل و فصل ‏آنها گام برداشت. در جامعه شناسی برای حل یک معضل، نمی توان ‏منتظر ایجاد یک فضای کاملا مهیا و تغییر همه‌ی ساختارهای مورد نیاز ‏باشیم. باید در عین حال که به رفع آن معضلات و مشکلات اقدام می ‏کنیم، در راستای رفع مسائل دیگر هم پیش رویم.‏
جرج ریتزر، جامعه شناس شهیر معاصر معتقد است که جامعه کنونی ‏ما به سمت «مک‌دونالدی‌شدن» پیش می رود. کارآیی یا گزینش ‏وسیله‌ای سهل‌الوصول برای رسیدن به هدف (بدون توجه به پیامدهای ‏اجتماعی آن)، محاسبه پذیری یا به‌کمیت درآوردن و گرایش به ‏فعالیت‌های بیشتر و بزرگتر، پیش‌بینی‌پذیری کردن و عدم خلاقیت از ‏عوامل تشکیل دهنده‌ی این نظریه هستند. رستوران های مک‌دونالد با ‏استفاده از این سه عامل توانستند فعالیت های خود را سامان دهند و ‏روز به روز قوی تر از گذشته به سود برسند.‏
مک دونالدی شدن حجاب در میان دستگاه های فرهنگی، یکی از ‏عوامل خطرناک در حال رشد است. «هدف وسیله را توجیه می کند» ‏از کلیدواژه های اساسی در بحث عفاف است. نهادهای فرهنگی با ‏نمایش فعالیت های آشکار قصد دارند از خود چهره ای مخالف ‏بی‌حجابی بسازند. فعالیت های کم‌تاثیر اما گسترده و به قولی «توی ‏چشم» انجام می دهند. نشریات گلاسه چاپ می کنند و از همه بدتر با ‏فونت بزرگ می نویسند «حجاب محدودیت نیست، مصونیت است» و ‏در ادامه هیچ تعریف و توضیح قانع کننده ای برای این جمله کلیشه ای ‏بیان نمی کنند. کلیشه بدترین اتفاقی است که می تواند برای یک رویداد ‏فرهنگی بیفتد. مسئله ای که کلیشه ای شود، خلاقیت برای ارائه و ‏تبیین آن از بین برود، محکوم به شکست است.‏
از سوی دیگر فعالیت های بزرگتر، جذابیت بیشتری برای متولیان ‏فرهنگی دارد. آنها دوست دارند همایش های پر سر و صدا برگزار کنند ‏و افراد بیشتری را تحت پوشش قرار دهند. وقتی 1000 نفر در ‏همایش «حجاب و عفاف» شرکت می کنند، احساس بهتری بهشان ‏دست می دهد و احتمال می دهند که تاثیر عمیق تری هم گذاشتند. ‏مسئولان فرهنگی به‌کمیت درآوردن مسائل این حوزه‌ را سرلوحه ‏کارشان قرار دادند و اصرار دارند همه چیز را با عدد و تعداد بگویند. ‏ذهن ریاضیاتی که میان مسئولان انسانی‌ترین مراکز کشور جاری است، ‏نگاهی الگوریتمی را شکل داده که در جان فرهنگ می‌تَنَد. پیش‌بینی ‏پذیری، رویداد دیگری است که به مک دونالدی شدن فرهنگ کمک می ‏کند. نگاه پیوسته داشتن به مسائل و انتظار تاثیر آنی، یکی دیگر از ‏مسائل در این حوزه به شمار می رود که گریبانگیر مراکز و دستگاه ‏های مرتبط با حجاب شده است.‏
وزارت ارشاد فعال نیست
حجاب و عفاف، معلول اتفاقات دیگری است که در بطن جامعه و در ‏پوشیده ترین نقاط شهر می گذرد. مال حرام، رشوه، فساد، دروغ، ریا، ‏فردگرایی، تهاجم فرهنگی گسترده، بی قانونی و بیماری های روانی، ‏نوع ساختمان سازی، اعتماد به نفس عمومی، شکل و شیوه تفریح و ‏ده ها مسائل دیگر منتج به عاملی به نام بی حجابی و بی عفافی می ‏شود. این مسائل قابل طرح هستند و می بایست در راستای حل و فصل ‏آنها گام برداشت. در جامعه شناسی برای حل یک معضل، نمی توان ‏منتظر ایجاد یک فضای کاملا مهیا و تغییر همه‌ی ساختارهای مورد نیاز ‏باشیم. باید در عین حال که به رفع آن معضلات و مشکلات اقدام می ‏کنیم، در راستای رفع مسائل دیگر هم پیش رویم.‏
