وزیرمیراث فرهنگی :
تاریخ : 1401/08/6 01:41
شناسه : 401284

وزیرمیراث فرهنگی ، گردشگری وصنایع دستی گفت : درتفاهم نامه ی اخیربین دوسازمان میراث فرهنگی واوقاف ، بناهای تاریخی که درمالکیت اداره اوقاف است بانظارت میراث فرهنگی مرمت ودراختیارسرمایه گذارقرارمی گیرد که کاروانسرای گبرآباد هم ازجمله آثاری است که به بخش خصوصی واگذارمی شود.


به گزارش شاخه سبز  -  کاشان ، زهرا جلوداریان :  عزت‌الله ضرغامی درپاسخ پیگیری خبرنگارشاخه سبز ، که چرا کاروانسرای تاریخی گبرآباد قمصرکاشان ، متروکه شده است ، گفت: آسیب ودرمانده گی ،ادارات کشور دربخشی زد گی اداری ، است .

وی درپاسخ به این سوال که بخشی زدگی اداری ، یعنی چه ؟ گفت: یعنی به مدیرکل یک منطقه می گویند آقا ،این مکان که زیرنظرشماست اگریک دستگاه دیگربیاید وقصدهمکاری داشته باشد موافقت نکنید وباید محکم بیاستید وبگوید که مال من است واینگونه آثارتاریخی نابود می شود که این همان بخشی زدگی اداری است .

به گفته وی ، روابط پوسیده وناکارآمد بخشی زدگی که حاکم برنظام اداری کشوراست اززمان طاغوت برجای مانده واکنون هم ،متاسفانه ادامه دارد .

به گفته وی ، بسیاری ازبناهای تاریخی کشوربه مانند کاروانسرای قمصرمتروکه شده اند که امیدواریم بااین تفاهم بین اداری ،این مشکل ، حل شود واینگونه سعی می کنیم بخشی زدگی اداری بین میراث وادارات مرتبط را ازبین ببریم .

کاروانسرای گبرآباد قمصرقابلیت مجموعه گردشگری بین راهی را دارد
رئیس اداره میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان کاشان به خبرنگارشاخه سبز گفت : کاروانسرای سنگی قمصر، یک پتانسیل ویژه گردشگری وخدماتی باارزش درمنطقه دارد.

احمد دانایی نیا افزود: کاروانسرای قمصرمی تواند به مجموعه بزرگ گردشگری بین راهی تبدیل شود . 

به گفته وی ، مرمت این کاروانسرا درهردوره ، نامنظم وبه صورت کوتاه انجام گرفته است وازسوی دیگرهم تعارضی که بین اداره اوقاف ومیراث فرهنگی برسرمالکیت ونظارت این اثروجود داشته باعث متروکه شدن این اثرتاریخی شده است .

به گفته وی ، یکی ازمشکلات میراث فرهنگی کاشان این است که حدود 60درصد ازبناهای تاریخی ، ثبت میراث ملی کشوراست اما درمالکیت اداره اوقاف است . 

وی تصریح کرد : اگراداره اوقاف کاشان بناهایی که قابلیت واگذاری به بخش خصوصی را دارند به میراث فرهنگی اعلام ومعرفی کند به حتم با سرعت عمل بیشتری دربخش نظارتی و مرمت اقدام وبه جذب سرمایه گذارپرداخته می شود.

وی درادامه تاکید کرد: حفظ بناهای تاریخی با حضوربخش خصوصی وسرمایه گذاری درحوزه ی گردشگری علاوه بررونق صنعت گردشگری ایجاد درآمدزایی برای سازمان اوقاف کشورهم می باشد .

کاروانسرای سنگی نقش موثری دررونق گردشگری قمصردارد
شهردار قمصرکاشان هم می گوید : شهرداری وقت در 3سال گذشته حدود صدمیلیون تومان جهت مرمت کاروانسرا بانظارت میراث فرهنگی واداره اوقاف هزینه کرده است اما بعد ازاین مرمت بنا به صورت متروکه دراین سالها رها شده است .

مجتبی ولی‌پناه افزود: این کاروانسرای سنگی درموقعیت ممتازبین راهی قمصروکاشان واقع شده که نقش مهم حتی دررونق گردشگری شهرقمصردارد 

به گفته وی ، درایام نوروزوفصل گلابگیری این بنای تاریخی می تواند بازوی کمکی برای پذیرش چندین هزارنفری گردشگردرشهرقمصرباشد .
کاروانسرا ی گبراباد قمصردرانتظارثبت جهانی است 

کاروانسرای قمصر یادگاری ازدوران صفویه وازکاروانسراهای برون شهری باالگوی خاص کاروانسرای فلات مرکزی ایران است که درمسیرجاده کاشان ،قمصرواقع شده و دارای چهارایوان والگوی منحصر به فرد و حیاط مرکزی است .

این اثر ارزشمند درسال1354طی شماره 1095درفهرست آثارملی ایران قرارگرفت واکنون درانتظارثبت جهانی است.



انتهای پیام/

پاسخی بگذارید