معاون پارلمانی رئیس‌جمهور:
تاریخ : 1401/08/4 12:19
شناسه : 401285

معاون پارلمانی رئیس‌جمهوردرنخستین همایش «بازنمایی هویت روستایی» درروستای پنداس کاشان گفت:سرمایه انسانی روستاها باید حفظ شود واستعدادهای موجود آنها کشف شود زیرا بسیاری ازمشاهیر و شاعران ایران زمین درروستاها به دنیا آمده اند ویا آثار خود را تالیف کردند.


به گزارش شاخه سبز _ کاشان ، زهرا جلوداریان :  سید محمد حسینی افزود: ملاصدرا درروستای "کهک قم "آثارخود را تالیف و سهراب سپهری درطبیعت روستاهای "کاشان "ذوق سرایش شعر پیدا کرد وازروستایی در" کرمان "شخصیتی مانند سردار قاسم سلیمانی به شهرت جهانی رسید.

وی با تاکید برافزایش مصوبات دولت درحوزه روستایی و عشایری، تصریح کرد: مسئولان باید با کارگاه های آموزشی برای معرفی نظام میراثی، کشاورزی ، برنامه راهبردی توسعه روستا و مشارکت زنان توجه بیشتری داشته باشند.

به گفته وی ، روستاییان درسختکوشی و تلاش و زحمت ،زبانزد هستند پس روستاییان با ترویج فرهنگ کار،نقش تولیدی خود را حفظ کنند و به مسائل کشاورزی، دامداری، صنایع دستی، موضوعات گردشگری ومسائل روز مانند صنایع تبدیلی توجه کنند.

وی تصریح کرد: سیمای توسعه روستایی، دستخوش تغییرات عدیده ای گردیده و به همین دلیل نیاز به رویکردها و راهبردهای جدید برای بقا و تداوم حیات روستاها و الگوی سکونت روستانشینی بیش از پیش احساس می گردد.

این همایش دردوروزپنجشنبه وجمعه برگزار که درروزپنجشنبه ، نخستین دفتر میراث‌بانی روستایی کشورباحضور سیدمحمد حسینی معاون امورمجلس رییس جمهورافتتاح ودرروزدوم کارگاه‌های آموزشی مرتبط با هدف‌های همایش‌، جشنواره‌های میراث فرهنگی ناملموس، صنایع دستی و هنرهای سنتی، روستاگردی و آداب و رسوم ، برگزارشد .

"توسعه گردشگری ؛موجب ارتقای انسجام و همبستگی اجتماعی است"
استاد دانشگاه کاشان درحاشیه ی کارگاه آموزشی "همایش بازنمایی هویت روستایی "با موضوع "گردشگری اجتماع محور بستری برای توسعه روستایی منطقه کاشان " درروستای پنداس به خبرنگار شاخه سبز گفت: توسعه گردشگری اجتماع محورموجب ارتقای انسجام و همبستگی اجتماعی در راستای وحدت ملی و اعتلای حس خودکفایی وغرور ملی و منطقه ای در نواحی روستایی می شود.

محسن صیدالی با بیان اینکه گردشگری یکی از بخش های اقتصادی پیشتاز و فعالیت های ممتاز اقتصادی و اجتماعی عصرحاضر تلقی می گردد، افزود: در صورت مهیا بودن زیرساخت ها و امکانات لازم برای پذیرش گردشگران بسیاری مناسب و مساعد جهت توسعه همه جانبه نواحی و جوامع ساکن در آن ها خواهد بود.

"استفاده از تکنولوژی مدرن در معماری روستاها باید حکیمانه باشد"
عضوهیئت علمی دانشکده هنر ومعماری دانشگاه کاشان نیز درحاشیه ی ، کارگاه همایش ،بازنمایی هویت روستایی "به خبرنگار شاخه سبز گفت : دراستفاده ازتکنولوژی مدرن در معماری روستاها مشکلی نداریم بلکه باید استفاده از این پیشرفت های جدید همراه با ظرفیت های های بومی موجود ،حکیمانه باشد .

محمدرضا حاتمیان افزود : اولین سکونتگاه های بشری درجهان ازروستاها شروع شده است و شهرها تمام قابلیت هایشان از جمله هویت، فرهنگ و تغذیه خود را از روستاها دارند.

به گفته وی ،اگر امروز شهرهای تاریخی با معماری شاخص در کاشان ، یزد، اصفهان و شیرازداریم دلیلش وجود روستاهای خوبی دربستراین شهرها است که حاصلش ساخت آثاری تاریخی چون مسجد آقابزرگ کاشان است.

وی تصریح کرد:روستاهای کشور طبق سنت های الهی ساخته شده وخشتی در روستاها روی هم نمی رود مگر اینکه احکام الهی در آن دیده شود .
این استاد دانشگاه کاشان درادامه تاکید کرد: در احداث یک بنا باید به چهار مزاج مکان ( اقلیم جغرافیایی)، کاربر (انسان)، عناصر (رنگ ، مصالح ) و زمان ،توجه کرد.

حاتمیان افزود: امروزاگر خانه بروجردی ها در دنیا شناخته شده است دلیلش این است که معماری حکیمانه داشته است ودقیقا معماربا انتخاب مصالح و نقشه درست مزاج کاشان را می شناخته است.

به گفته وی ،اگر امروز پنت هاوسی در تهران با متری ۲۰۰ میلیون تومان ساخته می شود ولی بعد از چند ساعت گذاردن وقت در آن فرد احساس خستگی می کند به این دلیل است که فاکتور انسانی در آن رعایت نشده است.

وی درپاسخ به این سوال که چگونه باید برمشکلات معماری روستاها غلبه کرد، گفت : تاریخ نشان داده که مردم جلوتر ازحاکمیت بوده‌اند پس برای حل مشکلات موجود و بازنمایی هویت روستاها مردم باید پیش قدم شوند.
"حفظ فرهنگ عامه برای کشورضروری است "

رئیس اداره میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان کاشان درحاشیه همایش «بازنمایی هویت روستایی» به خبرنگار شاخه سبز گفت: متاسفانه این روزها شاهد آن هستیم که دربسیاری موارد فرهنگ عامه که شامل اسطوره ها ، گویش ها ، ضرب المثل ها و....می باشد. 



انتهای پیام/

پاسخی بگذارید