تاریخ : 1395/11/24 17:08
شناسه : 15855

احد جاودانی  پایین بودن سرانه مطالعه  کتاب در ایران را به عواملی همچون گرانی کتاب و کاغذ،  تولید نشدن کتاب متناسب با نیاز مردم، تبلیغ نکردن کتاب، نبود کتابخانه‌های مکفی و پراکنده بودن کتاب فروشی‌ها در سطح شهر و روستا دانست و گفت: کتاب با محتوای خوب و متناسب با نیاز مخاطبین کمتر تولید می شود.

جاودانی گفت: کتاب رمانی که متعلق به نویسندگان بومی باشد در مازندران زیاد نیست. فرهنگ کتاب خوانی به درستی جا نیفتاده و تولید کتاب برای جذب مخاطب نسبت به جمعیت کم است.

وی گفت: در بخش نویسندگان نمی‌توان گزینشی برخورد کرد چون افراد مختلف با نگاه‌ها و سلیقه‌های متفاوت وجود دارند و افرادی که میل شان به هم نزدیک تر باشد گرد هم می آیند وصنفی را تشکیل می دهند به همین دلیل گزینش اصلی را در انتخاب کتاب، مردم انجام می دهند.

جاودانی با بیان اینکه افراد مختلف با نگاه‌های متفاوت تولید اثر می‌کنند و این مخاطب است که نویسنده را انتخاب می‌کند، اظهار کرد:  اگر گرایش به نویسنده‌ای بیشتر باشد مطمئنا اثر او شناخته تر خواهد بود.

وی، تولید کتاب با محتوای بومی در مازندران را بسیار کم دانست و تاکید کرد: مازندران دارای تاریخ بزرگی قبل و بعد از ورود علویان است، این استان مهد تمدن و ظهور اندیشه‌های مختلف علمی و فرهنگی بوده که تا به حال کمتر به فرهنگ، آداب و رسوم و تاریخ مازندران پرداخته شده است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران افزود: نویسندگان کمی وارد این حوزه شده و اثر خلق کردند به همین خاطر نوآوری در آن وجود ندارد. بیشتر آثار بومی کپی برداری و نقل و قولی بوده و کشف تاریخ این مرز و بوم کمتر در آثار دیده می‌شود.

وی، طرح کتاب مصور را خوب دانست و تاکید کرد: بودجه و امکانات لازم برای این مهم در نظر گرفته نشده ولی هنوز در کشور جا نیفتاده است.

جاودانی در ادامه تاکید کرد:  فعالیت های خوبی در آموزش و پرورش، کانون پرورش فکری کودکان و ارشاد صورت گرفته اما کافی نیست و کتاب باید در سبد خانوار قرار گیرد تا سرانه مطالعه افزایش یابد. سرانه مطالعه در ایران بین 8 تا 18 دقیقه است در حالی که در بعضی از کشورها مانند ژاپن 90 دقیقه و در دانمارک و ایرلند 40 دقیقه است و ما جزو کشورهای کم کار در عرصه مطالعه بوده ایم.انتهای پیام

پاسخی بگذارید