درباره حجاب شعار زیاد می دهند. بیش از 25 نهاد مختلف (از آموزش ‏و پرورش و ارشاد گرفته تا مرکز امور زنان و حتی وزارت امور ‏خارجه) در «قانون عفاف و حجاب» نقش دارند که اغلب کار عملی ‏خاصی نمی کنند. شاید در پایان هرسال بولتن ها و گزارش‌کارهای ‏بسیاری درباره فعالیت‌هایشان برای گسترش حجاب نیز ارائه دهند اما ‏تاثیر آن را بر جامعه شاهد نیستیم. تنها دستگاهی که در جایگاه خود ‏فعالیتش را به درستی انجام می دهد، نیروی انتظامی است. نیروی ‏انتظامی 21 عنوان کلی در این قانون برایش مقرر شده است که طبق ‏آن می بایست به مبارزه با بدحجابی و بی‌عفافی بپردازد. در راستای ‏همین امر، اقدام به ساماندهی 7 هزار نیروی نامحسوس پلیس امنیت ‏اخلاقی کرده است.‏
سردار اشتری، فرمانده نیروی انتظامی در  گفت و گو با خبرگزاری ‏دانشجو با اشاره به اینکه شورای عالی انقلاب فرهنگی با 300 ‏مصوبه، 26 دستگاه و ارگان را در موضوع طرح حجاب و عفاف ‏موظف کرده است، گفت: این در حالی است که خیلی از دستگاه‌ها به ‏مصوبات این شورا که بالاترین مرجع قانون‌گذاری کشور است عمل ‏نمی کنند و شاهدیم که غیر از نیروی انتظامی تنها چند دستگاه از ‏ظرفیت ها و امکانات خود در این زمینه استفاده می‌کنند و مابقی به ‏وظایف خود یا عمل نمی کنند یا ناقص عمل می‌کنند.‏
نیروی انتظامی تنها دستگاه اجرایی است که طبق قانون و بر اساس ‏وظیفه ذاتی اش در حال انجام مقررات است. جالب اینکه به تنها جایی ‏هم که تاخته می شود، همین نیروی انتظامی است که در حال فعالیت در ‏این عرصه می باشد. 25 دستگاه قانون‌گذاری و اجرایی دیگر -اگر ‏فعالیت هایشان نمایشی یا ضدحجاب نباشد- در بهترین حالت، فعالیتی ‏ندارند. حجاب و عفاف با وجود بیش از 25 متولی، هنوز صاحب ‏ندارد. به این معنی که هیچکس کم کاری های موجود در این زمینه را ‏نمی پذیرد و مدام توپ را در زمین یکدیگر می اندازند.‏
رئیس گروه معارف اسلامی دانشگاه امام صادق(ع) با طرح این سؤال ‏که آیا واقعا امروز همین‌طور است، اضافه کرد: اصلا این‌ها را که ‏می‌خوانیم انگار برای یک کشور دیگر است، الان باید وزیر علوم و ‏وزیر ارشاد به این برنامه بیایند این بندها یکی یکی برای‌شان ‏خوانده ‌شود، مسؤل صداوسیما باید حضور پیدا کند، بیشترین وظیفه را ‏هم در این مسئله صداوسیما برعهده دارد، ۳۱ بند مختص ‏صداوسیماست، الگوهایی که صداوسیما مشخص می‌کند، این ‏سلبریتی‌هایی که اغلب‌شان با پول این ملت در همین صداوسیما درست ‏شدند و امروز دارند بنیان عفاف و حیا و حجاب را می‌زنند.‏
