تاریخ : 1398/07/29 11:56
شناسه : 209604

به گزارش شاخه سبز و نقل از خبرگزاری بسیج: «صداقت» واژه ای است که این روزها به افسانه تبدیل شده و در میان اغلب کسبه و واحد های صنفی، کمتر واحدی به صداقت و درست کرداری در امور پایبند باشد. 

ما مردم ایران به عنوان کسانی که در کشوری اسلامی زندگی می کنیم، دارای غنی ترین فرهنگ های چند هزارساله و داشتن اسلام به عنوان کامل ترین ادیان برخورداریم و نسبت به سایر کشورها یک سر و گردن بالاتریم، اما متاسفانه مدتی است که بسیاری از هموطنان همه چیز را قربانی سودجویی و منفعت شخصی کرده اند و رفتارهای برخی از ما لطمه بزرگ و سنگینی به اعتماد مردم وارد کرده اند. 

چند سالی است که روشی دور از اخلاق و انصاف در بین بیشتر وانتی های میوه فروش باب شده است که قمیت انواع میوه ها را با خط درشت بر روی تابلوهایی می نویسند؛ اما وقتی کیسه میوه را تحویل می گیرید احساس می کنید میوه ای که خریداری کرده اید، با مبلغی که فروشنده از شما گرفته است، منافات دارد و یک جای کار می لنگد، با خود می گوئید قیمت موز بر روی تابلو 5000 تومان نوشته من دو کیلو موز خریده ام چرا فروشنده 20 هزار تومان از من گرفت؟! وقتی که علت بالا بودن قیمت را می پرسید، فروشنده با قیافه ای حق به جانب و طلبکارانه و عاقل اندر سفیه می کند و می گوید: کجای مملکت موز کیلویی 5000 تومان می فروشند! آدرس بده ما هم بخریم! الان آب معدنی یا پفک 5000 تومان است، موز در مغازه کیلویی 14-15 هزار تومان است، مثل اینکه توی این مملکت زندگی نمی کنید!! بعد هم یک جعبه موز له شده که رنگ پوست آن قهوه ای شده نشان می دهد و می گوید: این موزها کیلویی 5000 تومان است! وقتی از نزدیک تابلوی قیمت را می بینم، متوجه می شوم که با خط ریز و خیلی کوچک که مشتریان نتوانند بخوانند، نوشته است: «نیم کیلو»: و با حروف درشت نوشته است: «موز 10 هزار تومان»

    اما ای کاش این ترفند غیر اخلاقی در صنف وانتی های میوه فروش باشد، متاسفانه این شگردها در بین بسیاری از موسسات و دستگاه های فرهنگی هم رسوخ پیدا کرده است. خانم محمدیان یکی از مسافران با شرکت های هواپیمایی با انتقاد از بی توجهی و عدم پاسخگویی آژانس مسافرتی معروف به «علی بابا» که تبلیغات گسترده ای بر روی بیلبوردها، تابلوهای تبلیغاتی و پل های هوایی سطح شهر نصب کرده است؛ می گوید: هفته پیش از این آژانس بلیط پرواز داخلی اهواز به مقصد تهران، خریداری کردم اما علی رغم تبلیغات و ادعاهایی که این آژانس مبنی بر، برگرداندن پول بلیت حتی پروازهای چارتی، دارد اما این شرکت به وعده های تبلیغاتی خود عمل نمی کند و حاضر به استرداد هزینه پرداختی نیست و اعلام کرده است که این دستورالعمل سازمان هواپیمایی کشوری است و علی بابا اگر بخواهد لطفی کند می تواند 10 درصد هزینه یعنی40 هزار تومان وجه پرداختی را مسترد کند.

وی با اشاره به خرید اینترنتی سیستمی بلیط به مبلغ 400 هزار تومان، از این شرکت، می گوید: بعد از کنسل شدن پرواز از این شرکت خواستم که پس از احتساب مبالغ حق السهم مشتری، بقیه مبلغ واریزی را عودت دهد، اما اپراتور اعلام کرد طبق دستورالعمل سازمان هواپیمایی کشوری، 10 درصد هزینه را بر می گردانند. این در حالی  است که غالبا پس از اعلام کنسلی، پول بلیط به مشتری عودت داده می شود.  محمدیان افزود: در پی تماس ها و پیگیری هایی که با اپراتور شرکت داشتم، این آژانس علی رغم اینکه اعلام کرده بود بر اساس دستورالعمل سازمان هواپیمایی فقط 10 درصد مبلغ یعنی 40 هزار تومان را عودت می دهد، اما اقدام به بازگرداندن مبلغ 70 هزار تومان کردند؛ این موضوع نشان دهنده این است که دست مسئولان آژانس مسافرتی علی بابا باز است و کشیدن پای سازمان هواپیمایی به موضوع مودر بحث فقط برای قانع کردن مشتریان و منصرف کردن آنها از پیگیری حقوق خودشان است. 

محمدیان با بیان اینکه این اقدام شرکت خدمات مسافرتی علی بابا مانند شگردهای وانتی های میوه فروش است، اظهار داشت: هنگام ثبت نام اینترنتی خرید بلیط، هیچ اشاره به نحوه و میزان کسر مبلغ پرداختی هنگام کنسل شدن پرواز نشده است و اپراتور اعلام کرد که سمت چپ قسمت بالای صفحه وب سایت شرکت، حرف لاتین N قید شده است که مشتری باید این قسمت را تیک بزند.  برای پیگیری موضوع با دفتر شکایات سازمان هواپیمایی کشوری تماس گرفتیم اما این سامانه فقط زنگ خورد و هیچ کس پاسخگوی ما نبود.  

    امیدواریم قبل از آنکه این شرکت هم به سرنوشت بسیاری از موسسات و افرادی که اقدام به کلاهبرداری، اختلاس، گرانفروشی، کم فروشی و ... مبتلا شود، سازمان هواپیمایی کشوری پاسخ قانع کننده ای به اذهان عمومی ارائه کند.  

انتهای پیام

پاسخی بگذارید