مدیر کل بهزیستی مازندران؛
تاریخ : 1402/06/7 12:26
شناسه : 403933

در سالهای اخیر نهادهای حمایتی به این نتیجه رسیده اند که فرایند توانمندسازی گروهی به دلایلی از قبیل مقرون به صرفه ‏بودن، ایجاد هم افزایی های درون گروهی و ... در روند توانمندسازی بسیار موثرتر از فعالیت های انفرادی است. در همین راستا ‏برنامه توانمندسازی گروههای همیار زنان سرپرست خانوار طراحی و به مورد اجرا گذاشته شد.

به گزارش شاخه سبز به نقل از روابط عمومی اداره کل بهزیستی مازندران؛ دکتر بریمانی مدیرکل بهزیستی مازندران در خصوص ‏برنامه توانمندسازی گروههای همیار زنان سرپرست خانوار گفت: در راستای حمایت های مادی و معنوی، بازتوانی، قادرسازی و ‏افزایش سطح توانمندی بانوان سرپرست خانوار، اجرای برنامه گروه‌های همیار بانوان سرپرست خانوار یکی مهمترین برنامه‌های ‏حمایتی سازمان بهزیستی است.

وی افزایش سطح درآمد اعضا در کنار سایر برنامه های توانمندسازی که منجر به ارتقا سطح و کیفیت زندگی این بانوان می شود ‏را از مزیت های طرح برشمرد و تصریح کرد: گروه های همیار بانوان از نظر هدف، استعداد و علایق دارای اشتراکاتی هستند که با ‏تسهیلگری مددکار  به صورت داوطلبانه  عضو گروه می شوند .آنها  با برنامه ریزی دور هم جمع شده تا با استفاده از پتانسیل کار ‏گروهی و گفتگوهای منظم و متمرکز  بر مشکلات مشترکشان غلبه کرده و به هدف اصلی این برنامه که؛ توانمندی روانی- ‏اجتماعی-فرهنگی و اقتصادی می باشد دست یابند.

دکتر بریمانی ادامه داد: در همین راستا بهزیستی مازندران برای توانمندسازی این گروهها اقدام به برگزاری دور های آموزشی ‏مهارتهای زندگی از جمله؛ خودآگاهی، کنترل خشم و استرس، افزایش اعتماد به نفس و عزت نفس، ارتباط موثر فردی و گروهی، ‏حل مساله و تصمیم گیری، مسئولیت پذیری نموده است.

مدیرکل بهزیستی مازندران با مهم برشمردن پایداری اشتغال گروههای همیار بانوان سرپرست خانوار جهت خروج آنان از چرخه ‏حمایت سازمان، تصریح کرد: دفتر توانمندسازی زنان و خانواده بهزیستی در فرایند توانمندسازی و ارتقای کیفیت زندگی بانوان ‏سرپرست خانوار فعالیت می کند و برای حفظ و پایداری گروه ها، همزمان با برگزاری دوره های آموزشی مهارتهای ارتباط موثر ‏فردی و گروهی، حل مساله و تصمیم گیری، مهارتهای مسئولیت پذیری، تفکر نقادانه و نیز هماهنگی برگزاری دوره های آموزش ‏فنی و حرفه ای، دوره های خلاقیت، نوآوری، کارآفرینی، ایده یابی، شناسایی فرصت ها، مهارتهای بازاریابی و فروش، ارتقا کیفیت ‏محصولات، مدیریت امور مالی مرتبط تلاش می کند تا این افراد فعالیت مورد نظر را فرا گیرند و تبدیل به انسانی قدرتمند که در ‏تعیین سرنوشت خود، خانواده و جامعه نقش فعال ایفا کنند و توانایی برون رفت از مشکلات زندگی و تربیت نسلی توانمند در ‏محیطی سر شار از زندگی و سرمایه اجتماعی ناشی از اعتماد و همکاری را داشته باشند و شرایط مطلوبی برای خود رقم بزنند.

مدیر کل بهزیستی مازندران با اشاره به اینکه در حال حاضر 33 گروه همیار بانوان با 132 عضو در استان مازندران فعالیت دارند، ‏افزود: این گروه‌ها حداقل دارای 5 نفر عضو متشکل از بانوان سرپرست خانوار، دختران عضو خانواده و زنان و دختران خودسرپرست ‏هستند که در گروههای مختلف تولیدی با موضوعاتی نظیر؛ چرم، صنایع دستی، فرش و گلیم، خیاطی، پخت نان و شیرینی، ‏پرورش گیاهان داروئی، پخت غذا و نان محلی، کالای خواب و همچنین موضوعات خدماتی نظیر بوم گردی، آرایشگری و آژانس ‏بانوان فعالیت دارند.

این مسوول در معرفی حمایت‌های سازمان در راستای تسهیلگری‌ اشتغال‌ بانوان سرپرست‌ خانوار گفت: اعطای‌کمک هزینه ‏آماده‌سازی شغلی به بانوان سرپرست، تشکیل، راه‌اندازی و توسعه گروه‌های همیار زنان سرپرست خانوار و پرداخت وام اشتغال ‏بخشی از اقدامات بهزیستی در جهت روان‌سازی مسیر اشتغال زنان سرپرست خانوار است.

پاسخی بگذارید