تاریخ : 1398/02/23 09:00
شناسه : 206771

در گفتگو با الهام تکیه خبرنگار شهرستان ری شاخه سبز – دکتر اکبر کشاورز شیرازی این محقق، نویسنده و عکاس معاصر، یکی از چهره های ماندگار در  شهرستان ری هست؛ او سال 1351 عضو اتحادیه عکاسان شد و در 1353 کار حرفه ای خود را در رشته عکاسی جانانه پیش برد. 

پای صحبت این استاد گرانمایه نشستیم تا او برایمان از علاقه اش به فلسفه بگوید که چگونه حدود چهل سال برای نوشتن کتاب‌هایش عاشقانه کار کرده است ولی تنها فقط 15 جلد آن توسط اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی به چاپ رسیده است؛ وی از تخصصش در این زمینه سخن به میان می‌آورد و می گوید: متاسفانه قلم ها شخصی سازی شدند خیلی از کتاب های من به مذاق برخی خوش نیامد و چاپ نشد. با آنکه بنده شبانه روز تک به تک موضوعات را مورد بررسی قرار می دادم اما یک کتابی همچون تاریخ بررسی رجال شهرری در سه جلد را ارائه دادم ولی بعد از 7 سال کار و تلاش تنها یک جلد آن منتشر شد. 

وی از کتاب چراغ راه و کمال حضرت معشوق برایمان گفت که تفسیر اشعار مولانا را به زیبایی با عکس های خود تلفیق کرده  و اغلب تکنیک عکاسی او به نوعی زنده کردن خرابه ها در قالب یک رخ و نما بود و خیلی ها از سال 1360 بر حسب اشتباه این موضوع را مشابه سازی کردند و حتی به نام خود درآوردند؛ ولی باز جایگاه او بعنوان یک عکاس شاخص در ایران که بیش از 1800 بار از سوی مسوولان و مقامات تقدیر شده، برای ما فناناپذیر است. چون او با لقب پدر هنر عکس های عرفانی و یک عکاس معاصر ایران با 370 میلیون تصویر شناخته شده است.

این عکاس معاصر تصاویر شاخصی از حضرت امام (ره) و مقام معظم رهبری به ثبت رسانده و همچنین عکس و بیوگرافی رجال، افراد فرهیخته فرهنگستان‌ها و شخصیت های سیاسی علمی و فرهنگی هنری را نیز تهیه کرده است و حتی در موقعیت های بحرانی هم با عکس هایش بیانگر موقعیت های مختلف جامعه شد. 

کشاورز شیرازی علاوه بر عنوانین مذکور جانباز نیز هست او علیرغم اشتیاقش به عکاسی، سیانت از کشورش را در وهله نخست قرار داد و کنار آن نیز به ثبت تصاویر می پرداخت. او  همراه با همسرش در دو کوهه نزدیک به 81 ماه در جبهه حضور داشت و حال بیشتر از صد ترکش در بدن اوست. 

در پایان برخی از سوابق و موفقیت های استاد کشاورز شیرازی را باهم مرور می کردیم؛ عکاس معاصر ایران – عضو انجمن هنرمندان جانباز در جنوب و شرق تهران – برگزار کننده سلسله نمایشگاه های عکس در فرهنگسرای بهمن و خانه عکاسان ایران – کسب رتبه اول در عکاسی عرفانی در سال ١٣٦٠ – برگزار کننده نمایشگاه عکس در نگار خانه فرهنگسرای جوان  ١٣٨٣ – نمایشگاه از آثار هنرمند معاصر اکبر کشاورز شیرازی با نام از خاک تا افلاک در خانه عکاسان ایران ، تاریخ :1385 – موسس نگارستان عشق و عرفان روح الله در رابطه با توزیع عکس های عرفانی از حضرت امام (ره) و مقام معظم رهبری، شهدا و مفاخر ایران تاسیس از سال ١٣٦٠ تا سال ١٣٩٥ – کسب مقام اول پوستر پله پله تا ملاقات خدا در دانشگاه شهید بهشتی – تجلیل سازمان های مختلف به پاس تهیه پوستر های عرفانی از حضرت امام خمینی (ره) – نشر آثار و فعالیت های هنری و عرفانی در شهرداری تهران – چاپ تمبر یاد بود چهره ماندگار کشور توسط اداره پست جمهوری اسلامی ایران – کسب رتبه اول بخاطر عکس هد هد با نام مراقبه در خلوت در سال ١٣٦٠ –  تجلیل وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در سال ١٣٩٣. 

حال آنکه دکتر اکبر کشاورز شیرازی بدور از هر تجملی با حفظ اصالت خود به سادگی در شهرری زندگی می کند و می گوید: بنده عاشقانه چهل سال هست که فلسفه را مرور می کنم تا آرامش به جراحت های بجای مانده از جنگم با این موضوع بازگردد، چون فلسفه بدرد نان در آوردن و سیاست نمی خورد.  فلسفه مادر علوم مختلف است و بر تمام علم ها استوارست.

وی برایمان بیشتر شرح داد: با شناخت خود می توانیم به خداوند برسیم، در آن هنگام خداوند برای همیشه همراهت خواهد بود. ما در این دنیا هستیم ولی باز آن حضور خاص را نداریم، چون ما حیوان ناطق هستیم و وجود ما از حیوانیت پر است، اگر با عقل و فکر اصول امور را پیش ببریم از انسانیت بدور نخواهیم ماند. 

انتهای مطلب / منتشر شده در روزنامه

پاسخی بگذارید