تاریخ : 1400/08/19 11:56
شناسه : 400490

چند روز گذشته خبری مبنی بر تضعیف ویروس کرونا بر اثر جهش جدید یا "خودکشی" این ویروس در برخی رسانه‌ها و شبکه‌های مجازی منتشر شد که بنا بر نظر برخی از محققان این مطلب به هیج وجه پایه و اساس علمی ندارد.

این افراد مدعی شدند که در این ویروس پروتئینی جهش پیدا کرده که این جهش باعث عدم بازسازی کامل و در نهایت مرگ ویروس کرونا می‌شود. آنها مدعی شده اند که ویروس با این عمل دست به خودکشی زده است.

دکتر سید محمد جزایری رییس شبکه بیماری‌های ویروسی ایران روز سه شنبه در این مورد به خبرنگار گروه علم و آموزش ایرنا، گفت: فرضیه ضعیف شدن ویروس کرونا و به عبارتی خودکشی این ویروس در حال حاضر بدون پایه و اساس علمی بوده و در مورد ویروس ها تاکنون چنین چیزی گزارش نشده است.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران اظهار داشت: یافته های علمی و مستندات گزارش شده، اساس علمی این موضوع را تایید نمی کنند و این مطب بیشتر به یک موضوع رسانه‌ای شباهت دارد.

وی ادامه داد: ویروس کرونا در بسیاری از کشورهای دنیا در حال تاخت و تاز است و روزانه تعدادی زیاد از مردم را مبتلا کرده و به کام مرگ می کشاند. در واقع تا زمانی که جمعیتی مستعد ابتلا به ویژه افراد واکسن نزده در کشورهای مختلف وجود دارند، ویروس چه ضرورتی برای از بین بردن خود دارد.

این ویروس شناس تاکید کرد: جهش هایی که تاکنون تایید شده است، نشان از سرایت پذیری بیشتر این بیماری دارد و تاکنون مجامع علمی دنیا گزارشی در مورد کمتر شدن اثرات و عوارض این بیماری، منتشر نکرده اند.

وی با اشاره به اینکه ویروس معمولا در این شرایط دست به خودکشی نمی زند، گفت: ویروس، سلول میزبان را وادار به خودکشی می کند به عبارتی وارد سلول می شود و سعی می کند امکانات آن را به نفع خود مصادره کند. وقتی ویروس، خود را در محیط میزبان منطبق کرد، دیگر سلول به دردش نمی خورد و با فرستادن سیگنال هایی به سیستم ایمنی، سبب می شود که سلول خودش را از بین ببرد.

جزایری گفت: ویروس در صورتی ضعیف می شود یا از بین می رود که یا جمعیت آسیب پذیر در اختیارش نباشد یا واکسن و داروی موثر در دسترس باشد که این موضوع در حال حاضر هنوز به صورت کامل رخ نداده است.

رییس شبکه بیماری‌های ویروسی ایران تاکید کرد که ویروس کرونا در ۲ صورت ضعیف می شود یا از بین می رود که این موارد شامل واکسینه شدن اغلب مردم دنیا یا تهیه داروی مناسب است.

وی بیان داشت: در حال حاضر داروی موثر بر کرونا وجود ندارد و واکسن های موجود هم بین ۷۵ تا ۹۰ درصد موثر است. بنابراین در حال حاضر دلیلی وجود ندارد که ویروس ضعیف شود یا خود را از بین ببرد.

پاسخی بگذارید