تاریخ : 1400/10/19 11:19
شناسه : 400714

دور هشتم مذاکرات وین در حالی پیگیری می‌شود که اساس مطالبات منطقی و بحق جمهوری اسلامی ایران از سوی طرف‌های مقابل در مورد دو موضوع مهم راستی آزمایی لغو تحریم‌ها و ضمانت برای عدم تکرار اقدامات غیرقانونی ایالات متحده پذیرفته شده و این مساله امید به پیشرفت گفت‌وگوها را افزایش داده است.

کارشناسان جمهوری اسلامی ایران و گروه ۱+۴ از ساعاتی دیگر در هتل کوبورگ وین گردهم خواهند آمد تا درباره نقشه راه لغو تحریم‌ها ظالمانه و غیرقانونی آمریکا بحث و تبادل نظر کنند.  

 جمهوری اسلامی ایران، می‌گوید در صورتی که در وین توافق حاصل شود ابتدا ایالات متحده آمریکا به عنوان طرف نقض کننده توافقات سال ۹۴ باید تحریم‌ها را بردارد و پس از انجام راستی آزمایی، اقدامات هسته‌ای در چارچوب توافق برجام انجام خواهد شد.

"انریکه مورا" معاون دبیر کل سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا که به صورت مشترک با مذاکره کننده ارشد ایران ریاست کمیسیون مشترک برجام را برعهده دارد، شامگاه دوشنبه به خبرنگاران گفت که مذاکرات وین در مسیر درستی برای رسیدن به توافق نهایی قرار دارد.

وی گفت که در این زمینه تاریخی را تعیین نمی‌کند اما مذاکرات جاری برای دست یابی به توافق نهایی بر سر چند هفته است و نه چند ماه. مورا اضافه کرد: اگر در روزها و هفته‌های آینده سخت کار کنیم می توانیم به نتیجه مثبت برسیم. کار به گفته او دشوار است و باید تصمیمات سختی گرفته شود، اما هدف مذاکرات همین است.

گزارش ها حاکیست که قریب اتفاق هیات‌های حاضر در این دور از مذاکرات، بر لزوم سرعت بخشیدن به روند گفت‌وگوها برای دست یابی به توافق نهایی تاکید دارند.

میخائیل اولیانوف مذاکره کننده ارشد روسیه دیشب در حساب توییتری خود نوشت که شرکت کنندگان در نشست کمیسیون مشترک برجام، بحث‌های حرفه‌ای و نتیجه محور داشتند و آنها به خصوص توافق کردند که روند تهیه پیش نویس برای دستیابی به توافق در اسرع وقت را تشدید کنند.

طرف چینی هم گفته که موارد اختلاف میان طرف های ایرانی و سه کشور اروپایی در حال کاهش یافتن است و امکان حصول توافق تا پیش از فوریه ۲۰۲۰(ظرف کمتر از یک ماه) وجود دارد.

طرف‌های اروپایی که در دور قبل نقش سازنده‌ای را ایفا نکردند و با صدور بیانیه‌های مشترک ساز مخالفت با ایران را کوک می‌کردند برخلاف چند هفته اخیر بیانیه‌ای صادر نکرده و این سکوت می‌تواند حاکی از این باشد که گفت‌وگوها سمت و سوی مثبتی پیدا کرده است.

علی باقری مذاکره کننده ارشد ایران می‌گوید که در نشست دیروز کمیسیون مشترک برجام « تقریبا همه نمایندگان کشورهای شرکت کننده در گفت‌وگوها بر اولویت داشتن موضوع لغو تحریم‌های غیر قانونی و ظالمانه تاکید داشتند»

وی تاکید کرد که رمز موفقیت و پیشرفت گفت‌وگوها در دستیابی به توافق، در زمینه لغو تحریم‌ها به طور موثر و عملی است و این نشانه امیدوار کننده‌ای است که طرف‌های مقابل ما هم به این موضوع اذعان کردند و پذیرفتند که موضوع لغو تحریم‌ها به طور جدی در دستور کار باشد و اگر این موضوع پیشرفت کند به نظر ما می‌تواند مسیر دست یابی به توافق را در آینده تسهیل کند.

باقری در پاسخ به سووال خبرنگار ایرنا مبنی براینکه ایا امکان دست یابی به توافق تا پایان ژانویه ۲۰۲۲ طبق ادعای مذاکره کننده ارشد چین وجود دارد گفت: هرچقدر طرف مقابل ما آمادگی جدی‌تری برای لغو تحریم‌ها داشته باشد و اراده جدی تری برای پذیرش سازوکارهای مد نظر جمهوری اسلامی ایران در لغو تحریم‌ها داشته باشد  به ویژه در دو موضوع راستی آزمایی و تضمین در مدت زمان کوتاه‌تری می‌توانیم به توافق دست پیدا کنیم

به این ترتیب گفت‌وگوها در روزهای آینده در سطوح و قالب‌های مختلف با محور لغو تحریم‌ها پیگیری خواهد شد و هرچقدر طرف های مقابل آمادگی و اراده جدی‌تر و عینی‌تری برای لغو تحریم‌ها داشته باشند مذاکرات زمان کمتری خواهد برد.

پاسخی بگذارید