سخنگوی تعزیرات:
گروه: سیاسی / قضایی
تاریخ : 1401/05/25 14:41
شناسه : 401115

سخنگوی سازمان تعزیرات حکومتی با اشاره به مصوبه سران قوا و اختیار تعزیرات برای رسیدگی به تخلفات مشاوران املاک، گفت: از ابتدای تیر ماه تاکنون تعداد ۵۳۴ فقره پرونده در زمینه این تخلفات به ارزش ۶۱ میلیارد ریال رسیدگی شده است.

محمدعلی اسفنانی روز دوشنبه در نشست خبری افزود: از مجموع پرونده‌های مربوط به تخلفات مشاوران املاک ۴۱۱ فقره حکم صادر و مختومه شده است که از میان پرونده‌های مختومه ۲۲ فقره حکم برائت صادر شده است.

وی اظهارداشت: از ابتدای سال جاری تاکنون تعداد ۲۸۲ هزار و ۸۰۳ فقره پرونده در تعزیرات تشکیل و ۲۷۸ هزار و ۶۷۸ فقره به ارزش ۱۴۳ هزار میلیارد و ۹۸۳ میلیون ریال مختومه شده است که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل افزایش۴۰ درصدی مختومه شدن پرونده‌ها و افزایش ۱۶۵ درصدی میزان ریالی محکومیت را شاهد هستیم.

اسفنانی درباره مهمترین پرونده‌های سال جاری گفت: نبود ایفای تعهدات ارزی به ارزش ۹ هزار میلیارد تومان حکم بدوی صادر شده و در مرحله تجدید نظر قرار دارد و پرونده دیگری مربوط به قاچاق ارز خروجی به ارزش شش هزار میلیارد ریال بوده است.

وی درباره فراوانی تخلفات اظهارداشت: عدم درج قیمت، گرانفروشی ، عدم ارائه فاکتور خرید ، کم فروشی ، عدم رعایت دستورالعمل ها و موازین بهداشتی ، عدم صدور فاکتور ، تقلب و عرضه کالا خارج از شبکه توزیع بیشترین تخلفات در پرونده‌های رسیدگی شده در تعزیرات حکومتی است.

وی درباره‌ تخلفات فروشگاه‌های زنجیره‌ای اظهارداشت: از ابتدای سال جاری تا دهم مرداد تعداد ۲۵۵۳ فقره پرونده مربوط به تخلفات فروشگاه‌های زنجیره‌ای تشکیل و ۲۴۶۳ مختومه شده است که ۲۰۳۶ پرونده به محکومیت به ارزش ریالی ۱۸۷ میلیارد ریال منجر شده‌است.

اسفنانی درباره تخلفات لبنی افزود: در زمینه مواد لبنی در سال جاری چهار پرونده‌ مهم رسیدگی شد که در یک  مورد تولیدکننده لبنیات به ۳۶ میلیارد تومان محکوم شد همچنین در پرونده‌های دیگر هم محکومیت ۱۸ میلیارد تومان و ۱۰ میلیارد تومان صادر شد همچنین علاوه بر محکومیت، تولیدکنندگان به بازگرداندن قیمت به قیمت مصوب نیز ملزم شدند.


وی اضافه کرد: همچنین یکی از تولیدکنندگان مواد شوینده خارج از قاعده قیمت‌گذاری کرده بود که ملزم به بازگرداندن کالاها به کارخانه و درج قیمت قبلی بر روی کالاها شد.

تخلف ایرلاین‌ها و افزایش قیمت بلیت
سخنگوی سازمان تعزیرات حکومتی به افزایش نرخ بلیت هواپیما اشاره کرد و افزود: اخیرا شاهد افزایش قیمت بلیت هواپیما در ایرلاین‌ها هستیم.

وی توضیح داد: آژانس‌های مسافرتی و ایرلاین‌ها گاهی تا ۵۰ درصد به عنوان شرط اسکان و اقامت به قیمت بلیت اضافه می‌کنند که این اقدام مصداق تخلف گرانفروشی و فروش اجباری است که این موضوع در شعب ملی در حال رسیدگی است.