هاشمی با ذکر آئین‌نامه‌های قانون حجاب در خصوص بازیگران اظهار ‏کرد: اتخاذ سیاست‌های انظباطی در خصوص بازیگران زن صداوسیما ‏و جلوگیری از تبلیغ چهره‌هایی که در مناظر اجتماعی و عمومی با ‏ظاهر و پوشش بد حضور پیدا می‌کنند یعنی این کسی که به صداوسیما ‏می‌آید ولو اینکه در صداوسیما طبق قانون پوشش دارد اما نمی‌تواند ‏پارتی بگیرد و بدحجاب باشد و بگوید من در صداوسیما هم کار می‌کنم. ‏قانون حتی موظف کرده حتی از نشان دادن افراد محجبه در نقش‌ها و ‏شخصیت‌های عوام و کم‌سواد باید پرهیز شود. صداوسیما بالاترین نهاد ‏فرهنگ عمومی ماست و در مبحث امر به معروف و نهی از منکر و ‏عفاف و حجاب و حیا بالاترین وظیفه را دارد و این وظیفه در قانون ‏مشخص است.‏
وی در ادامه عنوان کرد: این قانون در۳۱ بند به دولت تصریح دارد که ‏وزیر کشور موظف است که تمام نهادهای دولتی را نظارت کند و در ‏نتیجه باید پاسخگو باشد، شما چرا در بانک می‌روید می‌بینید خانمی با ‏آرایش رئیس بانک است، نمی‌شود دولت به مردم بگوید مردم من برای ‏شما قانون نوشتم تا حجاب‌تان را رعایت کنید اما من خودم رعایت ‏نمی‌کنم به نظر من حجاب و عفاف را دولت باید از خودش شروع کند ‏تا مردم ببینند که دولت صادق است و تا این کار را نکند وضع همین ‏است، ما باید ببینیم چطور تشکیلات بسازیم، قدرت درست کنیم که امر ‏به معروف را نسبت به مسؤلان عملی کنیم. ما باید بر اساس یک معیار ‏مشخصی از جانب مردم مطالبه‌گری داشته باشیم و این مطالبه‌گری باید  ‏به صورت جمعی و اجتماعی اتفاق بیفتد.‏
عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق(ع) همچنین اظهار کرد: من چند ‏راه حل به نظرم می‌آید که یکی از آنها این است که حوزه‌های علمیه ‏خواهران باید مدل‌های چادر و پوشش اسلامی را به سبک روز ارائه ‏دهند پس این درس‌ها اگر فایده‌ای نداشته باشد و نتواند جواب امروز ‏جامعه را دهد چه فایده‌ای دارد، خوب مردم می‌روند مدل‌شان را یک ‏جور دیگر پیدا می‌کنند آن دختر خانمی که می‌خواهد برود دانشگاه ‏می‌بیند با این چادر نمی‌تواند به دانشگاه برود آن را کنار می‌گذارد، ما ‏در زمینه‌های ایجابی کار نکردیم ضعف داشتیم.‏
این استاد حوزه و دانشگاه با بیان این مطلب که چه کسی باید حجاب را ‏سازماندهی می‌کرد، تصریح کرد: ستاد امر به معروف یا شورای عالی ‏انقلاب فرهنگی، اما امروز به راستی نهاد رسمی متولی حجاب در این ‏مملکت کیست؟ چه کسی می‌خواهد پیگیری کند؟ چه کسی پاسخگوست ‏که اصلا انجام شد یا نشد، خوب دشمن روی این کم‌کاری‌ها و اهمال‌ها ‏حتما سرمایه‌گذاری می‌کند قطعا می‌بیند ما کجا نقص داریم تا از همان ‏جا ضربه بزند آقایان در شبکه خودشان می‌گویند این مملکت دو رکن ‏دارد رکن ولایت فقیه و رکن حجاب پس باید از حجاب ولی فقیه را ‏بزنیم یعنی مردم را بشورانیم.‏

هاشمی تأکید کرد: با حجاب می‌خواهند مسئله را امنیتی کنند، همان ‏بدحجاب ما اگر هوشیار باشد نمی‌گذارد این کار انجام شود، چقدر جوان ‏ما باید خام باشد تا به خاطر حرف فردی که پول گرفته و دستورالعمل ‏می‌دهد روسری‌اش را سر چوب کند، باید هوشیار باشیم که این التهاب ‏حجاب ما را می‌برد به سمت یک بحران امنیتی یا نمی‌برد و اگر برد ‏همه ضرر می‌کنند و کسی اینجا سود نخواهد کرد.‏
