گروه: استان ها / قم
تاریخ : 1398/02/29 14:52
شناسه : 206891


 
 زهره مهرنوروزی -زن دستش روی طاقه پارچه می گذارد و با همان لهجه شمالی می پرسد: یه قواره چادری چند؟
فروشنده جوان می گوید:« این جنس کره ای ویه قواره چادری می شه 600هزارتومان»
زن روی پارچه دیگری دست می گذارد که طرح دار است که حدود متری27هزار تومان است جنسش ایرانی است و کیفیت جنس های دیگر را ندارد. زن چشمانش روی پارچه دیگری تمرکز می کند. آنطور که از دقت و صحبت هایش پیدا بود ظاهرا هم برای خودش می خواهد پارچه چادری بخرد و هم برای دخترانش، مردد است کدام پارچه را انتخاب کند. چند ماهی است که قیمت پارچه چادرها ی مشکی قد کشیده واز نربان قیمت ها بالا می رود بطوری که توان خرید خانواده ها را پایین آورده است. برای تهیه گزارش از وضعیت بازار رفته بودم بی آنکه حرفی بزنم این مادر سر صحبت را اینگونه باز کرد«دو دختر دارم که علاقه دارند طرح چادر عربی به سر کنند با خود آنها بازار آمدم روی چادرهای گران دست گذاشتند غرور جوانی دارند نمی شود دلشان را به راحتی شکست، ناچار شدم بدون آنها به بازار بیایم. خودم هم چادر احتیاج دارم، اما اولویت با دخترهاست، چادرها گران شده اند و نمی دانم چه کنم، چادر سال قبل دیگر مناسبشان نیست».
 فروشنده راهنماییش می کند که برای دخترها چادر آماده باشد بهتر است. مادر از حق خودش می گذرد وبلاخره دو چادر طرح عربی برای دخترانش برمی دارد با نگین حرارتی برایش 700هزارتومان آب می خورد.
امروزگرانی چادر در قم و کشوربه یک معضل تبدیل شده این دردیست که خانواده های محجبه که برای آنها پوشش چادر مهم است می دانند که تا کنون هم سکوت کرده اند. تضاد عجیبی در جامعه وجود دارد از یک طرف صحبت از پوشش کامل و حجاب است از یک طرف قیمت ها چنان بالا می رود که خانواده ها توان خریدش را ندارند.
احسانی از فروشندگان پارچه چادری که در میدان آستانه است می گوید: راستش ما کاسب ها از این شرایط راضی نیستیم ودلمان می خواهد قیمت ها شکسته شود متاسفانه به خاطر نظارت پایین مسئولین قیمت ها افسار گسیخته بالا می رود.
وی با تاکید برلزوم حمایت از تولیدات داخلی می گوید: این موضوع جای نگرانی دارد که مواد اصلی این چادرها از نفت است و ما خودمان منابع نفت داریم و صادر می کنیم و محصول نفت را با قیمت چند برابر وارد می کنیم. وی معتقد است از تولید کننده داخل حمایت نمی شود واین کار درستی نیست.
وی دست دلالان را در اوضاع بی ریخت افزایش قیمت ها دخیل می داند و می افزاید: فقط دلالان ازاین وضعیت سود می برند.
محمدی یکی از واحدهای فروش چادرمی گوید: متاسفانه بخاطر قیمت بالای چادر بشدت مشتری های ما کم شده است که ادامه این روند به سود هیچکس نیست.
وی نیز از اوضاع نابسامان گرانی شاکی است و می گوید: از مسئولین انتظار داریم به همه بخش ها نظارت داشته باشند افزایش قیمت پارچه چادری ویا مانتوهای بلند زنان را از پوشش اسلامی دور می کند و این مشکلی است که مسئولان باید برآن نظارت داشته باشند.