 بکارگیری ۱۴۰ قاضی جدید
اسفنانی گفت: اخیرا ۱۴۰ نیروی جدید اعم از  روسای شعب و گشت مشغول به کار شدند  که با ارتقای کارکنان این سازمان و آزمونی که گرفته شد، مراحل علمی آن طی و مراسم تحلیف آنها نیز برگزار شد و اکنون مشغول به کار هستند.

سخنگوی سازمان تعزیرات حکومتی درباره افزایش اختیارات سازمان تعزیرات حکومتی گفت: قانون انتزاع برخی از مسئولیت‌های وزارت صنعت و معدن و تجارت بود در سال ۹۹ از سوی مجلس تصویب و از اسفند سال گذشته اجرا شد و ضرورت داشت آیین‌نامه  تعزیرات اصلاحاتی داشته باشد که در ماه‌های اخیر انجام شد و در نهایت برخی اختیارات تعزیرات افزوده شد.

وی با اشاره به برخی اصلاحات آیین‌نامه ادامه داد: نیروهای وزارت جهاد کشاورزی به لحاظ اینکه مطابق آیین نامه باید گزارشهای تخلفات را ارسال می‌کردند به موجب اصلاحات، به عنوان ضابط شناخته شدند و می‌توانند رأسا گزارش تخلفات را به تعزیرات اعلام کنند.

اسفنانی به دیگر تغییرات آیین‌نامه تعزیرات اشاره کرد و گفت: آرای صادره در تعزیرات پیش از این تا مبلغ ۲۰۰ هزار تومان قطعی بود اما به موجب اصلاحات اخیر اکنون تا ۱۰ میلیون تومان قطعی است و مازاد این رقم قابل تجدید نظر است.

وی به مصوبه شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا اشاره کرد و افزود: بر اساس این مصوبه، همه مجازات‌های تعزیرات به پنج برابر افزایش پیدا کرد و به نوعی عدم بازدارندگی جرایم جبران شد؛ در بند دوم این مصوبه، اجرای قانون مذکور در تبصره دوم ماده ۷۷ قانون نظام صنفی، تعلیق شد و رسیدگی‌ها توسط رؤسای شعب تعزیرات انجام می‌شد. در بند سه این مصوبه، نصب پارچه برای واحدهای متخلف به مدت ۱۰  روز مصوب شد.

اسفنانی درمورد پرونده‌های وارده گفت: ۱۸ هزار و ۹۰۴ فقره پرونده در حوزه بهداشت، دارو و درمان  تشکیل و ۱۸ هزار و ۵۸۶ فقره پرونده به ارزش ریالی ۴۶۵ میلیارد ریال مختومه شد که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته شاهد رشد ۲۹۰ درصدی هستیم.

وی اضافه کرد: در حوزه قاچاق کالا و ارز از ابتدای سال جاری تاکنون تعداد ۳۸ هزار و ۹۴۳ فقره پرونده تشکیل و تعداد ۳۷ هزار و ۵۹۰ فقره پرونده به ارزش ۴۷ هزار و ۵۰۵ میلیارد ریال مختومه شده است.

سخنگوی سازمان تعزیرات حکومتی درباره اجرای احکام و وصولی پرونده‌ها گفت: سال گذشته چهارهزار و ۳۷۰ میلیارد ریال مجموع وصول جرایم و اجرای احکام پرونده‌های مختلف در حوزه کالا و خدمات، بهداشت ، دارو و درمان و قاچاق کالا و ارز بود که در سال جاری به هشت هزار و ۴۱۸ میلیارد ریال افزایش یافت که حاکی از رشد ۹۳ درصدی است.

سخنگوی سازمان تعزیرات در پاسخ به سوالی درباره تاثیر اجرای طرح دارویار و طرح جدید خرید نان با نصب کارتخوان گفت: پرونده‌های مربوط به تخلفات این حوزه مربوط به دانشگاه علوم پزشکی است که به عنوان ضابط عمل می‌کنند.

پاسخی بگذارید