رئیس جمهوری معیار انتخاب مدیران در دولت را تشریح کرد
گروه: سیاسی / دولت
تاریخ : 1400/08/26 11:30
شناسه : 400530

رییس جمهوری تاکید کرد: معیار انتخاب افراد در دولت سیزدهم نه رفاقت و فشار رسانه‌ای، بلکه فقط شایستگی افراد است.

آیت الله سید ابراهیم رییسی که برای دفاع از مسعود فیاضی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی حضور یافته است، گفت: ۸۳ روز قبل توفیق داشتم در همین مکان و از این تریبون در محضر نمایندگان ملت برای رای اعتماد کابینه مسایلی را بگویم، با امیدواری به این که مسائل کشور با تلاش دولت و با همکاری مجلس و همه بخش‌های کشور حل گردد.

 وی با بیان اینکه امروز بعد از ۸۳ روز از تشکیل دولت و اعتماد نمایندگان ملت از همیشه به حل مسایل و مشکلات کشور امیدوارترم، دلایل این امیدواری خود را تفضل و لطف و کرم الهی، امدادهای حضرت حق و دعای خانواده معزز و مکرم شهیدان و تلاش همه دلسوزان برای عمل به رهنمودهای رهبری فرزانه انقلاب اسلامی و رفع دغدغه‌های نمایندگان ملت برای رفع مشکلات و بازشدن گره‌ها عنوان کرد و گفت: احساس من‌ آن است که جلوه‌هایی از گشایش وجود دارد.

 شرایط در زمینه مقابله با کرونا متفاوت از قبل شده است

رییس دولت سیزدهم با اشاره به اقدامات دولت برای واکسیناسیون عمومی اظهار کرد: امروز شاهدیم با تامین ۱۰۰ میلیون دُز واکسن برای صیانت از جان مردم گام مثبتی برداشته شد، اگرچه خطر مرتفع نشد اما گام بسیار خوبی بود در جهت اینکه هم دارویی که در صف‌ها به مردم می‌رسید و هم نگرانی از دسترسی مردم به واکسن، امروز به لطف خدا شرایط متفاوت شده است.  

وی اضافه کرد: قبل از تشکیل دولت و در روزهای پایانی مرداد در جلسه دولت قبل، سخن از کیفیت پرداخت حقوق و دستمزد برای کارکنان دولت بود و می‌گفتند از کدام منبع. هنوز دولت ما رای اعتماد نگرفته بود اما امروز به لطف خدا با گذشت۸۳ روز از عمر این دولت بدون استقراض از بانک مرکزی، آنچه که دولت در زمینه پرداخت‌ها و حقوق و دستمزد باید انجام دهد، در زمان خود انجام شد.

رییسی خاطرنشان کرد: موضوع فروش نفت و افزایش درآمدها و منابع مالی ارزی و ریالی به موفقیت در حال اجرا است و گام‌های خوبی در ارتباط با مسائل اقتصادی برداشته می‌شود. با گام‌هایی که این روزها برداشته می‌شود نگرانی‌ها نسبت به منابع کاهش یافته و در ارتباط با کالای اساسی و ذخایر هم نگرانی وجود ندارد.  

وی با اشاره به اقدامات دولت در بخش مسکن اظهار کرد: در این مدت موضوع مسکن و اشتغال کلید خورد؛ شورای عالی مسکن پس از تصویب این قانون توسط مجلس کلید زده شد و در بسیاری از شهرستان‌ها بحث زمین و پیگیری‌ها برای ساخت در حال انجام است. شورای عالی اشتغال تشکیل و در آن تقسیم کار شد و برنامه مشخصی هم تدوین شد و در مسیر اجرا است.

 دیپلماسی از حالت انفعال خارج شد

رییس دولت سیزدهم در ادامه از فعال کردن تعاملات بین المللی بویژه  اولویت دیپلماسی و با همسایگان در این مدت خبر داد و گفت: وضعیت و شرایط کاملا نشان می‌دهد امروز مساله تعامل بین الملل شرق و غرب فرقی ندارد. کشورهایی که امروز می‌خواهند روابط و تعامل توام با حفظ احترام و عزت با جمهوری اسلامی همراه داشته باشند، در رابطه با این کشورها روابط از حالت انفعال خارج شده و حالت فعال گرفته است.

