تاریخ : 1401/05/25 14:44
شناسه : 401116

روزنامه نیویورک تایمز در مطلبی با اشاره به تداوم خشونت های مرگبار در مدارس آمریکا از تصویب یک قانون جدید در برخی ایالت‌های این کشور برای مسلح کردن معلمان خبر داده و به بررسی زوایای گوناگون این قانون پرداخته است.

به گزارش روزنامه نیویورک تایمز، با تداوم حملات مرگبار در مدارس آمریکا، شمار بیشتری از کارکنان مدرسه به منظور مقابله با  تیراندازی ها در مدارس به سلاح مجهز می شوند.

 به عنوان نمونه براساس یک قانون جدید جنجالی در ایالت اوهایو، تنها ۲۴ ساعت آموزش برای مجوز حمل سلاح معلم و کادر آموزشی کفایت می کند.

این روزنامه آمریکایی می نویسد: از زمان حمله مسلحانه در یک مدرسه در تگزاس که ۱۹ کودک و دو معلم کشته شدند، احساس ناامیدی فزاینده ای بر معلمان و کادر مدارس مستولی شده است. یک معلم مهدکودک در اوهایو به نیویورک تایمز توضیح می دهد که چگونه تاکنون هر کاری که از دستش برآمده برای دفاع در برابر مردان مسلح انجام داده است. او قفسه کتاب کلاسش را نشان می دهد و می گوید از آن در شرایط حملات احتمالی به عنوان سنگر استفاده می کند و درون سطل زباله نیز وسائل اضطراری نگه می دارد.

اما تیراندازی مرگبار تگزاس را از جمله حملاتی می داند که به معلمان بیش از پیش حس درماندگی می دهد. وی با بیان اینکه تنها راه مقابله با تیراندازی ها مسلح شدن است، از ایجاد شرایط برای آموزش کار با اسلحه دفاع می کند.  

نیویورک تایمز در این مطلب یادآور می شود که یک دهه پیش، حمل اسلحه برای کارمندان مدرسه موضوع فراگیری نبود، اما در حال حاضر و در پی حوادث سریالی مرگبار در مدارس این راهبرد به تنها گزینه پیش رو بدل شده است.

در حال حاضر دستکم ۲۹ ایالت آمریکا به افراد غیر از پلیس یا مقامات امنیتی اجازه حمل اسلحه می دهند. براساس آخرین آماری که در سال ۲۰۱۸ به ثبت رسیده، معلمان ۲.۶ درصد مدارس دولتی آمریکا مسلح بودند. هرچند با توجه به شرایط کنونی این رقم بی تردید افزایش یافته است.

در هفته‌های پس از تیراندازی "یوولد" در اوهایو (حادثه ای در خرداد سال جاری که در آن یک نوجوان ۱۸ ساله به روی کودکان یک دبستان ابتدایی آتش گشود و ۱۹ کودک و ۲ معلم را کشت)، یک قانون جدید ایالتی حمل اسلحه را برای معلمان و سایر کارکنان مدرسه آسان‌تر کردند. این قانون با مخالفت شدید دموکرات‌ها،  پلیس، اتحادیه‌های معلمان و حامیان کنترل اسلحه روبرو شده و نظرسنجی ها نیز حاکی از آن است که اکثریت قریب به اتفاق معلمان نمی خواهند مسلح باشند.

«مایکل واینمن» مدیر امور سازمان ائتلافی پلیس اوهایو، بزرگترین سازمان مجری قانون در این ایالت، قانون جدید را ظالمانه دانسته و می گوید افسران پلیس برای مجوز حمل سلاح باید ۷۰۰ ساعت آموزش ببینند و حال آنکه برای معلمان و کادر آموزش ۲۴ ساعت کفایت می کند.

گزارش ها حاکی است آموزش کار با اسلحه از ایالت اوهایو تا اوکلاهاما توسط بنیاد یک سازمان متمم دوم (یک سازمان غیردولتی و حامیان حق حمل اسلحه) انجام می گیرد که در کنار یک گروه بزرگ لابی اسلحه در اوهایو فعالیت دارد. آمار و ارقام نشان می دهد در دهه گذشته، این بنیاد بیش از یک میلیون دلار برای آموزش دستکم دو هزار و ۶۰ مربی هزینه کرده است.

رویکرد این سازمان غیردولتی این است که تنها راه برای توقف یک مرد شرور مسلح، وجود یک مرد خوب مسلح است. فلسفه آنها این است که نجات جان افراد در جریان تیراندازی مدارس مستلزم سرعت بالاست و مدارس نمی توانند منتظر پلیس باشند.

این روزنامه پرشمارگان آمریکایی در ادامه مطلب خود یادآور می شود که در سال ۲۰۱۲ در یک مدرسه ابتدایی در نیوتاون، نخستین تماس با پلیس پس از نزدیک به پنج دقیقه برقرار شد و افسران کمتر از چهار دقیقه بعد به مدرسه رسیدند. اما در همان زمان اندک، ۲۰ کودک و ۶ بزرگسال کشته شدند.

بر اساس گزارش ایالتی اوهایو در حادثه اخیر یوولد هم که گفته می شود بیش از یک ساعت بعد به محل تیراندازی رسیده، فرد مسلح در سه دقیقه اول بیش از ۱۰۰ گلوله شلیک کرده است.

نیویورک تایمز با توجه به برآوردهای انجام گرفته تشریح می کند که مردان مهاجم مسلح که مدارس را هدف قرار می دهند، اغلب نوجوانانی هستند که در بحران خودکشی قرار دارند. لذا به نظر می رسد بهترین راه حل در گام نخست پیگیری دانش آموزان در سنین بحرانی و حمایت از سلامت روان و شناسایی کودکانی است که احتمال دارد در آینده نزدیک به تهدید بدل شوند.

این روزنامه در پایان با تاکید بر لزوم بازنگری قوانین حمل سلاح، می افزاید بیشتر تیراندازی‌های دسته جمعی زمانی پایان می‌یابد که مرد مسلح مهاجم هدف اصابت گلوله پلیس قرار ‌گیرد یا تسلیم شود، در اثر خودکشی بمیرد و یا از صحنه فرار کند.

هرچند برخی دیگر از تحلیلگران تاکید دارند با توجه به حساسیت موضوع حمل سلاح و نیاز به بررسی دقیق تر، نمی توان در برابر موج فزاینده تیراندازی های مرگبار در مدارس ساکت نشست و در نخستین مرحله باید شرایط را برای آموزش کار با اسلحه معلمان فراهم کرد. 

پاسخی بگذارید