صبوری رئیس هیات امنای پاساژ موسی ابن جعفر قم که ترجیح می دهد کمتر حرف بزند می گوید: متاسفانه نه فقط بهای پارچه چادری افزایش یافته که همه پارچه ها با درصد افزایش قیمت رو برو شده اند ولی انتظار می رفت مسئولان به این کالا که از ارزش های فرهنگی دین ما محسوب می شود توجه بیشتری می شد که با این شرایط رو برو نشویم.
اسدالله سلیمانی، عضو هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان محصولات حجاب با اشاره به اینکه پای منبر مسئولان کنونی کشور یاد گرفته است که حجاب خوب است، سؤال کرد: مسئولانی که همسرانشان چادری هستند و خودشان قبل از انقلاب به ما یاد داده‌اند حجاب خوب است چرا اکنون از قیمت چادر حرف نمی‌زنند؟
وی گفت: متأسفانه ۹۳ درصد پارچه چادری ایران وارداتی است و تنها هفت درصد این محصول در داخل تولید می‌شود.
سلیمانی با اشاره به اینکه دولت برای حمایت از کارخانه داخلی چند سال است که تعرفه ۳۳ درصدی به واردات پارچه چادر مشکی وضع کرده است و خانم‌های محجبه در قبال هر چادری که می‌خرند ۳۰ هزار تومان در قبال این تعرفه پرداخت می‌کنند، گفت: این تعرفه با هدف رشد کارخانه داخلی وضع شده تا امکان گسترش تولید چادر مشکی در داخل فراهم و در تولید این محصول خودکفا شویم. اگر این تعرفه واقعاً منجر به تولید چادر مشکی در داخل ایران شود ما هم موافق آن هستیم اما متأسفانه نه تنها این کارخانه رشد نکرد و گره‌ای از گره‌های کور تولید پارچه چادر مشکی باز نشده بلکه باعث گرانی بیشتر این محصول هم شده‌است.
عضو هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان محصولات حجاب افزود: مطرح می‌شود که این کارخانه رنگ و نخ مورد نیاز خود را ندارد اما این بهانه قابل قبول نیست، چرا که دو کارخانه داخلی نخ این کارخانه را تأمین می‌کنند.
این تولیدکننده محصولات حجاب با انتقاد از اینکه علی‌رغم توافقی که با این کارخانه برای تأمین پارچه تولید‌کنندگان محصولات حجاب صورت گرفته بود، پارچه تولیدی به بازار تهران داده شد و تولیدکنندگان محصولات حجاب مجبور هستند پارچه را با یک واسطه و گران‌تر خریداری و محصول را گران‌تر به دست مصرف کننده برسانند، گفت: اکنون که تولید‌کنندگان محصولات حجاب نیاز به حمایت دارند چرا باید یک واسطه ایجاد کرد و پارچه را گران‌تر به تولید‌کنندگان حجاب داد.
سلیمانی افزود: برای دوخت چادر دو برابر پارچه مانتویی لازم است از سوی دیگر پارچه مانتو در کشور به صورت فراوان تولید می‌شود اما پارچه چادری وارداتی است و وقتی قیمت دلار از سه هزار تومان به ۱۳ هزار تومان می‌رسد ما مجبور می‌شویم پارچه‌ای را که قبلاً ۱۲ هزار و ۵۰۰ می‌خریدیم ۴۶ هزار تومان بخریم یعنی قیمت پارچه چهار برابر شد.
وی خطاب به مسئولان عنوان کرد: من یقین دارم ۹۰ درصد همسران مسئولان چادر سر می‌کنند و می‌دانند که پارچه چادری از خارج وارد می‌شود و هزینه آن گران شده اما چطور به چادر ارز دولتی اختصاص داده نمی‌شود؟
سلیمانی افزود: پس از ۴۶ سال فعالیت در حوزه پوشاک حاضرم آبرویم را گرو بگذارم که اگر ۱۰۰ میلیون دلار ارز به پارچه چادری اختصاص دهند و ۵۰ میلیون متر پارچه وارد کنند در کنار تولیدات پارچه داخلی، نیاز کشور برای یک سال مرتفع می‌شود و قیمت را به یک سوم قیمت کنونی باز می‌گردانیم.