وی با اشاره به برخی از دغدغه های نمایندگان درباره خوزستان و هفت تپه اظهار کرد: در دولت گذشته خودم در جایگاه قوه قضاییه با دولتمردان حرف زدم که مشکلات حل شود و گفتند با کدام بودجه و امکانات. خوشبختانه در این دولت، مسائل پرداخت حقوق  کارمندان و معوقات حل شد.

آیت الله رییسی با بیان اینکه بسیاری از موارد امروز در دست اقدام است و گزارش آن باید به نمایندگان داده شود و مردم از آن مطلع شوند، تاکید کرد: قرار ما آن است که با فعل ماضی با مردم صحبت کنیم نه با فعل مضارع، درباره کارهایی که شده است سخن بگوییم نه کارهایی که می‌شود.

رییس جمهوری با بیان این که ارتباط با نمایندگان به این میزان را کافی نمی‌دانیم گفت: به دوستان و همکارانم در دولت گفته ام بهتر است نمایندگان بیشتر در جریان مسایل قرار بگیرند. البته هر پنجشنبه نشست‌ها و جلساتی را با نمایندگان استان‌ها برگزار می‌کنیم در این جلسات به هیچ عنوان نمایندگان کلمه‌ای نسبت به خود و مسایل شخصی مطرح نمی‌کنند. آنچه در این جلسات مطرح شده دغدغه‌ها و مشکلات و درخواست‌های مردم بوده است که در آن جا سازوکارهایی مطرح شده است.

وی در ادامه به سفرهای استانی اشاره کرد و گفت: در این ۸۳ روز به یک سوم استان‌های کشور سفر کردم . در این سفرها قبل از این که تریبون دراختیار وزیران قرار بگیرد، در اختیار نمایندگان منطقه است که سخنان مردم را مطرح کنند که البته من این را کافی نمی‌دانم.

آیت الله رییسی افزود: لازم است که نشستی با نمایندگان داشته باشیم و خود من هم حضور داشته باشم. هفته آینده که نمایندگان برنامه حوزه انتخابیه خود را دارند به همین دلیل هفته بعد آن را ریاست مجلس شورای اسلامی برادر مجاهدم قالیباف پیگیری کنند که نشست دولت و مجلس را در اسرع وقت برگزار کنیم که در آن نشست تمام نمایندگان حضور داشته باشند که اگر مسایلی که احیانا در نشست‌های استانی مطرح نشده را مطرح کنند.

پیشرفت کشور نیازمند همکاری و همراهی دولت و مجلس است/علیرغم همه حرف‌ها سفرهای استانی برای من مغتنم است

رییس جمهوری  تاکید کرد: باید به صورت متناوب با نمایندگان نشست داشته باشیم چرا که  امروز پیشرفت کشور نیازمند همکاری، همراهی و همدلی بین دولت و مجلس است. همه مسایل این گونه پیش خواهد رفت.

آیت الله رییسی خطاب به مردم گفت: اگر کاری در این کشور پیش می‌رود با کمک همگان است. اگر امروز مردم به مجلس و دولت و دولتمردان و همه مسوولین امیدواری پیدا کردند این امیدواری باید روز به روزافزون شود. این امیدواری باید در مردم روز به روز عینیت پیدا کند که آنچه خواستند عمل شده است و این عمل در گرو همکاری و همراهی همه بخش‌ها به ویژه دولت و مجلس است.

وی گفت: نشست مستمر بین دولت و مجلس باید دنبال شود تا دغدغه‌های نمایندگان برای حوزه های انتخابیه یا اگر پیشنهاداتی دارند  در این نشستها مطرح وبررسی شود.

رییس جمهور در ادامه گفت: سفر به استان‌ها برای من علیرغم همه حرف‌هایی که در گوشه و کنار زده می‌شود مغتنم است. مغتنم از این نظر که در اول دولت در جریان مسائل نه فقط در سطح ملی بلکه در سطح استان‌ها قرار می‌گیریم.

