تاریخ : 1402/05/30 12:14
شناسه : 403827

رشت-سمیه جوان- اکبر نیازی سرپرست این سازمان از طرح ملی اتصال خط ریل سراسری به مجتمع بندری کاسپین که توسط وزارت راه و شهرسازی در حال تکمیل است دیدار کرد.

بازدید میدانی فوق که با حضور معاونین سازمان در راستای نظارت بر حسن اجرای طرح های زیرساختی منطقه آزاد انزلی انجام شد، معاون فنی و زیربنایی سازمان و شرکت مشاور گزارشی از میزان و درصد پیشرفت فیزیکی طرح ارائه دادند.

عضو هیأت مدیره و سرپرست سازمان منطقه آزاد انزلی در جریان این بازدید با تصریح بر اهمیت سرعت بخشیدن به اتمام طرح ملی مزبور، تأکید نمود: بی تردید اتصال منطقه آزاد انزلی و مجتمع بندری کاسپین به خط ریل سراسری کشور ، یکی از مهمترین طرح های زیرساختی ملی در عرصه بین المللی محسوب می شود که قادر است ظرفیت ها و فرصت های ارتباطی و ترانزیتی جدیدی مابین کشورهای حاشیه دریای خزر، اوراسیا، جنوب و غرب آسیا ایجاد نماید.

وی با بیان اینکه یکی از وجوه اهمیت ساز اتصال منطقه آزاد انزلی به خطوط ریل داخلی، وصل شدن دریای شمالی به دریاهای جنوبی کشور است که زمینه تنوع بخشی به مسیرهای حمل و نقلی و ترانزیت کالا برای جمهوری اسلامی ایران را فرآهم می کند، در نتیجه کوتاه بودن مسیر به ۳۷ کیلومتر، بیانگر اثرگذاری اندک آن نبوده و نیست بلکه نشانگر اهمیت مضاعف ملی با قابلیت اثرگذاری بین المللی این مسیر ریلی است.

نیازی ادامه داد: باید توجه داشته باشیم که فرصت های ترانزیت بین المللی امری ایستا نبوده وکشورها منتظر ما جهت بهره برداری از مزیت های بی نظیر ایران نمی مانند، در نتیجه سرعت بخشیدن به عملیات احداث، تکمیل و بهره برداری یعنی استفاده از تغییر و تحولات ژئوپلتیک منطقه ای برای منافع ملی.

گفتنی است از مسیر ریلی ۳۷ کیلومتری اتصال منطقه آزاد انزلی به خط ریل سراسری در ایستگاه پیربازار رشت، حدو ۲ کیلومتر در محدوده منطقه بوده و تا کنون حدود ۱۴ کیلومتر ریل گذاری شده، و سازمان منطقه آزاد انزلی در داخل محدوده بندر شامل سیتی دوار نقطه اتصال ریل به بندر ، اجرای اسکله رو رو و تجهیزات مرتبط را تکمیل و آماده بهره برداری نموده و عملیات زیرساخت مابقی طرح نیز با میزان پیشرفت ۸۵ درصدی با نظارت شرکت ساخت و توسعه زیربنا‌های حمل و نقل کشور در حال انجام می باشد.

پاسخی بگذارید