تاریخ : 1400/08/9 11:47
شناسه : 399963

شماری از قانونگذاران آمریکایی از دولت جو بایدن خواسته‌اند تا جنگنده‌های اف- ۱۶ به ترکیه نفروشد و همچنین ابراز اطمینان کردند که کنگره مانع از هرگونه فروش این جنگنده ها به ترکیه خواهد شد.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا به نقل از خبرگزاری رویترز، ۱۱ عضو مجلس نمایندگان آمریکا در نامه ای به آنتونی بلینکن وزیر خارجه این کشور نسبت به  گزارش‌های اخیر در این رابطه که ترکیه ممکن است ۴۰ جنگنده اف- ۱۶ ساخت شرکت لاکهید مارتین را خریداری کند، ابراز نگرانی کردند.

این در حالی است که خبرگزاری اسپوتنیک اخیرا از تصمیم دولت ترکیه برای خرید جنگنده های سوخو-۳۵ و سوخو-۵۷ روسیه در صورت عدم فروش جنگنده های اف-۱۶ از سوی دولت واشنگتن خبر داده بود.

در نامه این قانونگذاران آمده است: به دنبال اعلام ماه سپتامبر رئیس جمهور ترکیه مبنی بر خرید سیستم های دفاع موشکی اس- ۴۰۰ از روسیه، ما نمی توانیم با ارسال جنگنده های ساخت آمریکا به کشوری که همچون یک رقیب با ما رفتار می کند، در مورد امنیت ملی‌مان سازش کنیم.

کاخ سفید هنوز در مورد این نامه قانونگذاران آمریکایی موضع‌گیری نکرده است.

رویترز اوایل ماه جاری میلادی گزارش داده بود که ترکیه به آمریکا برای خرید ۴۰ جنگنده اف- ۱۶ ساخت شرکت لاکهید مارتین و ۸۰ کیت مدرن‌سازی برای هواپیماهای جنگی کنونی خودش درخواست داده است.

آنکارا پیشتر دستور خرید بیش از ۱۰۰ جنگنده اف- ۳۵ را نیز داده بود اما آمریکا نام آنکارا را از این برنامه در سال ۲۰۱۹ پس از آنکه ترکیه به سیستم اس- ۴۰۰ روسیه دست یافت، حذف کرد.

"اسماعیل دمیر" رئیس صنایع دفاعی ترکیه چند روز پیش گفته بود، ترکیه در صورت توقف فروش جنگنده های اف-۱۶  از سوی آمریکا، می تواند جنگنده های سوخو-۵۷ و سوخو-۳۵ روسیه را خریداری کند.

دمیر تاکید کرد: اگر فرآیند خرید و ارتقا جنگنده های اف-۱۶ نتیجه ای نداشته باشد، ترکیه بدون جایگزین باقی نمی ماند و در صورت لزوم، موضوع خرید سوخو-۳۵ و سوخو-۵۷ را از روسیه می توان در هر زمان از سر گرفت. دمیر که اظهاراتش از تلویزیون ترکیه پخش می شد، گفت: صنعت دفاعی ما هرکاری برای اطمینان از تامین امنیت کشور انجام می دهد و اگر به چیز اضافی نیاز باشد، ما همیشه می توانیم راهی برای آن پیدا کنیم.

اختلاف میان آمریکا و ترکیه که منجر به حذف آنکارا از این پروژه شد، پس از تصمیم دولت ترکیه برای خرید سامانه های دفاع هوایی اس -۴۰۰ ساخت روسیه آغاز شد. واشنگتن در واکنش به این اقدام دولت آنکارا، فروش جت های اف-۳۵ به ترکیه را به دلیل آنچه ادعای افشای اسرار نظامی به روسیه خواند، لغو کرد.

پاسخی بگذارید