گروه: استان ها / قم
تاریخ : 1398/05/8 13:42
شناسه : 208370

  زهره مهر نوروزی- پس از سالها انتظار بیمه تامین اجتماعی قم صاحب یک بیمارستان شدند آن هم درسه کیلومتری شهر قم، اما راه دست رسی به این بیمارستان با اما اگرهایی همراه است. اصلی‌ترین راه دسترسی به بیمارستان امام رضا (ع)، محور قم - سلفچگان است  که مملو از ماشین‌های سنگین است؛ راه دسترسی دوم از بلوار غدیر، مقابل بوستان علوی، انتهای رودخانه و به سمت بیمارستان امام رضا (ع) به طول ۸۰۰ متر، عرض ۳.۵ متر و یک خط رفت است که فرد ناگزیر برای خروج باید همین محور خطرناک ترانزیتی را طی نماید.

همه مراجعه کنندگان با مشکل راه دست رسی مواجه هستند مدیر درمان تأمین اجتماعی استان قم مشکل راه دسترسی بیمارستان امام رضا(ع) می گوید: هیچ‌کدام از مقامات ارشد استان اولویتشان درست کردن راه دسترسی این بیمارستان نیست و این اراده در سطح استان وجود ندارد. داوود علیمحمدی درگفتگوبا خبرنگار ما با بیان اینکه استان قم در بخش درمان مستقیم با محرومیت و ضعف روبه‌رو بوده است اظهار می دارد: یک بخش از این محرومیت‌ها با ساخت بیمارستان امام رضا(ع) جبران شده، اما کفایت موضوع نمی‌کند و امیدواریم  بتوانیم در این زمینه کارهای بزرگ‌تری را انجام دهیم. مدیر درمان تأمین اجتماعی استان قم با اشاره تعداد بستری‌های صورت گرفته در بیمارستان امام رضا(ع) تصریح می کند: 11 هزار 800 بستری در این بیمارستان داشتیم که امسال به بالای دوازده هزار بستری رسانده‌ایم.

وی با اشاره به مراحل و نحوه راه‌اندازی بیمارستان امام رضا(ع) می گوید: چند سالی بود که مسائل سیاسی و سایر مشکلات اجازه راه‌اندازی بیمارستان را به ما نمی‌داد، در نهایت انجام این مهم با پیگیری‌های مستمر به وقوع پیوست و بیمارستان امام رضا(ع) به‌صورت آزمایشی راه‌اندازی شد. علیمحمدی ادامه می دهد: مصوبه ساخت این بیمارستان 100 تختخوابی بود و ردیف‌ها با بودجه‌های اختصاص‌ یافته با یکدیگر همخوانی نداشت بنابراین درخواست صدور مجوز صد و بیست تختخوابی را کردیم.

انجام این امر سبب اضافه شدن صد و چهل تشکیلات اضافه شده و کمبودها جبران شد.  مدیر درمان تأمین اجتماعی استان قم افزود: شهر قم 760 هزار نفر بیمه شده تامین اجتماعی دارد و با وجود جمعیت یک‌ میلیون و 300 هزار نفری نیازمند امکانات پزشکی و بیمارستانی است؛ همچنین قانون اقتصاد درمان می‌گوید باید مراکز بزرگ در جاهایی که تراکم جمعیتی دارد راه‌اندازی شود اما در قم این‌گونه نبوده و در این راه سنگ‌اندازی‌های بسیاری داشتیم.

تامین راه دست رسی نیازمند 3میلیارد اعتبار  اما صحبت های اکبر سلیمیان معاون راهداری اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای قم دراین باره شنیدنی است وی درگفتگو با باشگاه خبرنگاران قم  نبود اعتبار اصلی ترین مانع برای ایمن سازی مسیر دسترسی بیمارستان امام رضا(ع)می داند و می افزاید:اجرای این طرح سه هزار میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد.

سلیمیان می افزاید: در ابتدا قرار بود این مسیر دسترسی صرفاً برای تردد خودرو‌های امدادی با ترافیک پایین باشد و با در نظر گرفتن همین مساله نیز این مسیر با نصب تابلو و سایر تجهیزات ایمن سازی شد. وی اضافه می کند: در سرتاسر مسیر تابلو‌های «عبور ممنوع به استثنا خودرو‌های امدادی» نصب شد و سایر خودرو‌ها ملزم بودند حدود ۲ کیلومتر مسیر را طی کنند و از دوربرگردان بعدی به سمت بیمارستان راهی شوند.

