گروه: سیاسی / قضایی
تاریخ : 1400/09/25 13:25
شناسه : 400664

رییس قوه قضاییه با اشاره به تلاش همیشگی استکبار برای ضربه‌زدن به نظام مقدس جمهوری اسلامی گفت که دشمن بعد از شکست در عرصه نظامی، می‌خواهد با فشار اقتصادی صبر مردم را لبریز کند و در این شرایط اولویت امروز کشور تولید، اشتغال و اقتصاد است.

حجت‌الاسلام والمسلمین غلامحسین محسنی اژه‌ای روز پنجشنبه در جمع فعالان اقتصادی گلستان اظهار داشت: دشمن بعد از تجربه جنگ نظامی و تبلیغاتی، همه تلاشش را بر روی جنگ اقتصادی متمرکز کرده و تصور می کند فشار فوق العاده اقتصادی می تواند مردم را خسته کند.

وی بیان کرد: یکی از کارهایی که می تواند این توطئه دشمنان را خنثی کند، حمایت از بخش تولید است که در اولویت برنامه ها و فعالیت های کشور قرار دارد.

رییس قوه قضاییه ادامه داد: اگر هدف عمومی، کمک به نسل آینده، عزت، استقلال و امنیت کشور باشد باید حل مشکلات تولید داخلی را در اولویت قرار دهیم .

وی افزود: رهبر معظم انقلاب در سال های اخیر همواره بر روی تولید داخلی تاکید می کنند اما متاسفانه برای رسیدن به این اهداف کوتاهی شد.

محسنی اژه ای اظهار داشت: اگر از چند سال قبل به اقتصاد و تولید داخلی و جهش تولید، توجه بیشتری می شد و با وارد نکردن محصولاتی که دارای نمونه مشابه داخلی هستند تولیدکنندگان مورد حمایت قرار می گرفتند، دشمن به دنبال لبریز شدن صبر مردم نبود.

وی گفت: باید تلاش کنیم با کمک به تولید و اقتصاد ملی، امید دشمن را مثل بقیه بخش های دیگر ناامید کنیم.

وی به ظرفیت های گلستان اشاره کرد و گفت: مشکلات موجود این استان با تنوع آب و هوایی و مواهب الهی مانند جنگل، دشت، ساحل و جلگه قابل قبول نیست.

رییس قوه قضاییه افزود: در تهران می توان برای همه استان های یک برنامه مشخص تدوین کرد اما برخی نارسایی ها، مخصوص مناطق است و حل آن فقط با کمک مردم و مسوولان محلی امکان پذیر است.

محسنی اژه ای بیان کرد: برای استانی مانند گلستان قابل قبول نیست که در یک گوشه عده ای با کمبود آب شرب مواجه باشند و در بخش دیگر کسی دغدغه آب نداشته باشد.

وی تاکید کرد که با استفاده از ظرفیت های گلستان، باید وضع موجود تغییر کند.

رییس قوه قضاییه ادامه داد: بیان این حرف ها نباید فقط به عنوان شعار تلقی شود و بدون تردید تحول با شعار انجام نخواهد شد.

وی گفت : بخشی از مشکلات مربوط به قوای دیگر است اما قوه قضاییه می تواند با ظرفیت های خود برای حل بخشی از مشکلات پیشقدم شود.

محسنی اژه ای ادامه داد: اگر مسوولان استانی مانند استاندار، نمایندگاه مجلس، دادگستری ، دستگاه‌های نظامی و انتظامی و اطلاعاتی با کمک مردم و صنوف کارگروهی تشکیل دهند می تواند مشکلات را حل کنند.

وی ادامه داد : پیشنهاد ما این است که این کارگروه مشترک به نمایندگی افراد و نهادهای یادشده هر چه زودتر تشکیل شود که می تواند بسیاری از امور را برطرف کند.

 رییس قوه قضاییه  بیان کرد: اکنون که سیاست های کلی برنامه هفتم در حال تدوین است با این کارگروه درصد قابل توجهی از مشکلات قابل احصا است.

 وی با اشاره به مساله پتروشیمی گلستان که در این جلسه مطرح شد گفت : اگر مشکل این واحد در کارگروه یادشده مطرح شود و مشکلات آن به دقت مورد ارزیابی قرار بگیرد مشکلاتی که مربوط به قوه قضاییه است پس از تصویب در این کارگروه اجرایی خواهد شد.