آیت الله رییسی با بیان این که باید ۶ روز وقت در سطح ملی و یک روز حداقل برای استان‌ها گذاشته شود، گفت: ما باید از نزدیک با مسائل، پروژه‌های نیمه تمام، مشکلات مردم در مناطق مختلف بیشتر آشنا شویم و مدیران ما حس بیشتری پیدا کنند و کار را با حساسیت بیشتری پیگیری کنند و  اگر عمری باقی بود در دور دوم سفرها پیگیر آن چه گفته شد و آنچه تصویب شد، خواهیم بود.

رییس جمهوری با اشاره به‌ آغاز سال تحصیلی و اقدامات دولت در این زمینه اظهار کرد: با توجه به آغاز سال تحصیلی و طولانی بودن تعطیلی مدارس، باید برنامه‌ریزی جامعی درباره آموزش مجازی و حضوری  انجام می‌شد که پس از اول مهر این کار صورت گرفت. از همین تریبون قول دادم که نسبت به شورای عالی آموزش و پرورش اهمیت قائل هستم و در آن شرکت می‌کنم. بعد از ۱۰ اولین جلسه شورا را تشکیل دادیم و در میان مدیران آموزش و پرورش مسائل اصلی را مرور کردیم.

وی با اشاره به تشکیل ستاد اجرای سند تحول در دولت، ادامه داد: با توجه به اینکه وزیر آموزش و پرورش فقط مدیریت این وزارتخانه را بر عهده دارد و تمام دستگاه‌های دولتی باید کمک کنند تا برخی از موارد این سند تحول تحقق پیدا کند، بنابراین نیازمند همکاری دولت برای کمک به آموزش و پرورش و شورای عالی آموزش و پرورش بود. به همین دلیل ستاد اجرای سند تحول در دولت با مدیریت معاون اول تشکیل شد.

رییس دولت سیزدهم به موضوع رتبه بندی معلمان بعنوان دغدغه این صنف اشاره و خاطرنشان کرد: با همکاری مجلس این موضوع دنبال می‌شود تا این موضوع با توجه به لزوم ارتقاء منزلت، شان، جایگاه و کیفیت کار و از طرفی مسئله معیشت معلمان عزیز با همکاری دولت و مجلس به نتیجه برسد.

رییس جمهوری با قدردانی از همکاری خانواده‌ها و آموزش و پرورش برای همکاری در بازگشایی مدارس، دانشگاه‌ها، مراکز علمی، واکسیناسیون وکسب و کار گفت: پس از ۸۳ روز از شروع به کار دولت، فضای کشور به سمت عادی شدن پیش می‌رود. در عین حال اگر این رعایت‌ها بیشتر شود، فعالیت‌ها و تلاش بیشتری در کشور انجام خواهد شد.

مبنای انتخاب وزیر آموزش و پرورش شایستگی است

رییسی در ادامه به معرفی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش اشاره کرد و گفت: معرفی وزیر آموزش و پرورش در مهلت قانون انجام شد و من ۸۳ روز پیش فرآیند معرفی وزیر را از همین تریبون مقدس برای همه نمایندگان محترم بیان کردم که محور این انتخاب شایستگی است. رابطه رفاقت، قرابت، فشار آوردن احیاناً رسانه‌ای هیچ‌کدام موجب نمی‌شود که یک فرد برای پست وزارت معرفی شود.

رییس جمهوری ادامه داد: اگر مقایسه‌ای بین دولت ما و دولت‌های سه دهه پیش انجام بگیرد متوجه خواهید شد که روابط، رفاقت و رقابت چه میزان در انتخاب‌ها نقش داشته است. من دوست دارم بدانم، شما از خود نهاد ریاست جمهوری تا حوزه‌های دیگری که وجود دارد، شروع کنید، حساسیت هست، در خود دولت هم بارها اعلام شده که محور شایستگی است، باز هم عرض می‌کنم محور شایستگی است و ما این محور را به عدالت نزدیک می‌دانیم و این بهترین روش است.