وی با اشاره به تأثیر منفی قیمت چادر بر خانواده‌ها، گفت: خانواد‌ه‌هایی که یک مادر و مثلاً دو دختر چادری دارند و حقوق پدر خانواده یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان است چطور می‌توانند از پس هزینه خرید چادر بربیایند. افرادی که به دلیل هزینه بالا چادرشان را زمین می‌گذارند فردا اگر به آنها چادر مجانی هم بدهیم دیگر سر نمی‌کنند.
سلیمانی با انتقاد از عملکرد مسئولان در قبال ترویج حجاب گفت: مسئولان فرهنگی برای چادری شدن یک خانم خارجی مراسم آنچنانی برگزار و از وی تجلیل می‌کنند، این کار را من رد نمی‌کنم اما آیا درست است که برای چادری شدن یک نفر اینقدر ذوق زده شویم آنوقت دختران خودمان به خاطر هزینه‌ بالای چادر، نتوانند چادر تهیه کنند.
وی تصریح کرد: دولت قرار نیست چادر را مجانی در اختیار مردم قرار دهد فقط بخشی از همان ارزی که به سایر محصولات پرداخت می‌کند را برای چادر اختصاص دهد. جالب اینکه برخی فکر می‌کنند چون ما محصولات حجاب را تولید می‌کنیم دولت از ما حمایت می‌کند؛ در حالی که تولید‌کنندگانی که سایر پوشاک را تهیه می‌کنند بسیار راحت‌تر از ما کار می‌کنند. مردم از ما انتظار ارائه چادر با قیمت مناسب را دارند و وقتی ما نمی‌توانیم این کار را انجام دهیم از ما انتقاد می‌کنند.
این تولیدکننده محصولات حجاب افزود: ما به وزارت صنعت و معدن نامه ارسال کرده‌ایم اما پاسخی دریافت نکرده‌ایم، با کارگروه تأمین مواد اولیه تماس گرفتیم اما آنها هم پاسخی به ما نداده‌اند در حالی که این کارگروه هفتمین بار است که پارچه‌هایی غیر از پارچه چادر را وارد و توزیع می‌کند. چرا حتی یک نفر از مسئولان در خصوص چادر حرف نمی‌زند؟
واما نظر مسئولین فرهنگی چیست؟
آیت الله عباس کعبی عضو مجلس خبرگان رهبری، حجت‌الاسلام احمد سالک عضو کمسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی و حجت‌الاسلام رضا عزت‌زمانی مدیرکل تبلیغات اسلامی استان قم دراین رابطه با خبرنگار خبرگزاری فارس گفتگویی داشته اند
آیت الله عباس کعبی عضو مجلس خبرگان رهبری با انتقاد از تورم موجود در بازار به ویژه بازار پوشاک اسلامی همچون چادر بانوان اظهار کرد: از دولت به عنوان متولی اصلی در زمینه کنترل بازار و از مجلس به عنوان نمایندگان مردم و افراد تصمیم‌گیرنده انتظار می‌رود برای حل مشکل گرانی، رکود و تورم فکری کنند و اقدامی جدی انجام دهند.
وی افزود: مردم برای تأمین کالاهای ضروری مورد نیاز خود از جمله پوشاک در مضیقه هستند و این مسئله روحانیت را بسیار نگران کرده است.
آیت‌الله کعبی ادامه داد: ترویج استفاده از پوشاک اسلامی همچون چادر بانوان در جامعه، نیازمند کنترل قیمت و کنترل فراوانی آن در بازارهای سطح کشور است، افزایش قیمت یا کاهش فراوانی آن ممکن است بخشی از جامعه را برای تهیه این پوشاک دچار مشکل کند.
عضو مجلس خبرگان رهبری با ضروری برشمردن حمایت همه جانبه دستگاه‌های دولتی و فرهنگی از قطب‌های تولید چادر بانوان در کشور گفت: باید همه بخش‌های دولتی و نهادهای فرهنگی در راستای رونق تولیدات داخلی، رشد اشتغال و همچنین ترویج استفاده از پوشاک اسلامی مانند چادر دست به دست هم بدهند و تلاش جدی انجام دهند تا هر چه زودتر مردم از این گردنه سخت اقتصادی به سلامت خارج شوند.

