تاریخ : 1400/10/19 11:47
شناسه : 400726

نویسنده و تحلیلگر آمریکایی، سردار شهید حاج قاسم سلیمانی را پیشروی دفاع از ایران در برابر هرگونه تهاجم آمریکا و رژیم صهیونیستی دانست و گفت: امنیت جهان با ترور سلیمانی تضعیف شد.

رابرت فانتینا این مطلب را به مناسبت سالروز ترور ناجوانمردانه سردار شهید حاج قاسم سلیمانی فرمانده وقت سپاه قدس ایران مطرح کرد.

وی با نادرست خواندن ادعای مقامات آمریکا مبنی بر "امن‌تر شدن جهان پس از این ترور" افزود: این ادعا به هیچ وجه صحت ندارد. سردار سلیمانی پیشروی کمک به دولت خود برای آمادگی در دفاع از ایران در برابر هرگونه تهاجم ایالات متحده یا اسرائیل بود.

این تحلیلگر مسایل خاورمیانه ادامه داد: در واقع او تنها به خاطر کمک به شجاع شدن آن کشور در برابر این تهاجم، ترور شد. با این حال، متأسفانه آمریکا و اسرائیل در اشتباه هستند اگر فکر کنند تنها او بود که می‌توانست این دفاع را انجام دهد.

فانتینا یادآور شد: جهان همچنین از امنیت کمتری برخوردار شد، زیرا دونالد ترامپ رئیس جمهور سابق ایالات متحده، در قبال این جنایت بین المللی پاسخگو نشده است. از این رو، اگر یکی از سران جهان بتواند بدون مجازات، قوانین بین‌المللی را نقض کند، همانطور که ترامپ انجام داده است، هر رهبر دیگری در جهان نیز قادر به انجام این کار خواهد بود.

وی تصریح کرد: کسانی که پیشتر، این کار را انجام دادند، بسیار زیاد هستند؛ روسای جمهوری ایالات متحده قرن‌ها این کار را انجام داده‌اند و سران اسرائیل قطعاً از آن نمونه وحشیانه و غیرقانونی پیروی کرده و ادامه می‌دهند.

این فعال حقوق بشری اضافه کرد: ترور سردار سلیمانی تنها باعث افزایش خصومت با آمریکا و اسرائیل شد و آمریکا را در وضعیت بدتری نسبت به سیاست‌های خاورمیانه‌ای آن قرار داد. ایالات متحده به دنبال هژمونی برای خود در جهان و اسرائیل در خاورمیانه است، اما از درک این واقعیت غفلت می‌کند که ترور مقام های نظامی محبوب، قاتلان آن را برای مردم محبوب نمی‌کند.

فانتینا درباره مسئولیت کشورها یا رژیم دخیل در این ترور هم اظهار کرد: گفته می‌شود که ترامپ مجوز این اقدام جنایتکارانه را صادر کرده است، اما آمریکا به کمک سایر کشورها نیاز دارد و قطعا اسرائیل در این جنایت دست دارد.

وی افزود: اسرائیل سابقه طولانی در ترور دانشمندان ایرانی دارد و در حال حاضر از تروریست‌های ضد دولتی مخالف دولت قانونی سوریه حمایت می‌کند.

نویسنده کتاب "تبلیغات دروغین، دروغ و نمادهای دروغین؛ چگونه آمریکا جنگ‌هایش را توجیه می‌کند" تاکید کرد: تمایل اسرائیل برای تبدیل شدن به تنها نیروی خاورمیانه، با قدرت و نفوذ ایران به چالش کشیده شده است؛ بنابراین احتمال مشارکت آن در این ترور جنایتکارانه بسیار زیاد است. اما همانطور که قبلا ذکر شد، اسرائیل، چون ایالات متحده، قوانین بین‌المللی و حقوق بشر را به سخره گرفته است.

فانتینا درباره چرایی ترور سردار شهید سلیمانی و همراهانش توسط آمریکا را اینگونه بیان کرد که "ترامپ از ابتدای ریاست جمهوری خود تلاش کرد ایران را تضعیف کند و برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) را «بدترین توافق تاریخ» خواند و در نهایت از آن خارج شد."

وی افزود: او دستور داد تحریم‌ها علیه ایران دوباره اعمال شود و دائماً از هر کاری که ایران از نظر نظامی انجام می‌دهد، حتی از عملیات‌های آموزش نظامی داخلی آن انتقاد می‌کرد.

این تحلیلگر آمریکایی ادامه داد: به احتمال زیاد سردار سلیمانی را اختیاردار سپاه پاسداران انقلاب اسلامی می‌دانست و به روش ساده‌لوحانه و جاهلانه خود معتقد بود که با ترور ژنرال، سپاه را نابود خواهد کرد.

فانتینا اضافه کرد: او کاملاً غافل است که ملی‌گرایی ایرانی به مراتب از هر شخص دیگری بزرگتر است و کشتن سردار سلیمانی نمی‌تواند و نخواهد توانست سپاه را نابود یا حتی تضعیف کند.

وی خاطرنشان کرد: متأسفانه، به نظر می‌رسد جانشین او، جو بایدن رئیس جمهوری فعلی ایالات متحده هم به اندازه ترامپ نادان است.

پاسخی بگذارید