وی اضافه کرد: در ارتباط با تعیین وزیر آموزش و پرورش هم به همین ترتیب عمل شده است، افرادی که مطرح شدند، کارگروه‌هایی که با بیش از ۲۰ از افراد که در مظان این مسئولیت بودند، مصاحبه کردند، افراد مختلفی در کشور داریم، افرادی که شایستگی‌هایی دارند اما شان و جایگاه این وزارتخانه ایجاب می‌کند که نسبت به آن حساسیت بیشتری داشته باشیم.

رییس دولت دولت سیزدهم فساد ستیز بودن، روحیه انقلابی، داشتن کارآمدی و روحیه تحولی را از جمله شرایط تمامی وزیران دولت سیزدهم اعلام کرد و یادآور شد: بارها گفته‌این که شرایط باید همواره به صورت مستمر در افراد وجود داشته باشد و با توجه به رای اعتماد مقطعی نباشد و در همه مقاطع باید ارزیابی شود.

 فیاضی آموزش و پرورش را می‌شناسد

رییسی در بخش دیگری از سخنانش درباره صلاحیت وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش گفت: آقای دکتر فیاضی از کسانی بود که در مصاحبه‌های مختلف کارگروه‌ها از جایگاه قابل قبول و ممتازی برخوردار شد. من خودم چندبار با ایشان صحبت کردم، دوستان مورد اعتماد در حوزه فرهنگ و آموزش با او صحبت کردند. وزرای اسبق آموزش و پرورش اعلام کردند ما آموزش و پرورش را می‌شناسیم، وزیر پیشنهادی را هم می‌شناسیم و او هم آموزش و پرورش را می‌شناسد و ما این فرد را دارای صلاحیت و فردی صالح برای این مسئولیت می‌دانیم.

رییس دولت مردمی درباره انتصابات فامیلی تاکید کرد: اگر افراد توصیه شده برای تصدی منصب از اقوام و خویشان باشند اما دستاوردهایشان مورد توجه قرار بگیرد، بی‌عدالتی نیست. بلکه اگر دستاوردهای علمی درنظر گرفته نشود، بی‌عدالتی است.

 وی با بیان اینکه توصیه افراد به هیچ عنوان تاثیرگذار نیست، گفت: افراد بسیاری را معرفی می‌کنند اما مهم این است که فرد معرفی شده با معیارهای لازم همخوانی داشته باشد.

رییس جمهوری ادامه داد: برای من به عنوان طلبه، مهم حجت الهی است. تا یقین و حجت نداشته باشم، اقدام نمی‌کنم. برای معرفی وزیر یا هر کس دیگر مهم برای من این است که حجت داشته باشم و شایستگی‌ها را احراز کرده باشم. من کار خود را انجام دادم و مجلس هم حق قانونی خود را دارد و تصمیم با مجلس است.

رییسی درباره صلاحیت‌های فیاضی گفت: فیاضی کلاس، مدرسه، تعلیم و معلم را می‌شناسد. سال‌ها هم معلم آموزشی و هم معلم پرورشی بوده است. محتوای درسی را می‌شناسد و با فرایند محتوای درسی و با بسته‌های یادگیری آشنا است. با فیلم‌های آموزشی آشنایی و بعضا در تهیه این بسته‌ها مباشرت داد.

 وی با اشاره به سوابق فیاضی اظهار کرد: فیاضی در ستاد آموزش و پرورش مدیرکل بوده است. زیرساخت‌های آموزش و پرورش را در حوزه نوسازی مدارس و آموزش مجازی می‌شناسد و بعضی از سامانه‌ها مانند شاد که قبلا با عنوان سامانه رشد بود را طراحی کرده است. علاوه بر این در مقطعی مسئول فناوری وزارتخانه بوده است با انتشارات چاپ و کتاب آشنایی دارد. در شناختش از آموزش و پرورش از هیچکدام از این عزیزان کمتر نبوده است.

آیت الله رییسی با بیان اینکه چهره‌های شاخصی در مجلس داریم که از وضعیت آموزش و پرورش مطلع هستند، افزود: فیاضی برای آموزش و پرورش برنامه قابل ارائه و دفاع دارد. کارشناسان نظرات و دیدگاه‌های او را شنیدند و انطباقش را با سیاست‌های کلان، سند تحول و اسناد بالادستی در دولت بررسی کردند. مجلس هم بررسی خود را دارد.