رییس قوه قضاییه در ادامه به ارائه ۲ پیشنهاد برای رفع مسائل و مشکلات تولیدی و صنعتی گلستان پرداخت و گفت: با تشکیل کارگروهی متشکل از بخش های مختلف دولتی، خصوصی و صنفی می توان مشکلات تولیدی و صنعتی استان را احصاء کرد و در راستای برطرف کردن آنها اقدامات مقتضی را انجام داد؛ این کارگروه نسبتا محدود اما جامع با عضویت شخصیت معرفی شده از سوی نماینده ولی فقیه، استاندار، نماینده مجلس، نماینده قوه قضاییه، نماینده اصناف گوناگون می تواند آن دسته از مشکلات که در خود استان قابل رفع است را مشخص کند و قطعا بخش معتنابهی از این مشکلات در داخل خود استان قابل رفع شدن است.

محسنی اژه ای با ارائه پیشنهاد دوم خود در راستای رفع مشکلات واحدهای تولیدی و صنعتی استان گلستان گفت: فعالان بخش خصوصی و صنفی استان گلستان باید برای رفع مسائل و مشکلات تولیدی و صنعتی موجود ورود جدی تری داشته باشند و قطعا نقطه نظرات ارائه شده از جانب آنان به مسئولان در راستای رفع آسیب ها و اصلاح فرآیندهای تولیدی در استان راهگشا خواهد بود؛ لذا پیشنهاد مشخص من آن است که علاوه بر تشکیل کارگروه متشکل از مسئولان دولتی، مجلسی و قضایی،  کارگروه دیگری با عضویت ویژه همه نمایندگان اصناف و واحدهای تولیدی مختلف استان گلستان جهت احصاء مشکلات موجود و ارائه راهکارهای مشخص و تخصصی تشکیل شود.

وی در ادامه به تدابیر و راهکارهایی اشاره کرد که با عملیاتی کردن آنها می توان در قبال جریمه محکومین مالی به جای صدور احکام حبس و سایر احکام ناظر بر مجازات، این محکومین را وادار به رفع برخی مشکلات و آسیب ها و تنگناها کرد.

رییس عدلیه تصریح کرد: البته این موضوع نیازمند مصوبه قانونی است؛ برای مثال می توان به جای صدور حکم حبس برای فردی که ۲ هزار میلیارد اختلاس کرده، او را مکلف به لایروبی خلیج گرگان کرد که این قضیه به گفته مسئولین مشکلات امنیتی را برای استان به وجود آورده است یا اینکه فرد محکوم به جای احکام طویل المدت مکلف شود چند هزار مسکن بسازد.

وی گفت: بزودی این پیشنهادات بعد از بررسی کارشناسی دقیق‌تر در قوه قضاییه با کمک و مشورت نخبگان جهت قانونی شدن به مجلس پیشنهاد خواهد شد.

حجت الاسلام والمسلمین محسنی اژه ای در پایان بیان داشت: یکی از فعالان اقتصادی و تولیدی اشاره داشت ۷۰۰ الی هزار تُن از یک قلم از کالاهای ضروری در داخل استان تولید شده و با وجود تقاضای موجود برای این محصول، شاهد واردات آن از خارج هستیم؛ باید تاکید کنم که این موضوع نه تنها در راستای حمایت از تولید داخل نیست بلکه از موانع تولید است و با هیچ عقل سلیمی منطبق نیست و باید برای رفع این قبیل مسائل اقدامات مجدانه ای انجام داد.

 در سفر یک روزه حجت‌الاسلام والمسلمین غلامحسین محسنی اژه‌ای رئیس قوه قضاییه به استان گلستان، اعضای شورای عالی قضایی از جمله دادستان کل، رئیس سازمان بازرسی کل، رئیس سازمان پزشکی قانونی، رئیس دیوان عالی و رئیس مرکز توسعه شورای حل اختلاف نیز حضور دارند.

دیدار با مردم، قضات، کارکنان و مسئولان قضایی و حضور در نشست های شورای اداری و قضایی از برنامه‌های رئیس قوه قضاییه در سفر به استان گلستان است.

رئیس قوه قضاییه پیشتر به استان‌های ایلام، قزوین و خوزستان سفر کرده بود.

پاسخی بگذارید