تاریخ : 1400/08/23 11:33
شناسه : 400517

تدروس آدهانوم رئیس سازمان جهانی بهداشت گفت توزیع دز تقویتی واکسن کووید-۱۹ در کشورهای همچون آمریکا را در حالی که برخی از کشورهای فقیر و کم درآمد جهان هنوز منتظر دریافت دزهای اولیه هستند، «رسواکننده توصیف کرد و گفت «این روند همین حالا باید متوقف شود.»

تارنمای هیل نوشت: آدهانوم در نشست سازمان جهانی بهداشت، کشورهایی را که بالاترین پوشش واکسیناسیون را دارند و با دز سوم و چهارم واکسن برای شهروندان خود بیش از جمعیت پرخطر در دیگر کشورها اولویت قائل هستند محکوم کرد.

وی گفت: معنی ندارد که به افراد بزرگسال سالم واکسن ترزیق کنیم یا کودکان را واکسینه کنیم در حالی که نیروهای کار، افراد مسن و دیگر افراد با خطر بالا در سراسرجهان هنوز منتظر دز اول واکسن هستند.

دبیرکل سازمان جهانی بهداشت ترزیق دز سوم یا تقویتی واکسن کرونا به افراد دارای نقص ایمنی بدن را یک استثنا توصیف کرد.

این مقام بین المللی گفت در حقیقت تزریق واکسن های تقویتی در سراسر جهان شش برابر بیشتر از دزهای اولیه واکسن در کشورهای کم درامد است.

وی خاطرنشان کرد که کشورها به غیر از واکسن، کشورها به اقدامات احتیاطی و پیشگیرانه بیشتری نیاز دارند و هیچ کشوری نمی تواند فقط با واکسن خود را از شر همه گیری خلاص کند.

در کشورهایی مانند آمریکا تزریق دزهای سوم و چهارم واکسن کرونا برای مردم آغاز شده است و سازمان جهانی بهداشت پیوسته با تزریق دز سوم را در حالی که هنوز بسیاری از کشورهای فقیر جهان دزهای اول و دوم را دریافت نکرده اند، مخالفت کرده است.

در آمریکا افرادی که واکسن هایی بر پایه ام ار ان ای را دریافت کرده اند و دریافت کنندگان واکسن جانسون اند جانسون به ترتیب دستکم بعد از شش ماه و دو ماه بعد از اولیت دز خود باید واکسن تقویتی را دریافت کنند.

کودکان بین ۵ تا ۱۱ سال نیز مجوز دریافت واکسن فایزر را دریافت کرده اند و دولت جو بایدن گفته است که آمریکا به اندازه کافی واکسن برای همه ۲۸ میلیون گروه سنی در این رده سنی دارد.

تدروس گفت برای که هدف تعیین شده برای واکسن زدن به ۴۰ درصد جمعیت هر کشوری تا پایان سال ۲۰۲۱ محقق شود جهان به ۵۵۰ میلیون دز دیگر نیاز دارد.

به نوشته هیل، در برنامه کواکس برای تهیه واکسن که با همکاری سازمان جهانی بهداشت و ابتکار عمل آمادگی برای مقابله با بیماری های همه گیر انجام می شود پیشرفت هایی حاصل شده و تقریبا ۵۰۰ میلیون دز واکسن به ۱۴۴ کشور و منطقه از جهان ارسال شده است.

براساس سازمان غیرانتفاعی موسوم به «کمپین وان» که وظیفه آن مقابله با فقر شدید و بیماری ها است تا روز پنجشنبه دستکم ۴۰ درصد جمعیت کل جهان هر دو دز واکسن کرونا را دریافت کرده اند که این ارقام و آمار شامل فقط ۲.۴ درصد از جمعیت کشورهای کم درامد است.  

آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا روز چهارشنبه اعلام کرد که کشورش در همکاری با کوواکس درصد است واکسن تک دزی جانسون اند جانسون را به افرادی که در مناطق درگیر بسر می برند ارسال کند. آمریکا متعهد شده بیش از یک میلیارد واکسن کمک کند.

با این حال اکنون دولت بایدن تحت فشار است برای جمعیت بزرگسال آمریکایی دز سوم واکسن کرونا را تزریق کند.

شرکت داروسازی فایزر و بیون‌ تک که به طور مشترک واکسن کووید-۱۹ را ساخته اند، هفته پیش اعلام کردند که از سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) خواسته اند مجوز دز تقویتی (سوم) واکسن کووید-۱۹ را برای تمامی بزرگسالان بالای ۱۸ سال صادر کند.

چنانچه سازمان غذا و داروی آمریکا با خواست این شرکت ها موافقت کند، تعداد افراد واجد شرایط برای تزریق واکسن دز مکمل در آمریکا به میزان قابل توجهی افزایش می یابد.

در حال حاضر  آمریکایی هایی که پیشتر دز دوم خود را فایزر و یا مدرنا دریافت کرده بودند، می توانند ۶ ماه پس از تزریق دز دوم، دز تقویتی را تزریق کنند. اما این شامل کسانی می شود که بالای ۶۵ سال سن داشته باشند و یا در زمره افرادی هستند که به دلیل شرایط جسمانی در معرض خطر بالای عفونت قرار دارند

تحقیقات نشان داد که خطر بستری شدن در بیمارستان ها ومرگ در بین دریافت کنندگان واکسن ها بیشتر از جمعیت واکسینه نشده است. تحقیقات تازه ای نیز نشان می دهد که دزهای تقویتی واکسن کرونا محافظت بیشتری از بدن به عمل می آورند.

پاسخی بگذارید