 برای دولت داشتن روحیه تحول مهم است

رییس‌جمهوری با تاکید با لزوم تحول گرا بودن وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش گفت: افرادی دارای مدارک  و مدارج عالی با سوابق خوب در آموزش و پرورش داریم اما برای ما داشتن روحیه تحول بسیار مهم است و در آموزش و پرورش باید اتفاقی بیفتد. والدین دانش آموزان و معلمان نگران هستند و انتظار دارند.

وی افزود: وقتی امیدواری بالا می‌رود در کنارش انتظار ایجاد می‌شود. مردم انتظارشان بالا رفته است. وقتی می‌گوییم قبلا این انتظارات را نداشتید، می‌گویند مجلس و دولت الان باهم هستید و باید مشکلات را حل کنید. البته این انتظارات از ما بی‌جایی نیست و به جاست و  ما و مجلس می‌توانیم مشکلات را حل کنیم.

صلاحیت‌های فیاضی را احراز نمی‌کردیم، برای وزارت معرفی نمی‌شد

رییسی اضافه کرد: آقای فیاضی در کنار روحیه تحولی، روحیه تعاملی و همکاری با بخش‌ها را هم دارد. ما تا این نکات را در ایشان احراز نمی‌کردیم او را برای وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش معرفی نمی‌کردیم و همه اینها در کنار تدین و تقوا است.شاخصه‌هایی چون آشنایی با آموزش، آشنایی با پرورش، آشنایی با سازوکار و ساختار آموزش و پرورش، داشتن روحیه تحول و اجرای سند تحول در وزیر پیشنهادی وجود دارد.

رییس دولت سیزدهم خاطرنشان کرد: همه گفتند ما سند تحول را اجرا می‌کنیم اما کسی که هم سند را قبول داشته باشد و هم اجرا کند خوب است و مهم است این تحول در آموزش و پرورش اتفاق بیفتد. بیست و چند نفری که معرفی شدند سوابق اجرایی قابل قبولی دارند اما باید دید که آیا می‌خواهند تحول دست آنان روی دهد یا نه. رزومه‌ها خوب است اما برای ما داشتن روحیه تحولی در انتخاب افراد بسیار مهم است.

رییس‌جمهوری با بیان اینکه در دولت من افرادی هستند که من حتی یک روز هم با ایشان نبودم و نمی‌دانم به من رای دادند یا نه، گفت: مهم برای من این است که در جریان بررسی صلاحیت معلوم شد روحیه انقلابی دارند و در جاهایی که کار کردند افراد او و مواضعش را دیدند.
وی در ادامه با بیان اینکه فیاضی ۲۵ پژوهش قابل ارائه و قابل قبول در حوزه دانشگاه و حوزه و در مدرسه و وزارت آموزش و پرورش دارد، خطاب به نمایندگان گفت: در ارتباط با آموزش و پرورش دغدغه‌های درست شما را پیگیری کردیم و به این رسیدیم که فیاضی با برخورداری از نیروی جوانی، خلاقیت و ابتکارش و با کمک شما نمایندگان مجلس و کمیسیون آموزش و همه فرهنگیان در سراسر کشور می‌تواند تحول ایجاد کند.

رییس دولت سیزدهم اظهار کرد: تحول باید وارد مدرسه و مدرسه باید متحول شود تا مردم آن را حس کنند. تا تحول از وزارتخانه به کف مدرسه نیاید، تحولی اتفاق نمی‌افتد. نسبت به وزیر آموزش و پرورش و رای به ایشان، دقت‌هایی که به ذهن ما می‌رسد انجام دادیم و او را معرفی کردیم البته نظر شما تعیین کننده است و به آن احترام می‌گذارم.

