گروه: سایر / یادداشت
تاریخ : 1399/07/8 16:57
شناسه : 398517



به گزارش شاخه سبز، زهره مهر نوروزی - طی هفته گذشته مطلبی با این مذمون در  فضای مجازی منتشر شد تخریب مسجداعظم شاه کار معماری معاصر ایران مسجد اعظم قم که یکی از شاه کارهای معماری ایرانی اسلامی محسوب می شود، این روزها در سایه بی توجهی و غفلت میراث فرهنگی قم اصالت آن رو به تخریب است. این مسجد که در سال 1333 توسط  آیت الله العظمی بروجرودی کلنگ آن  به زمین زده شد از مساجد سه ایوانه ای محسوب می شود که به دست استاد حسین لرزاده مشهورترین معمار ایران ساخته شده است.

حافظه تاریخی مسجد اعظم شاهد سخنرانی های کوبنده امام خمینی (ره) معمار کبیر انقلاب بود که در نهایت منجر به سقوط رژیم پهلوی شد.

در این مسجد تاریخی علاوه بر تدریس دروس حوزی، برپایی نماز جماعت،  محل اعتکاف در ایام البیض ماه رجب به شمار می آید.

متاسفانه در این شرایط کرونایی که حرم بر روی زائران بسته است دیوار، ستون، سقف مسجد  در دست تغییر است  در واقع اصالت بنا را تخریب می کنند.

طبق قانون حرایم هرگونه مداخله در بناهای  تاریخی ممنوع است و اگر اقدامی هم قرار است صورت بگیرید باید با مجوز میراث فرهنگی انجام شود.

در اینجا دو سوال به ذهن خطور می کند؛  اول اینکه مداخله در این بنای تاریخی اگر با مجوز میراث فرهنگی انجام می شود چرا عناصر اصلی این  مسجد که با شماره 14000 در فهرست آثار ملی به ثبت ملی  رسیده در دست تخریب است؟  اگر بدون مجوز میراث فرهنگی  اینکار انجام می شود چرا میراث فرهنگی قم هیچگونه اقدامی برای حفظ این اثر ملی انجام نمی دهد؟ چرا که این اقدام  غیر قانونی آسیب جبران ناپذیری را به شاه کار معماری قرن وارد می کند.

پس از ماجرای کاروانسرای تاریخی ملاحسین که  به سرای سوخته مشهور شد، چشم ما به تخریب مسجداعظم قم روشن شد. متاسفانه در دو سه سال اخیر آثار تاریخی قم در دست تخریب هستند بدون اینکه  میراث فرهنگی قم برای حفظ این آثار اقدام خاصی  انجام داده باشد به نظر می رسد در صورت تداوم  عدم نظارت و بی توجه میراث فرهنگی  بر آثارتاریخی زیان جبران ناپذیری  بر بناهای تاریخی قم وارد شود.

این مطلب انتقادی در کانال قم پژوهی نیز گذاشته  شد. بنابر وظیفه خبرنگاری خود  با یکی از معاونان میراث فرهنگی قم  تماس گرفتم تا به اصل ماجرا پی ببرم ، با سعه صدری که از مدیران میراث فرهنگی قم سراغ داشتم به یکی از مدیران تازه منسوب شده این اداره کل تماس گرفتم  با توجه به اینکه در نهایت احترام با معاون مربوطه موضوع را مطرح کردم اما برخورد وی چنان زننده و دور از شان بود که تصمیم گرفتم در همینجا به موضوع خاتمه دهم .چون معاون معتقد بود مدیران میراث خود را موظف نمی دانند که در مقابل هر مطلبی که در فضای مجازی منتشر می شود پاسخگو باشند.انتقاد داشت که من خبرنگار چرا با موبایل شخصی وی تماس گرفته ام  این در حالی است  که از رئیس جمهور گرفته تا نمایندگان مجلس شماره های خود را در دسترس  مردم  و رسانه ها قرار داده اند چرا برای شما مدیر محترم مهم است که اهالی رسانه شماره شما را نداشته باشند... مگر نه اینکه پاسخگویی وظیفه شماست و مطالبه گری وظیفه ما....

فردای آن روز  در کانال میراث فرهنگی قم  یک خبر منتشر شد که به طور کامل مطالب مطرح شده یاد داشت انتقادی را رد می کرد و به نوعی جوابیه محسوب می شد.

مسجد اعظم قم درحال مرمت است

معاون میراث‌فرهنگی قم: مسجد تاریخی اعظم قم طبق ضوابط میراث فرهنگی، توسط تولیت مسجد در حال مرمت است.