نماینده تهران، ری و شمیرانات در مجلس با بیان اینکه ۳۲ دستگاه ‏مختلف، متولی حجاب و عفاف هستند، گفت: قانون موجود در خصوص ‏حجاب بسیار کلی نگر بوده و مجلس به دنبال اصلاح آن است.‏
ابوالفضل عمویی افزود: ما اعتقاد داریم که دشمنان با یک برنامه‌ریزی ‏به این مقوله وارد شده‌اند و ما یک قانون کلی در خصوص حجاب و ‏عفاف داریم که بسیار کلی‌نگر است لذا نیاز است که لایحه‌ای ارائه و ‏با یک فوریت آن هم در مجلس موافقت شد تا بتوانیم قانون بهتری ‏درباره حجاب و عفاف داشته باشیم.‏
عضو خانه ملت به مسائل شهریورماه و مهرماه سال گذشته نیز اشاره ‏کرد و گفت: شهریورماه ۴۰۱ یکی از پیچیده‌ترین فتنه‌ها علیه ایران ‏اسلامی به کار افتاد تا جایی که بازنمایی آن در تمام رسانه‌های خارج ‏از کشور، برخی را به این تفکر انداخته بود که جمهوری اسلامی ایران ‏در آستانه سقوط قرار دارد.‏
عمویی با بیان اینکه در همان برهه یکی از دغدغه‌ها این بود که ‏نیروهای امنیتی و انتظامی چطور با این رویه برخورد می‌کنند که ‏توصیه نخست صبر بود، ابراز کرد: حتی تا دو و نیم ماه بعد از بحران ‏اجازه حمل اسلحه نیز به نیروی انتظامی داده نشد اینجا بود که صف ‏اغتشاش گران از مردم جدا شد و دست‌ها به خودی خود رو شدند تا ‏جایی که اگر از مردم بپرسید نزدیک‌ترین تفکر به ایران اینترنشنال ‏چیست؟ فوراً تجزیه طلبی را عنوان خواهند کرد.‏
وی افزود: دومین رویدادی که در سال ۱۴۰۱ شاهد آن بودیم ‏قدرت‌گیری بیش از گذشته چین در برابر آمریکا بود تا جایی که عنوان ‏می‌شود سال ۲۰۳۳ سال برتری چین به آمریکا خواهد بود و همین ‏حالا هم از ۴۴ حوزه مختلف در ۳۴ حوزه یا چین با آمریکا برابر ‏می‌کند یا از این کشور بالاتر است و این نشان از قدرت نوظهور چین ‏دارد.‏
نماینده تهران در مجلس بیان کرد: سومین رویداد مهم احیای روابط ‏ایران و عربستان بود. رویداد چهارم که در این روزها هم نمود آن را ‏شاهد هستیم ماجرای منافقین و داستان پلیس و نیروهای امنیتی آلبانی ‏بود منافقین خیلی دوست داشتند که با برگزاری میتینگ و نشست ‏سالانه و … بگویند که ما هنوز هستیم.‏
عمویی گفت: در روز سی‌ام خرداد ماه که اتفاقاً روز مهمی هم برای ‏منافقین است، پلیس آلبانی به مقر این منافقین حمله ور شد و دولت ‏فرانسه نیز اعلام کرد که حمایتی از آنان نخواهد کرد و به یکباره ‏هجمه علیه ایران ۳۰ الی ۵۰ درصد در زمینه رسانه‌ای و فضای ‏مجازی کمتر شد.‏
وی در خاتمه صحبت‌های خود نیز گفت: در داخل ایران اسلامی ‏می‌پذیریم که مشکلات وجود دارد و تورم دارای دلایلی است که از ‏جمله آنها می‌توان به کسری بودجه اشاره کرد اما دولت سعی کرده تا ‏شرایط را کنترل کند دولت اقدامات خود را آغاز کرده و امیدواریم که به ‏کنترل نقدینگی در کنار تورم نیز برسد.‏

پاسخی بگذارید