گروه: استان ها / قم
تاریخ : 1400/09/13 11:06
شناسه : 400590

زهره مهرنوروزی -مهر زمین روستایی است در 90کیلومتری قم. روستایی شهید پرور که بعد از استان شدن قم این روستا در حوزه استان ما قرار گرفت. وقتی برای اولین بار به این روستا رفتم، نمی دانستم وضعیت اشتغال این روستا به چه گونه است طبیعتا مثل تمام روستاها باید کشاورزی بخشی از مشکل اشتغال روستاییان را برطرف کند،

درطول مسیر که با اهالی مواجه می شدیم اغلب پوست کف دستشان سیاه شده بود که گمان می کردیم گردو خورده باشند،اما وقتی با فاطمه علیوردی صحبت کردم او گفت: درروستا به دلیل کاهش محصولات سر درختی باغداران هم بیکار هستند اغلب جوانان برای کار به قاهان می روند عده ای هم  در فصل برداشت گردو در شهریورماه به استان همدان می روند و از آنجا گردو می خرند تا پوست آنها را جدا کرده و مغز کنند و برای فروش به بازار ببرند و پول حاصل از آن را برای خرجی یک سال خود ذخیره نمایند و این درآمد اندک باعث پایین آمدن سطح کیفیت زندگی ساکنان این روستا شده است.
زنان اینجا یا قالی می بافند یا بیکار هستند، کسادی بازار فرش بافی آنان را نسبت به امرار معاش از طریق این هنر ایرانی اصیل دلسرد کرده است. یکی از اهالی می گوید: دوماه پیش یک فرش زر چارک را برای فروش به شهر بردم ، خریداریک نگاهی به فرش انداخت گفت: بخاطر اوضاع اقتصادی بیشتر از دومیلیون نیست ولی اگر قیمت واقعی این را بخواهی بدانی 12 میلیون است. او ادامه داد: وقتی خواستم برای فرش بعدی مواد اولیه تهیه کنم فقط دومیلیون هزینه کردم . با این وجود قالی بافتن ما به سود که نیست به ضرر ما تمام می شود.
فاطمه  یکی ازدختران مهر زمین می گوید: زنان اینجا به آموزش و حرفه آموزی نیاز دارند بارها ازطریق شورای مهر زمین برای آموزش رشته های جدید اقدام کرده ایم، ولی نتیجه نگرفته ایم.بارها از جهاد کشاورزی هم اقدام کرده ایم ولی برای ما کلاس آموزشی برگزار نمی کنند.
وی می گوید: برای مردان مهر زمین کار نیست چه برسد بانوان به همین علت روزگار به سختی می گذرانند و جوانان هرلحظه منتظر فرصتی هستند تا مهر زمین را رها کنند وبه شهر بروند.
به گفته علیوردی جمعیت روستا طی این چند سال از 600نفر به 300نفر کاهش یافته است. به گفته این بانو 18سال است که در مهر زمین هیچ دوره آموزشی برای بانوان گذاشته نشده است .
خیلی سخت نیست که پی ببریم مشکل اصلی مهاجرت ها چرخ زندگی بود که با هسته کردن بادام و گردو نمی چرخید، راحت می شد فهمید محصولات دامی ، باغی و زراعی کفاف دخل  و خرج مهر زمینی ها را نمی داد که ترک ولایت کردند.
به قم که برگشتم اولین کارم این شد که با فنی و حرفه ای تماس بگیریم شاید بتوانم برای مهر کاری انجام دهم . با مسئول مربوطه صحبت شد . سرانجام قرار شد که بانوان مهر زمین درخواست کنند تمایل دارند کدام مهارت را بیاموزند. من توضیحات کامل را به مسئول آموزش گفتم . اما هیچ خبری نشد.
به نظر می رسد اشتغال مشکل غالب زنان روستایی باشد اما مهر زمین دیگر بیشتر از همه با این مشکل روبروست. امیدوارم گوش مسئولان برای شنیدن صدای زنان روستا شنوا تر باشد.
حرف های دختر مهر زمین در گوشم می پیچید. به علت افزایش قیمت علوفه دامی ، برای روستایی ها دامداری سودی ندارد ، به علت کم آبی کشت ها فقط به دیم خلاصه شده ، محصولات باغی هم اغلب به علت گرما و سرمای ناگهانی کم بار می شوند، فرش بافی هم که دیگر سود ندارد به همین علت  مشاغل خانگی برای زنان روستا یک فرصت است تا کمک حال خانواده باشند کاش موضوع مشاغل خانگی را در  روستاها جدی بگیریم! کاش صدای بانوان روستا را بشنویم! بشنویم که آنان نیز برای کمک به خانواده خود به آموزش مهارت نیاز دارند تا کاری دست و پا کنند.

پاسخی بگذارید