به گزارش میراث‌آریا به نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی قم، علی‌اصغر نجف‌پور روز سه‌شنبه یک مهرماه 99 با اعلام این خبر گفت: «تعمیر و مرمت مسجد اعظم طی جلسه‌ای در سال 1398 با حضور اعضاء شورای فنی میراث‌فرهنگی قم، با حضور متولیان مسجد مطرح و به تصویب رسید.»

او ادامه داد: «در این مرمت بخش میانی مسجد که دارای کالبد و روح مسجد ایرانی است مورد دخل و تصرف قرار نمی گیرد و تنها دو شبستان جانبی مسجد تعمیر می‌شود که با توجه به معماری مدرن شبستانهای موجود خدشه‌ای به اصالت بنا وارد نمی‌شود و تغییرات ایجاد شده در راستای ایجاد فضایی متناسب با روح و تزئینات وابسته به معماری اسلامی انجام می‌شود.».....

چهارم مهرماه در کانال قم پژوهی«سعید آسودگان» یکی از کارشناسان شورای فنی  میراث فرهنگی «قم» مطلبی را با این محتوا منتشر کرد که  برای من خبرنگار درست مصداق «روز آمد دلیل آفتاب» بود.

پیرو صحبت‌های معاونت میراث فرهنگی، چند نکته قابل توجه است: یک. مداخلات گسترده و تغییر در شکل و روح فضای شبستان‌های مسجد تاریخی اعظم، خارج از تمام اصول و قوانین میراث فرهنگی، کاری غیر فرهنگی و به نوعی، تجاوز به آثار ملی تلقی می‌گردد.

دو. این‌گونه تغییرات و تعمیرات که عموم مردم به اشتباه با نام مرمت از آن یاد می‌کنند چند سالی است از سوی متولیان و مسئولان به کالبد بسیاری از بناهای این دیار تحمیل گردیده است. این کم‌سلیقگی‌ها در بناهای مذهبی بیشتر به اوج خود می‌رسد؛ چون متولیان این بناها خود را تافته‌ای جدا بافته دانسته و هیچ‌گاه خود را ملزم به رعایت قوانین میراثی جهت حفاظت بهتر از آثار فرهنگی و پاسخ‌گویی نمی‌دانند.

سه. خرداد ماه سال ۱۳۹۸ نشستی با حضور اکثریت اعضا شورای فنی سازمان میراث فرهنگی قم و نمایندگان متولی مسجد اعظم در محل این بنای تاریخی و فاخر برگزار گردید. یکی از موارد صحبتی در این نشست، درخواست اجرای تغییرات و الحاق تزئینات به شبستان مردانه همانند شبستان زنانه بود که با مخالفت صریح کلیه اعضای حاضر مواجهه گردید و عنوان شد کار اشتباه گذشته نباید در این بخش تکرار گردد. هم‌چنین توصیه‌ها و پیشنهادهایی جهت بهبود شرایط شبستان با حداقل مداخلات برای حفاظت از بنا از طرف اعضا ارائه گردید. اما متاسفانه متولیان مسجد به مانند اکثریت مدیران شهری کاری را که نسبت به آن نهی شده بودند را با زیر پا گذاشتن قانون شروع به انجام آن کرده‌اند. این تخلف آشکار است و می‌تواند پیگرد قانونی داشته باشد.

سعیدآسودگان  عضو شورای فنی سازمان میراث فرهنگی مطبوعات نماینده افکار عمومی هستند و همه مدیران باید در مقابل افکار عمومی پاسخگو باشند . نکته قابل ذکر اینکه در چنبن مواقعی برای رفع ابهام وشفاف سازی موضوع ما رسانه ای ها  به مسئولان رجوع می کنیم ولی اگر قرار باشد  با برخورد تند مدیری مواجه شویم چه باید کرد ؟  به قول بزرگان «هرچه بگندد نمکش می زنند وای به روزی که بگندد نمک» این مدیر و تمام مدیران  به عنوان نماینده دولت موظف به پاسخگویی هستند خواه  تلفنی خواه حضوری .

اینکه معاونی خودش را موظف به پاسخگویی نداند جای سوال دارد. شاید هم جو گیر میز صندلی عاریتی خود شده باشد و می خواهد فراتر از قانون حرکت کند که  حسابش جداست، شاید هم رفتار درست با نمایندگان افکار عمومی را نمی داند که دراین صورت  پیشنهاد می کنیم چنین افرادی پیش از قبول هر پستی در وهله اول در این زمینه آموزش های لازم را پشت سر بگذارد و رفتار صحیح را فرا بگیرد تا مجموعه خود را زیر سوال نبرند.



  انتهای پیام /



پاسخی بگذارید