کعبی با اشاره کمبود تعداد و تنوع مانتوهای بلند و پوشیده نسبت به مانتوهای کوتاه و فاقد پوشیدگی در بازار عنوان کرد: تعزیرات در این زمینه مسؤول رسیدگی و کنترل است. انتظار می‌رود تعزیرات برای کنترل کیفیت کالاهای بازار فعال‌تر عمل کند.
وی افزود: افزایش تولید مانتوهای بلند و پوشیده در کشور نیازمند ورود دستگاه‌های فرهنگی از جمله وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز است که از آن‌ها نیز انتظار می‌رود در این زمینه فعال‌تر و ملموس‌تر عمل کنند.

حجت‌الاسلام احمد سالک عضو کمسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با اشاره به تورم قیمت کالاهای بازار اظهار کرد: گرانی و تورم عوامل مختلفی دارد، یک زمان تورم وجود داشت ولی چرخه صنعت و خدمات به راه بود و پاسخگوی نیازها بود، یک زمان هم رکود بدون تورم وجود داشت و مشکلات کمتر بود ولی در حال حاضر رکود اقتصاد تورمی بر بازار حاکم شده است و در حال ضربه زدن به بازار و مردم است.

وی رونق تولید را حلال مشکل رکود و تورم دانست و افزود: تأمین مواد اولیه و روانه کردن نقدینگی به سمت تأمین مواد اولیه تولید کالا می‌تواند در کاهش قیمت انواع کالاهای موجود در بازار از جمله گزینه مورد بحث یعنی چادر بانوان مؤثر واقع شود.
عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی تمرکز بر رفع موانع موجود در عرصه تولید را از دیگر ارکان مؤثر در زمینه کنترل بازار دانست و گفت: نظر کارشناسان اقتصادی این است که رونق تولید و رفع موانع موجود در عرصه تولید می‌تواند قیمت کالاهای موجود در بازار را تا حد بسیار قابل قبولی کاهش دهد، مسؤلان امر باید به این مسائل توجه داشته باشند و برای تحقق آن برنامه‌ریزی کاربردی و اقدام جدی کنند.

حجت‌الاسلام سالک با بیان اینکه در شهرکرد تولید‌کننده‌های چادر فعالیت می‌کنند عنوان کرد: باید تولیدکنندگان داخلی چادر در سراسر کشور را تقویت کرد تا بازار را از تولیدات خود اشباع کنند و به دنبال آن قیمت چادر کاهش یابد.
وی به گرانی قیمت و کمبود فراوانی و تنوع مانتوهای بلند و پوشیده برای بانوان در بازارهای کشور بیان کرد: قانون مد و لباس در حیطه فعالیت وزارت ارشاد است و وزارت ارشاد باید پاسخگوی کمبود فراوانی، تنوع و گرانی بیش‌ از حد مانتوهای بلند و پوشیده باشد.
عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: حدود 6 سال است که طراحان مد و لباس و تولید‌کننده‌های پوشاک توانسته‌اند حرکت بزرگی در سطح کشور ایجاد کنند،ادامه این حرکت با نظارت و پیگیری وزارت ارشاد باید به گونه‌‌ای برنامه‎ریزی و هدایت شود که با اصلاح کمبودها و کاهش قیمت‌ها همراه شود.

حجت‌الاسلام رضا عزت‌زمانی مدیرکل تبلیغات اسلامی استان قم نیز با انتقاد از افزایش قیمت چادر که سبب به سختی افتادن خانواده‌ها در مسیر تهیه این کالا می‌شود اظهار کرد: اعتقاد به حجاب و ضرورت عفاف اجتماعی آنگونه که لازم است توسط برخی از مسؤولان کشور مورد توجه قرار نمی‌گیرد در حالیکه تمام چارچوب‌های زندگی خانوادگی و اجتماعی از حجاب و عفاف تأثیر می‌پذیرد.

وی فرهنگ را روح حاکم بر هر جامعه دانست و ادامه داد: تمرکز مسؤولان عرصه اقتصادی کشور فقط بر توسعه یک جانبه اقتصاد است و با جدا کردن عرصه اقتصاد از فرهنگ در مبادلات اقتصادی باعث ضربه وارد آمدن به روح حاکم بر جامعه می‌شوند.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان قم عنوان کرد: جدا ساختن اقتصاد از فرهنگ حاصل فاضلاب اقتصاد مدرنیته است که اقتصاد را جدا از فرهنگ و مبتنی بر کسب سود بیشتر می‌داند.

حجت‌الاسلام عزت‌زمانی افزود: با وجود اهمیت بالای رکن عفاف و حجاب بر فرهنگ جامعه ولی متأسفانه مسائل و جریاناتی در کشور وجود دارند که عفاف و حجاب را مسئله مهمی نمی‌دانند.

