واکنش سخنگوی وزارت امور خارجه به اتهامات بن سلمان علیه ایران؛
تاریخ : 1398/07/8 11:17
شناسه : 209452

سیدعباس موسوی در نشست خبری با رسانه‌های داخلی و خارجی تصریح کرد از نظر جمهوری اسلامی ایران، حملات یمنی‌ها به عربستان اقداماتی دفاعی در برابر تجاوز سعودی‌هاست.

سید عباس موسوی سخنگوی وزارت امور خارجه  امروز (دوشنبه) در نشست خبری با رسانه‌های داخلی و خارجی به تشریح آخرین تحولات در عرصه سیاست خارجی پرداخت.
 
وی در ابتدا یاد و خاطره شهدای دفاع مقدس و سرداران جنگ تحمیلی را گرامی داشت و سپس به تحرکات دیپلماتیک در روزهای اخیر پرداخت؛ از جمله مجمع عمومی که هیات ایران در آن حضور داشت.
 
به گفته موسوی، حسن روحانی، رئیس‌جمهوری اسلامی ایران در نیویورک دیدارهای پرباری داشت و «طرح صلح هرمز» را برای امنیت منطقه ارائه و با ۱۵ تن از سران کشورها دیدار کرد. ظریف هم در این سفر روزهای فشرده کاری داشت. با هفت نفر از مقامات سازمان ملل دیدار داشت با وزرای خارجه هم ملاقات و در برخی نشستها شرکت کرد و هشت مصاحبه با رسانه‌های بین المللی و ۱۰ دیدار با نخبگان در آمریکا داشت. ظریف عصر امروز به همراه رئیس جمهور عازم ارمنستان برای شرکت در اجلاس اوراسیاست و سفر روحانی به ارمنستان دوجانبه نیز تلقی می‌شود.
 
وی در پاسخ به سوالی درباره ابتکار صلح هرمز گفت که جزییات آن به زودی منتشر می‌شود. این طرح مجموعا هشت کشور را در بر می‌گیرد، شش کشور عضو شورای همکاری خلیج فارس به علاوه ایران و عراق.
 
سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سوالی درباره موضع ایران درباره حملات یمن به عربستان گفت: آنچه یمنی‌ها انجام می‌دهند از دیدگاه ما اقدامات دفاعی است.
 
وی تاکید کرد که ایران از دولت قانونی یمن در برابر متجاوزان حمایت می‌کند. ایران همیشه حمایت معنوی و سیاسی خود را از یمنی‌ها انجام داده است.
 
سید عباس موسوی درباره اتهامات «محمد بن سلمان»، ولی‌عهد رژیم سعودی علیه ایران نیز گفت که اتهامات مزبور اساس و پایه‌ای ندارند و جز شرمساری حاصلی برای ایشان ندارد.
سخنگوی وزارت امور خارجه تاکید کرد که حل موضوع یمن منوط به پذیرش آتش‌بس و توقف حملات به غیرنظامیان است.
 
سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سوالی درباره نشست وزرای خارجه ایران و ۱+۴ و مطلب روزنامه گاردین درباره تهدید اروپا به خروج از برجام گفت: از تهدید اروپا خبر ندارم اما اگر منظورشان این است که اگر ایران گام چهارم را بردارد آنها از برخی مکانیسم‌ها استفاده می‌کنند، چنین اقدامی غیرقانونی و غیرحقوقی است.
 
وی خاطرنشان کرد: اگر اقدامی مثل بردن مساله به شورای امنیت و استفاده از مکانیسم ماشه در ذهنشان است، از همین جا اعلام می‌کنم چنین اقدام از همین الان مرده است.
 
موسوی درباره امکان تحول در روابط تهران و ریاض و بحث سفر عادل عبدالمهدی، نخست‌وزیر عراق گفت: همیشه امکان حل اختلافات از طریق گفت‌وگو وجود دارد. کشورهای زیادی در منطقه ما، اروپا و شرق آسیا این تلاش را کردند و ایران گفت از تلاش‌هایشان استقبال می‌کند ولی طرف مقابل براساس برخی توهمات این آمادگی را ندارد.
 
وی درباره سفر عبدالمهدی به تهران گفت که اگر تشریف بیاورند قدمشان روی چشم است. موسوی با این حال گفت که این سفر هنوز قطعی نشده و اگر قطعی شود، اطلاع‌رسانی خواهد شد.
 
سخنگوی وزارت خارجه درباره گفت‌وگوی تلفنی ظریف با تعدادی از نمایندگان کنگره گفت: ارتباط با مقامات کنگره چون دولتی نیستند پیش از این نیز انجام شده و بیشتر برخی مسائل دوجانبه و منطقه‌ای را مطرح و سعی کردند نقطه نظرات ایران را بشنوند.
 
این دیپلمات ارشد درباره انتقال پایگاه‌های آمریکا از قطر گفت: در حال حاضر از صحت و سقم خبر اطلاع ندارم.

پاسخی بگذارید