تاریخ : 1398/05/19 14:08
شناسه : 208595

نتایج یک نظرسنجی از کارشناسان اقتصادی نشان می‌دهد سیاست‌های اخیر دولت آمریکا در تشدید جنگ تجاری با چین، اقتصاد این کشور را به رکود بعدی نزدیک‌تر کرده است.

نتایج یک نظرسنجی از کارشناسان اقتصادی نشان می‌دهد که اکثر آنها بر این باورند که سیاست اخیر کاخ سفید در تشدید تنش جنگ تجاری با چین، اقتصاد این کشور را به رکود نزدیک‌تر کرده است.

این نظرسنجی نشان می‌دهد احتمال ورود اقتصاد آمریکا به رکود طی دو سال آینده از 35 درصد در نظرسنجی قبلی در ماه می سال 2018 به 45 درصد در نظرسنجی کنونی افزایش یافته است.

 

هم‌اکنون با بررسی فاکتورهای تاثیرگذار از بازار بورس و اوراق قرضه آمریکا، شاهد آن هستیم که خطر ورود اقتصاد این کشور به رکود به بالاترین میزان از ماه مارس 2007 تاکنون رسیده است که به گسترش نگرانی‌ها نسبت به تاثیر جنگ تجاری بین چین و آمریکا در کاهش بیشتر رشد اقتصادی جهانی منجر شده است.

هفته گذشته دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، اعلام کرد که از روز یکم سپتامبر و به دلیل شکست مذاکرات تجاری با چین، بر واردات 300 میلیارد دلار کالا از پکن تعرفه 10 درصدی اعمال خواهد کرد. 

روز دوشنبه نیز آمریکا، چین را کشوری که ارزش پولی ملی خود را دستکاری می‌کند معرفی کرد. 

پکن هشدار داده است که این اقدامات آمریکا نظم نظام مالی جهانی را به شدت مختل کرده و بازارهای مالی را مشوش می‌کند.

حدود 70 درصد کارشناسان اقتصادی شرکت‌کننده در نظرسنجی رویترز گفته‌اند که اقدامات اخیر کاخ سفید، اقتصاد آمریکا را به رکود نزدیک‌تر کرده است.


جیمز نایتلی، کارشناس ارشد اقتصادی موسسه ING می‌گوید: به طور حتم تشدید تنش تجاری از طریق بالا بردن تعرفه‌ها و اعمال محدودیت در دسترسی به بازارها به اعتماد عمومی آسیب زده، هزینه‌ها را بالا برده، زنجیره تامین را مختل و سوددهی شرکت‌ها را کاهش خواهد داد.

وی ادامه داد: این مسئله در نهایت به کاهش تمایل برای تجارت و هزینه‌کرد بیشتر در اقتصاد آمریکا به دلیل بالا رفتن ریسک رکود منجر می‌شود.

‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌با توجه به آن که بعید به نظر می‌رسد تورم آمریکا به میزان موردنظر بانک مرکزی این کشور بالا رفته و افزایش چندانی را تجربه کند، پیش بینی شده است که بانک مرکزی فدرال آمریکا در ماه سپتامبر نرخ بهره دلار را 0.25 درصد کاهش داده و به 1.75 تا 2 درصد برساند. 

نظرسنجی رویترز نشان می‌دهد کارشناسان انتظار دارند طی سال آینده نیز بانک مرکزی آمریکا نرخ بهره را یک بار دیگر پایین بیاورد.

ماه گذشته میلادی، کارشناسان اقتصادی پیش بینی کرده بودند که بانک مرکزی آمریکا طی سال جاری دو بار نرخ بهره را کاهش دهد و در سال آینده کاهش نرخ بهره‌ای اتفاق نیفتد. 

در حالی که معامله‌گران سهام و کارگزاران در بازارهای مالی آمریکا روی پایین آمدن نرخ بهره توسط بانک مرکزی به خصوص در ماه سپتامبر حساب کرده و برای ماه اکتبر یا دسامبر نیز پیش بینی کاهش نرخ بهره را دارند، اما هنوز مشخص نیست که آیا سیاست‌گذاران بانک مرکزی آمریکا تمایلی به کاهش نرخ بهره دارند یا خیر، چه برسد به اینکه بخواهند آن را دو بار کاهش دهند. 

‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌آدی‌تیا بی‌هیو، کارشناس ارشاد اقتصادی بانک آمریکا مری‌لینچ، می‌گوید: با کاهش نرخ بهره، بانک مرکزی فدرال آمریکا به طور ناخواسته در راستای سیاست‌های دولت آمریکا در جنگ تجاری با چین قدم برمی‌دارد.

پاسخی بگذارید