وی تصریح کرد:عدم توجه یا کم‌توجی مردم به مسئله حجاب تا حد بسیار زیادی به نوع سیاست‌گذاری در کشور برمی‌گردد، یعنی همان جریاناتی که حجاب و عفاف را مسئله مهمی نمی‌دانند و به آن بی‌توجه هستند.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان قم بار دیگر با تأکید بر اهمیت مسئله حجاب در جامعه گفت: زنان محجبه و عفیف و خانواده‌های مذهبی برای خرید چادر زیر فشار اقتصادی قرار دارند و آمارها خبر از کاهش قدرت خرید چادر می‌هد؛ اصلاح قیمت بازار چادر مطالبه‌گری مردم را می‌طلبد.

حجت‌الاسلام عزت‌زمانی افزود: به صحنه آوردن مردم و مطالبه‌گری آنان از دستگاه‌های فرهنگی مانند سازمان تبلیغات اسلامی و دستگاه‌های اقتصادی مانند سازمان صنعت، معدن و تجارت که نبض اقتصادی کشور را در دست دارد به منظور افزایش تولید چادر در داخل کشور می‌تواند قیمت چادر را کاهش دهد.

وی با اشاره به تولیدات چادر بانوان در خارج از کشور بیان کرد: حدود 90 درصد پیش تولیدات چادر بانوان در خارج از کشور از جمله در کشور سوریه، ترکیه صورت می‌گیرد و غالباً به صوت وارداتی نیاز کشور به چادر تأمین می‌شود، توجه مسئولان امر به توسعه تولیدات داخلی در زمینه تولید چادر در راستای افزایش میران تولید آن و کاهش قیمت این کالا ضروری است.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان قم با بیان اینکه برای یافتن یک مانتوی پوشیده و بلند باید ساعت‌ها در بازار بگردید تا نهایتا یک مانتو مناسب پیدا شود اضافه کرد: کمبود فراوانی و تنوع مانتوهای پوشیده و بلند در بازار ناشی از گره‌های ذهنی در بین مسؤلان است.

وی افزود: در عین حال که برای یافتن مانتوی بلند و پوشیده باید ساعت‌ها بازار را گشت و نهایتاً با قیمت گزافی چنین مانتویی را تهیه کرد، تهیه مانتو کوتاه، تنگ و فاقد پوشیدگی راحت‌تر و ارزان‌تر است.

عزت‌زمانی گفت: تغییر نگاه مسؤلان کشور به مسئله حجاب و عفاف مسئله‌ای حیاتی است، ایجاد این تغییر نیازمند انجام سلسله اقدامات فرهنگی توسط دستگاه‌های فرهنگی کشور از جمله سازمان تبلیغات اسلامی است. سازمان تبلیغات چنان دخل و تصرفی در بخش مدیریتی جامعه در زمینه حجاب ندارد ولی امر به معروف و نهی از منکر مسؤولان را می‌تواند انجام دهد.

مقصر گرانی پارچه چادری هرکه و هرچه باشد دودش به چشم مردم می رود مهم این است که مسئولان نباید اجازه دهند این کالای با ارزش فرهنگی ایران اسلامی مورد غلفت و بی توجهی قرار گیرد.

 این روزها برنامه دشمنان پوشش اسلامی بانوان را نشانه گرفته کافی است کمی اوضاع کشور را درزمینه حجاب رصد کنیم رسانه های بیگانه آشکار و نهان از هر سو به حجاب زن اسلامی هجوم می آورند موضوع چهار شنبه سفید، غائله دانشگاه تهران که علیه قانون حجاب... همه و همه از یک خیزش آرام علیه حجاب زنان مسلمان ایرانی حکایت می کند امیدوارم مسئولین دراین زمینه ورود کرده ومشکل گرانی این کالای ارزشی را برطرف کنند چرا که وقتی بهای پوشش اسلامی بانوان بالا برود ، دودش به چشم همه جامعه می رود چرا که وقتی خانواده ها توان خرید چادر را نشده باشند به راحتی آنرا از لیست خرید خود حذف می کنند وبه مرور بی چادری به یک عرف تبدیل می شود و انوقت باید ماکت بانوان چادری را در موزه های مردم شناسی ایران تماشا کنیم.

انتهای متن/


پاسخی بگذارید