گروه: سیاسی / دولت
تاریخ : 1400/10/25 13:35
شناسه : 400773

هیأت وزیران آیین نامه احراز صلاحیت‌های مدیران عامل و اعضای هیات مدیره، هیأت عامل و نمایندگان صاحب سهم دولت در شرکت‌ها و یا سایر اشخاص حقوقی مربوط به عنوان عضو هیأت مدیره را تصویب کرد.

هیأت وزیران در جلسه صبح امروز خود به ریاست آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی، در اجرای تکلیف مقرر در قانون بودجه سال ۱۴۰۰ کل کشور مبنی بر احراز صلاحیت‌های مدیران عامل و اعضای هیات مدیره، هیأت عامل و افرادی که به نمایندگی صاحب سهم دولت در شرکت‌ها و یا سایر اشخاص حقوقی مربوط به عنوان عضو هیأت مدیره معرفی می‌شوند، آیین نامه اجرایی مربوط را به تصویب رساند.

به موجب آیین نامه مصوب هیأت دولت، مدیران عامل و اعضای هیأت مدیره، هیأت عامل تمامی ‌شرکت‌های دولتی، بانک‌ها و مؤسسات انتفاعی وابسته به دولت مندرج در قانون، (از جمله شرکت‌هایی که شمول قانون و مقررات عمومی به آنها مستلزم ذکر یا تصریح نام است، ‌شرکت‌های تابعه وزارت نفت از جمله شرکت ملی نفت ایران، بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران و ‌شرکت‌های تابعه سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران و ‌شرکت‌های تابعه آنها) و شرکت‌های تابعه و ذی‌ربط نهادهای عمومی غیردولتی، مشمولین آیین نامه مذکور هستند.

شرایط عمومی لازم برای انتخاب و انتصاب افراد در پست‌های مدیریتی موضوع این آیین نامه به شرح زیر است:

۱- دارا بودن تابعیت جمهوری اسلامی ایران

۲- دارا بودن حداقل مدرک تحصیلی کارشناسی در یکی از رشته‌های تحصیلی مندرج در شرایط احراز مشاغل اختصاصی شرکت یا یکی از رشته‌های گروه‌های تحصیلی مدیریت، اقتصاد، حسابداری، بیمه، مالی، حقوق

۳- دارا بودن صلاحیت عمومی داوطلب برای انتصاب در یکی از عناوین پست‌های موضوع این آیین نامه با تایید مراجع قانونی ذی‌ربط

۴- عضو نبودن در هیأت مدیره شرکت‌های دیگر اعم از دولتی و غیر دولتی

۵- گذراندن دوره‌های آموزشی تخصصی مرتبط

۶- دارا بودن تجربه مدیریتی و سابقه خدمت لازم برای تصدی پست‌های مدیریتی ذی‌ربط

۷- نبود تعارض منافع بین مدیر و حوزه فعالیت شرکت.

رؤسای مجامع عمومی، شوراهای عالی یا مقامات مسئول (طبق اساسنامه یا قانون تأسیس) و در شرکت‌های دولتی مندرج در فهرست مصوب هیأت واگذاری، وزیر تخصصی ذیربط مکلفند افراد پیشنهادی و جایگزین دارای شرایط عمومی و اختصاصی برای احراز پست‌های موضوع این آیین نامه را به مجامع عمومی، شوراهای عالی یا مراجع ذی‌ربط (مطابق اساسنامه یا قانون تأسیس) جهت گذراندن مراحل تشریفات مربوط معرفی کنند.

هرگونه انتصاب در پست‌های موضوع این آیین‌ نامه، از تاریخ ابلاغ آن بر اساس سازوکار این ماده خواهد بود.

اصلاح مصوبه دولت درخصوص تشکیل شورای توسعه سواحل مکران

با موافقت هیأت وزیران، مصوبه دولت درباره تشکیل شورای توسعه سواحل مکران هم اصلاح شد.

به موجب این اصلاحیه، دبیرخانه شورای مذکور در معاونت اول رییس‌جمهور مستقر و دبیر شورا نیز توسط معاون اول رییس‌جمهور تعیین می‌شود.

تهاتر مطالبات و بدهی‌های شرکت توسعه مسیر برق گیلان با دولت

با تصویب هیأت وزیران، مطالبات‌ شرکت‌ توسعه مسیر برق گیلان از شرکت‌ دولتی مدیریت شبکه برق ایران با بدهی آن شرکت‌ به سازمان امور مالیاتی کشور به مبلغ ۶۸۷ میلیارد و ۵۳۳ میلیون و ۲۴۶ هزار و ۹۳۱ ریال تهاتر شد.

مطالبات قطعی دولت که در اجرای این تصویب‌نامه، به شرکت‌ دولتی منتقل شده است با بدهی دولت به شرکت‌ مذکور (اعم از شرکت اصلی و یا شرکت های دولتی تابع آن) بابت مواردی مانند یارانه قیمت‌های تکلیفی (با تأیید سازمان حسابرسی) از طریق صدور اسناد تسویه خزانه موضوع قوانین بودجه سنواتی قابل تسویه است.

پاسخی بگذارید