سلیمیان ادامه می دهد: بار‌ها تابلو‌های «عبور ممنوع به استثنا خودرو‌های امدادی» در طول مسیر نصب شده است، ولی شهروندان به تابلو‌ها توجه ندارند و این تابلو‌ها بار‌ها توسط برخی افراد سرقت شده است. وی تاکید کرد: طراحی مسیر دسترسی کنونی برای خودرو‌های آمبولانس ایمن است، ولی پس از احداث مسیر، شاهد تردد انواع خودروی سبک و سنگین از جمله تریلی و تانکر سوخت هستیم. مشکل بزرگتر هم این است که این بیمارستان امام رضا(ع) که به گفته معاون خدمات درمانی تامین اجتماعی مجهزترین بیمارستان قم است وانواع  خدمات درمانی به بیمه کنندگان تامین اجتماعی و غیر بیمه شده ها ارائه می دهد، اما هنوز هم مسئولان محترم شهرداری قم خط اتوبوس  رانی برای این بیمارستان تعریف نکرده اند.  

علیمحمدی می گوید: این مطالبه بحق بیمه شدگان تامین اجتماعی است که بتوانند دست رسی  آسانی به این مکان درمانی داشته باشند اما همکاری لازم از سوی مدیران شهری صورت نمی گیرد تا بیمه شدگان بتوانند از این خدمات بهترین استفاده را داشته باشند.  وضعیت این بیمارستان و امار بیمه شدگان تامین اجتماعی مثالی را به ذهن می آورد دست ما کوتاه خرما بر نخیل.  درست 760هزار نفر در قم تحت پوشش خدمات درمانی هستند ، درست است که بیمارستان امام رضا(ع) بهترین خدمات را به بیمه شدگان ارائه می دهد اما وقتی راه دست رسی به این بیمارستان به بیمه شدگان آسان نیست چه می شود کرد.

حکایت قوز بالا قوز به گزارش خبرگزاری فارس اکبر شوکت عضو هیات امنای سازمان تامین اجتماعی می گوید: جامعه کارگری شنیده مسیری که از پردیسان به جاده اراک قصد احداث دارند، از داخل محوطه بیمارستان می‌گذرد تا چند هکتار از حیاط بیمارستان به مسیر حرکت خودروهای عبوری از جاده پردیسان به سمت جاده اراک اضافه شود.

وی با بیان اینکه مجریان باید در نظر داشته باشند بیمارستان باید فضای سبز داشته باشد و با جاده اصلی و سر و صدای آن فاصله خود را به دلیل تردد خودروها حفظ کند می افزاید: یک بیمارستان خارج از شهر احداث کردیم ولی راه و شهرسازی  نمی‌تواند قبول کند و می‌خواهد مسیر تردد از وسط بیمارستان عبور کند وما امیدواریم این خبر صحت نداشته باشد ولی اگر اینگونه باشد جامعه کارگری و بازنشستگان از حریم خود دفاع می‌کنند و امیدواریم مسؤولان شهر و استان به این امر توجه داشته باشند.

وی تصریح می کند: حدود 800 هزار بیمه شده اصلی و تبعی در سطح کشور و بالای 250 هزار نفر بیمه شده اصلی در استان قم وجود دارد که با خانواده‌ها نزدیک به 760 هزار نفر زیر پوشش تأمین اجتماعی استان قم هستند. گفته ها و نکته ها عنوان شده ازسوی مسئولان قم جای تامل دارد که این همه نا هماهنگی از کجا منشا می گیرد؟ چرا درطول این چند سال گذشته  هیچ مسئولی همت نکرد تا مشکل همیشگی بیمه شدگان تامین اجتماعی قم را برطرف کند.

امیدواریم که این روند تغییر کند با ایجاد راه دست رسی و راه اندازی خط اتوبوس رانی درون شهری مشکل اصلی بیمه شدگان برطرف شود و آنان بتوانند سهل ترو آسانتر از خدمات ویژه این بیمارستان استفاده کنند اینجا ما فقط به یک همت و اراده نیازداریم همتی از جنس خواستن و توانستن .که باید دراین زمینه مسئولان آستین همت را بالا بزنند.

انتهای پیام/

پاسخی بگذارید