سند تحول دولت سیزدهم بزودی در اختیار نمایندگان و صاحبنظران قرار می‌گیرد

رییس جمهوری اظهار کرد: کار دولت با برنامه‌ای که دولت اعلام کرده، آغاز شده است و برنامه کوتاه مدتی که از همین تریبون قول دادم، انجام شد و برنامه دیگر مدونی نسبت به مسائل پیش رو تدوین شده و نمایندگان هم در جریان وعده‌های بنده قرار خواهد گرفت و آن برنامه به عنوان سند تحول دولت سیزدهم با استفاده از سیاست‌های نظام و اسناد بالادستی آماده شده است که در چند روز آینده در اختیار نمایندگان، فرهیختگان و صاحبنظران قرار خواهد گرفت.

وی گفت: با توجه به اینکه این سند قابل استناد برای دولت است، نظرات خود را به عنوان نقد، نظر و نگاه اصلاحی به دولت منعکس کنید. تاکیدم در دولت ارتباط با مجلس است و اینکه نمایندگان نکات را به وزیران منتقل کنند و اگر در جایی نیاز دیدند، نکته‌ای به بنده باید منتقل شود از طریق معاونت پارلمانی یا طرق مختلف به بنده منتقل کنند تا در جریان دیدگاه‌های نمایندگان باشم و همان زمان مطالب بیان شود تا فوت وقت نشود و آثارش از دست نرود.

آیت الله رییسی اضافه کرد: دولت من هم برای همین کارها است و اینکه به دغدغه‌های مردم توجه کنیم و گره‌ها را از کشور بگشاییم. اگر جایی نیاز به توضیح و تبیین و تشکیل کارگروه‌ها و کمیسیون‌های مشترک باشد، هم منتقل کنند.

 مساله مهم امید مردم است

رییس جمهوری با اشاره به افزایش امید در مردم گفت: امروز مساله از یک بخش و ارتباط با یک نماینده با وزیر و ارتباط با اینکه از چه کسی خوشم می‌آید و از چه کسی خوشم نمی‌آید، نیست. مساله مهم امیدواری مردم است که ایجاد شده و من و شما باید این امید و سرمایه اجتماعی را افزون کنیم. امروز ماموریت مهم داریم. دشمن می‌خواهد هر روز ما را مایوس کند و ما باید مردم را امیدوار کنیم. این امری است که نه در شعار، بلکه در عمل اتفاق می‌افتد. اگر با اخلاص و تدبیر باشیم حتما تلاش ما نتیجه بخش خواهد بود.

وی ادامه داد: بزرگانی چون حاج قاسم را داریم که روحیه "ما می‌توانیم" را داشتند و تجربه می‌گوید بسیاری از مسائل با همکاری دولت و مجلس حل می‌شود و زندگی مردم هر روز رونق می‌یابد و مشکلات مردم کاهش می‌یابد.

رییسی حضور در جمع نمایندگان را توفیقی برای خود عنوان کرد و گفت: تقدیم بودجه ۱۴۰۱ هم توفیقی است که در مجلس حضور خواهم یافت.

رییس دولت سیزدهم خاطرنشان کرد: اصلاح ساختار بودجه یکی از نگرانی‌ها و دغدغه‌های مجلس بود که تحقق یافته است. بودجه ۱۴۰۱ را در تعامل با مجلس می‌بندیم. برخی اعضای کمیسیون ما با بعضی اعضای کمیسیون مجلس باهم کار ‌روی لایحه بودجه کار می‌کنند چون می‌خواهیم مجلس مطلع باشد در بودجه ۱۴۰۱ چه می‌خواهیم بکنیم.

وی خواستار گره‌گشایی از مشکلات مردم با کمک مجلس شد و افزود: امیدوارم توفیق یابیم در جهت افزایش سرمایه اجتماعی و در جهت آرامش مردم موفق شویم. مردم آرامش داشته باشند بازار سرمایه آرامش داشته باشد و اینها نیاز به کار دارد. کارهایی آغاز شد و کارهایی انجام خواهد شد و همه اینها درجه پیشرفت امور تاثیر بسزایی خواهد داشت. امیدوارم به زودی قبل از پایان سال توفیق یابم در همه استان‌های کشور حضور یابم و از نزدیک خدمت مردم و نمایندگان مسائل را دنبال کنم.

پاسخی بگذارید